Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä työssäkäyvät ajattelevat ihmisistä jotka ovat vetäytyneet työelämästä erilaisten ongelmien takia?

Vierailija
31.08.2025 |

Esim itselläni on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa pienestä saakka, estynyt persoona ja yrittänyt saada näihin apua, mutta en ole koskaan päässyt näistä yli. Minä kadehdin ihmisiä joilla on hyvät työpaikat ja pystyvät keskustelemaan työkavereidensa kanssa ja saavat palkkaa ja pystävät ostella asioita. Voisinpa vaan olla ilman pelkoja ja tehdä töitä ja olla normaalisti.

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

outoa, et moni työpaikka on nykyään vain sellaista että pitää olla hyvä tiiminjäsen ja osata seurustella ja kuulua porukkaan. Tuntuu et tekeekö ne edes töitä vai tuleeko töihin seurustelemaan. pitäisi arvostaa enemmän muita ominaisuuksia että työt tulee tehdyksi.

outoa, et moni työpaikka on nykyään vain sellaista että pitää olla hyvä tiiminjäsen ja osata seurustella ja kuulua porukkaan. Tuntuu et tekeekö ne edes töitä vai tuleeko töihin seurustelemaan. pitäisi arvostaa enemmän muita ominaisuuksia että työt tulee tehdyksi.

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Ihmiset ovat kautta aikojen syntyneet osaksi yhteisöä ja ainoa vaatimus on ollut, että sinun tulee toimia kuin yhteisön jäsen, eli käyttäytyä kuten tuhannet muut ja tämä alkaa

Paitsi se on jo tutkittu, että temparementteja on erilaisia ja ne on synnynnäisiä, jo ihan lapsesta huomaa tuleeko siitä arka vai esiintyjä. Sinunkin lapsestasi voi tulla se arka.

Maalaisjärki vaihtui akateemisten kirjoittamaan teoreettiseen humpuukkiin  ja lapsista tuli kaiken keskipisteitä. Lasta piti kannustaa ja ymmärtää, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Se johti harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin.

Vierailija
122/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös se arka lapsi oppii voittamaan arkuutensa, mikäli vanhemmat tukee ja opettaa.

Ja vanhemmat voivat myös pahentaa asiaa nauramalla ja vähättelemällä ja pakottamalla lasta toistuvasti tilanteisiin, joissa tämä ei pärjää. 

Tällaista lasta aletaan myös helposti kiusata koulussa. 

Sosiaalisista ongelmista kärsivä nuori, jonka itsetunto on täysin murskattu, on helppo uhri hyväksikäyttäjille. 

Näin niitä kierteitä lähtee syntymään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tähän oman kokemukseni:

Minä olen sellainen, että jaksan sosiaalisia hetkiä pätkittäin ja sitten tarvitsen oman tilan. Minut laitettiin avokonttoriin 10 muun kanssa, jotka ottivat minut silmätikukseen, koska halusin välillä tehdä töitäkin että olisin saanut ne kunnialla hoidettua enkä vain vasemmalla kädellä tuntia ennen deadlinea. Muut siis jauhoivat shaibaa kälättäen eivätkä välittäneet työrauhasta. Välillä jutut olivat kuin ala-asteelta ja minulla sentään on aika hyvä huumorintaju, mutta sellaisia tissi-kakkajuttuja en kyllä enää jaksa.

Se on siis pahin oma pahin kokemukseni ekstroverteista. Olisin tullut hyvinkin toimeen heidän kanssaan, he eivät halunneet edes yrittää minun kanssani.

Vierailija
124/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisten tilanteiden pelko helpottaa sillä kun hakeutuu sosiaalisiin tilanteisiin vaikka se kuinka pelottaisi. Ja mikäs sen parempi vaihtoehto kuin se että menee töihin jossa on väkisinkin sosiaalisia tilanteita ja lisäksi tienaatte siittä omat rahanne millä maksatte oman elämänne

Tälläisiä huutelee vain sellainen, kellä ei oo mitään pelkotiloja kyllä koskaan. Niin junttimaista. Sanotko sellaisellekin kuka pelkää hiiriä, että mene hiirten kanssa vain samaan koppiin kyllä siihen tottuu??

Luuletko tosiaan että kaikilla muilla ne sosiaaliset tilanteet sujuu luonnostaan? Et päältäpäin arvaakkaan kuinka monille muille ne tilanteet ovat vaikeita. Miten paljon sitkeyttä ja rohkeutta vaatii itsensä kerta toisensa jälkeen altistaa itsensä niille? Miten usein jää jauhamaan sitä mielessään , kun kaikki ei mene niin hyvin kuin olisi halunnut.  Ei ole mukavaa .poistua omalta mukavuusalueelta ja silti tehdä sitä toistuvasti.  Tähän kuitenkin tottuu.

Jos sinulla on vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa niin ennemmin kuin syrjäytyä kannattaa hakea ammattiapua ja terapiaa. 

Vierailija
125/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että olet luuseri ja työtä vieroksuva. Ryhdistäydy ja kasva aikuiseksi! Miksi minun pitäisi veronmaksajana puurtaa niska limassa tuollaisten laiskimusten takia? 

Vierailija
126/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen oppii ,mitä haluaa. Myös toimimaan sosiaalisissa tilanteissa ja puhumaan työkavereille. Silkkaa laiskuutta jäädä työelämästä pois noin keksityn syyn perusteella.  Sosiaalisia taitoja voi jokainen harjoitella. Ihmisen täytyy oppia selviytymään vastoinkäymisistä ja oppia niistä. Sekin täytyy hyväksyä ettei voi kaikkia miellyttää. Jokainen en voi myös valita alansa niin ettei tarvitse  toimia esim. asiakaspinnassa.

Minä ainakin haluaisin, että sinunlaisesikin hyväksyisi, ettei kaikkia tarvitse miellyttää ja joissain töissä pärjää jopa paremmin ihan yksin tekemällä. Mutta nämäkin työt on pilattu ekstroverttien paasannalla siitä, että pitää osata olla sosiaalinen. No kun jos ei tarvitsisi, niin löytyisi yllättäviin töihin paremmin sopivia ihmisiä kuin nämä jostain syystä paremmaksi itsensä luokittelevat ekstrovertit.

Höpö, höpö. Tai sitten olet väärissä duunissa nykypäivänä. Itse olen it-alalla ja meillä on introverttejä, esiintymiskammoisia, epäsosiaalisia henkilöitä ja ollaan totuttu heidän kanssa toimimaan. Minulla on tiimissä kaksi sellaista. Aivan huippukoodareita. Tuottavat ratkaisuja, ovat oma-aloitteisia ja itseohjautuvia. Jos koko tiimi olisi sellaisia, niin hommat ei ehkä oikein etenisi, mutta nyt kaikki toimii ihan loistavasti. Pakko heillä ei ole tekemisissä asiakkaiden kanssa ollenkaan, mutta osoittaustunut, että teamsin yli toimii sekin ihan loistavasti. 

Ja todellakaan meillä ei oleteta, että kaikkien pitää olla sosiaalisia. Itsekin olen introvertti ja yksi päivä sosiaalisessa seurassa isossa porukassa on minulla todella kuluttavaa ja vie energiaa. Minun introvertteys ei näy ulospäin ehkä sen yhden päivän aikana kun minut tapaat, vaan nykyisin saatan olla todella sosiaalisen oloinen. En todellakaan sitä ollut lapsuudessa tai joskus 20-30 vuotiaana.

Vierailija
127/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisten tilanteiden pelko helpottaa sillä kun hakeutuu sosiaalisiin tilanteisiin vaikka se kuinka pelottaisi. Ja mikäs sen parempi vaihtoehto kuin se että menee töihin jossa on väkisinkin sosiaalisia tilanteita ja lisäksi tienaatte siittä omat rahanne millä maksatte oman elämänne

Tälläisiä huutelee vain sellainen, kellä ei oo mitään pelkotiloja kyllä koskaan. Niin junttimaista. Sanotko sellaisellekin kuka pelkää hiiriä, että mene hiirten kanssa vain samaan koppiin kyllä siihen tottuu??

Luuletko tosiaan että kaikilla muilla ne sosiaaliset tilanteet sujuu luonnostaan? Et päältäpäin arvaakkaan kuinka monille muille ne tilanteet ovat vaikeita. Miten paljon sitkeyttä ja rohkeutta vaatii itsensä kerta toisensa jälkeen altistaa itsensä niille? Miten usein jää jauhamaan sitä mielessään , kun kaikki

Mutta tuossahan luki että on hakenut apua eikä ole päässyt peloista yli?

Vierailija
128/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Ihmiset ovat kautta aikojen syntyneet osaksi yhteisöä ja ainoa vaatimus on ollut, että sinun tulee toimia kuin yhteisön jäsen, eli käyttäytyä kuten tuhannet muut ja tämä alkaa

Paitsi se on jo tutkittu, että temparementteja on erilaisia ja ne on synnynnäisiä, jo ihan lapsesta huomaa tuleeko siitä arka vai esiintyjä. Sinunkin lapsestasi voi tulla se arka.

Miten tämä nyt liittyi aiemmin sanottuu? Sinun lapsesi ei tarvitse käyttäytyä päiväkodissa kuten muiden, koska temperamentti? 

Vierailija
129/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole työkyvytön, niin sitten on työkykyinen. Monella on ahdistusta ja mielenterveyden kanssa haasteita. Töihin meno saattaa harvoin, jos koskaan, tuntua kivalta. Mutta sinne töihin mennään silti. Tai siis osa meistä menee ja osa velloo noiden ahdistustensa kanssa.

Minä ymmärrän hyvin näitä pelkoja ja ahdistuksia. Ihmisten kanssa toimiminen ei ole aina helpoimmasta päästä. Se ei ole aina se työnteko mikä ahdistaa, vaan huono ilmapiiri, jatkuvat eripurat ja/tai puhtaasti kiusanteko. 

Itse olen työelämässä, mutta tehnyt töitä pariin otteeseen pelkotiloista kärsivien kanssa. He ovat olleet mukavia työkavereita ja erittäin tunnollisia. Molemmat olivat pudonneet hetkellisesti ongelmiensa takia työelämästä. Näitä ihmisiä pitäisi enemmän ja paremmin kuntouttaa takaisin töihin. Heistä voi saada erittäin hyviä työntekijöitä. 

Vierailija
130/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Ihmiset ovat kautta aikojen syntyneet osaksi yhteisöä ja ainoa vaatimus on ollut, että sinun tulee toimia kuin yhteisön jäsen, e

sINUN lapsesi kälättää liikaa!

Vierailija
131/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla syntyneet elättävät itseään vanhemmat ja NUOREMMAT eläkeläiset. Itse he eivät pääse koskaan eläkkeelle.

Vierailija
132/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla syntyneet elättävät itseään vanhemmat ja NUOREMMAT eläkeläiset. Itse he eivät pääse koskaan eläkkeelle.

Melko reilua=)

ap

Vierailija
133/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Ihmiset ovat kautta aikojen syntyneet osaksi yhteisöä ja ainoa vaatimus on ollu

sINUN lapsesi kälättää liikaa!

Kenen sinun? Pitäisikö sinun opetella lainaamaan, että muut tietäisi ketä yritit nyt loukata. Itse en halua kasvattaa lasta vuosikymmenellä jolla suurin osa on pelkkiä narsisteja. Minä ja minun tunteet. 

Vierailija
134/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että moni kyllä huomaa jos jännittää. 

Antaa huomata. Mitä sitten? Miten ajsttelit sen vaikuttavan jos kumminkin suoriudut työstäsi ok? Luuletko että muut uhraa aikaansa miettimällä ja vatvomalla juuri sinun jännittämistäsi? Turha luulo, sinä et merkitse niille niin paljoa ja olet ainoa joka sitä vatvoo mielessään.

Vierailija
135/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ihminen ainakaan pysty olemaan onnellinen, jos ei voi käyttää omia kykyjään ja vahvuuksiaan yhteisön hyväksi. Sen tiedän kokemuksesta. 

Työelämässä stressaantunut voi kuvitella, että passiivisena kotona oleminen on jotenkin onnellista. Ei se ole.

Aktiivisena kotona oleminen, etätyö, opiskelu tms. on ihan eri juttu. Sopii meistä joillekin. 

Vierailija
136/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Ihmiset ovat kautta aikojen s

Kenen sinun? Pitäisikö sinun opetella lainaamaan, että muut tietäisi ketä yritit nyt loukata. Itse en halua kasvattaa lasta vuosikymmenellä jolla suurin osa on pelkkiä narsisteja. Minä ja minun tunteet. 

On hienoa, että ihmiset uskaltavat nykyään puhua avoimemmin heikkouksistaan ja vaikeuksistaan. Tästä moni ammattimarisija on tullut harhakäsitykseen, jonka mukaan ihminen, joka jankuttaa joka paikassa, kuinka kaikki aina tuntuu väärältä, olisi mielenkiintoinen. Ei ole.

Vierailija
137/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksin heitä, koska he ovat heikkoja. Ja olen vihainen, että elävät meidän muiden rahoilla.

Vierailija
138/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksin heitä, koska he ovat heikkoja. Ja olen vihainen, että elävät meidän muiden rahoilla.

kyllä sä olet tässä heikko, kun et ymmärrä erilaisia ihmisiä, varmaan joku ex-kiusaaja

Vierailija
139/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä sä olet tässä heikko, kun et ymmärrä erilaisia ihmisiä, varmaan joku ex-kiusaaja

Ei "erilaisuus" anna vapaalippua toisten "ei-erilaisten" ja niiden "erilaisten", jotka ovat oppineet selviytymään ongelmiensa kanssa, elätettäväksi.

Vierailija
140/194 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on 21-vuotias. On ahdistumishäiriö, paniikkikohtauksia, sosiaalisten tilanteiden pelko, esiintymiskammo ja introvertti. Sosiaaliset tilanteet kuluttavat todella paljon energiaa häneltä. Käynyt viisi vuotta terapiassa, syö lääkkeitä. Silti hän pystyy opiskelemaan ja on tällä hetkellä ravintolassa opiskelujen ohella asiakarajapinnassa töissä! Työpäivät on hänelle todella raskaita, koska ne vie häneltä todella paljon energiaa. Ja ihan tapaaminen kavereiden kanssa vaatii energiaa ja hän väsyy.

Silti hän painaa. Olisihan tuossa vaihtoehto, että heittää leikin kesken ja lähtee syrjäytymään ja odottelemaan sitä, että pääsee 30-vuotiaana tk-eläkkeelle. Tuo tuntuu olevan osan ratkaisu. Tärkeää tyttärelläkin on miettiä, sitä, että miillaista hommaa kannattaa sitten oikeassa työelämässä tehdä, että se sopii hänelle parhaiten.