Olisinpa syntynyt 1950-luvulla
Olisin ollut 1970-luvulla nuori aikuinen. Elämä olisi ollut paljon mukavampaa, yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin nykyään.
Kommentit (100)
Kaikki ketkä ovat eläneet nuoruuttaan 80-luvulla kuuluvat voittajiin. Muitakin hyviä vuosikymmeniä, muttei 80-luvun vertaista. Eli olisi kannattanut syntyä 60-luvun loppupuolella tai 70-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketkä ovat eläneet nuoruuttaan 80-luvulla kuuluvat voittajiin. Muitakin hyviä vuosikymmeniä, muttei 80-luvun vertaista. Eli olisi kannattanut syntyä 60-luvun loppupuolella tai 70-luvun alussa.
Tuo ikäpolvi on suurin kuluttaja nykyäänkin. Ja onhan ne sellasia maastureilla ajelevia matkustelijoita, mikäs siinä. Olivat jo nuorena 80-luvulla kulutusjuhlan nuoria, ja ovat sitä edelleen. Myös tyytyväisiä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Synnyin 1957. Nuoruus 70-luvulla oli hienoa aikaa.
1970-luku oli hippien, äärivasemmiston, Kekkosen perässähiihtäjien ja suomettumisen masentava vuosikymmen. Positiivisina muistoina vain Rymd-juomajauhe, Retu-kengät ja pennin nallekarkit.
1980-luku on ollut Suomen historian hienointa aikaa: punk-rock, aidon 1950-luvun Rock'n Roll -musiikin paluu, epäpoliittisuus, hyvä työllisyys ja ihmisten tulevaisuudenusko, henkilökohtaisiin palveluihin perustuva yhteiskunta ja taloudellinen nousukausi, joka ikävä kyllä aloitti myös pahoinvointivaltion hallitsemattomat menolisäykset ja aiheutti myöhemmin Neuvostoliiton kaatumisen ohella 1990-luvun karun laman ja pankkikriisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luku oli hippien, äärivasemmiston, Kekkosen perässähiihtäjien ja suomettumisen masentava vuosikymmen. Positiivisina muistoina vain Rymd-juomajauhe, Retu-kengät ja pennin nallekarkit.
1980-luku on ollut Suomen historian hienointa aikaa: punk-rock, aidon 1950-luvun Rock'n Roll -musiikin paluu, epäpoliittisuus, hyvä työllisyys ja ihmisten tulevaisuudenusko, henkilökohtaisiin palveluihin perustuva yhteiskunta ja taloudellinen nousukausi, joka ikävä kyllä aloitti myös pahoinvointivaltion hallitsemattomat menolisäykset ja aiheutti myöhemmin Neuvostoliiton kaatumisen ohella 1990-luvun karun laman ja pankkikriisin.
Ei kuule alle kakskymppiset tuollaisia murehtineet, elimme ihanaa nuoruutta ja vapautta.
Synt.-55
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 56. Haluatko kysyä jotakin?
Missä kunnossa polvesi ja lonkkasi ovat? Onko tekoniveliä kun täytät sentään tänä vuonna 1969 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa polvesi ja lonkkasi ovat? Onko tekoniveliä kun täytät sentään tänä vuonna 1969 vuotta.
Kuinkas omat nivelesi, nuoret ovat poikkeuksetta ylipainoisia roskaruoan mussuttajia.
Olen syntynyt 1959. Minusta lähes kaikki on nykyisin paremmin kuin 60, 70, 80 ja 90-luvulla. Musiikki oli kyllä parhaimmillaan 60 ja 70-luvulla. Siitä on menty vain alamäkeä tason suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkrock oli parhaimmillaan 1976-79. Rock 'N' Rollin nousu tapahtui jo 1978, kun Teddy &The Tigers nousi Suomen suosituimmaksi. 80-luvulla sekä punk että 50-luvun rokki oli aikansa eläneitä ilmiöitä. Ja hipit kuuluvat 60-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1959. Minusta lähes kaikki on nykyisin paremmin kuin 60, 70, 80 ja 90-luvulla. Musiikki oli kyllä parhaimmillaan 60 ja 70-luvulla. Siitä on menty vain alamäkeä tason suhteen.
Huumeet, rikollisuus, työttömyys, politiikka, sodat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusepidemia, yksinäisyysepidemia, mielenterveysongelmista johtuvat nuorten ennätysmäiset eläkkeet, syrjäytyminen, älypuhelinmaailma ja voimakas kaikkialle lonkeronsa ulottanut älypuhelinaddiktio, nyt maailmaa muuttava tekoäly...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusepidemia, yksinäisyysepidemia, mielenterveysongelmista johtuvat nuorten ennätysmäiset eläkkeet, syrjäytyminen, älypuhelinmaailma ja voimakas kaikkialle lonkeronsa ulottanut älypuhelinaddiktio, nyt maailmaa muuttava tekoäly...
Rahan kaikkivoipa jumaluus syrjäyttää ihmisyyden ytimen.
Nuoremmilla ihmisillä on aikaperspektiivi jotenkin hakusessa. Sen huomaa niistäkin keskusteluista, joissa puhutaan suurista ikäluokista.
Ajatellaanko, että kaikki 1950-luvulla syntyneet ovat jo kuolleet tai ainakin niin dementoituneet, etteivät pysty kirjoittamaan keskustelupalstalle? Toisaalla sitten taas valitetaan, että nämä ahneen sukupolven edustajat elävät kaikki 90 -100-vuotiaiksi.
Olen syntynyt v.1950. Isä oli syntynyt v.1913, äiti viisi vuotta nuorempi. Veli syntyi v.1942. Isä oli rintamalla ja näki esikoislapsensa ensi kertaa vasta, kun tämä oli kolmen kuukauden ikäinen.
Elämä oli vaatimatonta sodan jälkeen, mutta kaikki muuttui paremmaksi. Siitä voi 1950-luvulla syntynyt olla onnellinen, ettei elinaikana ole ollut sotaa Suomessa. Menisipä näin jatkossakin teille nuoremmillekin!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkastaa tota matematiikkaa vähän. Ei 50 luvulla syntyneiden isät ole missään sodassa ollut. Miten tyhmä tää on ???
Arvelen että matikassa arvosanan kohdalla on sinulla pelkkä viiva. Älä sure, kyllä varmaan olet välkky jossain muussa.
Nuoruus on useimmiten parasta aikaa muistoissa. Ei ihme jos jos ajat 18-22 vuotiaana tuntuvat upeilta jos ne muistaa vielä senioritalossa.
Ikävämpi puoli usein unohtuu, kuten suurella osalla kansaa pienet tai olemattomat tulot Olen syntynyt 1964 ja muistan kun ensimmäinen jääkaappi ja televisio tulivat kotiin. Mielikuvitusta tosin oppi käyttämään, kun sitä on tyhjin käsin pakko käyttää. Ihminenhän on sopeutuvainen eläin.
Työt olivat raskaita ja jopa vaarallisia, nykyajan it etätyöläinen olisi tyypillisesti ollut metsurina jossain hevon kuusessa tai sorvaamassa pultteja konepajalla.Mielestäni ei ole keneltäkään pois että ojien kaivuut, metsätyöt jne. tehdään nykyään pääosin koneilla.
Nykyaikaan verrattuna surkea infrastruktuuri etenkin syrjäseuduilla. Sähköttömiä talouksia oli paljon ja ulkohuussit oletus monin paikoin. Sanotaanko vaikka että oman mummolan päiväaskareista 1960-70 -luvulla selviäisi ehkä prosentti tai pari nykymenoon tottuneesta populaatiosta.
Tietysti on ollut myös tirehtööri ja lääkäriperheen talouksia joissa on olleet autot, pelit ja pensselit, mutta reilusti yli puolet kansasta eli täysin toisenlaista elämää kuin me nyt elämme. Enemmän ja raskaampaa työtä, yhdistettynä nykyiseen verrattuna heikohkoon elintasoon.
Ihmisen on vaikea käsittää sitä aikaa, mitä ei ole itse elänyt. Sota-aika Suomessa on lähempänä kuin ymmärrämmekään. Vielä elää niitä ihmisiä, jotka voisivat kertoa tuosta ajasta.
Itselleni oli yllätys, että niinkin vanhoista ajoista kuin nälkävuosista Suomessa v.1866-1868 on dokumenttia haastattelun muodossa. Elävässä arkistossa on tallenne vuodelta 1950, missä Niilo Ihamäki haastattelee 90-vuotiasta Josefina Sulinia, joka oli lapsi nälkävuosien aikaan. Suomessa kuoli tällöin 200000 ihmistä nälkään ja tauteihin. Mamma Sulin kertoo, millaista aika oli lapsen kannalta, mitä syötiin hengissä pysymiseksi.
Nälkävuodetkaan eivät siis ole niin kaukaista historiaa kuin me helposti ajattelemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vastailee. Ei mulla ole polvissa ja lonkissa mitään vikaa, ja ilman tekoniveliä ja ilman mitään lääkitystä olen ja elän. Joten terve melkein 69-v. nainen täällä tyytyväisenä elelee. Entäpä sinä, ahistaako kun moisia asioita mietit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkastaa tota matematiikkaa vähän. Ei 50 luvulla syntyneiden isät ole missään sodassa ollut. Miten tyhmä tää on ???
Arvelen että matikassa arvosanan kohdalla on sinulla pelkkä viiva. Älä sure, kyllä varmaan olet välkky jossain muussa.
Totta, olen 1950 syntynyt ja isäni oli 5 v sodassa. Oli syntynyt 1917. Haavoittui kahteen kertaan, mutta aina joutui palaamaan rintamalle. Olen kai sitten tyhmä, kun katselin just aamulla isäni saamia jotain kunniakirjoja tms. Olivat v 1941 ja 1943 vuosilta. Olikohan se sota silloin🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 1951, kyllä, isäni oli sodassa. Evakkoina tulivat vanhempani.
Tarkoitat varmaan että ISO ISÄSI OLI sodassa eikä isäsi.
Isäni syntyi vuonna 1911, äitini vuonna 1923. Laske siitä !
Turha pyytää tuota nelosen matikanumerolla jankkaavaa on laskemaan. Se ei onnistu edes laskimella tai tietokoneella, kun niidenkin käyttö vaatii aivot.😂
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä ja laskutaidoton sinä olet? Isäni oli syntynyt 1925 ja minä 1959. Sodassa hän ehti kuitenkin olla loppuvaiheessa, kun saksalaisia ajettiin Suomesta pois.
Tarkennan, nuorin ikäluokka oli -26 syntyneitä mutta he eivät olleet palveluksessa kuin sodan lopussa ,eivät koko sota-aikaa. Tuli äsken lukihäiriö.