Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti: Alexandra, 26, katuu tatuointejaan. Ne estävät työnhaun. "Kannattaa oikeasti kuunnella äitiä"

Vierailija
01.09.2025 |

Alexandra kertoo katuvansa nuorena ottamiaan tatuointeja. Hän ei enää tunne, että ne sopisivat hänen identiteettiinsä, ja harmittelee etenkin näkyviä kämmenselän kuvia, joita ei voi peittää. Osa työmahdollisuuksista on jäänyt saamatta tatuointien vuoksi, etenkin mallin ja kansainvälisissä tehtävissä. Alexandra varoittaa ottamasta tatuointeja päihteissä, kavereiden kotistudioissa tai hetken mielijohteesta. Hän neuvoo nuoria miettimään kunnolla merkitystä ennen kuin tatuoi mitään ihoonsa ja kuuntelemaan äitiä.

"Miksi nykyään kaikkea pitää kokeilla, töherrellä naama ja nahka täyteen tekstiä, ja sitten itkeä kun ei kelpaa enää työmarkkinoille tai jopa omaan peiliin? Tämän jutun voisi oikeasti lähettää kaikille suomen 15-vuotiaille tytöille: tässä lopputulos, kun identiteetti rakennetaan Instagramin, tatuointihaaveiden ja mielikuvituksellisen itsetunnon varaan. Onko nykyinen tatuointikulttuuri vain yksi osa siitä, miten nuoriso kasvatetaan kuvittelemaan että kaikki valinnat on palautettavissa, peruttavissa ja jonkun muun syy? Jos käsi tatuoidaan kannabis päihteissä kaverin keittiössä, niin kenen muun kuin oma moka se on? Ja kun sitten ei kelpaa töihin tai ulkomaankomennuksille, niin taas "yhteiskunta syrjii". Voi hyvää päivää. Ehkä kannattaisi joskus kuunnella äitiä eikä influenssereita?

https://www.iltalehti.fi/keho/a/931a9819-6372-4588-aa0b-6718d102f8f1

Kommentit (432)

Vierailija
321/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

Olen korkeasti koulutettu ja minulla on tatuointeja. Mieluisampaa on olla tatuoitu, kuin kaltaisesi ennakkoluuloinen kusipää.

Käytätkö myös huumeita. Kannabista ehkä...

Oletko sä tyhmä? Tatuoinnit ei tarkoita sitä, että käyttää huumeita. Mä olen tatuoitu enkä ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Kovasti yrität päteä ja analysoida, mutta nolaat vain itsesi. 

Vierailija
322/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit aiheuttaa syöpää. Järkikin sen sanoo, ettei ihoon voi hakata mustetta ilman seuraamuksia. 

Sama homma endometroosi ja silarit. Yllättävästi yhteys. 

Ok. Lähde? Mulla on endometrioosi. Ei ole silareita, täyteaineita eikä tatuointeja. Endometrioosioireet alkoivat jo hyvin nuorena. Tiedän yhden jolla on silarit, eikä sillä ole endoa. 

Joo, oma kokemus ja yksi anekdootti, vahvin tieto maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut tatuointia. Minusta ne ovat rumia. Kuuluvat linnakundeille ja merimiehille. Itse työskentelen lentoemäntänä ja lentämään on vaikea päästä jos on tatuointeja. Tämä kaikille lentämään haluaville tiedoksi, jos sinulla on tatuointeja, et pääse lentoemännäksi. Näistä kun pitää kertoa hakuvaiheessa, nämä hakemukset hylätään heti. 

Nainen 50 vuotta

En minäkään mutta minusta se on ihan jokaisen oma päätös ottaako niitä vai ei, kuten moni muukin asia tässä elämässä. Nykyään kun pitää kritisoida paheksuen kaikkea ja kaikkia joiden elämän valinnat eivät ole samoja kuin itsellä. Jokainen tekee itse päätöksensä ja kantaa niistä myös vastuun. Jotkut päätökset ovat hyviä ja jotkut huonoja ja varmasti molempia tekee meistä jokainen. 

Terveisin ihminen yli 50 vuotta.

Mitä väliä jonkun paheksunnalla on, pitääkö niistä ottaa itseensä? Ohittaa vaan! Eikä varsinkaan kannata alkaa saarnaamaan itsestäänselvyyksiä, siinä nolaa vaan itsensä.

Vierailija
324/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut tatuointia. Minusta ne ovat rumia. Kuuluvat linnakundeille ja merimiehille. Itse työskentelen lentoemäntänä ja lentämään on vaikea päästä jos on tatuointeja. Tämä kaikille lentämään haluaville tiedoksi, jos sinulla on tatuointeja, et pääse lentoemännäksi. Näistä kun pitää kertoa hakuvaiheessa, nämä hakemukset hylätään heti. 

Nainen 50 vuotta

Noin homehtuneita mielipiteitä ei jaksa enää kuunnella vuonna 2025. N66, tatuoitu

Onko homehtunutta pitää tatuointeja rumina? Nehän ovat karseita söhryjä, jotka rumentavat ihon kauhean näköisiksi. 

Tosi ahdasmielistä kutsua toisten mielipiteitä homehtuneiksi vaan siksi, että joku on eri mieltä. Kertoo kyllä paljon tämän tatuointiporukan avarakatseisuudesta.

Vierailija
325/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalat tatskat on. Jatoi iso teksti "the killer baby" reisissä on niin halvan lunttanan tyylinen. Ei ihme jos kaduttaa.

Vierailija
326/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennin työnsaantia eivät tatuoinnit ole estäneet. Ks. https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011444675.html

Lääkäreistä on niin kova pula että töitä saa vaikka otsaan olisi tatuoitu kikkeli.

Vierailija
327/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meneepäs tatuoiduilla tunteisiin

En ole tatuoitu mutta minusta tämä keskustelu menee kyllä enemmän tunteisiin niillä keillä niitä ei ole. Ei ole minun asiani kritisoida toisten tekemiä asioita vaikka en itse niistä pidäkkään. En ymmärrä miten se jonkun elämää haittaa jos jollakin toisella on tatuointi? En minä ole sen erinomaisempi ihminen kuin kukaan muukaan ja jonka mielipiteiden mukaan pitäisi jonkun toisen ihmisen elää.

"ja jonka mielipiteiden mukaan pitäisi jonkun toisen ihmisen elää." Juurihan sinä tuossa paasaat, kuinka toisten pitäisi elää sinun mielestäsi "oikein". Että jos sinua ei tatuoinnit haittaa, niin ei saa haitata ketään muutakaan.

Mielipiteeseen on jokaisella oikeus. Vaikken tatuoinneista pidäkään, en silti mene kenellekään sitä päin naamaa sanomaan. Täällä sekoilukeskustelussa ei kenenkään pitäisi ottaa asiaa henkilökohtaisesti, koska eihän täällä kenenkään henkilökohtaisia valintoja kritisoida, vaan ilmiötä yleisellä tasolla.

Vierailija
328/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 50 vuotta

Noin homehtuneita mielipiteitä ei jaksa enää kuunnella vuonna 2025. N66, tatuoitu

Onko homehtunutta pitää tatuointeja rumina? Nehän ovat karseita söhryjä, jotka rumentavat ihon kauhean näköisiksi. 

Tosi ahdasmielistä kutsua toisten mielipiteitä homehtuneiksi vaan siksi, että joku on eri mieltä. Kertoo kyllä paljon tämän tatuointipo

Mulla on useampi tatuointi ja mulle on ihan sama onko muilla tatuointeja vai ei ja mitä mieltä he ovat niistä. Eniten näissä ketjuissa näkee ahdasmielisyyttä niiltä jotka vastustaa tatuointeja. Voi kertoa, että ei pidä tatuoinneista ja mikä niissä ei ulkoisesti viehätä. Tämän voi kertoa asiallisesti ilman mitään oletuksia ihmisten käytöksestä, mielenterveydestä yms. Ei myöskään tarvitse huo ritella tms. Mä olen menossa tatuointiketjussa kertonut, että mulla on tatuointeja ja että olen ihan tavallinen äiti-ihminen. Ihan asiallisesti olen tästä kertonut kuten tässäkin ketjussa, mutta heti sain irvailua osakseni ja kyseenalaistamista siitä, että voinko muka olla oikeasti kokopäiväisessä työssä ja vielä osa-aikainen yrittäjä. Tuoko on sitten asiallista käytöstä?

