Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin äidin käytös

Vierailija
02.09.2025 |

Otimme lapsen kaverin mukaan reissuun ja mökille yhtenä kesän viikonloppuna. Maksoimme kaiken, huvitukset, herkut ja ruoat. Lapsi jätti yhteen ravintolaan lakkinsa vahingossa. Kun tulimme kotiin, äiti ensin kiitti minua ja miestä, mutta palasi heti ja alkoi tingata, missä lakki on. Totesin, etten osaa sanoa, mutta tarkistamme tietysti paikat kun käymme seuraavan kerran.

Näimme muutaman päivän päästä ja äiti aloitti juttelun sanomalla, että lapsi oli viimeksi nähnyt lakin mieheni kädessä. Heitin siihen, että hyvä kun syyllinen on nyt löydetty ja kannustin äitiä soittamaan paikkaan, jossa se viimeksi nähtiin. Se ei häntä kiinnostanut, kun ei kuitenkaan löydy.

Lopulta mieheni soitti, lakki löytyi ja mies haki sen. Laitoin viestiä, että nyt lapsi voi hakea (tiettynä iltana heti haun jälkeen) sen meiltä. Vastaus oli peukkuja - ja lakki on yhä meillä.

Lapset ovat kutosella ja itselle ei tullut mieleenkään, että olisimme vastuussa lapsen tavaroista. Tuli jopa tunne, että meiltä kalasteltiin maksua lakista tai muuten vaan kiusattiin. Ylireagoinko? 

Pakkasin lähtiessä tuon lapsen tavarat, kysyin lakista ja hän sanoi ettei tiennyt missä oli. Jos olisin jättänyt pakkaamatta, niin paljon muutakin olisi jäänyt. Mitä mieltä olette? Miten toimisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä oli huono päivä, purki vähän väärin nyt....

Ei käy selitykseksi. Käytöstavat pitää muistaa vaikka olisikin huono päivä.

Just...samaa mieltä, mut eipä se aina mene niin inrl.

Vierailija
22/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse alkanut karsimaan näitä lasten kavereita pois joilla on hullut vanhemmat. Ja voin kertoa että aika vähän niitä selväjärkisiä on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ota enää mukaan? Viestiä äidille että näitte vaivaa jotta lakki löytyisi ja nyt ei näytä kiinnostavan. 

No joo, jotain tällaista viestiä mietin. Mutta lasten ystävyyden soisin säilyvän. Asuvat meitä lähellä ja kulkevat välillä kouluun yhdessä jne.

Voivat tehdä yhdessä jotain muuta.

Juuri näin. Tämä tuli nyt kokeiltua ja pieleen meni. Ei siis enää maksullista tekemistä ja tekeminen rajoittuu kouluun ja vapaa-ajan leikkeihin kotinurkilla. Ap

Vierailija
24/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata liikaa miettiä tai nähdä vaivaa. Huonokäytöksisiä ihmisiä on ja tulee aina olemaan, ei niiden kanssa kannata sen enempää alkaa vääntää. 

No niinpä. Tästä eteenpäin ja sitä ennen odottelen kiinnostuksella, milloin lakki noudetaan jos niin tapahtuu. Ap

Vierailija
25/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lapsille en haluaisi mitään pahaa. Ei ehkä ollut toiselta lapselta fiksua syyttää miestäni lakin katoamisesta, mutta ehkä häntä harmitti ja hermostutti äidin reaktio? 

Ap

Jos lapsi on tottunut siihen, että aikuiset aina huolehtivat etenkin tavaroista, niin hänkin saattoi ajatella, että lakki on aikuisten vastuulla.

Vierailija
26/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Äiti vaan yrittänyt selvittää asiaa.

Vierailija
27/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä oli huono päivä, purki vähän väärin nyt....

Lapsella?

Vierailija
28/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vanhempien tehtävä olisi ollut soitella lakin perään paikkaan, jossa lakki on viimeksi nähty ja hakea tai pyytää postittamaan se sieltä.

Teiltä voi kohtuudella odottaa, että katsotte kaikkien tavaroiden tulevan mukaan, mutta ette ole vastuussa toisen lapsen hukkaamista tavaroista.

Riippuu vähän lapsen iästä. Kyllähän niiden perään saa katsoa.

Mutta lapsilta hukkuu tavaroita vielä kouluikäisinäkin, eikä se maailmaa kaada. Menee mittatappion piikkiin.

Vierailija
29/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylireagoit. Äiti vaan yrittänyt selvittää asiaa.

Selvittää voi niin monella eri tavalla. Jos häntä olisi kiinnostanut selvittää, niin hän olisi varmasti selvittänyt. Ja hakenut lakin. 

Minä olisin sanonut omalle lapselle, että lakkisi on sinun vastuulla.

Vierailija
30/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoita sille lokille, että teillä oli oikein mukava reissu täyshoitoineen hänen tenavalleen. Kerro, että tuo lapsi näytti nauttineen. Loppuun kirjoitat, että tämän kaiken tarjoamasi jälkeen tuo lakki-episodi tuntui sen verran ikävältä, että tämän jälkeen ette enää mökkilomia tarjoile, vaikka lapset voivat olla yhä kavereita. Kylmetkää tuolle perheelle!

Vierailija
31/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse alkanut karsimaan näitä lasten kavereita pois joilla on hullut vanhemmat. Ja voin kertoa että aika vähän niitä selväjärkisiä on...

Muistan omasta lapsuudesta kuinka usean ystävän vanhemmat puuttuivat kaveriasioihin, kun joku kaveri (tai hänen taustansa) olisi ollut lapselle "sopivampi" kuin toinen, eikä jälki ollut koskaan hyvää.

Olen visusti ollut puuttumatta omien lasteni kaverivalintoihin, vaikka mieli olisi tehnyt. Tietysti aina tsekkailen, että miten kaverisuhde menee. Näistä saa hyviä keskusteluja lasten kanssa. Mielestäni on kannattanut.

Vierailija
32/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin toiminut niin, että olisin lapselle sanonu et pakkaa itse omat tavarat, koska en tiedä mitä kaikkea hänellä oli mukana. Samaa sanon omalle kutosluokkalaiselle ja vanhemmalle,et pakkaa itse mitä haluaa mukaan. Jos ne multa kysyy missä on mikäkin, en tiedä en ole koskenut. Minne itse jätti, niin itse miettii missä se on. Kun on miljoona tavaraa,niin en tiedä jokaisen olinpaikkaa.

Vierailija
33/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku lippalakki sen arvoinen, että siitä tehdään hirveä numero?

Köyhää.

Vierailija
34/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ota enää mukaan? Viestiä äidille että näitte vaivaa jotta lakki löytyisi ja nyt ei näytä kiinnostavan. 

No joo, jotain tällaista viestiä mietin. Mutta lasten ystävyyden soisin säilyvän. Asuvat meitä lähellä ja kulkevat välillä kouluun yhdessä jne.

Anna olla. Minkä ikäinen äiti? Siellä voi olla taustalla paljon muutakin, joka nyt purkautui näin.

Vierailija
35/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt se kynnyskysymys?

Vierailija
36/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tässä on se, että kun ap:n mies on nähnyt aivan ylimääräistä vaivaa jonkun lippiksen vuoksi, seuraa syvä hiljaisuus.

Kyllä tavaroiden perään voi ihan hyvin kysellä ja toivoa ja olettaa, että lapsesta ja hänen tavaroistaan huolehditaan kyläreissulla. Siinä ei ole mitään outoa.

Nyt kun lakki on löytynyt, pitäisi äidin tulla se hakemaan vuolaasti kiitellen. Tai lähettää lapsi hakemaan ja käskeä kiittämään kohteliaasti.

Ehkä äitiä vähän hävettää oma käytös?

Vierailija
37/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä asia tähän ihan lasten vuoksi. Lapsi saattaa hävetä äitinsä käytöstä jos jatkat vielä tästä asiasta, ja se voi vaikuttaa lasten ystävyyteen. Lapset ovat kuitenkin syyttömiä tähän, joten anna olla. Voihan olla että kaverin äidillä on jotain autistisia piirteitä, eikä voi päästää irti. Ole sinä fiksumpi ja jätä asia tähän. 

Mieti haluaisitko itse että sinut niputettaisiin samaan oman äitisi kanssa? Itse ainakaan en, on sen verran erikoista välillä sen käytös. 

Vierailija
38/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vanhempien tehtävä olisi ollut soitella lakin perään paikkaan, jossa lakki on viimeksi nähty ja hakea tai pyytää postittamaan se sieltä.

Teiltä voi kohtuudella odottaa, että katsotte kaikkien tavaroiden tulevan mukaan, mutta ette ole vastuussa toisen lapsen hukkaamista tavaroista.

Olen toista mieltä. Jos pyytää lapsen kaverin (alaikäisen) mukaan reissuun ja mökille, niin on vastuussa tästä lapsesta ja jopa lapsen tavaroista. Eipä se lapsen äiti tiedä, missä on matkalla pysähdytty ja mihin lakki on voinut jäädä, joten reissusta vastanneet aikuiset soittelevat ja kyselevät kadonneen tavaran perään.

Jos ei halua olla vastuussa, niin ei ota lapsen kaveria mukaan! Omaa lastani pyydettiin viime kesänä neljään eri reissuun ja jokaiselle vanhemmalle vastasin, että ehei, vaikka sinun matkasi helpottuu, kun lapsellasi on seuraa mukana, niin en altista omaani sille, että jälkikäteen saa kuulla, miten kiittämätön olin, kun en maksanut kuluja.

Vierailija
39/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoita sille lokille, että teillä oli oikein mukava reissu täyshoitoineen hänen tenavalleen. Kerro, että tuo lapsi näytti nauttineen. Loppuun kirjoitat, että tämän kaiken tarjoamasi jälkeen tuo lakki-episodi tuntui sen verran ikävältä, että tämän jälkeen ette enää mökkilomia tarjoile, vaikka lapset voivat olla yhä kavereita. Kylmetkää tuolle perheelle!

Jos lasta on pyydetty reissuun, niin aika outoa ryhtyä vaatimaan maksua siitä, että reissun ajan lasta laiminlyötiin eikä pidetty hänestä huolta.

Vierailija
40/129 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lippalakki sen arvoinen, että siitä tehdään hirveä numero?

Köyhää.

Se voi olla just se 80 e hintainen lippalakki, jota varten lapsi säästi joulusta lähtien ja joka nyt kummallisesti näkyy olevan lapsen kaverin isoveljen päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä