Olen muuttamassa pois koska asunnossa on hometta ja kesällä pahentunut kellarin haju sisällä, omistaja aikoo vuokrata tämän heti uudelleen
Vanha paritalo. Valitin jo keväällä epämääräisestä ummehtuneesta hajusta joka nousee kellarista, VA kehotti vain avaamaan kellarista ikkunoita, ei tullut käymään. Nyt muutama viikko sitten sanoin samaa ja että tuo haju on alkanut leviämään olohuoneeseen, taas samat jaarittelut että vanhat talot joskus haisee, ei tullut käymään.
Viimeinen niitti oli kun löysin yhden esineen kellarista homehtuneena, ja pari tuttua ihmistä vahvisti että meidän vaatteet haisee homeelle. Mörskä on siis homeessa eikä omistajaa kiinnosta edes se että hajuhaitat ovat kesällä pahentuneet.
Eilen ilmoitin muuttavani pois, ja tänään talo oli jo laitettu nettiin tarjolle, kuvauksena ''hyväkuntoinen siisti asunto''.
Voiko tämmöisestä toiminnasta ilmoittaa johonkin? Ihminen vuokraa vaarallista asuntoa eteenpäin vailla tunnontuskia.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasitko ikkunat ja varmistit ilmanvaihdon? Kuiva ja kuuma heinäkuu kuvatti pahimmatkin homeet, jos vain oli tuuletus kunnossa.
Täällä kävi ihan ammatti-ihminen katsomassa koko talon ilmanvaihtoa kesällä ja totesi että kaikki ok sen puolesta. AP
Ja mitä hän sanoi homeesta, kosteudesta jne.? Ammatti-ihminen kun olisi kertonut, onko asunto mittausten perusteella asumiskelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasitko ikkunat ja varmistit ilmanvaihdon? Kuiva ja kuuma heinäkuu kuvatti pahimmatkin homeet, jos vain oli tuuletus kunnossa.
Täällä kävi ihan ammatti-ihminen katsomassa koko talon ilmanvaihtoa kesällä ja totesi että kaikki ok sen puolesta. AP
Ja mitä hän sanoi homeesta, kosteudesta jne.? Ammatti-ihminen kun olisi kertonut, onko asunto mittausten perusteella asumiskelvoton.
Ei mitään. Sanoi vaan että ilmanvaihtokanavat kunnossa ja siinä se. Enpä tosin kysynytkään homeeseen mielipidettä. AP
Vierailija kirjoitti:
Olen irtisanonut asunnon päättymään syyskuun lopussa, mutta aion kyllä ehdottaa vuokrasopimuksen purkua. Jos ei sovi, niin sitten hyvässä lykyssä ehdin saamaan tänne terveystarkastajan itse vielä syyskuun loppupuolella. Tarkastaja sanoi puhelimessa että jos heidän arvio on se että paikassa on jotain vialla niin sitten aletaan tutkimaan rakenteita myöten ja siitä ei voi silloin enää kiinteistön omistaja kieltäytyä, siitä tulee velvoite. Ja omistaja maksaa. Tavallaan hän vähän kehotti käyttämään tuota uhkauksena VA:lle.
Ota uudelleen yhteyttä terveystarkastajaan ja kysy, mille muille tuosta voisi ilmoittaa!!! Olen sairastunut vaikeaan astmaan asuessani monta vuotta "hometalossa". Oli vesivahinkoja; katosta tuli sateella vettä sisään. Huoltofirma yritti niitä korjata monta kertaa, mutta ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen irtisanonut asunnon päättymään syyskuun lopussa, mutta aion kyllä ehdottaa vuokrasopimuksen purkua. Jos ei sovi, niin sitten hyvässä lykyssä ehdin saamaan tänne terveystarkastajan itse vielä syyskuun loppupuolella. Tarkastaja sanoi puhelimessa että jos heidän arvio on se että paikassa on jotain vialla niin sitten aletaan tutkimaan rakenteita myöten ja siitä ei voi silloin enää kiinteistön omistaja kieltäytyä, siitä tulee velvoite. Ja omistaja maksaa. Tavallaan hän vähän kehotti käyttämään tuota uhkauksena VA:lle.
Eikö ole helpointa että muutat pois ja annat muiden hoitaa ne asiat kuntoon.
Ei, ärsyttää kun tuntuu että VA tietää tasan tarkkaan talon ongelmista mutta vuokraa silti eteenpäin. AP
Ainoa ongelma olet sinä? Et selkeästi halua ilmanvaihdon olevan kunnossa, koska pidät huolta siitä, että kellarissa ei nyt kesällä ilma kierrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole helpointa että muutat pois ja annat muiden hoitaa ne asiat kuntoon.
Ei, ärsyttää kun tuntuu että VA tietää tasan tarkkaan talon ongelmista mutta vuokraa silti eteenpäin. AP
No eikös pääasia ole se että pääset pian pois? Jos eivät ehdi tulla niin ovat ainakin tietoisia asunnosta. Se helpottaa seuraavaa jos on yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Sanoi vaan että ilmanvaihtokanavat kunnossa ja siinä se. Enpä tosin kysynytkään homeeseen mielipidettä. AP
Ja tosissasi kuvittelet, että ilmanvaihdon asiantuntija olisi ihan hiljaa, jos ilmanvaihtokanavat on kunnossa, mutta talossa haisee home?
Asunnossa on siis koneellinen ilmastointi? Onko se edes päällä, jos kanavat on kunnossa?
Jos siellä ei ole salaojat kunnossa, niin ei se kellarin tuuletus kesää tee.
Meillä on hyvin tuulettuva alapohja ja melkein seisaaltaan siellä pystyy kävelemään, myös salaojat on kunnossa. Mutta silti sinne tahtoo kesäisin vähän kosteutta kertyä, tuuletinta käytetään apuna että ilma vaihtuu. Yhdessä osassa on alapohjaan tehty kellari, missä ilma tuntui melko kostealta. Siihen kellaritilaan laitettiin kuivain, mikä on auttanut paljon.
Home on kyllä siitä ikävä, että jos sille kunnolla herkistyy, niin voi olla sen jälkeen vaikea löytää asuntoa, missä pystyisi asumaan ilman oireita. Ja etukäteenhän ei voi tietää, sattuuko itse olemaan sellainen, joka herkemmin oirehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita As.oy:lle ja terveystarkastajille.
Ei ole as oy koska tämä paritalo on yksityishenkilön omistama. Terveystarkastajaan olin yhteydessä, heillä on siellä yli kuukauden jono ja eivät voi tulla paikalle jos en itse asu tässä. AP
Onko se toinenkin puoli taloa homeessa?
Itse olen ihmetellyt miten voidaan laittaa vuokrailmoituksia ihan törkeässä kunnossa olevista asunnoista. Etenkin kylpyhuoneet suoraan 70 luvulta muovimaton ja ammeen kera ja kuvistakin näkyy, että kosteusvaurioita. Pitäisi olla joku taho joka valvoisi vuokra-asuntojen kuntoa ja sitä onko ne terveyshaitta. Joku poloinen sitten tietämättömyyttään tai suoranaisen pakon edessä joutuu ottamaan ala-arvoisen asunnon vastaan. Mutta näyttäänolevan tämän nykyisen yhteiskunnan motto vähävaraisista viis kunhan tuottoa syntyy!
Maksaa aika paljon rahaa asuntosijoittajalle turhat itkut.
Älä sekaannu. Pääset itse helpommalla.
Ilmoita sille uudelle vuokralaiselle, joka tulee ehkä perheineen ja lapsineen, miten sinulle kävi. Ja pyydä heitä ilmoittamaan taas uudelle. Lapsia ei saisi tuollaiseen asuntoon tuoda. Sitten yhdessä nostatte joukkokanteen myöhemmin ja haette korvaukset muutoista sun muusta. Myös korvaukset, jos terveydelle sattuu jotain. Sinun pitää nyt vaan yhdistyä muiden uhrien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Älä sekaannu. Pääset itse helpommalla.
Tämä. Varsinkin jos ei ole aivan varmaa tietoa ja mustaa valkoisella, että siellä oikeasti ja 100% varmasti on hometta. Varsinkin jos siellä on joku ammattilainen käynyt katsomassa ilmanvaihdon ja kaikki on kunnossa. Kaikki hajut eivät ole hometta, vaikka jotkut voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille ihmeen As.oy:lle paritalossa ilmoitetaan? Tietysti tyhjä asunto laitetaan vuokralle heti, kun vanha asukas muuttaa pois. Löytyy sellaisiakin vuokralaisia, jotka eivät aina valita ja ole hysteerisiä. Jos kellari on homeessa, niin se on eikä muuksi muutu.
Kyllä paritalot yleensä on taloyhtiötä, vaikka taloyhtiössä on vain yksi paritalo. Ihan samalla tavalla kuin vaikka kolmen asunnon rivitalot. Lisäksi esimerkiksi meillä päin paritaloyhtiöitä, joissa on useampia paritaloja.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita sille uudelle vuokralaiselle, joka tulee ehkä perheineen ja lapsineen, miten sinulle kävi. Ja pyydä heitä ilmoittamaan taas uudelle. Lapsia ei saisi tuollaiseen asuntoon tuoda. Sitten yhdessä nostatte joukkokanteen myöhemmin ja haette korvaukset muutoista sun muusta. Myös korvaukset, jos terveydelle sattuu jotain. Sinun pitää nyt vaan yhdistyä muiden uhrien kanssa.
Entä, jos asunnosta ei löydykään kosteutta, vaan kyse on oikeasti vaan huonosta tuuletuksesta ja vanhojen rakennusmateriaalien hajusta? M1-luokitus materiaaleille tuli vasta 2000-luvulla. Vanhoissa puutaloissa on purut ulkoseinässä ja tervapaperia välipohjassa. Ne haisee nykyihmisen nenään ja tarttuu vaatteisiin, mutta ei ole myrkyllinen haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille ihmeen As.oy:lle paritalossa ilmoitetaan? Tietysti tyhjä asunto laitetaan vuokralle heti, kun vanha asukas muuttaa pois. Löytyy sellaisiakin vuokralaisia, jotka eivät aina valita ja ole hysteerisiä. Jos kellari on homeessa, niin se on eikä muuksi muutu.
Kyllä paritalot yleensä on taloyhtiötä, vaikka taloyhtiössä on vain yksi paritalo. Ihan samalla tavalla kuin vaikka kolmen asunnon rivitalot. Lisäksi esimerkiksi meillä päin paritaloyhtiöitä, joissa on useampia paritaloja.
Mitä luulet että se "taloyhtiö" - eli tämä vuokrantaja ja naapuri, jolla on varmasti sama "ongelma" asunnossaan, tekevät? Tuomitsevat kahdestaan toisensa linnaan pahanhajuisen asunnon omistamisesta ja laittavat koko talon purkuun, käsiään väännellen ja itkua tuhertaen?
Paritalossa on kaksi osakkeenomistajaa ja he ovat se "taloyhtiö".
Sisäilmaongelmat on siitäkin hankalia, että joku saattaa asua talossa vuosikymmeniä ilman mitään oireita. Joku toinen taas saa nuhan.
Tälle joka kestää sen huonon ilman saattaa kyseessä olla hyvä diili ja edullista asumista vuosiksi eteenpäin.
Kuuluu kunnan terveystarkastajan toimialueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt miten voidaan laittaa vuokrailmoituksia ihan törkeässä kunnossa olevista asunnoista. Etenkin kylpyhuoneet suoraan 70 luvulta muovimaton ja ammeen kera ja kuvistakin näkyy, että kosteusvaurioita. Pitäisi olla joku taho joka valvoisi vuokra-asuntojen kuntoa ja sitä onko ne terveyshaitta. Joku poloinen sitten tietämättömyyttään tai suoranaisen pakon edessä joutuu ottamaan ala-arvoisen asunnon vastaan. Mutta näyttäänolevan tämän nykyisen yhteiskunnan motto vähävaraisista viis kunhan tuottoa syntyy!
Estääkö joku pienituloista käydä katsomassa asuntoa ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista? Rintamamiestalossa maan alla oleva kellari, jossa ei ole tehty salaojaremonttia 90-luvun jälkeen, on varma kosteusriski. Tämän luulisi jokaisen tietävän ja osaavan kysyä asuntoa vuokratessa.
Vanhat paritalot on järestään vähintään 80-100-neliöisiä ja kokonsa takia niiden vuokrat ei ole se kaupungin halvin kohde - mutta varmasti upouusi talo on kalliimpi vuokrata. Jos vähävarainen haluaa vuokrata ison asunnon, hän tehnee myönnytyksiä asunnon kunnon kohdalla. Tai sitten ottaa sen yksiön kerrostalosta.
Asunnot pitää remontoida, mutta se että aletaan syytellä vuokranantajia siitä että vuokralainen olisi pidetty pimennossa jonkun asuntotyypin ongelmista, on paskapuhetta. Jos vuokraat 70-luvun rivitalon jossa on lattia maanpinnan korossa, on talossa aika varmasti sokkelit homeessa, jos valesokkeliremonttia ei ole tehty. Pitääkö vuokranantajan kertoa kaikki rakennustyypin riskit vuokralaiselle?
ps. TASAKATTO VOI VUOTAA JOS SE MENEE RIKKI.