Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Alexandra, 26, katuu tatuointejaan. Ne estävät työnhaun. "Kannattaa oikeasti kuunnella äitiä"

Vierailija
01.09.2025 |

Alexandra kertoo katuvansa nuorena ottamiaan tatuointeja. Hän ei enää tunne, että ne sopisivat hänen identiteettiinsä, ja harmittelee etenkin näkyviä kämmenselän kuvia, joita ei voi peittää. Osa työmahdollisuuksista on jäänyt saamatta tatuointien vuoksi, etenkin mallin ja kansainvälisissä tehtävissä. Alexandra varoittaa ottamasta tatuointeja päihteissä, kavereiden kotistudioissa tai hetken mielijohteesta. Hän neuvoo nuoria miettimään kunnolla merkitystä ennen kuin tatuoi mitään ihoonsa ja kuuntelemaan äitiä.

"Miksi nykyään kaikkea pitää kokeilla, töherrellä naama ja nahka täyteen tekstiä, ja sitten itkeä kun ei kelpaa enää työmarkkinoille tai jopa omaan peiliin? Tämän jutun voisi oikeasti lähettää kaikille suomen 15-vuotiaille tytöille: tässä lopputulos, kun identiteetti rakennetaan Instagramin, tatuointihaaveiden ja mielikuvituksellisen itsetunnon varaan. Onko nykyinen tatuointikulttuuri vain yksi osa siitä, miten nuoriso kasvatetaan kuvittelemaan että kaikki valinnat on palautettavissa, peruttavissa ja jonkun muun syy? Jos käsi tatuoidaan kannabis päihteissä kaverin keittiössä, niin kenen muun kuin oma moka se on? Ja kun sitten ei kelpaa töihin tai ulkomaankomennuksille, niin taas "yhteiskunta syrjii". Voi hyvää päivää. Ehkä kannattaisi joskus kuunnella äitiä eikä influenssereita?

https://www.iltalehti.fi/keho/a/931a9819-6372-4588-aa0b-6718d102f8f1

Kommentit (432)

Vierailija
261/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

Eipä näköjään huomaa.....

sivusta

Vierailija
262/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

No, kerroppas. Mitä se kertoo kouluvalinnoista? Minulla on kuvia reilun 15 000€ edestä, oikeastaan ainoa paikka missä ei ole tatuointeja on kasvot. 

T. Stadin lääkikseen ekalla yrityksellä, vika vuosi neuron erikoistumisia menossa.

En ole yhtäkään tatuoitua lekuria nähnyt urani aikana sairaanhoitajana. Useampaa lähihoitajaa kyllä, jotka töhrineet ihonsa..

Mä taas olen nähnyt tatuoituja lääkäreitä. Sairaanhoitaja olen mäkin. Tiedän useita lähihoitajia joilla ei ole tatuointeja. Eikä tatuoinnit ole ihon töhrimistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita tatskoja on vilahtanut parilla korkeakoulutetullakin. Että älä jaksa. 

Kuka on väittänyt, ettei korkeakoulutetuissakin olisi hölmöjä.

Tämä. Suurinosa on 109ao taviksia, varsinkin huuhaa humanisteista. T. Godtier DI

Double Inked?

Vierailija
264/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nää tatskan ottaneiden kommentit on kuin narkkarin: minun elämä minun keho minun oikeus!

Pitäisikö olla että karenin mielipide, minun mielipide minun rlämä mutta muut päättää. Viisas elää itselleen, tyhmä muille

Vierailija
265/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut tatuointia. Minusta ne ovat rumia. Kuuluvat linnakundeille ja merimiehille. Itse työskentelen lentoemäntänä ja lentämään on vaikea päästä jos on tatuointeja. Tämä kaikille lentämään haluaville tiedoksi, jos sinulla on tatuointeja, et pääse lentoemännäksi. Näistä kun pitää kertoa hakuvaiheessa, nämä hakemukset hylätään heti. 

Nainen 50 vuotta

Noin homehtuneita mielipiteitä ei jaksa enää kuunnella vuonna 2025. N66, tatuoitu

Harmittaako totuus?

