Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin äidin käytös

Vierailija
02.09.2025 |

Otimme lapsen kaverin mukaan reissuun ja mökille yhtenä kesän viikonloppuna. Maksoimme kaiken, huvitukset, herkut ja ruoat. Lapsi jätti yhteen ravintolaan lakkinsa vahingossa. Kun tulimme kotiin, äiti ensin kiitti minua ja miestä, mutta palasi heti ja alkoi tingata, missä lakki on. Totesin, etten osaa sanoa, mutta tarkistamme tietysti paikat kun käymme seuraavan kerran.

Näimme muutaman päivän päästä ja äiti aloitti juttelun sanomalla, että lapsi oli viimeksi nähnyt lakin mieheni kädessä. Heitin siihen, että hyvä kun syyllinen on nyt löydetty ja kannustin äitiä soittamaan paikkaan, jossa se viimeksi nähtiin. Se ei häntä kiinnostanut, kun ei kuitenkaan löydy.

Lopulta mieheni soitti, lakki löytyi ja mies haki sen. Laitoin viestiä, että nyt lapsi voi hakea (tiettynä iltana heti haun jälkeen) sen meiltä. Vastaus oli peukkuja - ja lakki on yhä meillä.

Lapset ovat kutosella ja itselle ei tullut mieleenkään, että olisimme vastuussa lapsen tavaroista. Tuli jopa tunne, että meiltä kalasteltiin maksua lakista tai muuten vaan kiusattiin. Ylireagoinko? 

Pakkasin lähtiessä tuon lapsen tavarat, kysyin lakista ja hän sanoi ettei tiennyt missä oli. Jos olisin jättänyt pakkaamatta, niin paljon muutakin olisi jäänyt. Mitä mieltä olette? Miten toimisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkaa vaikuttaa siltä että joku käy yläpeukuttamassa omia viestejä. Ei hyvää päivää jos vanhemmat oikeasti jaksaa pohtia näin asioita!

Vierailija
42/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä oli huono päivä, purki vähän väärin nyt....

No joo, mutta aloitti viestittelemällä heti kotiin tulon jälkeen ja jatkoi muutaman päivän päästä. Kun sitten palasin, että lakki löytyi, tuli pelkkä peukku eikä sitä ole haettu. Eli huono viikko paremminkin. Ap

Odottaa, että te toimitatte lakin pestynä kaverin kotiovelta sinne sohvaan missä kaverin äiti makaa. Ja anteeksipyyntöjen kera. 😂 Lopettaisin kaverilapsen hyysäämisen kokonaan. Lapsesta, kaverista kasvaa äitinsä veroinen  LOKKI. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vanhempien tehtävä olisi ollut soitella lakin perään paikkaan, jossa lakki on viimeksi nähty ja hakea tai pyytää postittamaan se sieltä.

Teiltä voi kohtuudella odottaa, että katsotte kaikkien tavaroiden tulevan mukaan, mutta ette ole vastuussa toisen lapsen hukkaamista tavaroista.

Olen toista mieltä. Jos pyytää lapsen kaverin (alaikäisen) mukaan reissuun ja mökille, niin on vastuussa tästä lapsesta ja jopa lapsen tavaroista. Eipä se lapsen äiti tiedä, missä on matkalla pysähdytty ja mihin lakki on voinut jäädä, joten reissusta vastanneet aikuiset soittelevat ja kyselevät kadonneen tavaran perään.

Tästä aika lailla samaa mieltä.

Jos ei halua olla vastuussa, niin ei ota lapsen kaveria mukaan! Omaa lastani pyydettiin viime kesänä neljään eri reissuun ja jokaiselle vanhemmalle vastasin, että ehei, vaikka sinun matkasi helpottuu, kun lapsellasi on seuraa mukana, niin en altista omaani sille, että jälkikäteen saa kuulla, miten kiittämätön olin, kun en maksanut kuluja.

Tämä taas oli melko käsittämätöntä. Eli oman kitkerän olettamisesi vuoksi lapselta jäi neljä kesäreissua kavereiden kanssa väliin? Jos oletat, että sinua syytetään kiittämättömäksi, miksi et tarjoudu etukäteen maksamaan osaa kuluista tai anna lapselle kunnolla taskurahaa mukaan ja käske lapsen maksaa välillä?

