Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?
Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.
Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742
Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318
Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582
Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:
Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649
Lähteet:
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286
https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse enää todisteita muista "jumalista", koska minulla on jo sydämen todistus ainoasta oikeasta, elävästä Herrasta :) Pyhä Henki todistaa minulle joka päivä, että Jeesus Kristus on Herra.
onnellinen
Sinähän kerroit, ettei tällaisia todisteita vielä voi olla olemassa ja ehkä joskus tulevaisuudessa sellaisia voidaan löytää. Tottakai voit uskoa ja haluta kristinuskon jumalan olevan olemassa. Valehtelua on väittää tietävänsä varmasti. Et sinä tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuimmat tiedeihmiset (ei lasketa koululaisia jotka tekevät kokeellisia juttuja) tietävät, että tiede ei pysty koskaan selittämään kaikkea maailmassa. Kenenkään ei kannata hirttäytyä vaihtuviin paradigmoihin, vaan ymmärtää, että mitä enemmän tiedämme, sen vähemmän tajuamme tietävämme.
Tässä juuri nimenomaan on suurin eri tieteellisen maailman kuvan ja kristinuskon maailmankuvan välillä. Tieteellinen maailmankuva hyväksyy sen tosiasian, että emme tiedä kaikkea. Tieteellinen maailmankuva hyväksyy sen tosiasian, että joskus tietämämme asia osottautuu virheelliseksi tiedoksi. Tieteeseen kuuluu kyseenalaistaminen.
Uskonnollinen maailmankuva on täysin päinvastainen. Uskonnollisessa ajattelussa ollaan dogmaattisia. Asiat tiedetään ehdottomina totuuksina. Jos Raamatussa lukee jonkin asian olevan tietyllä tavalla niin sitten se on täsmälleen sillä tavalla. Jos pappi opettaa seurakunnalle niin tämä opetus kuuluu hyväksyä sellaisenaan. Kristityn tehtävä ei ole kyseenalaistaa Raamatun kertomuksia tai papin opetuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Mikäs väite on todettu potaskaksi? "
- Jumala loi sateenkaaren taivaalle -> Kyseessä on täysin normaali valon taittumiseen liittyvä ilmiö.
- Jumala loi kaikki tuhannet eläinlajit -> Evoluutio johtaa uusien lajien syntyyn
- Maailma on 6000 vuotta vanha -> Geologian tutkimus sanoo maapallon olevan miljardeja vuosia vanha.
- Puhuva käärme -> Tarvitseeko edes kommentoida?
Vähänpä sinä ymmärrät, vaikka paljon luuletkin ymmärtäväsi. Nykyajan teoriat, tutkimukset ja ajatukset ei mitenkään poissulje Jumalaa. Tiede ei edes ota kantaa Jumalaan.
Millä perusteella Jumala ei voisi olla evoluutionkin takana? No jätän tähän, ei hyödytä vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse enää todisteita muista "jumalista", koska minulla on jo sydämen todistus ainoasta oikeasta, elävästä Herrasta :) Pyhä Henki todistaa minulle joka päivä, että Jeesus Kristus on Herra.
onnellinen
Sinähän kerroit, ettei tällaisia todisteita vielä voi olla olemassa ja ehkä joskus tulevaisuudessa sellaisia voidaan löytää. Tottakai voit uskoa ja haluta kristinuskon jumalan olevan olemassa. Valehtelua on väittää tietävänsä varmasti. Et sinä tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan.
Teoreettinen ajatus että todisteita voisi olla, oikeasti en usko että sellaisia meille annetaan.
Sydämessä tiedän varmasti, muuta en väitäkään. Toisaalta, jos olen väärässä, se ei haittaa koska olen elänyt onnellista ja rakkaudentäyttämää elämää kuvitellen ja tuntien, että Jumala rakastaa minuakin <3
"Kristityn tehtävä ei ole kyseenalaistaa Raamatun kertomuksia tai papin opetuksia."
Väärin, meidän todellakin täytyy tutkiskella Raamatun sanaa ja papin opetuksia, onko ne linjassa annetun Raamatun ymmärryksen kanssa.
mm. 1. Joh:4: 1-2 "Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Jumala loi sateenkaaren taivaalle -> Kyseessä on täysin normaali valon taittumiseen liittyvä ilmiö.
- Jumala loi kaikki tuhannet eläinlajit -> Evoluutio johtaa uusien lajien syntyyn
- Maailma on 6000 vuotta vanha -> Geologian tutkimus sanoo maapallon olevan miljardeja vuosia vanha.
Vähänpä sinä ymmärrät, vaikka paljon luuletkin ymmärtäväsi. Nykyajan teoriat, tutkimukset ja ajatukset ei mitenkään poissulje Jumalaa. Tiede ei edes ota kantaa Jumalaan.
Millä perusteella Jumala ei voisi olla evoluutionkin takana? No jätän tähän, ei hyödytä vääntää.
Älä nyt hyppää kokonaan toiseen aiheeseen! Sinä kysyit mikä kristinuskon tai Raamatun väite on sellainen jonka tiede on osoittanut vääräksi ja minä annoin sinulle muutaman esimerkin. Kannattaa edetä ajatusketjussa askel kerrallaan. Minusta se on todella tärkeä pohja mentäessä eteenpäin pohtimaan kysymysta jumalan olemassaolosta - hyväksymmekö ajatuksen siitä, että Raamattu ei välttämättä sisällä pelkästään luotettavia väittämiä. Koko keskustelu on täysin turhaa jos lähtokohdaksi otetaan dogmaattinen kristillinen näkemys joka sanoo, että Raamattu on ehdottomasti totta sanasta sanaan ja koska Raamatussa sanotaan Jumalan olevan olemassa niin Jumala on olemassa.
Ensimmäinen askel tieteellisessa maailmankuvassa on hyväksyä ajatus: mitä jos minä olen väärässä?
Suurin osa ihmisistä ei ole vapaaehtoisesti liittynyt kirkkoon vaan heidät pakkoliitetty siihen lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onnellinen
Teoreettinen ajatus että todisteita voisi olla, oikeasti en usko että sellaisia meille annetaan.
Sydämessä tiedän varmasti, muuta en väitäkään. Toisaalta, jos olen väärässä, se ei haittaa koska olen elänyt onnellista ja rakkaudentäy
Tuollainen agnostinen uskovaisuus omalla tavallaan on ihan hyvä perusta elämälle. Hyväksyä varman tiedon puute ja keskittyä elämään onnellista elämää hyväksyen yhteisön antama uskonnollinen maailmankuva. Onhan tämä toimivaksi todettu resepti. Monet ihmiset ovat eläneet onnellista elämää tällä tavalla. Joten ei se ainakaan huono tapa elää sinänsä ole.
Minusta suurin ongelma kiteytyy kysymykseen: Miksi sitten kristinusko? Maailmassa on tuhansia eri uskontoja mistä valita. Minkään yksittäisen uskonnon puolesta ei ole olemassa minkäänlaisia vahvoja todisteita. Tiedetään myös eri uskontojen olevan ristiriidassa toistensa kanssa. Voidaan varmuudella sanoa, että vähintään suurin osa kaikista uskonnoista on väärässä.
Itse erosin aikanaan Irja Askolan takia.
Itse olen tehnyt säästyneillä kirkollisverorahoilla joka kesä viikon "ilmaisen" reissun etelän lämpöön.
Kirkollisverolaskurilla on helppo tarkistaa kuinka paljon kirkko ryöstää.
Dataismista halutaan tehdä korvaava usko: kaikki on vain dataa ja ihminen vain pohjattomasti muokattava ja hyödynnettävä solumöykky, ei sen kummempaa.
Voi tulla ikävä klassista kristinuskoa vielä. Kirkko on vähän oma juttunsa, sehän ei sinänsä edellytä mitään kuin sen liittymisen. Aivan erillään siitä miten kukin kristillisen elämäntavan ja ajattelun ymmärtää, tätähän näkee myös väänneltävän aivan loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei ole vapaaehtoisesti liittynyt kirkkoon vaan heidät pakkoliitetty siihen lapsena.
Varmaan mutta yhä useampi liittyy aikuisena johonkin kirkkokuntaan.
Porukka herää kusetuksesta joka uskonto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen älyllisen kuperkeikan teit. Nykyajan teoriat toimivat ilman taikuuksia tai jumalia ja aika hyvin poissulkevat yliluonnolliset entiteetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mutta yhä useampi liittyy aikuisena johonkin kirkkokuntaan.
Ei vaan ihan päinvasten. Kirkosta eronneiden määrä kasvaa huimaa vauhtia. Paljon nopeammin eroaa jäseniä kuin liittyy uusia. Kristinuskon kannatus Suomessa on aivan selkeästi laskusuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jumala on olemassa mutta usko on ilmainen lahja ihmiselle. Raamattukin niin sanoo.
No ei siitä Jumalan olemassaolosta mitään todisteita ole. Uskoo ken tahtoo.
1800-luvun alussa lääkärit eivät uskoneet bakteerien olemassdaoloon. Niitä oli silti olemassa.
1700-luvulla uskottiin kulkutautien olevan Jumalan rangaistus ihmiskunnalle. Nykyisin tiedetään, ettei viruksissa ja bakteereissa ole mitään yliluonnollista. Valtaosa näistä silloin vaarallisista taudeista on nykyisin helposti hoidettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jumala on olemassa mutta usko on ilmainen lahja ihmiselle. Raamattukin niin sanoo.
No ei siitä Jumalan olemassaolosta mitään todisteita ole. Uskoo ken tahtoo.
1800-luvun alussa lääkärit eivät uskoneet bakteerien olemassdaoloon. Niitä oli silti olemassa.
1700-luvulla uskottiin kulkutautien olevan Jumalan rangaistus ihmiskunnalle. Nykyisin tiedetään, ettei viruksissa ja bakteereissa ole mitään yliluonnollista. Valtaosa näistä silloin vaarallisista taudeista on nykyisin helposti hoidettavissa.
No jenkkilän terveysministeri ei usko bakteereihin tai viruksiin. Varmaan on hommia kohta poppatohtoreille.
Moni kitisee ettei rahat riitä, mutta sitten on kuitenkin varaa maksaa monta sataa euroa vuodessa kirkollisveroa. Kannattaisi ottaa omat rahat omaan käyttöön ja erota kirkosta.