Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani selaili kansakoulun 5/6 luokan maalaiskansakoulun laskukirjaa

Vierailija
28.11.2022 |

Hän näytti sitä 7. Luokkaa käyvälle pojalleen. Nämähän on vaikeita laskuja, osaisitko,?

Termithän oli silloin toisia, suomalaisia, yksinkertaisia mutta idea oli sama. Sanallisissa esimerkeistä piti osata esim. Päättelylaskuissa tehdä yhtälö, vaikkei sitä niin sanottu. Prosenttilaskut, korkoa korolle, ym. Mittauslaskut ( pinta-alat yms ) samassa kirjassa osionaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tämän aloituksen pointti nyt oli?

Vierailija
2/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. luokalla lasketaan pinta-aloja, murtolukuja, yhtälöitä sekä prosentteja edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ei ollut tiettävästi sokea koska pystyi selaamaan laskento-opin kirjaa...

Vierailija
4/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika ei ollut tiettävästi sokea koska pystyi selaamaan laskento-opin kirjaa...

No tosi hienoa ettei ole sokea.

Vierailija
5/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Vierailija
6/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niitä osaisi moni aikuinenkaan laskea.

Vierailija
7/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. luokalla lasketaan pinta-aloja, murtolukuja, yhtälöitä sekä prosentteja edelleen.

Olen ennenkin törmännyt tällä palstalla siihen että yhtälöitä olisi nykyään jo kutosella. Onko tuo joku uudistus, koska olen ihan satavarma ettei meillä ollut niitä kuin vasta 7lk aikoinaan.

Vierailija
8/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ennenkin törmännyt tällä palstalla siihen että yhtälöitä olisi nykyään jo kutosella. Onko tuo joku uudistus, koska olen ihan satavarma ettei meillä ollut niitä kuin vasta 7lk aikoinaan.

Niitä on jo 2. luokalla ylimääräisissä vaikeammissa laskuissa. Ei nyt tähän malliin, että 5x+2=22 eli siis ei tuollaista laskulauseketta käytetä, mutta pitää osata sijoittaa luvut oikein. Semmoisia esiyhtälöitä. Opetellaan käyttämään yhtälön ratkaisussa tarvittavia ajattelutaitoja.

Vierailija
9/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sillonkin ollut samat kirjat maalla ja kaupungeissa.

Vierailija
10/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut.

t. kansakouluikäisten lapsi

Vierailija
11/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun näin taas ajatuksen että kansa/kansalaiskoululaiset olisivat äärimmäisen tyhmiä. Eli kyllä, vaikka termit 50- luvulla oli toiset ja kurssit lyhyempiä , etenkin supistetussa koulussa, sitä hyvät lähtökohdat kuitenkin sain.

Kun aloitin iltaoppikoulun, oli sitten opiskeltava asioita, teonsana olikin verbi, apusana partikkeli, sisätulento, mitä nyt onkaan. Oli ne mun aikaan kansakoulun kirjassa jo suluissa, vanhemmissa äikän kirjoissa ei kaikissa ollut.

Vierailija
12/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Kirjoissa luki laskentoa maalaiskansakoululaisille, lukemisto maalaiskansakouluille, maantietoa maalaiskansakouluille jne. Kaupunkilaisten kirjoissa tietysti kaupunkilaiselle.

Maalaisten kirjat olivat maanviljelyksestä, karjasta, metsästä , marjastuksessa otettuja esimerkkejä. Laskettiin kauanko hevoselle kestää viedä myllykuorma 10 kilometrin päähän. Ei puhuttu raitsikoista ja leikkikentistä ja baleteista mitään.

Vierailija
13/13 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä on jo 2. luokalla ylimääräisissä vaikeammissa laskuissa. Ei nyt tähän malliin, että 5x+2=22 eli siis ei tuollaista laskulauseketta käytetä, mutta pitää osata sijoittaa luvut oikein. Semmoisia esiyhtälöitä. Opetellaan käyttämään yhtälön ratkaisussa tarvittavia ajattelutaitoja.

Itseasiassa on jo ekalla. Yllätti kyllä isänkin. Siis laskuja tyyliin 5 + banaani = 7, kuinka paljon on banaani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi