Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten ihmettelin, että kuka kotitalousasuoista ymmärtämätön noita uusia omakotitaloja oikein suunnittelee? Valtaosassa näissä avokeittiöhirvityksissä keittotilat olivat ahdettu tilan perimmäiseen nurkkaan. Taloon tultua saisi kauppakassien kanssa marssia olkkaritilan läpi, ennen kuin saavuttaa jääkaapin. Samoin oli talohirvityksiä, joissa keittotilat oli ahdettu sisäänkäyntiin nähden ylempään kerrokseen, hilaapa siinä ruokakasseja rappuja ylös alvariinsa.
Monesti yläkerrassa etenkin rinnetalossa on ne paremmat käytössä olevat tilat. Ja alakertaan mennään kun poistutaan talosta.
Meillä toinen talo oli näin. Yläkerrassa ns aikuisten tilat (master, keittiö, olohuone, wc, terassit). Maisemien maksimointi oli ajatuksena.
Ja t
Toisaalta: portaat kotona auttavat pitämään kuntoa yllä. Meillä on kahdet portaat (vanhan talo kellareineeen) ja olen tosi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten ihmettelin, että kuka kotitalousasuoista ymmärtämätön noita uusia omakotitaloja oikein suunnittelee? Valtaosassa näissä avokeittiöhirvityksissä keittotilat olivat ahdettu tilan perimmäiseen nurkkaan. Taloon tultua saisi kauppakassien kanssa marssia olkkaritilan läpi, ennen kuin saavuttaa jääkaapin. Samoin oli talohirvityksiä, joissa keittotilat oli ahdettu sisäänkäyntiin nähden ylempään kerrokseen, hilaapa siinä ruokakasseja rappuja ylös alvariinsa.
Asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä. Aina saa hilata ruokakasseja pari porrasväliä.
Huomaa tosiaan, että suurin osa kommentoijista on ok-taloasukkaita, kun eivät tajua, kuinka moni ihminen oikeasti joutuu kantamaan rappuja ylös ostoksensa. Mutta kai se sitten on niin, että ok-asukit ovat laiskimpia. :D Heille on suuri
Aivan, tuntuu kyllä tosi oudolta. Poislukien jollain tavoin liikuntavammaiset ihmiset, kyllä sen verran kannattaisi pitää kunnostaan huolen, että voi silloin tällöin kiivetä normaalin porrasvälin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen katsonut noita asuntomessuohjelmia ja uusien talojen esittelyä niin nykyään tosiaan on vallalla konsensus ettei nukkumiseen tarvita neliöitä vaan siihen yhdessäoloon joka tapahtuu seurakuntatalon typpisessä yhdistetyssä olohuone eteinen keittiö kombossa.
Nukkumiseen ei tosiaankaan tarvita neliöitä. Ei aikuisten makuuhuoneen tarvitse olla iso. Leikkimiseen sen sijaan tarvitaan tilaa, joten isoimmat huoneet tietenkin lapsille!
Talot on hyvin suunniteltu, toisin kuin kerrostalot. Ne vasta luukkuja, koppeja on.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Tietenkin! Mutta jotkut ovat sillä tavalla visuaalisia, että eivät osaa nähdä mitä kaikkea mahdollista on tehdä, ellei näe mustaa valkoisella, piirrettynä sitä. Siksi olisi kiva että olisi erilaisia pohjakuvia jo valmiiksi nähtävillä, eikä vain niitä samoja firmasta toiseen. Onhan se toki arkkitehdeille ja talofirmoille lisää rahaa, kun pitää tehdä muutoksia muutosten perään. Itse tykkään selailla ulkomaisten talofirmojen pohjakuvia, ovat ainakin erilaisia kuin ne suomalaiset, jotka ovat aivan kaikki tismalleen samanlaisia.
Rahalla saa mitä haluaa. Jos haluaa valmiita budjettivaihtoehtoja niin sitten on tyytyminen niihin.
Vierailija kirjoitti:
Talot on hyvin suunniteltu, toisin kuin kerrostalot. Ne vasta luukkuja, koppeja on.
70- ja 80-luvuilla tehtiin kerrostaloasunnot vielä järkevillä pohjilla, yksiöt keittokomeroilla ja alkoveilla, isommat asunnot keittiöillä ja vaatehuoneilla. Ysäriltä lähtien on tuo avokeittiöhirvityssysteemi yleistynyt. Nuo kopit ovat taas aivan nykytrendiä, entisen kunnon yksiön tiloihin on ahdettu jopa kahden makuuhuoneen putka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- ja 80-luvuilla tehtiin kerrostaloasunnot vielä järkevillä pohjilla, yksiöt keittokomeroilla ja alkoveilla, isommat asunnot keittiöillä ja vaatehuoneilla. Ysäriltä lähtien on tuo avokeittiöhirvityssysteemi yleistynyt. Nuo kopit ovat taas aivan nykytrendiä, entisen kunnon yksiön tiloihin on ahdettu jopa kahden makuuhuoneen putka.
Ja kerrostaloasunnot olivat valoisia, eivät pimeitä kuiluja, kuten nykyiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuonekin on niin rikkonaisia, että nr oikein huutaa:"tänne et 14" isompaa televisiota tuo."
Televisio 🤣🤣
Kuka alle 80 vuotias semmosta enää katsoo?
Hei haloo, 90 luku soitti ja pyysi telkkaria takaisin 💪🏿
Meikä 30v ainakin tykkää pelailla ja kattoa musavideot isosta oled telkusta, ja musiikin hoitaa järeä genelecin 2.1 systeemi. On se vähän eri fiilis kun puhelimen näytöltä seurata ja joku bluetooth kajari pihisee monona.
Ainakin ennen piti tietyn neliömäärän taloissa löytyä toinenkin wc. Nykykäytännöstä en kuitenkaan tiedä. Ja tuntui ainakin asuntomessuilla siltä, että asuntojen esteettömyys on täysin unohdettu.
Kyllä, ap on niin oikeassa. Olen käynyt läpi kymmeniä ja kymmeniä, mutta ei löydy kunnon pohjaa. Minua häiritsee se, että makuuhuoneet on nykyisin sijoitettu etupihan puolelle. Olohuoneesta ei etupihalle näy ja makkareihin kuuluu pihaäänet, usein vieressä olevan ajotien äänet.
Toinen just tuo, liian pienet makuuhuoneet ja keittiö olohuoneen yhteydessä täysin avoimena. Jatkuvaa siivoamista se on, ei saa astiat unohtua pöydille, kun jo äiti kiljuu sohvalta, että jäljet pitää siivota heti.
Isoista ikkunoista en tykkää. Olet kuin näyttämöllä ja musta pimeys siellä takana suuren osan vuodesta. Ei mitään lämpöä eikä kodikkuutta ne tuo.
Eivät ole Suomeen tarkoitettuja uudet talot eikä lasten asuttavia. Keittiöt aivan karsean rumia. Tuttavan lapsenlapsi sanoi mummilleen, että paras paikka on mummola, kun siellä on niin kaunista ja viihtyisä. Hänen kotona pelkkää harmaata ja valkoista, mutta mummolassa entisajan tunnelmaa, kauniita kukkatapetteja, antiikkikalustusta, värikkäitä mattoja sekä ihana, erillinen keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen piti tietyn neliömäärän taloissa löytyä toinenkin wc. Nykykäytännöstä en kuitenkaan tiedä. Ja tuntui ainakin asuntomessuilla siltä, että asuntojen esteettömyys on täysin unohdettu.
Kyllä se pyörätuolimitoitus on edelleen olemassa pesuhuoneessa.
En sitten tiedä hissivarausta 2krs - meiltä sellainen vaadittiin vuonna 2005 kun rakennettiin. Tai ehkä oli vain v..ttumainen virkailija lupatoimistossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Just näin. Valmiit piirrokset ovat sellaisia stantardeja, mahdollisimman suurelle yleisölle tehtyjä. Jokainen on oikeutettu haluamiinsa muutoksiin. Kyllä on taas typerä aloitus.
Ei muuten kaikilla myyjillä onnistu tuo. Löydettiin hyvä pohja, mutta kun pyydettiin muutoksia, niin olipa nyrpeää se suhtautuminen. Toivat uudet pohjapiirustukset, jota ei oltu asiallisesti uudelleen piirretty, vaan rumasti korjattu päälle ja siitä kopio otettu. Luotto meni siihen firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ap on niin oikeassa. Olen käynyt läpi kymmeniä ja kymmeniä, mutta ei löydy kunnon pohjaa. Minua häiritsee se, että makuuhuoneet on nykyisin sijoitettu etupihan puolelle. Olohuoneesta ei etupihalle näy ja makkareihin kuuluu pihaäänet, usein vieressä olevan ajotien äänet.
Toinen just tuo, liian pienet makuuhuoneet ja keittiö olohuoneen yhteydessä täysin avoimena. Jatkuvaa siivoamista se on, ei saa astiat unohtua pöydille, kun jo äiti kiljuu sohvalta, että jäljet pitää siivota heti.
Isoista ikkunoista en tykkää. Olet kuin näyttämöllä ja musta pimeys siellä takana suuren osan vuodesta. Ei mitään lämpöä eikä kodikkuutta ne tuo.
Eivät ole Suomeen tarkoitettuja uudet talot eikä lasten asuttavia. Keittiöt aivan karsean rumia. Tuttavan lapsenlapsi sanoi mummilleen, että paras paikka on mummola, kun siellä on niin kaunista ja viihtyisä. Hänen kotona pelkkää harmaata ja valkoista, mutta mummolas
??
Miksi et laita taloosi kaunista keittiötä?? Niitähän on vaikka minkälaisia ja puusepältä saat vaikka koristeleikkauksin tai timanttiupotuksin varustellun jos haluat???
Itse haluan että valo ja luonto pääsee sisälle ja siksi meillä on ksikissa taloissamme ollut idot ikkunat.
Avokonttiö (ei seinä-) ei ole ongelma, ehkä me vain olemme perussiistejä luonnostamme
235: Laitapa yhdelle lieden levylle kaalipata hautumaan ja paista toisella levyllä jotakin kalaa, esim. silakoita. Kysy sitten muilta olkkarissa olijoilta, oliko avokeittiö sittenkään hyvä ratkaisu. Sama juttu itämaisten ruokien kanssa, kun mausteita paistetaan ensin ennen muiden aineiden lisäämistä ja monella suomalaisella ei tuo taito mitenkään ole hyppysissä vaikka niin luulevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus ap:llä. Asunnot rakennetaan parhaimmillaan sadoiksi vuosiksi. Kuitenkin lähes ihmis iän.
Kutsun näitä asuntoja pömpeleiksi. Säilytystilat on täysin riittämättömät. Makuuhuoneet makuu soppeja.
Minua haittaa kaikkein eniten se, että ulkoseinällä sijaitsevista kylppäreistä, saunasta, alkovista tai vaatehuoneesta puuttuvat tuuletus ikkunat. Se on jo rikos.Ikkuna pinta-alaa saisi olla paljon. Haluan käydä suihkussa mieluimmin isossa ammeessa (160 x 85 cm) , en ikimaailmassa lattialla. Vähintään suihkukaappi, jossa on pohja, ei siis lattialla.
Mitä noin kamalaa on seistä lattialla kun on suihkussa? Mä ainakin inhoan suihkukaappeja, ne on ahdistavan pieniä yleensä. Ammeessa en todellakaan haluaisi seisoskella.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennusinsinööri ja teen rakennesuunnittelua isolle talotehtaalle. Tosi asia on että yli 90% pöydälleni tulevista töistä on juuri aloittajan kuvailemia hirvityksiä. Makuuhuoneeseen mahtuu juuri ja juuri sänky ja sekin vain yhdellä tavalla sijoitettuna. Keittiö on siellä olohuoneen yhdellä seinällä. Porukalla aina päivitellään että mahtaa olla kiva asua tuollaisessa. Eihän lapset voi edes kutsua kavereita käymään kun lastenhuoneessa ei ole tilaa leikkiä.
Muutokset mitä asiakkaat haluaa tai mihin heillä on varaa ovat pääasiassa ihan pieniä juttuja. Eniten niitä tehdään juurikin sähkö- ja valaisin puolella, muttei juurikaan pohjiin.
En itsekään ole tarpeeksi varakas että voisin hankkia sellaisen uuden asunnon mitä haluaisin. Onneksi kuitenkin näitä 1970-luvun kämppiä tarpeeksi tilavilla huoneilla on useinkin myynnissä, kohta pitää nykyinen sellainen kaksio vaihtaa kolmioon.
Asuntoja ei suunnitella ihmisten asumuksiksi vaan asuntosijoittajien mielen mukaisiksi, mahdollisimman halvalla tehtyä pinnallista roskaa, johon kerätään näennäisvarusteita joista voidaan sitten veloittaa hirveä hinta vaikka mökki olisi kuinka epäkäytännöllinen asua.
Vierailija kirjoitti:
235: Laitapa yhdelle lieden levylle kaalipata hautumaan ja paista toisella levyllä jotakin kalaa, esim. silakoita. Kysy sitten muilta olkkarissa olijoilta, oliko avokeittiö sittenkään hyvä ratkaisu. Sama juttu itämaisten ruokien kanssa, kun mausteita paistetaan ensin ennen muiden aineiden lisäämistä ja monella suomalaisella ei tuo taito mitenkään ole hyppysissä vaikka niin luulevatkin.
46v laittanut perheelle ruokaa ja 30v tuosta avokeittiöissä. Ikinä ei kukaan oke valittanut ruuan tuoksusta, sehän on vaan ihanaa ja houkuttelevaa! Ja liesituuletin hoitaa minuuteissa pois.
Näinhän se on ollut ja tulee olemaan. Mutta suunnittele tai suunnitteluta talo itse niin saat juuri sellaisen pohjan kuin haluat. Sitten piirustusten kanssa talotehtaalle ja sanot, että tehkääs tällanen.
Näin me tehtiin, eikä ole valittamista. Maksaa vähän enemmän, mutta kannattaa kyllä.