Vierailija
329/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nää tatskan ottaneiden kommentit on kuin narkkarin: minun elämä minun keho minun oikeus!

Enemmän tässä on kyllä sekopäisiä kommentteja tatuointia vastustavilta. On se kyllä jännä, että te haukutte mennen ja tullen palatessa, mutta siinä ei ole muka mitään väärää. Sitten jos joku tatuoitu kertoo omista kokemuksistaan ja mielipiteistään asiallisesti, niin saa vain haukunut niskaansa. 

"Asiallisesti". Toisten mielipiteet on "tyhmiä", "lapsellisia" ja "homeisia"...

Vierailija
330/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä tatuointien vastustajat. Itse käyttäytyvät kuin pahaiset kakarat ja sitten haukkuvat tatuoituja, jos nämä kehtaavat edes kertoa, että heillä on tatuointeja. Ei osata katsoa sinne peiliin ja miettiä omaa käytöstä joka ei todellakaan ole kaunista. Harvemmin näkee tatuoitujen vetävän pulttia siitä, että muilla ei ole tatuointeja. 

Ei, ne vetää pultteja siitä, ettei kaikki tykkääkään niiden tatuoinneista.

Vierailija
331/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, 50-kymppiä lähestyy, olen korkeasti koulutettu nainen ja työskentelen rahoitusalalla johtotehtävissä. Aloitin tatuointien ottamisen vasta hiljattain, nyt on jo neljä kuvaa valmiina. Tunnen muuten yhden itseäni vielä korkeammassa tehtävässä olevan miehen, joka käy kerran kuussa neulan alla ihan harrastusmielessä. Kipu tekee hyvää stressille. 

Eikö sitten voisi käydä vaikka akupunktiossa, siitä ei jää pysyviä jälkiä.

Vierailija
332/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit on pirun seksikkäitä. Ne kertoo että naisessa on luonnet

---

Ns. Räväkkä luonne?

Vierailija
333/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meneepäs tatuoiduilla tunteisiin

En ole tatuoitu mutta minusta tämä keskustelu menee kyllä enemmän tunteisiin niillä keillä niitä ei ole. Ei ole minun asiani kritisoida toisten tekemiä asioita vaikka en itse niistä pidäkkään. En ymmärrä miten se jonkun elämää haittaa jos jollakin toisella on tatuointi? En minä ole sen erinomaisempi ihminen kuin kukaan muukaan ja jonka mielipiteiden mukaan pitäisi jonkun toisen ihmisen elää.

täysin normaalia että idiotismi menee tunteisiin

kuten tupakointi tai huumeidenkäyttö

Idiotismia on se että kuvittelee olevansa toista parempi ja menee tunteidensa mukaan, eikä kykene ajattemaan asiaa järjellä ja ymmärrä sitä että jokaisella on omanlaisensa elämä ja siinä päätökset tekee jokainen itse.

No duh. Tottakai jokainen tekee omat päätöksensä, muiden ei vain tarvitse niistä pitää tai olla samaa mieltä.

Vierailija
334/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä tatuointien vastustajat. Itse käyttäytyvät kuin pahaiset kakarat ja sitten haukkuvat tatuoituja, jos nämä kehtaavat edes kertoa, että heillä on tatuointeja. Ei osata katsoa sinne peiliin ja miettiä omaa käytöstä joka ei todellakaan ole kaunista. Harvemmin näkee tatuoitujen vetävän pulttia siitä, että muilla ei ole tatuointeja. 

Ei, ne vetää pultteja siitä, ettei kaikki tykkääkään niiden tatuoinneista.

Ei vaan mua ärsyttää se, että aletaan haukkumaan, kyseenalaistetaan mielenterveys, käytös, työt, jne. Ei kenenkään tarvitse pitää mun tatuoinneista koska ne on mua itseä varten, mutta ei mua silti tarvitse huor itella, kyseenalaistaan mun kykyä tehdä töitä, jne. 

Vierailija
335/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on typeriä. Osa vanhemmista antaa vielä luvan alaikäiselle, jolloin ei varmasti ole kypsä asiaa loppuelämäksi päättämään :(

Vierailija
336/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, 50-kymppiä lähestyy, olen korkeasti koulutettu nainen ja työskentelen rahoitusalalla johtotehtävissä. Aloitin tatuointien ottamisen vasta hiljattain, nyt on jo neljä kuvaa valmiina. Tunnen muuten yhden itseäni vielä korkeammassa tehtävässä olevan miehen, joka käy kerran kuussa neulan alla ihan harrastusmielessä. Kipu tekee hyvää stressille. 

mikäs pankki niin siirrän rahani pois

Hahahah ja sinä tajuttoman tyhmä pelle ilmeisesti kuvittelet, ettei joka ikisessä pankkiketjussa olisi tatuoituja työntekijöitä. Millä planeetalla noin typerä tollo elää?

Laitahan idioottivajakki pennosesi tyynyn alle. Siellä ei tatuoinnit tahraa aivottoman persvälin rahoja.

Sinulla taitaa olla se persvälikin tatuoitu, kun noin on vaikeuksia säädellä tunnereaktioitaan.

Vierailija
337/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella on näkyvästi ja täyteen tatuoituja jopa kaupassa töissä, eikä ketään pelota. Kaunis kiva neito hän on ja varmasti jotain pomoa kiinnostaa ottaa hänet firmaan. Ruusu on kiva aihe sinänsä, ehkä värillä parempi mutta ne allergisoivat osaa. Totta tietysti että ylemmäs käsivarteen mieluummin, ei tatuointia tai ei ota liian aikaisin, kun aihe voi monia kaduttaa jos tulee väärät aiheet. Myöhemmin haluaa eri aiheita.

No johonkin kauppaan ehkä vois päästä tatskoista huolimatta. Tai muihin huonommin palkattuihin hommiin. Mutta kyllähän noilla hankaloittaa parempiin hommiin pääsemista. Yritäpäs isoilla näkyvillä tatuoinneilla päästä vaikka jollekin kansainvälisille IT-jätille myymään kymmenien miljoonien IT-projekteja isoilla yrityksille, niin saattais jäädä haaveeksi. Tai juristi, konsultti jne.

Sen sijaan tatuoinnit ei juuri haittaa, jos on vaikka roskakuski, rekkakuski, postinkantaja tms. Elämä on valintoja, ja on tyhmää valita nuorena niin että rajoittaa isosti omia uravalintojaan tulevaisuudessa.

Vierailija
338/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nää tatskan ottaneiden kommentit on kuin narkkarin: minun elämä minun keho minun oikeus!

Enemmän tässä on kyllä sekopäisiä kommentteja tatuointia vastustavilta. On se kyllä jännä, että te haukutte mennen ja tullen palatessa, mutta siinä ei ole muka mitään väärää. Sitten jos joku tatuoitu kertoo omista kokemuksistaan ja mielipiteistään asiallisesti, niin saa vain haukunut niskaansa. 

"Asiallisesti". Toisten mielipiteet on "tyhmiä", "lapsellisia" ja "homeisia"...

Mä en ole käyttänyt sanoja tyhmä, lapsellinen ja homeinen. Sä ohitit sitten hienosti mun pointin. Sekopäisiä kirjoitin koska osa todellakin on sellaisia. Silti tatuoidut saa syyttelyt niskaansa vaikka kirjoittaisi kuinka asiallisesti. Onko tuo teidän mielestä sitten normaalia ja asiallista käytöstä?

Vierailija
339/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes haluaa tatuointeja, näyttävät ihan muste läiskältä ja ovat todistetusti terveys riski.

Vierailija
340/432 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin itse ottaa tatuoinnin. En kuitenkaan ehkä sitä rumaa ankanpoikasta, josta 17-vuotiaana haaveilin. Vaikka tuskimpa katuisin vaikka olisinkin ottanut, koska edelleen kuitenkin ymmärrän sitä rikkinäistä nuorta tyyppiä