Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?

Vierailija
31.08.2025 |

Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja. 

https://www.ts.fi/elamantapa/6737648

Kommentit (228)

Vierailija
201/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksanut mitään. Siispä jouduin lopettamaan opiskelut ja menemään töihin. Katkera... Ja sitte sanotaan että täällä on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No ei prkl vaan ole!

Ohis se, että vanhempasi eivät maksaneet mitään ei poista sinulta mahdollusuuksia. Suomessa saat opintotukea ja opintovelkaa ja voit asua edulisesti kimppakämpässä ja opiskelu miltei ilmaista. Ne on ne mahdollisuudet, jotka on kaikille tarjolla. Käytitkö vai jätitko käyttämättä omasi?

Vierailija
202/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toinen lapsi otti opintolainaa ja sijoitti sen elämään eli matkustelua ja yöelämää. Kävi lisäksi töissäkin.

Toinen ei käytä alkoholia ja asuu halvemmin. Saa ruokansa meidän 200e opintotuella. Ei ole nostanut lainaa ja tekee kesätyörahoilla extra-asiat. 

Aika kovat erot rahantarpeessa ja käytössä. Mutta minusta kumpikin valitsi tyylinsä itse ja molemmat oli ihan oikein.

Tuohan on melkein yksi yhteen omien lasten kanssa. Esikoisella oli hupimatkustelun lisäksi vaihtoja ja muuta opiskelua ulkomailla. Niiden ansiosta hän sai hyvän kielitaidon ja sen perusteella sai hyvän työpaikan valmistumisen jälkeen. Meille oli ihan itsestäänselvyys, että lapsista pidetään hupli taloudellisestikin valmistumiseen asti ja tarpeen mukaan sen jälkeenkin. Olemme maksaneet mm. muuttokuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan bussikortin  ja isä puhelinliitymän. Lisäksi molemmat antaa käyttörahaa kykyjen mukaan ja tietty ruokakassit ( pesuaineet, hygieniatarvikkeet yms.) aina tavattaessa.

Harmittaa, kun ei pysty enempään, isä joutui hiljattain sairaseläkkeelle odottamaan uutta munuaista ja itse teen pätkätöitä aina kun niitä on tarjolla :( 

Toiveissa olisi, että nuori selviäisi opinnoista ilman opintolainaa.

Vierailija
204/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan molempien lasten vuokrat koko opiskeluajalta. 

Vierailija
205/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkätakia pelätään opintolainan ottamista? Mun piti aikoinani ottaa laina kun kotoa en saanut mitään. Opintolainassa on pieni korko ja sen saa nopeasti maksettua pois kun aloittaa työt.

Muistelet varmaan sitä aikaa, kun opintolainan korko opiskeluaikana oli 4-5 %, opintojen päättymisen jälkeen 10 %, ja samaan aikaan asuntolainan korot olivat 17 %. Silloin neljän prosentin korko tuntui pieneltä.

Vierailija
206/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin lasten kanssa amerikan reissulla ja maksoin kaiken. Helposti yli 5000€ per nuppi meni. Ei mene silti verotettavaksi.

Jos lapset eivät enää asu taloudessasi ja ovat täysi-ikäisiä niin menee. Se että jäättekö tuosta verokierrosta kiinni vai ette on toinen asia. Verollisesta lahjasta silti on kyse. Jos jäätte, niin tulee vielä veronkorotukset lisäksi. Todennäköisyys jäädä kiinni on pieni. 

Ohis mistä näitä tosikkoja löytyy? Miksi joku muistuttaa sormi pystyssä lahjaverosta, kun vanhemmat kustantavat koko perheelle sis. aikuiset lapset lomamatkan. 

Vierailija
207/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli te, jotka maksatte lapsen vuokran, niin lapselle jää käyttö- ja hupirahaa yli 500 e kk?

Itse olen ajatellut, että opiskelija eläisi 250-300 eurolla kuussa. Lapseni ei vielä opiskele.

Vierailija
208/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli te, jotka maksatte lapsen vuokran, niin lapselle jää käyttö- ja hupirahaa yli 500 e kk?

Itse olen ajatellut, että opiskelija eläisi 250-300 eurolla kuussa. Lapseni ei vielä opiskele.

Nostan tämän kysymykseni.

Vierailija
209/228 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuen siten, että saa asua vielä kotona.

Meillä samoin. Kun tilaa on, en näe syytä maksaa hänelle vuokraa muualla. Opiskelija tekee normaalit aikuisten kotityöt tasan muiden aikuisten kanssa, pyykki- ja tiskivuoroista oman huoneensa kunnossa pitoon ja yhteisten tilojen imurointiin, terassiin siivoamiseen jne. En ota vuokraa häneltä, ja maksan vakuutuksen, kotiruoan, ja ehkä noin 100,- kuussa taskurahaa. Hän tienaa viikonloppuisin hieman, ja tulee hyvin toimeen. 

Vierailija
210/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostan tämän kysymykseni.

Palaa sitten asiaan kun opiskelee. Mun lasten opinnoissa on viiden vuoden väli. Vanhempi totesi, ettei mitenkään enää pärjäisi sillä rahalla millä silloin pärjäsi, koska hinnat on nousseet.

Mun lapselle jää se 250e. Sillä saa ruuat, muttei mitään muuta. Muut menee kesätyösäästöistä. Ja satunnaisia kuluja maksetaan vielä etikseen.

Vierailija
211/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylläoleva kirjoitus vastiikkettomasta rahasta sai miettimään puoluekantaa. Oletteko vasemmistolaisia, jotka annatte kauheasri rahaa lapsille?

Olen tuo, joka sanoi, että toimeentulon saa minulta, mutta ylimääräinen raha pitää ansaita. Olen kokoomuslainen.

Eli vasemmistoa. (kuten kaikki SUomen eduskuntapuolueet.)

Vierailija
212/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuen siten, että saa asua vielä kotona.

Missä ihminen asuu jos ei kotonaan?

Vierailija
213/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkätakia pelätään opintolainan ottamista? Mun piti aikoinani ottaa laina kun kotoa en saanut mitään. Opintolainassa on pieni korko ja sen saa nopeasti maksettua pois kun aloittaa työt.

Nyt ei eletä sun "aikoinani" maailmassa. Moni valmistuu työttömäksi. Milläpä siinä sitten lainoja makselet? Mahtaa olla mukava elellä omassa pikku kuplassa, jossa kaikkien elämä menee niin kuin sinun elämäsi on mennyt.

Silloin on valittu väärä ala jos työttömäksi valmistuu. Tule sinä vain pois kuplastasi ja mene töihin.

tällä hetkellä suurinpiirtein AINOA ala jolta valmistuu suoraan töihin on lääkäri. Minä olen DI ja jouduin työttömäksi, kyllä se vaati vajaa 100 hakemusta ja noin 10 haastattelua että sai sen työpaikan. Näihinkin tehtäväviin oli kutakuinkin kaikkiin pitkälle toistasataa hakijaa. Moneen paikkaan hakioina oli useampikin entinen työkaveri ja vaihdettiin kokemuksia. 

Vierailija
214/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksattako lahjaverot näistä?

Vierailija
215/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksattako lahjaverot näistä?

Itse annan elatuslahjoina joista ei mene veroa. Elatuslahjoja saa antaa rajattomasti. Käytännössä pitää siis maksaa vuokraa ja laskuja. Rahaa ei voi antaa rahana. Tai voi, sen viitisen tonnia kolmen vuoden välein. 

Vierailija
216/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on lukiolainen vasta, mutta varmaan sen verran jelppaan että eläminen ja kulkeminen onnistuu ilman lainaa. Opintolaina kannattanee ottaa jos aikoo valmistua aikataulussa ja käyttää sitten vaikka asunnon käsirahaksi.

Miksi tarvisi käyttää "käsirahaksi" 99% asuntokaupoista tehdään täysin ilman käsirahaa. 

Vierailija
217/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä miten paljon syydätte lapsillenne rahaa, osa vielä täysi-ikäisiä! Ottakoon lainaa ja käyköön iltatöissä. Ei opiskelijan kaikkia kuluja tarvitse maksaa heittämällä, ei ihme että seuraavat sukupolvet ovat niin kädettömiä ja pullamössöä. 

Omani joutuvat ottamaan lainat ja maksamaan omat kulunsa itse. Maksavat sitten takaisin pankille kun saavat joskus töitä.

Mikä siinä on että tämä 50-luvun vanhempien jälkeinen sukupolvi ei ole osannut kakaroita kasvattaa? Huonommaksi menee vaan koko ajan. 

Vierailija
218/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta yliopistossa. Maksetaan vuokra (opiskelija-asunnossa tai vastaavan hintainen kohtuullinen vuokra-asunto) ja asumislisän saa itselleen. Lisäksi maksetaan puhelinlasku ja vakuutus ja hankitaan isompia asioita, esim jos tietokone tai kännykkä vaatii uusimista. Yksi lapsista opiskelee ulkomailla ja maksamme lukukausimaksun. Lapsilla on rinnakkaiskortti tilille, jota saa käyttää tarvittaessa. Tällä järjestelmällä heillä on mahdollisuus keskittyä opintoihin, toisaalta ei rahaa ole han tuhlattavaksi astikaan. 

Miksikö? Koska meillä on siihen mahdollisuus ja käärinliinoissa ei ole taskuja. 

Vierailija
219/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään tai noh, sain tai jouduin asumaan vanhempani luona, mutta ilmaiseksi asuin. Jouduin viettämään välivuosia kun en päässyt opiskelemaan ja silloin en saanut rahaa mistään. Nykyään olen ollut jo pitkään työtön ja joudun yhä asumaan vanhempani luona. Saan asua ilmaiseksi, mutta olen kotiorjana, eikä vanhempani maksa elämistäni. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa, jolla maksan menoni. Sain toki elokuussa veronpalautuksia, mutta jouduin käyttämään nuo rahat pakolliseen menoon, jonka vanhempani aiheutti huolimattomuudellaan. Vanhempani luona käynyt kotihoidon työntekijä heitti siis roskiin muovikassin, jossa oli tavaroitani. Jouduin sitten ostamaan uudet vastaavat tavarat. Onneksi sentään mitään arvokasta ei roskiin lentänyt.

Vierailija
220/228 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen: maksan puhelinlaskun (kun saan sen henkilökuntahintaan) ja ruokaa tilataan hänelle muutaman kerran kuussa. Eli sellainen 300-350€/kk. Kuopus: asuu kotona niin käytännössä kaiken, asumisen, ruuat, pyykkihuollon jne. On muuttamassa omilleen kohtapuoliin niin sitten varmaan siirrytään samaan käytäntöön kuin esikoisella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi