Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joutunut kärsimään etätyöläisistä?

Vierailija
02.09.2025 |

Teettävät helposti omia töitään työpaikalla olevilla, kun enhän mä pääse katsoon kun oon etänä.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään just hihitytti töissä kun olin itse etänä ja edistimme kollegan kanssa yhtä keissiä. Kollega oli siis toimistolla. 1,5h Teams -ajastamme yksi tunti olis tehokasta työaikaa, 30 min taas sitä että minä odotin kotona kun kollega juttelee toimistolla olijoiden kanssa. Ja aina haukutaan että etätöissä lorvaillaan 😆

Vierailija
22/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuosta voidaan päätellä pelkästään että tehdastyöhön etätyö ei sovi. Meillä on paljon aloja jolle etätyö sopii oikein hyvin - mukaanlukien oma työpaikkani jossa työyhteisöstä valtaosa toimii etätöissä. Osa tekee omasta tahdostaan hybridiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten etätyöläinen voi teetättää omia töitään muilla??? Omassa työssäni jokaisella on omat asiakkaat ja vastuu täysin yksin. Omia töitään ei yksinkertaisesti pysty teetättämään muIlla. 

Vierailija
24/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole muuten yhtään avautunut että mikä on tämä "hiljainen tieto" joka liikkuu lähitöissä muttei etänä? Ja ennen kaikkea, millä ja miten sitä kommunikoidaan - eleillä ja ilmeillä? Savumerkeillä?

Kyllä se on ihan ihmisten keskustelua, jonka sitten muutkin ryhmäläiset kuulee. Tuskin kuuloyhteys on kotiin asti.

Ja mikä estää pitämästä näitä keskusteluja etänä? Näin meillä tehdään kun ollaan koko työyhteisö etänä. 

Koska ihmisillä ei ole jatkuvasti etäyhteydet auki. Nämä keskustelut ovat ns. epävirallisia keskusteluja. Jutteletko sinä esimerkiksi koskaan työsasioista työkaverisi kanssa? Onko sinulle koskaan tullut siinä tilanteessa ahaa elämystä tai tietoa joka auttaa sinua työssäsi? Oliko tällöin kaikki työkaverisi kuulolla?

Vierailija
25/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten etätyöläinen voi teetättää omia töitään muilla??? Omassa työssäni jokaisella on omat asiakkaat ja vastuu täysin yksin. Omia töitään ei yksinkertaisesti pysty teetättämään muIlla. 

Kuten keskustelussa on todettu. On erilaisia työpaikkoja. Jossain tehdään työtä yhdessä, jossain tehdään työtä sekä työpaikalla että myös etänä. Sinulla on työ jossa et voi sälyttää työtäsi muille.

Vierailija
26/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole muuten yhtään avautunut että mikä on tämä "hiljainen tieto" joka liikkuu lähitöissä muttei etänä? Ja ennen kaikkea, millä ja miten sitä kommunikoidaan - eleillä ja ilmeillä? Savumerkeillä?

Kyllä se on ihan ihmisten keskustelua, jonka sitten muutkin ryhmäläiset kuulee. Tuskin kuuloyhteys on kotiin asti.

Ja mikä estää pitämästä näitä keskusteluja etänä? Näin meillä tehdään kun ollaan koko työyhteisö etänä. 

Koska ihmisillä ei ole jatkuvasti etäyhteydet auki. Nämä keskustelut ovat ns. epävirallisia keskusteluja. Jutteletko sinä esimerkiksi koskaan työsasioista työkaverisi kanssa? Onko sinulle koskaan tullut siinä tilanteessa ahaa elämystä tai tietoa joka auttaa sinua työssäsi? Oliko tällöin

Niin, meillä tuohon käytetään sekä yhteisiä brainstormingeja pienellä porukalla että esim. Teams-kanavia. Kirjallisessa viestinnässä on se hyvä puoli että sitä pääsee myös poissaolevat lukemaan ja tarvittaessa etsimään hakusanoilla keskustelusta vastauksia. 

Vierailija
27/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään just hihitytti töissä kun olin itse etänä ja edistimme kollegan kanssa yhtä keissiä. Kollega oli siis toimistolla. 1,5h Teams -ajastamme yksi tunti olis tehokasta työaikaa, 30 min taas sitä että minä odotin kotona kun kollega juttelee toimistolla olijoiden kanssa. Ja aina haukutaan että etätöissä lorvaillaan 😆

Tätä olen omalle esihenkilölleni tuonut esille monta kertaa että koen sekä tekeväni laadullisesti parempaa työtä etänä että tehokkaammin. Meillä onneksi on myönteisesti etätyöhön suhtautuva esihenkilö eikä mikään lusmuilu onnistuisikaan kun on työkalut joilla työsuoritteita seurataan.

