Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioerosta ja tavarojen jako ongelma

Vierailija
22.09.2008 |

Meillä on täs pitemmän aikaa jo mennyt huonosti ja nyt mies on alkanut juomaan. rehailee kavereita meidän kotiin ja käyttäytyy muutenkin minua kohtaa todella julmasti.

Eli ku tavarojen jako menisi?

Suurimman kiistan aiheuttaa vuokra-asunnon vakuus rahat noin 1000 euroa jonka minä olen yksin maksanut, ja olen tämän koko meidän yhdessä olon aikana maksanu yksin asunnon vuokrat 700 euroa. Onko näin et ne rahat menevät puoliksi?

Onko miehellä työttämänä parempi mahdollisuus jäädä tähän asuntoon ja minä ja lapseni muutamme muualle ( ei ole lapsen isä..)

Kaikki mitkä olemme ostaneet nyt ovat tietenkin yhteisiä. Mutta entäs ne mitkä olen ostanut edellisen suhteen aikana.

Itse olen tienannut koko suhteen ajan noin puolet enemmän mies 500 ja ite 1000-1200 kun lasketaan elatukset ja lapsilisät ). Ja sen takia maksanut vuokran, autoilun, netin ja ruuat ( nää on menny välillä puoliksi)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... et avio-oikeuden alainen omaisuus kaikkea omaisuutta, mitä ei ole erikseen suljettu pois avioehdolla.

En ihmettele ollenkaan, ettei jokin peruskoulun käynyt osaa avio-oikeusjuttuja. Itse muistan opiskelleeni niitä lukiossa oikeustiedon tunnilla. Ja muutenkin olen näistä aisioista ottanut selvää ja siitä huolimatta saan aina miettiä kaksi kertaa, että miten nämä asiat menikään.

Helppo sanoa, että älkää pienellä omaisuudella menkö asianajajille mutta tehkää kunnon paperi. Jos kunnon paperin teko olisi helppoa, kuka asianajajai tarttis. No, ok, ehkä neuvoja tarkoittaa, että kirjatkaa asiat paperille, niin on edes jotain mustaa valkoisella. Lisäksi Suomi on oikeusvaltio ja siinä mielessä voi odottaa, että oikeus toteutuu lopulta ainakin useimmissa tapauksissa ja ainakin kohtuullisesti.

M

Vierailija
22/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi saada ositukselta turvaan, ainakin jos on niin uutta että voitte esittää kaikki paperit. Eli sisko "vie" tavaransa pois ja antaa ne sulle sitten takaisin kun ero on selvä. Jos kamat on jo teidän kodissa ettekä pysty todistamaan että ne on siskon nimissä, niin sitten ne kuuluu osituksen piiriin. Kuten siis kaikki muukin, mitä ei avioehdolla ole suljettu pois.

Usko vaan. Menetät rahaa tässä erossa, mutta ilmeisesti tulet eron jälkeen kuitenkin paremmin toimeen kuin nykyään, joten sikäli kannattaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tavarat jotka ovat nyt sinun, ovat jatkossakin sinun. Mutta sanoit että kaikki on yhteistä... no, mieti mitä sinä haluaisit pitää, ja katsokaa pääsettekö sopuun ihan vain sopimalla tavara kerrallaan mitä kumpikin pitää.

Jos tulee riitaa jostain isommasta hankinnasta, teidän täytyy päästä siitä keskenänne komromissiin - tai sitten katsotte kuinka paljon kummallakin on avio-oikeuden alaista omaisuutta euroina: se jolla on enemmän, maksaa ylittävästä osasta puolet toiselle. Parasta olisi kun saisitte jaettua tavarat keskenänne ilman ulkopuolista apua.

Ei sillä ole merkitystä, kuka on maksanut asunnon vakuusrahat. Olennaista on mitä sovitte keskenänne ja vaatiiko mies tasinkoa maksettavaksi (jos kehtaa). Voithan tietysti vain "ilmoittaa" miehelle että kun sinä maksat vuokran, jäät taloon lapsen kanssa.

Oli miten oli, ratkaisevaa on vain se mitä teillä on nyt, ja miten saatte siitä sovittua. Ehdota/ilmoita mitä sinä haluat, niin mies kyllä vastaa siihen myös.

Vierailija
24/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies suostuu, niin voitte sopia, että saat pitää ennen liitoa hankkimasi omaisuuden. Jos ei ole yhteistyöhaluinen tai riitauttaa niin kaikki menee puoliksi.

Vierailija
25/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yhteenlaskettu omaisuus menee puoliksi.

Minulla ja miehelläni on avioehto, jossa rajataan pois ennen avioliittoa hankittu omaisuus, mutta noin ei käy automaattisesti, ilman avioehtoa.

Olen siinä käsityksessä ollut et ennen avioliittoa hankittu omaisuus on mun ja tänä aikana hankittu menee puoliksi. Isoistahan rahoista ei ole kyse.

...

Vierailija
26/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen avioliittoa hankittu omaisuus pysyy omana, sitä ei jaeta puolison kanssa. Kaikki mitä hankittu avioliiton aikana, menee puoliksi. Näin siis kun avioehtoa ei ole tehty

Vierailija
27/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä ei erikseen ole suljettu pois testamentilla tai avioehdolla.

Ostoajankohdalla ei merkitystä.

Tämä ei tietenkään estä tekemästä sopuratkaisuja niin että toinen saa pitää kaikki tai että kaikki ennen avioliittoa hankittu pysyy itsellä.

Vierailija
28/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ennen avioliittoa hankittu omaisuus jaetaan puoliksi, jos avioehtoa ei ole.

Vierailija
29/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omaisuutta olisi vaan sänky mulle ja sohva sulle, niin siitä täytyy tehdä paperit. Varaat siis ajan sitä varten vaikka oikeusaputoimistosta.

Tai voihan sen jättää tekemättäkin, mutta se tietää ongelmia viimeistään perunkirjoituksessa. Minä en tiennyt ja niin sitä tapeltiin yhdestä taulusta vielä kolme vuotta eron jälkeen.

Vierailija
30/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa tulisi opettaa ensiaputaitoja. Ja kodinhoitoa, taloutta, hiukan lakiakin... Mihin ne 9 vuotta elämästä oikein käytetään??

Vierailija
31/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnistako aiot tapella? Maksa 1500 ukollesi, että kasaa kimpsunsa ja kampsunsa mahdollisimman pian. Tollasesta summasta ei tod. kannata riidellä.

Vierailija
32/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen avioliittoa hankittu omaisuus pysyy omana, sitä ei jaeta puolison kanssa. Kaikki mitä hankittu avioliiton aikana, menee puoliksi. Näin siis kun avioehtoa ei ole tehty

Siis just näinhän se ei ole. Jos sulla on vaikka perintömaatila ennen naimisiin menoa, etkä ole tehnyt avioehtoa sen rajaamiseksi avio-oikeuden alaisen omaisuuden ulkopuolelle, sekin kuuluu avio-oikeuden alaisen omaisuuden piiriin.

Kannattaa miettiä noi avio-oikeusasiat ennen naimisiinmenoa. Tai viimeistään ennen kuin ero on vireillä. Avioehtosopimusta ei voi rekisteröidä enää sen jälkeen, kun erohakemus on käriksessä vireillä. Siis avioliiton aikanakin vielä ehtii (mutta toki vaatii molempien allekirjoituksen, joten kannattaa "riidellä" nämä omaisuuasiat ennen naimisiinmenoa).

Ap:llähän ei kuitenkaan tainnut olla tuota omaisuusongelmaa, kun kumpikin on lähtökohtaisesti varaton ja puhutaan vain muutamista sadoista euroista.

Vierailija
33/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 LUKU

Puolisoiden velat

52 §

Kumpikin puoliso vastaa yksin siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana.

Velasta, jonka jompikumpi puoliso on tehnyt perheen elatusta varten, vastaavat kuitenkin puolisot kumpikin omasta ja toisensa puolesta.

Mitä 2 momentissa sanotaan, älköön sovellettako rahalainaan, jonka toinen puoliso on ottanut, älköönkä myöskään, milloin velkoja on tietänyt, että puolisot välien rikkoutumisen vuoksi asuvat erillään.

103 b § (16.4.1987/411)

Ositusta voidaan sovitella, jos ositus muutoin johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen taikka siihen, että toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua. Osituksen sovittelua harkittaessa on otettava erityisesti huomioon avioliiton kestoaika, puolisoiden toiminta yhteisen talouden hyväksi ja omaisuuden kartuttamiseksi ja säilyttämiseksi sekä muut näihin verrattavat puolisoiden taloutta koskevat seikat.

Ositusta soviteltaessa voidaan määrätä:

1) että puoliso ei saa avio- oikeuden nojalla toisen puolison omaisuutta taikka että sanottua oikeutta rajoitetaan;

2) että tietty omaisuus, jonka puoliso on ansainnut tai saanut puolisoiden asuessa erillään tai joka puolisolla on ollut avioliittoon mentäessä taikka jonka puoliso on saanut avioliiton aikana perintönä, lahjana tai testamentin nojalla, on omaisuuden osituksessa kokonaan tai osaksi oleva omaisuutta, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta;

3) että omaisuus, johon toisella puolisolla ei avioehtosopimuksen nojalla ole avio- oikeutta, on omaisuuden osituksessa kokonaan tai osaksi oleva omaisuutta, johon toisella puolisolla on «avio-oikeus».

Osituksen sovittelua koskeva vaatimus voidaan tehdä joko osituksessa tai osituksen jälkeen. Kun sovitteluvaatimus tehdään osituksen jälkeen, on noudatettava, mitä osituksen moitteesta ja osituksen pätemättömäksi julistamisesta on voimassa.

Vierailija
34/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennä naimisiin.

Vierailija
35/36 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoiden omaisuus

34 §

Se omaisuus, mikä puolisolla on avioliittoon mennessään, kuuluu edelleen hänelle. Niin ikään on hänen omaisuuttaan, mitä hän avioliiton aikana saa.

35 §

Kumpaisellakin puolisolla on «avio-oikeus» toisen omaisuuteen. Sen nojalla saavat omaisuuden osituksessa eloonjäänyt puoliso ja kuolleen puolison perilliset taikka kumpikin puoliso puolet puolisoiden omaisuuden säästöstä, sen mukaan kuin IV osassa tarkemmin säädetään.

Avio-oikeutta ei kuitenkaan ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa tai testamentissa on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitäpaitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä.

Vierailija
36/36 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo joillekkin nuo summat on pieniä ja tässä on nyt enemmän periaatteesta ku rahasta. Ei huvittais antaa ite ansaitsemaa rahaansa toiselle tuosta noin vaan ja varsinkin kun on siivellä elänyt tämän ajan..

Ehkä kannattaa yrittää kitkuttaa täs pari kuukautta et toi yks maksaa sen ison velan meille osaksi ja sit räväyttää..

Ja tän jälkeen en kyl enää miestä ota :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme