Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumiskulujen jakaminen reilua tulojen suhteessa, mutta

Vierailija
02.09.2025 |

Otetaanko teillä huomioon muut menot? Toisella esim elätettäviä lapsia, vanhoja lainoja, tms

Miten mielestäsi olisi siis reilua jakaa asumiskulut, kun kumpikin tienaa saman verran. Jos maksetaan puoliksi, toiselle jää hyvin säästöön, toiselle ei jää mitään, koska on pari teiniä ja joku vanha velka.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse se teinien vanhempi on aikoinaan päättänyt nussia ilman ehkäisyä ja itse laittanut nimensä velkakirjaan, miksi ihmeessä jonkun toisen pitäisi nyt maksella sen vuoksi enemmän?

Vierailija
2/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se velan maksaminenkin omaisuuden kartuttamista. 

Toisen ei kuulu osallistua toisen velkoihin, itse ne on maksettava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mene asumiskulut palkkojen suhteessa. Miksi pitäisi mennä? Ensin verottaja rankaisee progressiivisesti isompipalkkaista ja sitten pitäisi kotona vielä ottaa tuplarangaistus siihen päälle. Jokainen on ihan täysin vapaa hankkimaan itselleen lisää palkkaa. Naisiahan asia ei yleensä edes kiinnosta.

Vierailija
4/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse se teinien vanhempi on aikoinaan päättänyt nussia ilman ehkäisyä ja itse laittanut nimensä velkakirjaan, miksi ihmeessä jonkun toisen pitäisi nyt maksella sen vuoksi enemmän?

Toisella saattaa olla myös pari lasta, mutta jo aikuisia. Ja ollut myös lainoja, mutta jo maksettuja

Vierailija
5/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten reilua, että toinen matkustelee vain omien aikuisten lastensa, tai ystäviensä  kanssa. Kun puolisolla ei ole varaa

Vierailija
6/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, että molemmat ovat tyytyväisiä. Jos toinen kiristelee hampaitaan maksaessaan osuuttaan, niin ei hyvin mene.

Vierailija
7/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on 50:50 molempien nimissä niin molempien tulee lyhentää lainaa samassa suhteessa. Tämä ainakin kannattaa pitää mielessä. Muuten kyseessä on veropetos.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…

Vierailija
8/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa asumisen, syömisen ja elämisen. Ei tarvi miettiä raha-asioita. 

Vierailija
9/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa tutustumaan ennen kuin menette naimisiin, niin ei tarvitse eroilla ja rakentaa näitä super outoja uusio-idiootti-perheitä ongelmineen.

Vierailija
10/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella saattaa olla myös pari lasta, mutta jo aikuisia. Ja ollut myös lainoja, mutta jo maksettuja

Niin? Mitä sitten? Onko tämä toinen osallistunut niiden lasten ja lainojen kuluihin? Mikä logiikka?

Vierailija
11/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa tutustumaan ennen kuin menette naimisiin, niin ei tarvitse eroilla ja rakentaa näitä super outoja uusio-idiootti-perheitä ongelmineen.

Juuri tämä. 80-luvulla ei ollut tällaista idioottien perhesirkusta.

Vierailija
12/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mitä sitten? Onko tämä toinen osallistunut niiden lasten ja lainojen kuluihin? Mikä logiikka?

Naisen logiikalla mies maksaa, koska rakkaus 😂

Vierailija
13/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on 50:50 molempien nimissä niin molempien tulee lyhentää lainaa samassa suhteessa. Tämä ainakin kannattaa pitää mielessä. Muuten kyseessä on veropetos.

Parisuhteessa saa ihan itse ja yhdessä päättää miten kulut talouden sisällä jakautuu. Esim toinen maksaa laskuja ja ruokia, toinen lainoja, jotka on molempien nimissä. Tai toinen maksaa kaiken sillä aikaa kun toinen on perhevapaalla

Vierailija
14/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ikivanhan mantran mukaan parisuhteessa kaikki on yhteistä mutta mies kantaa suuremman taloudellisen taakan

Vierailija
15/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa saa ihan itse ja yhdessä päättää miten kulut talouden sisällä jakautuu. Esim toinen maksaa laskuja ja ruokia, toinen lainoja, jotka on molempien nimissä. Tai toinen maksaa kaiken sillä aikaa kun toinen on perhevapaalla

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys vaan verottajan sivulla ihan selvällä suomella lukee:

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.

Mitä kohtaa et tuosta ymmärrä?

Vierailija
16/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten reilua, että toinen matkustelee vain omien aikuisten lastensa, tai ystäviensä  kanssa. Kun puolisolla ei ole varaa

Elämä ei perustu reiluudelle. Jokaisen on ponnisteltava oman varallisuutensa ja hyvinvointinsa eteen.

Vierailija
17/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä mene asumiskulut palkkojen suhteessa. Miksi pitäisi mennä? Ensin verottaja rankaisee progressiivisesti isompipalkkaista ja sitten pitäisi kotona vielä ottaa tuplarangaistus siihen päälle. Jokainen on ihan täysin vapaa hankkimaan itselleen lisää palkkaa. Naisiahan asia ei yleensä edes kiinnosta.

Ei puhuttu palkoista vaan tuloista. Ja mainittiin vielä, että ne on keskenään samat.

Vierailija
18/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Jokainen on vastuussa omasta elatuksestaan.

Vierailija
19/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on pitänyt hankkia puolison lasten takia suurempi ja kalliimpi asunto, joten lapsellinen maksakoot asunnosta enemmän.

Vierailija
20/58 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on pitänyt hankkia puolison lasten takia suurempi ja kalliimpi asunto, joten lapsellinen maksakoot asunnosta enemmän.

Niin, siis avauksessa kysyttiin, onko reilua, että kaikki maksetaan puoliksi, kun sitten tällä, jolla on elätettäviä lapsia, ei jää yhtään ylimääräistä. Niin miten hän sitten pystyisi maksamaan jopa enemmän yhteisiä kuluja??