Vierailija
28/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla systeemit kunnossa jos etänä ei pääse järjestelmiin riittävästi

Tehdaslaitoksissa suorittava työ tehdään paikan päällä. Myös vanhemmat dokumentit ovat paperisena. Ei kaikkea kannata tai ole järkevää digitoida.

No jos niin vanhoja papereita täytyy ryhtyä kaivelemaan, ei asiakaan voi kovin kiireellinen olla ja voi hyvin odottaa seuraavaan lähityöpäivään. Jos paperit taas on kiireesti löydyttävä, silloin ehkä ne olisi kannattanut digitoida. 

Vierailija
29/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä ei ole jatkuvasti etäyhteydet auki. Nämä keskustelut ovat ns. epävirallisia keskusteluja. Jutteletko sinä esimerkiksi koskaan työsasioista työkaverisi kanssa? Onko sinulle koskaan tullut siinä tilanteessa ahaa elämystä tai

Niin, meillä tuohon käytetään sekä yhteisiä brainstormingeja pienellä porukalla että esim. Teams-kanavia. Kirjallisessa viestinnässä on se hyvä puoli että sitä pääsee myös poissaolevat lukemaan ja tarvittaessa etsimään hakusanoilla keskustelusta vastauksia. 

En tarkoita tätä vaan keskustelua kahden kesken työkaverisi kanssa. Onko sinulla koskaan sellaista? Etkö koskaan puhu työkavereidesi kanssa ilman, että siitä tehdään muistiinpanoja?

Vierailija
30/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdaslaitoksissa suorittava työ tehdään paikan päällä. Myös vanhemmat dokumentit ovat paperisena. Ei kaikkea kannata tai ole järkevää digitoida.

No jos niin vanhoja papereita täytyy ryhtyä kaivelemaan, ei asiakaan voi kovin kiireellinen olla ja voi hyvin odottaa seuraavaan lähityöpäivään. Jos paperit taas on kiireesti löydyttävä, silloin ehkä ne olisi kannattanut digitoida. 

Siellä seisoo 8 ihmistä odottamassa, että yksi etätyöläinen suvaitsee saapua tehtaalle?

Tehtaissa tehdään välillä muutoksia joihin tarvitsee tietää asioita jotka ovat paperilla. Normaalia tehdasympäristössä.

Vierailija
31/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen omalle esihenkilölleni tuonut esille monta kertaa että koen sekä tekeväni laadullisesti parempaa työtä etänä että tehokkaammin. Meillä onneksi on myönteisesti etätyöhön suhtautuva esihenkilö eikä mikään lusmuilu onnistuisikaan kun on työkalut joilla työsuoritteita seurataan.

Työkalut, joilla työsuoritteita seurataan. Kuulostaa aikamoiselta kyyläämiseltä

Vierailija
32/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä ei ole jatkuvasti etäyhteydet auki. Nämä keskustelut ovat ns. epävirallisia keskusteluja. Jutteletko sinä esimerkiksi koskaan työsasioista työkaverisi kanssa? Onko sinulle koskaan tullut siinä tilanteessa ahaa elämystä tai tietoa joka auttaa sinua työssäsi? Oliko tällöin

No meillä on chatti auki koko työajan (pl tauot) ja teamsillä viikko yms palsut. Paljon näissä tulee tietoa ja käytäntöjä jaettua ihan etänä. Käyn minä toimistollakin välillä siellä kahvitunnilla kuulee enemmän juoruilua kuin työasioita. 

Vierailija
33/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuo ahaa elämykset nostetaan yhteisissä työpalavereissa kaikille tietoon tai tarpeen vaatiessa Teamsin chatiin, jos ei palaveria ole ihan just tulossa. Mutta meillä onkin avoin ja keskusteleva työilmapiiri, vaikka väki työskentelee  ympäri Suomea ja enimmäkseen etänä.

Aina sanotaan, että kahvitauoilla jaetaan tärkeää tietoa, mutta meillä on sovittu, ettei kahvi- ja lounastaukoja tuhlata työlle. Pärjään hyvin ilman tietoa kollegan koiranpennun ulosteen koostumuksesta yms tosi tärkeästä.

Vierailija
34/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Kaikki eivät ymmärrä tehdasympäristön realiteetteja. Ei kyse ole pelkästään papereista. Joskus kyse on tuotannossa tapahtuvista päivityksistä mekaniikkaan tai prosessiin. Tällöin ei voida kaikkea tehdä etänä. On oltava paikan päällä. Näissä tilanteissa etätyöläinen on monesti väärässä paikassa ollessaan poissa ja silloin tulee usein kyselyjä koskien tehtaan asioita.

Vierailija
35/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hiljainen tieto on vain tekosyy millä pikkupomot yrittää manipuloida työntekijät takaisin konttorille. Menetetty vallan tunne, egoa särkee kun ei ole ihmisiä ympärillä jne

Aikuiset pärjää ilmankin holhoajia työpaikalla. Tulos ratkaisee.

Vierailija
36/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisillä ei ole jatkuvasti etäyhteydet auki. Nämä keskustelut ovat ns. epävirallisia keskusteluja. Jutteletko sinä esimerkiksi koskaan työsasioista työkaverisi kanssa? Onko sinulle koskaan tullut siinä tilanteessa ahaa elämystä tai

No meillä on chatti auki koko työajan (pl tauot) ja teamsillä viikko yms palsut. Paljon näissä tulee tietoa ja käytäntöjä jaettua ihan etänä. Käyn minä toimistollakin välillä siellä kahvitunnilla kuulee enemmän juoruilua kuin työasioita. 

Eli teillä ei jutella koskaan työkavereiden kanssa ilman, että kaikki on julkista??? Outo paikka.

Muuten, jos olisit enemmän kahvitunnilla muiden mukana kuulisit myös sitä hiljaista tietoa. Juoruiluakin on mutta sinne väliin mahtuu myös tärkeää tietoa.

Vierailija
37/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenellekään tule yllätyksenä että ihan kaikki esihenkilöt työpaikasta huolimatta seuraavat työntekijöiden suorituksia jollain mittarilla? Sellaista työpaikkaa ei ole olemassa jossa ei jollain tavalla mitata sitä miten tehokasta työ on. 

Vierailija
38/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuo ahaa elämykset nostetaan yhteisissä työpalavereissa kaikille tietoon tai tarpeen vaatiessa Teamsin chatiin, jos ei palaveria ole ihan just tulossa. Mutta meillä onkin avoin ja keskusteleva työilmapiiri, vaikka väki työskentelee  ympäri Suomea ja enimmäkseen etänä.

Aina sanotaan, että kahvitauoilla jaetaan tärkeää tietoa, mutta meillä on sovittu, ettei kahvi- ja lounastaukoja tuhlata työlle. Pärjään hyvin ilman tietoa kollegan koiranpennun ulosteen koostumuksesta yms tosi tärkeästä.'

Teillä sitten homma toimii noin, koska ei ole yhtä kiinteää työpaikkaa.

Meillä taas kahvitauoilla selviää se ns. hiljainen tieto. kymmenen ihmistä juttelee niitä näitä ja joskus työasioitakin. Niistä ei jää jälkeä koska ei ole sihteeriä joka niitä kirjaisi ylös eikä kenelläkään ole aikaa tai halua kirjoittaa niitä ensin paperille ja sitten vielä julkiseen levitykseen. Ellei kyse ole todella tärkeästä asiasta.

Vierailija
39/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta tulee kyllä ennen kaikkea sellainen kuva että siellä tehtaassa on ihan todella osaamatonta esihenkilötyötä ihan siitä lähtien ettei esihenkilö osaa huolehtia siitä että etätyöläiset ovat paikan päällä niinä päivinä kun se olisi työnkuvan kannalta oleellista. Puhumattakaan tuosta että työn kannalta oleellista tietoa on pelkästään paperisena. Kuulostaa aika hasardilta että kriittistä tietoa löytyy vain yhdestä paikasta, esim. kosteudelle ja tulipaloille alttiina, eikä mitään digitointia sille ole tehty. 

Vierailija
40/85 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua seuratessa tulee selväksi kuinka erilaisissa työympäristöissä työskennellään.

Yksi on etätyössä ilman, että firmalla on kiinteää työpaikkaa

Toisella on kiinteä työpaikka, mutta työnkuva on yksintyöskentelyä tai asiakkan kanssa työskentelyä

Kolmannella on tehdasympäristö tai vastaava, jossa on työskenneltävä muiden kanssa ja osin paikan päällä käytännön syistä

Nämä eivät ymmärrä toistensa työtä eivätkä sitä kuinka etätyö vaikuttaa eritavalla eri paikoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme