Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?
Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nähnyt nyt syksyllä uuden lain tultua asumislisähakemuksen, sitoudutaanko siinä maksamaan vuokra itse?
Ei siinä ole mitään sellaista kohtaa.
Joku kirjoitti palstalla aiemmin, että on, että jossain kohtaa hakemusta ruksataan, että maksaa vuokran itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahkeran opiskelijan kannattaa silti ottaa opintolainaa. Kelahan kuitaa siitä osan, kun valmistut määräajassa. Eli opintolaina on tavallaan osin ilmaista tukea. Jos töitä ei löydy valmistuttua, Kela maksaa lainan korot.
Ei satavarmasti etukäteen voi tietää, miten opinnot etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Onhan vuokrakin elatuskulu eli sen voi maksaa suoraan vuokranantajalle. Ei kuulu Kelalle tippaakaan.
Kyllä kuuluu, sillä sosiaaliturva on tarkoitettu vain tarvitseville, varsinkin nykyhallituksen kaikki uudistukset ovat liittyneet sen periaatteen korostamiseen. Tukia on leikattu, lakkautettu vähemmän tarvitsevilta ja tukien väärinkäyttöä torjutaan aktiivisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nähnyt nyt syksyllä uuden lain tultua asumislisähakemuksen, sitoudutaanko siinä maksamaan vuokra itse?
Joku kirjoitti palstalla aiemmin, että on, että jossain kohtaa hakemusta ruksataan, että maksaa vuokran itse.
Höpö höpö juttuja. Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuommoinen kohta onkin, se tarkoittaa vain sitä, että asumistuki ei mene suoraan vuokranantajalle. "Maksaa itse" tarkoittaa, että vuokralainen on vastuussa vuokranmaksusta. Asumistuki maksetaan hänen tililleen. Käytännössä esim. oma vanhempi voi silti tehdä tilisiirron vuokranantajalle.
Yleinen asumistukihan voidaan sopia maksettavaksi suoraan vuokranantajalle. Tai vaikka koko vuokra, jos henkilö on oikeutettu toimeentulotukeen. En jotenkin usko, että opiskelijan asumistukea edes maksettaisiin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahkeran opiskelijan kannattaa silti ottaa opintolainaa. Kelahan kuitaa siitä osan, kun valmistut määräajassa. Eli opintolaina on tavallaan osin ilmaista tukea. Jos töitä ei löydy valmistuttua, Kela maksaa lainan korot.
Ei satavarmasti etukäteen voi tietää, miten opinnot etenevät.
Tuolla asenteella ne eivät etenekään.
Kyllä suurin osa opiskelee säntillisesti ja valmistuu ajoissa. Ilmeisesti sairauden vuoksi lykkääntynyt valmistuminen huomioidaan joka tapauksessa. Eli kaikki on kiinni omasta motista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vuokrakin elatuskulu eli sen voi maksaa suoraan vuokranantajalle. Ei kuulu Kelalle tippaakaan.
Kyllä kuuluu, sillä sosiaaliturva on tarkoitettu vain tarvitseville, varsinkin nykyhallituksen kaikki uudistukset ovat liittyneet sen periaatteen korostamiseen. Tukia on leikattu, lakkautettu vähemmän tarvitsevilta ja tukien väärinkäyttöä torjutaan aktiivisemmin.
Tuo on vähän verrannollinen esim lapsilisään. Vaikka taloudellisesti suurin osa ei sitä tarvitse, mutta ottaa sen mielellään koska miksi ei ottaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sinä et ole laatinut lakeja. Asia on juuri noin, että elatukseen liittyviä kuluja saa toinen henkilö maksaa rajattomasti. Niitä ei katsota opiskelijalle(kaan) tuloksi. Mot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuommoinen kohta onkin, se tarkoittaa vain sitä, että asumistuki ei mene suoraan vuokranantajalle. "Maksaa itse" tarkoittaa, että vuokralainen on vastuussa vuokranmaksusta. Asumistuki maksetaan hänen tililleen. Käytännössä esim. oma vanhempi voi silti tehdä tilisiirron vuokranantajalle.
Yleinen asumistukihan voidaan sopia maksettavaksi suoraan vuokranantajalle. Tai vaikka koko vuokra, jos henkilö on oikeutettu toimeentulotukeen. En jotenkin usko, että opiskeli
Asumistuen maksu vuokranantajalle on eri asia. Siinähän vain henkilön tuki menee minne kuuluukin. Asumistuen saajan omia tuloja ja omaisuutta silti syynätään ja on rajoitettu, koska sosiaaliturvan halutaan kohdistuvan vain tarvitseville.
Tuohon verrattavissa olisi, että opiskelijan asumislisä menisi suoraan vuokranantajalle. Siinä se opiskelija ei saisi mitään lisätuloja ulkopuolelta. Toisin olisi jos opiskelija pistäisi veronmaksajien kustantaman asumislisän taskuunsa, vaikka joku muu maksaisi vuokran oikeasti eli tarvetta tuelle ei olisi.
Terv. vuokranantaja sekä opiskelijan vanhempi, joka tukee lastaan taloudellisesti laillisin keinoin
Turha itkeä parista satalappusesta, jonka "rikas" pappa betalar -opiskelija saa Kelasta humputteluun. Tuo pappa maksaa reilusti veroja, joista ne juniorin tuet otetaan.
Köyhän opiskelijan vanhempi voi kituuttaa työkyvyttömyyseläkkeellä, ei pysty tukemaan lastaan. Hyvätuloisen papan veroista maksetaan heidänkin etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sinä et ole laatinut lakeja. Asia on juuri noin, että elatukseen liittyviä kuluja saa toinen henkilö maksaa rajattomasti. Niitä ei katsota opiskelijalle(kaan) tuloksi. Mot.
A) sinä et tiedä, olenko laatinut lakeja
B) lapsilisä on täysin eri asia, sitä maksetaan lain mukaan kaikille, eikä se ole tarveharkintaista kuten asumislisä tai asumistuki
C) elatuslahjan verottomuus liittyy verotukseen, ei lainkaan siihen, onko kelan näkökulmasta oikeutettu tukeen tai nostaako sitä perusteettomasti, mikä on laitonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) lapsilisä on täysin eri asia, sitä maksetaan lain mukaan kaikille, eikä se ole tarveharkintaista kuten asumislisä tai asumistuki
Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan.
Jos annat lahjansaajalle rahaa kulujen kattamiseen, kyse on verollisesta lahjasta, josta lahjansaajan pitää maksaa lahjaveroa. Lahjoituksesta pitää maksaa lahjaveroa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin tarkoitukseen.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pitää-maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistukihan voidaan sopia maksettavaksi suoraan vuokranantajalle. Tai vaikka koko vuokra, jos henkilö on oikeutettu
Mitä sekoilet? On täysin laillista, että vanhempi maksaa opiskelijan vuokran!
Opiskelija on oikeutettu asumislisään, kun vuokrasopimus on hänen nimissään ja vuokra maksetaan. Olet keksinyt omasta päästäsi nuo "laittomuudet".
Vierailija kirjoitti:
Lapsi asuu vielä meidän kanssa ja nyt suorittaa opinnot loppuun oppisopimuksella, eikä hän tarvitse rahallista tukea.
Maksaako lapsi siis nyt teille asumis- tai ruokakuluja vastavuoroisesti?
Maksan 1900e kk sekä annan lounasseteleitä. Maksan myös lomamatkoja 4kpl vuodessa sekä maksan autoon liittyvät kulut. Toki ostin uudehkon turvallisen auton myös. Annan myös rahaa erilaisiin kuluihin n. 300e kk. Esim. pesulakulut ym. Erillistä vaaterahaa annan vuodessa n. 2500e lisäksi. Luottokorttiani saa toisinaan myös käyttää ravintoloissa, toki järjen rajoissa ettei koko ravintolaa juota
Vierailija kirjoitti:
Turha itkeä parista satalappusesta, jonka "rikas" pappa betalar -opiskelija saa Kelasta humputteluun. Tuo pappa maksaa reilusti veroja, joista ne juniorin tuet otetaan.
Köyhän opiskelijan vanhempi voi kituuttaa työkyvyttömyyseläkkeellä, ei pysty tukemaan lastaan. Hyvätuloisen papan veroista maksetaan heidänkin etuudet.
Mukava mielipide, harmi vain, että lainvastaista. Sosiaaliturvan väärinkäytöstä lähtee nykyään automaattisesti rikosilmoitus. Voi toki oikeudenkäynnissä perustella, että "kyllä minulla oli oikeus tähän väärinkäyttöön, kun maksan paljon verojakin".
Eikö kakaranne tule omillaan toimeen? Toimeentulotuki? Minä 32v ja itse kyllä maksan elämisen, vanhemmat ei sitä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava mielipide, harmi vain, että lainvastaista. Sosiaaliturvan väärinkäytöstä lähtee nykyään automaattisesti rikosilmoitus. Voi toki oikeudenkäynnissä perustella, että "kyllä minulla oli oikeus tähän väärinkäyttöön, kun maksan paljon verojakin".
Eikä ole lainvastaista. Yllä sinulle tuotiin tarjottimella vero.fi sivujen teksti. Luepa se huolella tai laita pätevämpi lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) lapsilisä on täysin eri asia, sitä maksetaan lain mukaan kaikille, eikä se ole tarveh
Näin on. Lahjaveroa ei tarvitse maksaa elatuslahjasta.
Se on eri asia kuin sosiaaliturvan nostaminen väärin perustein, mistä tässä on nyt puhe. Se ei liity mitenkään verotukseen.