Vierailija
266/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks noi tatskat ole vankien ja merimiesten juttuja? Narkkareilla niitä näkyy myös paljon.

2020-luvulla tqvan ihmisilläkin. Isomummusi aikaan oli noin kun mainitsit

Vierailija
267/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla näkee tosi paljon näitä tatuoituja naisia. Ei ole ollut este ainakaan siihen työhön. 

Vierailija
268/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä nuo on hyvä merkki työnantajalle, että jos tyypillä ei riitä harkintaa sen vertaa yksityiselämässään että osaisi olla ottamatta jättimäisiä (ja melko rumia) näkyviä tatuointeja (kännissä) niin tuskin se erityisen loistava työntekijä yrityksellekään on.

Elämä on valintoja, ja noita voi poistattaa eri tavoin. Mallin uran voinee toki unohtaa. 

Vierailija
269/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tullut hankituksi tatuointeja, koska jo nuorena oli selvää, että saattavat vanhemmiten olla rasite, eikä todennäköisesti enää kauhean esteettinenkään jossain 60v iän tietämillä ja siitä eteenpäin.

Tietty sitä sitten tuli käytyä yliopistot ja uraa luotua kv-firmoissakin, joissä tällaista hiukan pitkäjänteisempää ajattelukykyä tarvittiinkin.

Se on ihan se ja sama onko tatuointia vaiko eikö ole, niin 60 vuoden korvilla ei ole juuri kukaan enää kovin esteettisen näköinen.

Eipä ne haalenneet suttukuvat (aikansa eläneet jutut ) nyt kaunistakaan ketään.

Ulkonäkökeskeiselle ihmiselle vaikeaa kun ei olekaan ikuisesti nuori ja nätti?

Vierailija
270/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne työnhakua estävät, mutta saannin mahdollisesti.

Sehän riippuu ihan työnantajasta ja työnkuvasta. Meillä ei ainakaan ketään kiinnosta vaikka olisi naamatatuointeja, mutta emme olekkaan asiakaspalvelijoita.

Vierailija
271/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita tatskoja on vilahtanut parilla korkeakoulutetullakin. Että älä jaksa. 

Kuka on väittänyt, ettei korkeakoulutetuissakin olisi hölmöjä.

Tämä. Suurinosa on 109ao taviksia, varsinkin huuhaa humanisteista. T. Godtier DI

Double Inked?

Viimeinen kirjain on tietty pikku L eli varmaan Desilitra?

Vierailija
272/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalla näkee tosi paljon näitä tatuoituja naisia. Ei ole ollut este ainakaan siihen työhön. 

kaupan kassa

todellinen huippu duuni heh

Vierailija
273/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nää tatskan ottaneiden kommentit on kuin narkkarin: minun elämä minun keho minun oikeus!

Pitäisikö olla että karenin mielipide, minun mielipide minun rlämä mutta muut päättää. Viisas elää itselleen, tyhmä muille

Että ne karenit on ärsyttäviä. Muiden pitäisi elää heidän mukaan, mutta kenenkään ei tulisi sanoa heille miten elää. Tulee mieleen maga-kultti tai jenkkilän evangelistakristityt. 

Vierailija
274/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mä vasta aloin 50 vuotiaana ottaa niitä. On hienoja. Lääkäreilläkin näkee paljon nykyään hihoja. Hienosti tehdyt on taidetta. Jotkut näistä jotka kritisoi, ei vaan uskalla itse ottaa hahhaa.

Vierailija
275/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotain roskalehden konservatiivien nuoleskelujuttuja. Samaa sarjaa kuin kymmenisen vuotta sitten raivouskovaisten lässytys siitä että tatuoinnit ovat jotain portteja demoneille tähän maailmaan. Hysteeriset marimekkomummelit noita houreita varmaan uskovat, eivät normaalit tervepäiset ihmiset.

Vierailija
276/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhoista tatutoinneista tulee aina samanvärisiä? Sellanen outo vihreä.

Vanhoissa vöreissä värimuutoksia tyli mm. Lyijyn takia. Nykyaikainen väri ei juuri haalene

Espanjassa luin et tatuoinnin kun rannalla ottaa niin väriaineet voivat olla ihan mitä tahansa. Ovat käyttäneet jopa ihan tussien ja mustesäiliöiden värejä!

Se että espanjan rannikolla joku katutaiteilija käyttää mitä sattuu ei varmaan ole validi. Kuulin myös että krakovassa laittavat huulitäytteisiin pettua. Tämähän pätee tietenkin ammattilaisten keskuudessa suomessa... not

Vierailija
277/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäädännön puuttuessa kuka tahansa saa tatuoida kenet hyvänsä millä aineella lystää

Länsimaissa tatuoinnit olivat takavuosikymmeninä lähinnä merimiesten matkamuistoja tai vankiloissa tehtyjä. Hippiliikkeen myötä ne alkoivat tulla sosiaalisesti hyväksyttäviksi, ja parin viime vuosikymmen aikana niiden suosio on lisääntynyt nopeasti. Ammattimaisia tatuoijia on Suomessakin jo kymmeniä ellei satoja, kuten viimekeväisillä tatuointimessuilla nähtiin. Tatuoinneilla voidaan peittää melkein koko iho.

Ei luulisi olevan samantekevää, mitä aineita ihoon laitetaan pysyvästi. Lainsäätäjiä ja viranomaisia asia ei ole juuri huolettanut. Kuka hyvänsä saa EU:ssa ryhtyä tatuoijaksi, eikä tatuointivärien koostumusta valvo kukaan.

Mitä haittaa tatuoinneista sitten on? Yleisin haitta on henkistä laatua. Monet haluavat päästä tatuoinneistaan eroon muutaman vuoden kuluttua. Rakas on saattanut muuttua entiseksi rakkaaksi, ja entisen rakkaan mahdollisesti intiimiin paikkaan tatuoitu nimi olisi saatava pois. Nuoruuden huimina hetkinä yleensä humalassa tai huumeen vaikutuksen alaisena otettu muunlainenkin tatuointi on saattanut alkaa kaduttaa. Pienet tatuoinnit on yksinkertaisinta poistaa leikkaamalla. Suurempia voi yrittää poistaa lasereilla. Joskus se onnistuu tyydyttävästi, tosin vasta usean kalliin käsittelyn jälkeen. Joskus taas laseroinnista seuraa komplikaatioita, esimerkiksi tatuointiväri vain tummenee tai tatuoinnin paikalle kasvaa arpikeloidi (Jimenez ym. 2002). Tuore tatuointi voi infektoitua, ja tuloksena on pyodermia tai jopa ruusu. Likaisten välineiden kautta on vaara saada hepatiitti B tai hepatiitti C. Eräässä aineistossa tatuointi selitti 41 % 626:sta hepatiitti C-tartunnasta (Haley ja Fischer 2001).

Vierailija
278/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut tatuointia. Minusta ne ovat rumia. Kuuluvat linnakundeille ja merimiehille. Itse työskentelen lentoemäntänä ja lentämään on vaikea päästä jos on tatuointeja. Tämä kaikille lentämään haluaville tiedoksi, jos sinulla on tatuointeja, et pääse lentoemännäksi. Näistä kun pitää kertoa hakuvaiheessa, nämä hakemukset hylätään heti. 

Nainen 50 vuotta

Noin homehtuneita mielipiteitä ei jaksa enää kuunnella vuonna 2025. N66, tatuoitu

Harmittaako totuus?

Mikä on se totuus. Mive elämässä kukaan ei tule kertomaan mielipidettä, netissä taas jokainen minni hiiri kitisee.

Vierailija
279/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on alkanut puhua tatuointien katumisesta. Se trendi oli ja meni. Ihmetyttää vaan miksi jotkut kyseenalaistavat toisten katumista ja jankuttavat vaan miten ne kertovat menneestä elämästä jne. Ei se ole ihme että kaduttaa vaikka olisivat miten hienoja tai hyvin tehtyjä. Eivät nuo sovi yhtään tälle uutisen naisellekaan. Varmasti harmittaa ja tuskin noita saisi siististi pois.

Vierailija
280/432 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nuo Alexin täytehuulet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi