Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?
Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja.
Kommentit (228)
Miksi ihmeessä vanhempien pitäisi maksaa lapsen vuokra tai muu eläminen? Kukaan maksa minunkaan vuokraa tms.
Ostimme asunnot opiskeleville nuorille ja maksetaan puhelinliittymän kk-maksu. Lisäksi 150e / kk.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhempien pitäisi maksaa lapsen vuokra tai muu eläminen? Kukaan maksa minunkaan vuokraa tms.
Joku kertoi vastauksen aiemmin: jotta lapset tulevat katsomaan sinua vanhainkotiin.
Kylläpä täällä on anteliasta porukkaa. Meidän kaveripiiri on hyvätuloista ja kaikki ovat perineet reilusti. Kukaan ei heistä syydä lapsilleen tällaisia summia kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahkeran opiskelijan kannattaa silti ottaa opintolainaa. Kelahan kuitaa siitä osan, kun valmistut määräajassa. Eli opintolaina on tavallaan osin ilmaista tukea. Jos töitä ei löydy valmistuttua, Kela maksaa lainan korot.
Miksi ottaisi lainaa jos sitä ei tarvitse? Jos ei siis ole rahoitushuolia.
Sijoittamismielessä. Laittaa ilmaisen rajan poikimaan.
Sijoituksia on,ja jos haluaa lisää sijoittaa, siihenkin löytyy rahaa ilman velan ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä käyttörahalla teidän mielestänne opiskelijan kuuluu elää kuukaudessa? Siis kun asumiskulut on maksettu. Paljon pitää jäädä rahaa sen jälkeen? Opiskelijalounashan on halpa ja opiskelija saa matkakulut ja paljon muuta puoleen hintaan.
Sellaisella millä tulee toimeen eikä tarvitse joka päivä laskea senttejä lompakon pohjalta
Mikä summa se on? Millaisen budjetin tekisit?
Satoja euroja, ei ehkä tuhansia
Budjetin teko ei ole sinun vahvuutesi..
En näe syytä tehdä tässä asiassa mitään kiveen hakattua budjettia. Joskus menee
Mitä sinun pitää maksaa itse? Maksaako vanhemmat jotain? Käytkö riennoissa? Omistatko auton/mopon/matkakortin? Kuka ne maksaa? Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja vaikea sanoa mitään tarkkaa summaa sinulle kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Piirrä ruutupaperille tulot ja menot. Sit mieti itse millä pärjäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahkeran opiskelijan kannattaa silti ottaa opintolainaa. Kelahan kuitaa siitä osan, kun valmistut määräajassa. Eli opintolaina on tavallaan osin ilmaista tukea. Jos töitä ei löydy valmistuttua, Kela maksaa lainan korot.
Miksi ottaisi lainaa jos sitä ei tarvitse? Jos ei siis ole rahoitushuolia.
Huolia? Ei tarvi olla huolia, vaan opintolainaa voi ottaa sijoitusmielessä, jos uskoo sijoitustuoton muodostuvan korkeammaksi kuin lainan lopulliset kokonaiskulut.
Kauan sitten kaverini nosti opistolainan ja osti koko rahalla alkoholijuomia. Nämä juomat myytiin annoksina ylioppilaskunnan illanvietoissa, oppilaskunnan hallinnoimassa kiinteistössä. Tyyppi sai hyvän katteen lainalleen.
Nykyisin kaikki tämmöinen omatoiminen hauskuus/yrittäjyys on viety.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, mutta jos vanhemmilla on varaa, niin tottakai useimmat siinä tilanteessa haluavat auttaa lastaan ja helpottaa hänen elämäänsä.
Kaikki kun eivät ajattele niin, että vain kärsimyksen kautta saavuttaa onnen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään pidä maksaa, mutta aika moni vanhempi haluaa tukea lapsiaan omasta tahdostaan. Ei minunkaan asuntolainaa kukaan muu maksa, mutta en silti kiukuttele siintä kelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan opiskelukämpän vuokran (sisältää veden ja sähkön sekä netin), puhelinlaskun ja avustan isommissa hankinnoissa. Tytär on ollut kolme kuukautta kesätöissä kotipaikkakunnalla jolloin on asunut kotona täysihoidossa, mistään ei ole tarvinnut maksaa itse.
Satunnaisesti laitan myös ruokarahaa tilille.
Saako tytär asumistukea/asumislisää?
Eikös ne opiskelijat yleensä saa jotain köyhäinavustuksia, millä nimellä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun nää elämänkoululaiset mossottaa niille ,kellä on varaa kustantaa lapsensa juttuja, lisää köyhät ,lisää !
Minä en ole elämänkoululainen. Olen akateeminen, omistan muutaman sijoitusasunnon hgissä ja osakesalkkukin löytyy. En silti näe järkevänä antaa parikymppiselle suunnattomasti rahaa. Ihmiselle tekee ihan hyvää opetella rahankäyttöä. Alan siirtämään omaisuutta, kun hänen elämänsä vakiintuu ja etuotsalohko on täysin kehittynyt. Jos hän saisi lapsia, niin sitten vasta siirtoja tekisinkin.
Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että syy on takavuosien äidiltään saamissa avoimissa rahahanoissa.
Näinhä
Persoonallisuuserot vaikuttavat. Toinen on luonteeltaan säästäväinen/pihi, toinen ei. Toinen on jämpti ja menee läpi harmaan kiven, olosuhteista viis. Toinen on herkkä ahdistuja, jolta menee yöunet ja saa äkillisiä paniikkikohtauksia, kun ei ole varma riittääkö rahat.
Itse olen tukenut 1/3 lapseni opiskelua, koska ilman rahallista tukea hän ei olisi pärjännyt henkisesti eikä taloudellisesti. Työnteko opiskelujen ohessa oli täysin poissuljettu vaihtoehto, vaikka töitä olisi löytynytkin. Eikä edes löytynyt.
Että voi ihmiset olla siitäkin kateellisia, että opiskelija saa vanhemmiltaan taloudellista tukea.
Kultalusikka pe#seessä syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kun nää elämänkoululaiset mossottaa niille ,kellä on varaa kustantaa lapsensa juttuja, lisää köyhät ,lisää !
Minä en ole elämänkoululainen. Olen akateeminen, omistan muutaman sijoitusasunnon hgissä ja osakesalkkukin löytyy. En silti näe järkevänä antaa parikymppiselle suunnattomasti rahaa. Ihmiselle tekee ihan hyvää opetella rahankäyttöä. Alan siirtämään omaisuutta, kun hänen elämänsä vakiintuu ja etuotsalohko on täysin kehittynyt. Jos hän saisi lapsia, niin sitten vasta siirtoja tekisinkin.
Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että syy on takavuosien äidiltään saamissa avoimissa rah
Kannattaisi silti tukea jokaista lasta yhtä paljon. Äitini oli aina tuollainen läpi harmaan kiven menijä ja sisarensa huonommin pärjäävä, jota tuettiin. Äiti on nyt jo iäkäs ja voi kuule, monta vuosikymmentä olen kuunnellut tilitystä, miten sisarta tuettiin ja autettiin ja häntä ei. Välitkin menivät heillä lopulta.
En euroakaan. Olen itsekin joutunut tekemään töitä kustantaakseni lukio-opinnot ja jatko-opinnot sen jälkeen. Lapsille on hyvä oppia, ettei mikään tule ilmaiseksi. Hyvin pärjäävät.
Ostettiin pieni kaksio, missä kumpikin asui opiskeluaikansa maksutta. Rahaa sai pyytämällä, mutta aika vähän oli tarvetta. Ehkä joskus kustannettiin joku autohuolto tmv.
Puolisoni on sellainen "itse olen joutunut kaikki hoitamaan, kun lastenkodista aikanaan kipattiin pihalle." En voi käsittää, miksi hän haluaa siirtää saman omille lapsilleen. Ikään kuin karuus jotenkin kasvattaisi enemmän kuin annettu tuki ja apu. Minä siis maksan todellakin lapsille niin, etteivät ainakaan lainaa joudu ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että sy
Kannattaisi silti tukea jokaista lasta yhtä paljon. Äitini oli aina tuollainen läpi harmaan kiven menijä ja sisarensa huonommin pärjäävä, jota tuettiin. Äiti on nyt jo iäkäs ja voi kuule, monta vuosikymmentä olen kuunnellut tilitystä, miten sisarta tuettiin ja autettiin ja häntä ei. Välitkin menivät heillä lopulta.
kyllä minä tuenkin, mutta en voi vaikuttaa siihen, mitä miehen eksä tekee. Enkä ala toimimaan omaa arvomaailmaani: pienen rahan saa kotoa, mutta jos haluaa matkustaa tai ottaa rakennekynsiä tai syödä ulkona, niin se raha pitää tienata. Voi tulla vaikka mökilleni metsähommiin. Vastiikkeetonta rahaa en anna.
Ylläoleva kirjoitus vastiikkettomasta rahasta sai miettimään puoluekantaa. Oletteko vasemmistolaisia, jotka annatte kauheasri rahaa lapsille?
Näinhän se on. Olisi kiva kuulla, miksi alapeukuttajat ajattelevat toiste.