Meillä on ollut muiden lapsia mukana, ja siinähän nuo ovat menneet jonon jatkona. Ei ole oletettu, että vanhemmat maksavat kuluja, eikä ole siitä syytelty.

Vierailija
44/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vanhempien tehtävä olisi ollut soitella lakin perään paikkaan, jossa lakki on viimeksi nähty ja hakea tai pyytää postittamaan se sieltä.

Teiltä voi kohtuudella odottaa, että katsotte kaikkien tavaroiden tulevan mukaan, mutta ette ole vastuussa toisen lapsen hukkaamista tavaroista.

Olen toista mieltä. Jos pyytää lapsen kaverin (alaikäisen) mukaan reissuun ja mökille, niin on vastuussa tästä lapsesta ja jopa lapsen tavaroista. Eipä se lapsen äiti tiedä, missä on matkalla pysähdytty ja mihin lakki on voinut jäädä, joten reissusta vastanneet aikuiset soittelevat ja kyselevät kadonneen tavaran perään.

Jos ei halua olla vastuussa, niin ei ota lapsen kaveria mukaan! Omaa lastani pyydettiin viime kesänä neljään eri reissuun ja jokaiselle vanhemmalle vastasin, että ehei, vaikka sinun matkasi helpottuu, kun lapsellasi on seuraa mukana, niin en altista omaani

Tässä ei olut kyse kuluista, vaan unohtuneesta  lippiksestä

Vierailija
45/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten tuossa toimitaan? Toimittu jo. No tulee hakemaan lakin, kun ehtii tai antaa sen lakin pojalle niin se vie sen sille kaverille, vaikkapa kouluun. Kauhean vaikeaa tehdään asioista?

Vierailija
46/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse alkanut karsimaan näitä lasten kavereita pois joilla on hullut vanhemmat. Ja voin kertoa että aika vähän niitä selväjärkisiä on...

Muistan omasta lapsuudesta kuinka usean ystävän vanhemmat puuttuivat kaveriasioihin, kun joku kaveri (tai hänen taustansa) olisi ollut lapselle "sopivampi" kuin toinen, eikä jälki ollut koskaan hyvää.

Olen visusti ollut puuttumatta omien lasteni kaverivalintoihin, vaikka mieli olisi tehnyt. Tietysti aina tsekkailen, että miten kaverisuhde menee. Näistä saa hyviä keskusteluja lasten kanssa. Mielestäni on kannattanut.

Olen tästä samaa mieltä. Nämä ovat arvokkaita elämän oppeja lapsille. Tässä keississä voivat olla lapset yhteyksissä miten haluavat, mutta itse en satsaa yhtään enempää ko. lapseen. Mielestäni tässä klassinen "niin metsä vastaa..." keissi. Ap

Vierailija
47/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota lapsen kavereita mukaan mökille, vaikka miten pyydettäisiin enkä päästä omaa lastani kavereitten perheiden matkaan. Pysyy ystävyyssuhteet terveemmällä pohjalla, kun niihin ei sotketa kavereitten vanhempia. Eikä tarvitse miettiä, että miksi nuo pyytävät lasta mukaan, mutta samantien sanovat, että ruokaan ja majoitukseen (mökillään!) tulisi varata 200 e, voi maksaa mobilepaylla.

Vierailija
48/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hätänä?

Lakki kiinnosti löytää. Näitte paljon vaivaa että se löytyi, äiti unohti kiittää tarpeeksi ylitsevuotavaisesti niin sinä loukkaannuit ja teit aiheesta keskustelupalstalle aloituksen? 

Oma mielipide. Unohda koko juttu. Noita sattuuu. Ja kiva että jaksoitte ottaa lapselle kaverin mukaan.  

Vierailija
49/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lippalakki sen arvoinen, että siitä tehdään hirveä numero?

Köyhää.

Se voi olla just se 80 e hintainen lippalakki, jota varten lapsi säästi joulusta lähtien ja joka nyt kummallisesti näkyy olevan lapsen kaverin isoveljen päässä.

Vaan kun ei ollut.

Ja jos lippis on lapselle aidosti tärkeä, ei se ihan heti ravintolaan jää.

Vierailija
50/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsille en haluaisi mitään pahaa. Ei ehkä ollut toiselta lapselta fiksua syyttää miestäni lakin katoamisesta, mutta ehkä häntä harmitti ja hermostutti äidin reaktio? 

Ap

Jos lapsi on tottunut siihen, että aikuiset aina huolehtivat etenkin tavaroista, niin hänkin saattoi ajatella, että lakki on aikuisten vastuulla.

Voiko silloin päästää kutosluokkalaista muiden kanssa reissuun? 

Vierailija
51/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele tämän ketjun lukemisen jälkeen yhtään sitä, miksi esim. kouluilla on löytötavaroissa arvokkaita vaatteita, urheiluvälineitä ym. Ketään ei kiinnosta kysellä tai  hakea tenaviensa unohtamia tavaroita itse. Aika löysää toimintaa. Rahan haaskausta. 

Vierailija
52/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aika lailla samaa mieltä.

Jos ei halua olla vastuussa, niin ei ota lapsen kaveria mukaan! Omaa lastani pyydettiin viime kesänä neljään eri r

Lapseni pelaa jääkiekkoa ja olen tämän syksyn harkoissa kuullut aivan tarpeeksi siitä, miten Leevi pyysi Leon mukaan eikä Leon vanhemmat sitten maksaneet euroakaan, vaikka me tarjosimme ruuat ja veneretken. Tai Aku pyysi Antin mukaan Linnanmäelle ja Antin vanhemmat maksoivat vain rannekkeen ja Antilla oli ruokarahaa itselleen, ei tarjonnut meille muille, vaikka me kuskattiin edestakaisin.

Joten kyllä nykyvanhemmille tuntuu olevan itsestäänselvää, että mukaan kutsuttu lapsi on ensisijaisesti maksumiehenä osin koko porukankin reissulle. En keksi yhtäkään syytä sille, että laittaisin oman lapseni kaverinsa perheen matkaan, kun voin tarjota ihan itse lapselle niin mökkireissut kuin ulkomaanmatkakin ilman, että hän kokee jäävänsä jotenkin velkaa mukaankutsujalla. Ja nyt alleviivaus sanalla kutsuja: ei pidä pyytää lasta mukaan, jos ei suostu maksamaan tästä koituvia kuluja. 

Lapseni käyttää taskurahansa itsekkäästi itseensä, ei kaverin perheen ruokien maksamiseen.

Vierailija
53/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lippalakki sen arvoinen, että siitä tehdään hirveä numero?

Köyhää.

Se voi olla just se 80 e hintainen lippalakki, jota varten lapsi säästi joulusta lähtien ja joka nyt kummallisesti näkyy olevan lapsen kaverin isoveljen päässä.

Vaan kun ei ollut.

Ja jos lippis on lapselle aidosti tärkeä, ei se ihan heti ravintolaan jää.

No eihän se jäänyt, kun kaverin isä sen piilotti ja vasta kun sitä ryhdyttiin kyselemään, se salaperäisesti "löytyi".

Vierailija
54/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin toiminut niin, että olisin lapselle sanonu et pakkaa itse omat tavarat, koska en tiedä mitä kaikkea hänellä oli mukana. Samaa sanon omalle kutosluokkalaiselle ja vanhemmalle,et pakkaa itse mitä haluaa mukaan. Jos ne multa kysyy missä on mikäkin, en tiedä en ole koskenut. Minne itse jätti, niin itse miettii missä se on. Kun on miljoona tavaraa,niin en tiedä jokaisen olinpaikkaa.

Sanoin tuolle lapselle, että katsotaanko sun tavarat nyt kasaan. Oletin hänen pakkaavan, mutta hän seisoi paikallaan, joten pyysin häntä hakemaan takkinsa, auttamaan pyyhkeen löytämisessä jne.

Kysyin erikseen, missä lakki on ja oliko hänellä se mukana. Sanoi ettei tiedä, mutta kotona sitten tiesikin.

Omat lapset osaavat pakata ja asioita on unohtunut, sen takia ostamme esim. sellaisia vaatteita, ettei niiden unohtaminen jää harmittamaan niin kauheasti.

Oma lapsi totesi, että tällä kaverilla on muita merkkilakkeja kyllä kotona. Ap

Vierailija
55/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tosiaan se lätsä mukaan muksullesi että vie kaverilleen kouluun? Eikö ne siellä törmäile. 

Vai onko tässä nyt joku lällättely lapsellisuus menossa, että "en varmaan tee enää mitään tämän asian eteen!" ääh. Anna olla. 

Jatkossa tarkemmin sitten itse kukin 

Vierailija
56/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse alkanut karsimaan näitä lasten kavereita pois joilla on hullut vanhemmat. Ja voin kertoa että aika vähän niitä selväjärkisiä on...

Muistan omasta lapsuudesta kuinka usean ystävän vanhemmat puuttuivat kaveriasioihin, kun joku kaveri (tai hänen taustansa) olisi ollut lapselle "sopivampi" kuin toinen, eikä jälki ollut koskaan hyvää.

Olen visusti ollut puuttumatta omien lasteni kaverivalintoihin, vaikka mieli olisi tehnyt. Tietysti aina tsekkailen, että miten kaverisuhde menee. Näistä saa hyviä keskusteluja lasten kanssa. Mielestäni on kannattanut.

Olen tästä samaa mieltä. Nämä ovat arvokkaita elämän oppeja lapsille. Tässä keississä voivat olla lapset yhteyksissä miten haluavat, mutta itse en satsaa yhtään enempää ko. lapseen. Mielestäni tässä klassinen "niin metsä vastaa..." keissi. Ap

Koetko sitten erityisesti satsanneesi lapseen? Eiköhän lapsi ole pyydetty mukaan oman lapsen kaveriksi, ja saa siinä ihan saman kohtelun kuin omatkin.

Ja miten se on lapsen vika, että äiti käyttäytyy jollain tavalla, joka ei miellytä sinua? Olet muuttanut käsitystäsi lapsesta äidin takia. Tämähän on juuri päinvastoin kuin tuossa edellisessä viestissä.

Vierailija
57/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa meidän tontti-merkkivaate-jäkis/rusettiluisteluperheiden touhulta. Analysoidaan ilmeet ja lapsen mielenliikkeet aikuisen tasolle. Ollaan varmaan korkeakoulutettuja. 

Katsokaapa nyt ihmiset ympärillenne ja miettikää oikeasti että onko järkevää jauhaa viikkotolkulla lakista joka varmaan molemmilla perheillä on varaa uusia? Mitä v*tun väliä? Mitä sitten jos jotain oikeasti sattuu, joku katoaa, joku loukkaa? 

T: Sosiologiaan tutustunut 

MItä vittua sinäkin tiedät toisten rahavaroista. Oikee kurppa tuo oikutteleva äiti. Minun lapsella olisi tuon jälkeen muita kavereita jotka pääsisi mukaan.  Vieköön äitinä omaa lastaan ilman lippistä vaikka saharaan.

Vierailija
58/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ota enää mukaan? Viestiä äidille että näitte vaivaa jotta lakki löytyisi ja nyt ei näytä kiinnostavan. 

No joo, jotain tällaista viestiä mietin. Mutta lasten ystävyyden soisin säilyvän. Asuvat meitä lähellä ja kulkevat välillä kouluun yhdessä jne.

Anna olla. Minkä ikäinen äiti? Siellä voi olla taustalla paljon muutakin, joka nyt purkautui näin.

Äiti on vähän yli 40. Eronnut tässä jokin aika sitten. Ap

Vierailija
59/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monen mielen sitä on itsekkin pahoittanut kun on vastaillut joillain peukuilla viesteihin? Ja jos kyseessä on lakki, niin en mä sitä jaksaisi lähteä erikseen mistään noutamaan vaan ehdottaisin, että esim laittaa muksulle mukaan ja antavat toisilleen sitten kun seuraavan kerran törmäävät. 

Vierailija
60/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä asia tähän ihan lasten vuoksi. Lapsi saattaa hävetä äitinsä käytöstä jos jatkat vielä tästä asiasta, ja se voi vaikuttaa lasten ystävyyteen. Lapset ovat kuitenkin syyttömiä tähän, joten anna olla. Voihan olla että kaverin äidillä on jotain autistisia piirteitä, eikä voi päästää irti. Ole sinä fiksumpi ja jätä asia tähän. 

Mieti haluaisitko itse että sinut niputettaisiin samaan oman äitisi kanssa? Itse ainakaan en, on sen verran erikoista välillä sen käytös. 

Kirjoitin vain tänne, koska harmitti ja hämmästytti. Etenkin kun lakki ei viitsitä edes noutaa. En ole sanonut kenellekään mitään, enkä etenkään lapsille. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi