Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?

Vierailija
31.08.2025 |

Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja. 

https://www.ts.fi/elamantapa/6737648

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut asunnon jossa saavat asua kolmestaan, maksan sen ylläpidon joten asumisesta nuoret eivät joudu maksamaan mitään. Ruoat ostavat kolmeen pekkaan. Joskus vien ruokaa heille lisäksi.

Kai heillä sentään vuokrasopimukset on kikkailtu niin, että saavat maksimin yhteiskunnan asumistukea?

Vierailija
182/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puhelinlaskut ja kun käyn opiskelupaikkakunnalla, käymme yhdessä kaupassa. Lisäksi satunnaisia vaate- yms. kuluja. Kuukaudesta riippuen 100 - 300 euroa. Avustan, koska voin ja teen sen mielelläni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläoleva kirjoitus vastiikkettomasta rahasta sai miettimään puoluekantaa. Oletteko vasemmistolaisia, jotka annatte kauheasri rahaa lapsille?

Olen tuo, joka sanoi, että toimeentulon saa minulta, mutta ylimääräinen raha pitää ansaita. Olen kokoomuslainen.

Vierailija
184/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta autan molempia kummilapsiani 150 €/kk. Toinen valmistuu ensi keväänä, toisella vielä kaksi ja puoli vuotta jäljellä. Lisäksi olen antanut vähän ekstraa silloin, kun muuttivat opiskeluasuntoon.

En aio katkaista avustamista kuin seinään valmistumisen jälkeen. Kunhan saavat töitä, jos saavat, niin sitten annan pärjätä kokonaan omillaan.

Vierailija
185/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on anteliasta porukkaa. Meidän kaveripiiri on hyvätuloista ja kaikki ovat perineet reilusti. Kukaan ei heistä syydä lapsilleen tällaisia summia kuin täällä.

Ymmärrän täysin. Kitupiikeillä on kitupiikkien tavat. Toisilla taas myötätuntoa.

Vierailija
186/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ahkeran opiskelijan kannattaa silti ottaa opintolainaa. Kelahan kuitaa siitä osan, kun valmistut määräajassa. Eli opintolaina on tavallaan osin ilmaista tukea. Jos töitä ei löydy valmistuttua, Kela maksaa lainan korot.

Miksi ottaisi lainaa jos sitä ei tarvitse? Jos ei siis ole rahoitushuolia.

Huolia? Ei tarvi olla huolia, vaan opintolainaa voi ottaa sijoitusmielessä, jos uskoo sijoitustuoton muodostuvan korkeammaksi kuin lainan lopulliset kokonaiskulut.

Kauan sitten kaverini nosti opistolainan ja osti koko rahalla alkoholijuomia. Nämä juomat myytiin annoksina ylioppilaskunnan illanvietoissa, oppilaskunnan hallinnoimassa kiinteistössä. Tyyppi sai hyvän katteen lainalleen.

Nykyisin kaikki tämmöinen omatoiminen hauskuus/yrittäjyys on viety.

Omatoiminen hauskuusyrittäjä varmasti maksoi verot noista tuloistaan, röh röh.

Vierailija
187/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun nää elämänkoululaiset mossottaa niille ,kellä on varaa kustantaa lapsensa juttuja, lisää köyhät ,lisää !

Minä en ole elämänkoululainen. Olen akateeminen, omistan muutaman sijoitusasunnon hgissä ja osakesalkkukin löytyy. En silti näe järkevänä antaa parikymppiselle suunnattomasti rahaa. Ihmiselle tekee ihan hyvää opetella rahankäyttöä. Alan siirtämään omaisuutta, kun hänen elämänsä vakiintuu ja etuotsalohko on täysin kehittynyt. Jos hän saisi lapsia, niin sitten vasta siirtoja tekisinkin. 

Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että syy on takavuosien äidiltään saamissa avoimissa rahahanoissa.

Näinhä

Kirjoitin aiemmin, että maksan lapsen menoja noin 800e kuussa. Nämä kaikki rahat menevät ihan peruselämiseen, ei todellakaan mihinkään luksukseen. Yksiössä asuu (muuta ei löytynyt), ei autoa, ravintoloita, merkkivaatteita, juhlimista tai mitään muutakaan ylimääräistä. Tosin harrastus joka maksaa noin 100e kk, mutta siinä paljon hyviä asioita muuten. Töissä käy, mitä töitä saa, mutta palkka hyvin pieni. 

Ainoa muu vaihtoehto olisi ottaa lainaa. 

Vierailija
188/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläoleva kirjoitus vastiikkettomasta rahasta sai miettimään puoluekantaa. Oletteko vasemmistolaisia, jotka annatte kauheasri rahaa lapsille?

Annan rahaa, ja halveksun yhtä paljon niin vasemmistoa kuin oikeistoa. Keskustaa myös. En ole huomannut poliitikoista löytyvän kunnollisia ihmisiä. Että se siitä politiikasta.

Vierailija
189/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksanut mitään. Siispä jouduin lopettamaan opiskelut ja menemään töihin. Katkera... Ja sitte sanotaan että täällä on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No ei prkl vaan ole!

Mikä oli se sana joka nyt kiihotti sinun vaahtopallot pöksyissä uhriutumaa?

Kuka sinulle on sanot, että kaikilla on samat mahdollisuudet? 

Täälläkin hyvin monessa ketjussa, jos erehtyy köyhyyttään valittamaan, niin sanotaan että kaikilla on samat lähtökohdat. 

Ei minullekaan mitään maksettu.

- eri

Vierailija
190/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätakia pelätään opintolainan ottamista? Mun piti aikoinani ottaa laina kun kotoa en saanut mitään. Opintolainassa on pieni korko ja sen saa nopeasti maksettua pois kun aloittaa työt.

Vierailija
191/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkätakia pelätään opintolainan ottamista? Mun piti aikoinani ottaa laina kun kotoa en saanut mitään. Opintolainassa on pieni korko ja sen saa nopeasti maksettua pois kun aloittaa työt.

Nyt ei eletä sun "aikoinani" maailmassa. Moni valmistuu työttömäksi. Milläpä siinä sitten lainoja makselet? Mahtaa olla mukava elellä omassa pikku kuplassa, jossa kaikkien elämä menee niin kuin sinun elämäsi on mennyt.

Vierailija
192/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen lapsi otti opintolainaa ja sijoitti sen elämään eli matkustelua ja yöelämää. Kävi lisäksi töissäkin.

Toinen ei käytä alkoholia ja asuu halvemmin. Saa ruokansa meidän 200e opintotuella. Ei ole nostanut lainaa ja tekee kesätyörahoilla extra-asiat. 

Aika kovat erot rahantarpeessa ja käytössä. Mutta minusta kumpikin valitsi tyylinsä itse ja molemmat oli ihan oikein.

Vierailija
193/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei eletä sun "aikoinani" maailmassa. Moni valmistuu työttömäksi. Milläpä siinä sitten lainoja makselet? Mahtaa olla mukava elellä omassa pikku kuplassa, jossa kaikkien elämä menee niin kuin sinun elämäsi on mennyt.

Silloin on valittu väärä ala jos työttömäksi valmistuu. Tule sinä vain pois kuplastasi ja mene töihin.

Vierailija
194/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korko ei ole pieni ja tuki on niin lainapainotteista. Jos joutuu ottaa lainaa niin se on yli 20000e kolmessa vuodessa ja korot päälle. Harva tuota maksaa parissa vuodessa pois, vaan venyy yli viiteen vuoteen ja kun niitä töitäkään ei välttämättä saa niin lirissä on. 

Vierailija
195/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on lukiolainen vasta, mutta varmaan sen verran jelppaan että eläminen ja kulkeminen onnistuu ilman lainaa. Opintolaina kannattanee ottaa jos aikoo valmistua aikataulussa ja käyttää sitten vaikka asunnon käsirahaksi.

Vierailija
196/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on lukiolainen vasta,mä mutta varmaan sen verran jelppaan että eläminen ja kulkeminen onnistuu ilman lainaa. Opintolaina kannattanee ottaa jos aikoo valmistua aikataulussa ja käyttää sitten vaikka asunnon käsirahaksi.

Ei se nyt ihan noinkaan ole, että asuntolainaa saa, kun on lainalla otettu käsiraha. 

Vierailija
197/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vanhempien pitäisi maksaa lapsen vuokra tai muu eläminen? Kukaan maksa minunkaan vuokraa tms. 

Ei tietenkään vanhempien pitäisi vanhempien maksaa lapsen vuokraa tai muuta elämistä, hyvä jos lapset tulevat toimeen omillaan ja oppivat elämään omilla varoillaan ja hyvää talouden pitoa! Mutta mikä ihme tässä on että vaikka keskituloisetkaan vanhemmat eivät vahingossakaan saisi saada vaikka lapsilisiä alaikäisistä lapsista kun saattaa jäädä muutama euro plussan puolelle kuukausibudjeteissa niin samaan aikaan myöskään vaikka olisi omaa "ylimääräistä" rahaa edes vähän ei saisi tukea aikuisuuden kynnyksellä olevia tai jo aikuisia lapsia rahallisesti koska kaikki muutkaan eivät pysty = epätasa-arvo. Eli kannustetaan myös siihen että nekään vanhemmat, joilla olisi mahdollisuus tukea lapsia eivät saa sitä tehdä vaan näiden hyväonnistenkin perheiden ja nuorien aikuisten tultava toimeen samoilla tuilla ja lainoilla kuin muidenkin, mielummin sitten vaikka toimeentulotukea hankalassa paikassa kuin että hyvätuloiset vanhemmat auttaisivat?

Vierailija
198/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vuokran 750€/kk Helsingissä. Lisäksi satunnaisesti muita laskuja ja menoja. Hiljattain osti uudet silmälasit, niin ne maksoin. Ruokakaupassa käydään, kun tyttären luona käyn, jolloin maksan ostokset. En halua, että joutuu lainaa ottamaan epävarmoina aikoina. 

Vierailija
199/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vuokran 480 eur ja puhelinlaskun. Yleensä noin kerran kuussa yllätän tilaamalla isot ostokset kotiin toimitettuna verkkokaupasta (n 200 eur.) 

Vierailija
200/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettekos koskaan kuulleet, että 5000e saa lahjoittaa kolmessa vuodessa verottomana? Tuskin te lahjaveroa maksatte. Tässä verottajalle vinkki.

Lapsen laskuja voi maksaa vaikka kaikki eikä ne vaikuta lahjaveroon. 

Jos kysymys on alaikäisestä lapsesta, asia on noin niinkuin sanot.

Täysi-ikäisellä kysymys lahjasta.

Täysi-ikäisen lapsen opintoja saa tukea ilman lahjaveroa, mutta esim. se vuokra pitää silloin maksaa suoraan  vuokranantajalle, eikä laittaa rahoja lapsen tilille, samoin laskut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi