Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?
Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja.
Kommentit (228)
Maksan puhelinliittymän ja asunnon vakuutuksen sekä muita satunnaisia kuluja. Loma-aikoina hän asuu ilmaiseksi kotona. Toki asunnosta menee vuokra silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä miten paljon syydätte lapsillenne rahaa, osa vielä täysi-ikäisiä! Ottakoon lainaa ja käyköön iltatöissä. Ei opiskelijan kaikkia kuluja tarvitse maksaa heittämällä, ei ihme että seuraavat sukupolvet ovat niin kädettömiä ja pullamössöä.
Omani joutuvat ottamaan lainat ja maksamaan omat kulunsa itse. Maksavat sitten takaisin pankille kun saavat joskus töitä.
Mikä siinä on että tämä 50-luvun vanhempien jälkeinen sukupolvi ei ole osannut kakaroita kasvattaa? Huonommaksi menee vaan koko ajan.
Itse en saanut vanhemmilta rahaa opintoihin, joten elin tuilla ja opintolainalla kitkutellen. Tuota opintolainaa maksoin ihan liian monta vuotta takaisin. Nyt, kun omat lapset opiskelevat, niin tuen heitä mielelläni. Maksan bussit, puhelimet, vakuutukset, kuukausirahaa sekä sijoitan heille rahastoon. Tämän lisäksi maksan satunnaisesti ostoksia, kuten vaatteita, tavaroita kotiin, pesuaineet jne. sekä annan lahjakortteja ruokakaupassa käytettäväksi. Tuen heitä mielelläni nyt, kun heillä on tiukkaa. Parempi näin, kuin jättää isot perinnöt silloin, kun he ovat jo taloudellisesti vakaammassa vaiheessa.
En mitään koska ei ole mistä antaa😔
Kyllä on tuntunut pahalta monet kerrat, kun sitä on köyhä ja kipeä, eikä ole mahdollisuuksia auttaa opiskelijaa muuten kuin tarjoamalla hyvää ruokaa eväineen vieraillessaan luonani.
Opintolainan ottaminen oli selvä asia ja sillä sai ostettua uuden läppärin kouluun.
Muuttokuormaan pakkasin tietysti kotoa kaiken tarvittavan astioista huonekaluihin ja siivoustarvikkeisiin.
Maksaa itse junamatkat täällä käydessään ja myös puhelinlaskunsa.
Tehnyt töitä koko kesän ja tienannut kivasti.
Kontrasti on melkoinen verrattuna teihin jotka jopa vuokrat maksatte. En ole varma haluaisinko edes kustantaa noin paljon vaikka rahaa olisikin käytössä.
Olen itsekin pienen lainan opintoja varten joskus ottanut ja sen kivuttomasti maksanut pois. En näe opintolainan ottamisessa ongelmaa.
Autoimme lapsiamme sen verran, että heidän ei tarvinnut ottaa opintolainaa. He olivat opintojensa aikana myös töissä. Puolisollani ja minulla oli aikanaan opintolainat, jotka olivat yhdessä vaiheessa korkeakorkoisinta lainaa juuri siinä vaiheessa, kun perheeseemme tuli lapsia ja kun rahat muutenkin olivat tiukilla monta vuotta. Halusimme, että omat lapsemme pääsevät elämässään alkuun mahdollisimman puhtaalta pöydältä.
Erkaannutettu lapsi, 0 eur/kk. Elarit riitti maksuksi.
Muutaman satasen kuukaudessa käteisenä annan. Lapset saa tuet ja molemmat ovat olleet kesätöissä. Lainaa eivät halua ottaa, eikä me vanhemmatkaan halua, että lapset ovat isoissa veloissa heti valmistuessaan. Nyt poika on jo lääkäriopinnoissaan siinä vaiheessa, ettei enää rahallista tukea tarvitse. Tyttärelle vielä pari vuotta täytyy apuja antaa.
Kyllä meillä täällä suomessa on samat mahdollisuudet kaikilla opiskella, itse olit vaan saamaton vai etkö ollut valmis köyhäilemään opiskeluaikana niin kuin muut? Ei munkaan vanhemmat maksanut mulle mitään opiskeluja. Joskus antoivat bussirahaa, kun olin kotona käymässä, tai antoivat itsepyytämiään muikkuja sekä keräämiään marjoja ja jotain itse kasvatettuja juureksia silloin tällöin. Rahoitin opinnot omilla säästöillä, tuella, opintolainalla sekä käymällä töissä, valmistuin ja maksoin pikkuhiljaa opintolainan pois. Enkä ole lainkaan katkera.