Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?

Vierailija
31.08.2025 |

Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja. 

https://www.ts.fi/elamantapa/6737648

Kommentit (228)

Vierailija
101/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku nähnyt nyt syksyllä uuden lain tultua asumislisähakemuksen, sitoudutaanko siinä maksamaan vuokra itse?

Vierailija
102/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni aloitti juuri yliopiston. Miesystäväni asunto jäi tyhjilleen kun muutimme yhteen keväällä. Tyttäreni muutti siihen asumaan. Maksan miesystävälleni yhtövastikkeen ja veden. Asunto on velaton eikä muita kuluja. Näin lapseni saa asua ns ilmaiseksi

Miesystäväsi tosin menettää siinä joka kuukausi ison summan eli vuokra, jonka hän saisi vuokraamalla ulkopuoliselle miinus vuokra miinus pääomavero. Toivottavasti kiität häntä tarpeeksi siitä, että hän tulee lastasi ehkä monellakin sadalla eurolla joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, elinkustannuksia saa verotuksen näkökulmasta maksaa verottomasti suoraan laskuja.

Tämä on aikaansaanut minulla ongelman, että miten tukea opiskelijaa parhaiten ja laillisesti. Maksan lahjaveron puitteissa olevan summan suoraan tilisiirtona, lisäksi laskuja esim puhelin, vakuutukset, lääkärikäynnit, matkakuluja ja vien ruokakasseja. Olisi kiva saada ideoita siitä, miten muuten voisi tukea. Rinnastetaankohan ruokakaupan lahjakortit elatuslahjoihin vai rahalahjoihin? Mitä muita keinoja keksitte?

Jos olisit lukenut VEROTTAJAN OHJEEN niin tietäisit. Lahjakortit, joilla voi itse valita mitä ottaa kaupasta rinnastetaan rahaan. Mutta osta vaikka S- tai k-kaupan verkkokaupasta ruokaostokset kotiinkuljetuksella lapsesi osoitteeseen niin se on veroton lahja. 

Vierailija
104/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka elätätte opsikelijaa sadoilla euroilla kuukaudessa sen lisäksi, että maksatte vuokrat ja laskut - työnsittekö lapsillenne rahaa myös koko teini-iän suuressa määrin? 

Oman rahan siirtäminen lapselle on järkevää verosuunnittelua, jos sitä ei itse tarvitse. Näin pienentää hyvin esimerkiksi perintöveron määrää. 

Vierailija
105/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun nää elämänkoululaiset mossottaa niille ,kellä on varaa kustantaa lapsensa juttuja, lisää köyhät ,lisää !

Vierailija
106/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni aloitti juuri yliopiston. Miesystäväni asunto jäi tyhjilleen kun muutimme yhteen keväällä. Tyttäreni muutti siihen asumaan. Maksan miesystävälleni yhtövastikkeen ja veden. Asunto on velaton eikä muita kuluja. Näin lapseni saa asua ns ilmaiseksi

Miesystäväsi tosin menettää siinä joka kuukausi ison summan eli vuokra, jonka hän saisi vuokraamalla ulkopuoliselle miinus vuokra miinus pääomavero. Toivottavasti kiität häntä tarpeeksi siitä, että hän tulee lastasi ehkä monellakin sadalla eurolla joka kuukausi.

Eiköhän postaaja osaa "kiittää" miestä riittävästi  ;)

Vierailija
107/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitän tottakai. Hän itse tätä ratkaisua ehdotti. Oli ensin myymässä asuntoa. Ei halua laittaa vuokrata varsinkaan ulkopuoliselle, koska et ikinä voi tietää minkälainen vuokralainen on. Koska hänen asuntonsa on velaton ja muutenkin hyvin hoidetussa taloyhtiössä, ei se varmaan arvoakaam menetä sinä aikana kun lapseni siinä asuu. Harkitsee myymistä kun lapsi muuttaa siintä pois

Vierailija
108/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän postaaja osaa "kiittää" miestä riittävästi  ;)

tytär kanssa... 

Vierailija
109/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskun ja spotifyn sekä satunnaisesti autan enemmän. Olen kuntoutustuella, joten isompaan tukeen en pysty.

Vierailija
110/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahatukea annan 200-300€/kk, lisäksi olen ostanut tietokoneet ja oheistarvikkeet, kodintavaraa jne. Sohva tuli osaksi synttärilahjana, mutta en muuten anna noin kalliita lahjoja. Vuokravakuuden maksoin, reilu 3000€ jne.

Onhan tuo eläkkeestäni iso siivu, mutta en halua että lapseni elämä olisi materiaalisestikin todella ankeaa. Hänellä on ollut muita ongelmia ihan riittämiin. Onneksi pääsi ja kykeni vihdoin aloittaa opiskelut, keski-iän kymnyksellä.

Vierailija
111/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleva lapseni asuu vielä onneksi kotona. Maksan siis asumisen, ruoan, puhelimen, koulumaksut ja -materiaalit sekä vakuutukset. Päälle saa 150€ Kuukausirahaa. Sillä ostaa vaatteet ym.

Mietityttää kyllä se hetki kun muuttaa muualle opiskelemaan,  kalliiksi käy.

Vierailija
112/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, elinkustannuksia saa verotuksen näkökulmasta maksaa verottomasti suoraan laskuja.

Tämä on aikaansaanut minulla ongelman, että miten tukea opiskelijaa parhaiten ja laillisesti. Maksan lahjaveron puitteissa olevan summan suoraan tilisiirtona, lisäksi laskuja esim puhelin, vakuutukset, lääkärikäynnit, matkakuluja ja vien ruokakasseja. Olisi kiva saada ideoita siitä, miten muuten voisi tukea. Rinnastetaankohan ruokakaupan lahjakortit elatuslahjoihin vai rahalahjoihin? Mitä muita keinoja keksitte?

Jos olisit lukenut VEROTTAJAN OHJEEN niin tietäisit. Lahjakortit, joilla voi itse valita mitä ottaa kaupasta rinnastetaan rahaan. Mutta osta vaikka S- tai k-kaupan verkkokaupasta ruokaostokset kotiinkuljetuksella lapsesi osoitteeseen niin se on veroton lahja. 

&nbsp

Ruoan verkkokaupasta ei vissiin voi tilata olutta, nikotiinipusseja ym.?

Vierailija
113/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku nähnyt nyt syksyllä uuden lain tultua asumislisähakemuksen, sitoudutaanko siinä maksamaan vuokra itse?

Ei siinä ole mitään sellaista kohtaa. 

Vierailija
114/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamme lapsen vuokran kokonaisuudessaan. Näin opinto ja asumistuki jää lapselle kokonaan käytettäväksi

Ettekö pelkää, että kela pyytää tositteita vuokranmaksusta?

Kela tekee nykyään rikosilmoituksen kaikista väärinkäytösepäilyistä. 

Onko täällä juristia, joka tietäisi, että onko se vain petos nostaa tukea väärin perustein ja milloin syytetään lisäksi rahanpesusta?

Ei olla kelam asiakkaita. 

Vierailija
115/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa mitään. Takuueläke ei riitä hyvin itsellenikään. Olen opettanut lapset tekemään itse ruokaa, käymään kirpputoreilla ja hoitamaan taloutta. Vanhempi käy töissä opintojen ohella, nuorempi säästi kotona asuessaan saamansa kuntoutusrahan, jonka turvin pystyy nyt opiskelemaan. Ehkä pienen lainan joutuu ottamaan jossain vaiheessa. Sanomattakin selvää on, että eivät luuhaa baareissa tai käytä mitään nikotiinivalmisteita. Eivät juo kahvia tai edes energiajuomia. Asuvat kimppakämpissä. 

Lapsiparat

No ei kai niillä mitään hätää ole. Niksat ja energiajuomat tai päihteet nyt tuskin ovat tarpeellisia kenellekään. 

Vanhempi lapsi valmistuu keväällä kandiksi ja jatkaa maisteriksi. Säästöillään voi pitää viimeisen kesän lomaa töistä ja panostaa graduun. Nuorempi opiskelee ammattikorkeassa sosionomiksi. Kummankaan ei tarvitse ottaa merkittävää opintolainaa, koska elävät suu säkkiä myöten. 

Vierailija
116/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun nää elämänkoululaiset mossottaa niille ,kellä on varaa kustantaa lapsensa juttuja, lisää köyhät ,lisää !

Minä en ole elämänkoululainen. Olen akateeminen, omistan muutaman sijoitusasunnon hgissä ja osakesalkkukin löytyy. En silti näe järkevänä antaa parikymppiselle suunnattomasti rahaa. Ihmiselle tekee ihan hyvää opetella rahankäyttöä. Alan siirtämään omaisuutta, kun hänen elämänsä vakiintuu ja etuotsalohko on täysin kehittynyt. Jos hän saisi lapsia, niin sitten vasta siirtoja tekisinkin. 

Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että syy on takavuosien äidiltään saamissa avoimissa rahahanoissa.

Vierailija
117/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme aivan kaiken. Asunnon omistaa lapsen isä, ei tarvitse maksaa vuokraa. Maksetaan sähkö, netti, ruokakulut jne. koska se on mahdollista ja koska se on hyvää verosuunnittelua. Eipä tarvitse lapsen maksaa perintöveroa aikanaan, kun saa jo nyt meiltä tukea. Rahaa ei anneta, käyttörahanaan on opintotuki ja sijoitusten tuotot, joten verot on 0 %. Tarvittaessa voi käyttää pankkitilini rinnakkaiskorttia.

Vierailija
118/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole elämänkoululainen. Olen akateeminen, omistan muutaman sijoitusasunnon hgissä ja osakesalkkukin löytyy. En silti näe järkevänä antaa parikymppiselle suunnattomasti rahaa. Ihmiselle tekee ihan hyvää opetella rahankäyttöä. Alan siirtämään omaisuutta, kun hänen elämänsä vakiintuu ja etuotsalohko on täysin kehittynyt. Jos hän saisi lapsia, niin sitten vasta siirtoja tekisinkin. 

Näin ajattelen siksi, että aviomiehelläni on parikymmpinen tytär, joka koko ajan sössii omat raha-asiansa. Kela perii takaisin, mätkyjä kauheesti yms. Uskallan väittää, että syy on takavuosien äidiltään saamissa avoimissa rahahanoissa.

Annat lapsesi velkaantua?

Vierailija
119/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan vuokrakin elatuskulu eli sen voi maksaa suoraan vuokranantajalle. Ei kuulu Kelalle tippaakaan. 

Vierailija
120/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat lapsesi ve

Tuet kattavat asumisen. Minä maksan puhelimen.

Lapsella on pieni rahasto. Minä olen sanonut, että rahasto riittää koko opiskeluajan, jos hän pystyy elämään 250 eurolla kuukaudessa. Ja hän pystyy oikein hyvin, jos syö hintaan 2,90 e koululla joka päivä. Olen opettanut tekemään makaronilaatikkoa yms. 

Jos tuo ei riitä, niin kyllä: Sitten saa velkaantua ja tuntea nahoissaan, miltä tuntuu lyhentää lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä