Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?
Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme lapsen vuokran kokonaisuudessaan. Näin opinto ja asumistuki jää lapselle kokonaan käytettäväksi
Ettekö pelkää, että kela pyytää tositteita vuokranmaksusta?
Kela tekee nykyään rikosilmoituksen kaikista väärinkäytösepäilyistä.
Onko täällä juristia, joka tietäisi, että onko se vain petos nostaa tukea väärin perustein ja milloin syytetään lisäksi rahanpesusta?
Millä tavoin tuossa on nostettu tukea väärin perustein? Opintotukea saa kun opiskelee täyspäiväisesti ja opinnot etenevät aikataulussa. Asumistukeen on myös kelvollinen. Missään ei ole toimittu väärin. Kelalta on molemmat tuet haettu ja heille tarvittavat todistukset toimitettu. Se että äiti ja isä sen vuokran lopulta maksaa ei ole väärin. Vuokrasopimuksessa lukee kuitenkin tuon opiskelijan nimi. Mitään petosta ei ole tapahtunut. Tai jos on niin kerrotko mikä? Missä kohtaan lukee että asumistuki tulee täysmääräisenä käyttää vuokran maksuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme lapsen vuokran kokonaisuudessaan. Näin opinto ja asumistuki jää lapselle kokonaan käytettäväksi
Onko täällä juristia, joka tietäisi, että onko se vain petos nostaa tukea väärin perustein ja milloin syytetään lisäksi rahanpesusta?
Ette siis ehkä ole ajatelleet tätä. Lisäksi Kelalle on tulossa pääsy kaikkien tilitietoihin, jotka saavat sen etuuksia, se on yksi hallituksen yksi uudistus, jolla väärinkäyttöä karsitaan. Asumislisän saamiseksi opiskelijan pitää tietääkseni vakuuttaa kelalle hakemuksessa, että maksaa vuokran itse. Aika helposti näkyy jatkossa tilitiedoista, jos niin ei olekaan. Käsipelillä näitä ei silloin valvota, vaan automaattisesti tekoälyn avulla.
https://www.verkkouutiset.fi/a/kela-saattaa-pian-saada-suoran-paasyn-as…
Tällä ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, elinkustannuksia saa verotuksen näkökulmasta maksaa verottomasti suoraan laskuja.
Tämä on aikaansaanut minulla ongelman, että miten tukea opiskelijaa parhaiten ja laillisesti. Maksan lahjaveron puitteissa olevan summan suoraan tilisiirtona, lisäksi laskuja esim puhelin, vakuutukset, lääkärikäynnit, matkakuluja ja vien ruokakasseja. Olisi kiva saada ideoita siitä, miten muuten voisi tukea. Rinnastetaankohan ruokakaupan lahjakortit elatuslahjoihin vai rahalahjoihin? Mitä muita keinoja keksitte?
Vierailija kirjoitti:
En maksa mitään. Takuueläke ei riitä hyvin itsellenikään. Olen opettanut lapset tekemään itse ruokaa, käymään kirpputoreilla ja hoitamaan taloutta. Vanhempi käy töissä opintojen ohella, nuorempi säästi kotona asuessaan saamansa kuntoutusrahan, jonka turvin pystyy nyt opiskelemaan. Ehkä pienen lainan joutuu ottamaan jossain vaiheessa. Sanomattakin selvää on, että eivät luuhaa baareissa tai käytä mitään nikotiinivalmisteita. Eivät juo kahvia tai edes energiajuomia. Asuvat kimppakämpissä.
Lapsiparat
Te, jotka elätätte opsikelijaa sadoilla euroilla kuukaudessa sen lisäksi, että maksatte vuokrat ja laskut - työnsittekö lapsillenne rahaa myös koko teini-iän suuressa määrin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette siis ehkä ole ajatelleet tätä. Lisäksi Kelalle on tulossa pääsy kaikkien tilitietoihin, jotka saavat sen etuuksia, se on yksi hallituksen yksi uudistus, jolla väärinkäyttöä karsitaan. Asumislisän saamiseksi opiskelijan pitää tietääkseni vakuuttaa kelalle hakemuksessa, että maksaa vuokran itse. Aika helposti näkyy jatkossa tilitiedoista, jos niin ei olekaan. Käsipelillä näitä ei silloin val
Käteinen raha on paras lahja lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette siis ehkä ole ajatelleet tätä. Lisäksi Kelalle on tulossa pääsy kaikkien tilitietoihin, jotka saavat sen etuuksia, se on yksi hallituksen yksi uudistus, jolla väärinkäyttöä karsitaan. Asumislisän saamiseksi opiskelijan pitää tietääkseni vakuuttaa kelalle hakemuksessa, että maksaa vuokran itse. Aika helposti näkyy jatkossa tilitiedoista, jos niin ei olekaan. Käsipelillä näitä ei silloin val
No ostat vielä läppärit, vaatteet ja annat auton käyttöön, niin ei lapsen tarvi tehdä muuta itse kuin maksaa se vuokransa.
Miten verottaja tai kela suhtautuu luottokortin rinnakkaiskorttiin opiskelijalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut asunnon jossa saavat asua kolmestaan, maksan sen ylläpidon joten asumisesta nuoret eivät joudu maksamaan mitään. Ruoat ostavat kolmeen pekkaan. Joskus vien ruokaa heille lisäksi.
Olisko järkevämpää opettaa vastuuseen? Että asunnosta pitää maksaa jotain ja huolehtia maksut ajallaan? Kolmeen pekkaan saisivat hyvin vastikkeet maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka elätätte opsikelijaa sadoilla euroilla kuukaudessa sen lisäksi, että maksatte vuokrat ja laskut - työnsittekö lapsillenne rahaa myös koko teini-iän suuressa määrin?
En nyt suuremmissa määrin. Asui tottakai ilmaiseksi kotona. Jääkaappissa oli ruokaa ja vaatteitta ostettiin tarvittaessa. Rahaa annettiin jos oli sille tarvetta
Sekin on nykytulkinnan mukaan mahdollista ilman lahjaveroa, että maksaa opiskelijan opintolainan pois. Tietääkö joku, että voiko sitä maksaa pois heti joka vuosi noston jälkeen? Olisi ikävä huomata lainataakan aikanaan kasvettua, että hups tulkinta muuttuikin ja se on alettu tulkita verotettavaksi lahjaksi.
Maksan puhelinlaskun. Lisäksi maksan, kun käydään syömässä ja ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, hän on täysi-ikäinen ja silloin pitää pärjätä itsenäisesti.
Kun olet vanhus ja avun tarpeessa, toivottavasti lapsesi muistuttaa sinun olevan tukevasti täysi-ikäinen ja vaatii sinua pärjäämään itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet vanhus ja avun tarpeessa, toivottavasti lapsesi muistuttaa sinun olevan tukevasti täysi-ikäinen ja vaatii sinua pärjäämään itsenäisesti.
Ai. Te siis ostatte nyt vanhuuden turvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toisista välittäminen on sillä tavalla vastavuoroista, että sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan rakkaudesta tuetaan lastemme elämää ja pärjäämistä. Uskon, että sama toimii myös toiseen suuntaan, jos joskus tarve tulee. Avulla en tarkoita vaan rahallista tukemista, vaan esimerkiksi juttuseuraa ja olkapäätä, johon nojata.
Harmi, jos ajattelet lasten ja vanhempien suhteita vain rahan kautta.
Meillä opiskelut alkamassa. Minä olen ajatellut, etten paljoa tukisi ihan siitä syystä, etten loisi taloudellista riippuvuutta meidäm välille. Koska jos tuen, haluan, että opinnot edistyvät suunnitellusti. Tämä taas aiheuttaa lapsessa painetta.
Ruokaa voin joskus hommata, mutta ihan hyvä hänen on opetella syömään taloudellisesti, kun kotona on elänyt leveästi. Ja vaatteita ehkä vain ostan synttäreinä tai jouluna. Kännykän voin maksaa.
Opiskelupaikka naapurikunnassa, joten asuu kotona. Maksan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toisista välittäminen on sillä tavalla vastavuoroista, että sitä saa mitä tilaa.
Minä tilasin katkarapupizzan valkosipulilla ja sain margharitan ilman valkosipulia, että ei sitä aina saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan rakkaudesta tuetaan lastemme elämää ja pärjäämistä. Uskon, että sama toimii myös toiseen suuntaan, jos joskus tarve tulee. Avulla en tarkoita vaan rahallista tukemista, vaan esimerkiksi juttuseuraa ja olkapäätä, johon nojata.
Harmi, jos ajattelet lasten ja vanhempien suhteita vain rahan kautta.
En ole ajatellut ennen tätä ketjua. Minulle ei tullut ennen mieleenikään, että joku miettii, hoitavatko lapseni vanhana minua, jos teen x tai y. Av avartaa.
Tyttäreni aloitti juuri yliopiston. Miesystäväni asunto jäi tyhjilleen kun muutimme yhteen keväällä. Tyttäreni muutti siihen asumaan. Maksan miesystävälleni yhtövastikkeen ja veden. Asunto on velaton eikä muita kuluja. Näin lapseni saa asua ns ilmaiseksi
No enpä olisi itsekään uskonut, että tulen maksamaan täysi-ikäisen lapsen kuluja tällaisilla summilla. Mutta.
Opiskelupaikka on toisessa kaupungissa, joten ei voi asua kotona. Koko ajan etsitty halvempaa asuntoa, mutta ei ole löytynyt. Lapsi etsinyt töitä kaikkialta, mutta ainoa mitä sai kesäksi oli osa-aikainen kaupan alan työ, jossa palkka reilu 8€ tunti. Tätä tehnyt jonkin verran myös opintojen ohella. Julkinen liikenne on yllättävän kallis, samoin ruokaan menee paljon rahaa, kaikenlaisia kuluja tuntuu olevan muutenkin koko ajan. Ja siis tuet eivät riitä edes vuokraan.
Ja valmistuu pienipalkkaisen ammattiin.
Mutta siis mielenkiintoisia kuulla miten muilla.
Meillä siis vielä toinenkin lapsi, joten oma palkkaani ei paljon tililläni tule vuosiin näkymään.