Petaatko sängyn joka päivä?
Onko sinulle tärkeä asia, että sänky on pedattu, onko se tapa vai viisveisaatko, sotkuun se menee taas seuraavana yönä.
Kommentit (111)
En.
Asun yksin. Ei käy vieraita ja jos kävisi, niin miksi ihmeessä ne menisi mun makkariin? Ovi kiinni, samoin kuin tekisin työhuoneen kanssa jotteivat näe asiakkaitten papereita.
Vaihdan petivatteet kerran viikossa ja tyynyliinan aina kun pesen hiustoni. En ole huomannut mitään pölyongelmaa (tai siis tuo pöly on ikuisuusongelma, mutta ei tämän petaamattomuuden takia).
Sängyn petaaminen on aivan yhtä hyödyllinen puuha kuin viikata t-paidat tai pikkarit värien mukaan pystyasentoon (konmaritus).
Vierailija kirjoitti:
Heti kun herää kannattaa antaa hetki tuulettua. Sitten ehdottomasti petaan huolettomasti, muuten pölypunkit ovat lakanoissasi.
Nykyään pölypunkit ovat harvinaisia, ihan tutkittu juttu. Mistä ne hyppäävät siihen petaamattomaan sänkyyn 😅 Taitaa olla harhaluuloja
Jos pöydällä on pöytäliina, pöly tarttuu siihen. Kun poistat pöytäliinan, on sinulla pölytön pöydän pinta. Ihan samalla perusteella toimii sänky.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä petaan! Sekä oman että lapsien sängyt.
Opeta pentusi itse petaamaan sänkynsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pöydällä on pöytäliina, pöly tarttuu siihen. Kun poistat pöytäliinan, on sinulla pölytön pöydän pinta. Ihan samalla perusteella toimii sänky.
*periaatteella
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka eivät petaa sänkyään, ovat kadottaneet muunkin elämänhallinnan.
Käykää Illalla aiemmin nukkumaan, että ehditte aamulla käyttää suihkun ja aamukahvin jälkeen MINUUTIN sänkynne petaamiseen!
Mukava töiden ja päivällisen jälkeen hetki lepäillä ja lueskella kirjaa päiväpeitteellä pedatulla sängyllä. Sitten jaksaakin käydä iltalenkillä.
Pitää nyt vielä tähänkin kommentoida ennen aleostoksille = iltalenkille lähtöä.
- en tykkää kastella itseäni aamulla
- asun yksin ja teen pääasiassa yötä 12 tuntia, evvk joku sängyn petaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky ei kerää pölyä, lattiat kerää. Yleinen harhakäsitys että sänky keräisi pölyä. Maalaisjärkikin sanoo että lakanat hylkii pölyä, ja vaikkei hylkisikään, niin kyllähän ne joskus pestään
No miksi pöydillä on sitten pölyä, jos vain lattiat kerää? Minä pesen lakanat kerran viikossa, mutta tosi moni varmaan joka toinen viikko kuitenkin, ainakin mitä täällä palstalla on lukenut.
Se pöly ei tule tyhjästä, se on sinun vaatteista, ihosta, petivaatteista, hiuksista jne. Se että petaat sängyn aamulla vain paketoi sen kaiken sänkyyn, ja kun avaat, pölläytät ne pölyt sinne yöpöydille ja muille. Sängyn itsensä pölymäärä ei juuri siitä muutu missä asennossa peitto on silloin kun huoneessa ei ole elämää. Paitsi toki joo jos makuuhuonetta käytetään paljon päiväsaikaankin. Moniko aikuinen käyttää?
En nyt ymmärrä tätä sängyn pölyjuttua. Jos olen kymmenet vuodet ollut petaamatta, niin silloinko olen elänyt jossain pölyssä (yöt?)? Toisaalta imuroin asunnon viikottain ja käyn suihkussa päivittäin, niin mitä haittaa tuosta pölystä on ollut? Ei ole astmaa tai muita sairauksia, kukaan ei ole valittanut pölyisyydestä tai hajusta tms. Eli vaikuttaa kuitenkin hataralta perusteelta pedata pölyn vuoksi
En petaa koskaan. Tuulettuu hyvin petaamatta. Meillä on iso talo ja makuuhuoneet yläkerrassa, johon vierailla ei ole mitään asiaa, joten ei näy kenellekään, onko pedattu vai ei. Petivaatteet vaihdetaan viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En petaa, makkari 2 kerroksessa, eikä siellä kukaan päivän aikana käy .Petaan vai silloin kun miesystävä tulee yökylään
Peti saa tuulettua päivän😊
Tykkäät nukkua pölypunkkien kanssa.
Mistä ne sinne sänkyyn loikkivat siistissä kodissa?
Oikaisen vähän peittoa, niin ettei se ole mytyssä, mutta jätän sängyn niin että se tuulettuu, en petaa. Makkari on ainoa huone tuon portaikon päässä yläkerrassa, enkä käytä sitä muuhun kuin nukkumiseen, eli menen heräämisen jälkeen makuuhuoneeseen seuraavan kerran vasta kun menen illalla nukkumaan. En käy siellä pelkästään petaamassa. Vieraat ei käy makkarissa. Kaikista huoneista makuuhuoneessa on vähiten pölyä siivouspäivänä.
Tuohon pölyyntymiseen vaikuttaa älyttömän paljon se, kuivataanko lakanat ja vuodevaatteet kuivausrummussa vai narulla, ja käsitelläänkö huoneessa muita tekstiilejä (onko siellä vaatekaapit ja ehkä jopa pyykkiteline).

Meillä makuuhuone on se vähiten pölyyntyvä huone, siellä vain nukutaan ja vuodevaatteet kuivaan rummussa. Pesin eilen pitkästä aikaa peitot, ja niistäkään ei irronnut pölyä kuivausrummun sihtiin kuin nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Petaan ja laitan päiväpeiton ja avaan verhot + kesällä ikkunan. Sänky näkyy suoraan naapuritaloon joten en jätä sitä auki koskaan.
Mitä hittoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Sänky itsessään tuottaa sitä pölyä. Pöytä ei.
Asuntoni on niin pieni, että joudun telkkua katsomaan sängystä, lukemaan sängyssä istuen jne., joten en petaa sitä, koska peite olisi ihan rypyssä sillä käytöllä. Sen takia van taitan peiton ja huovan siististi jalkopäähän, jotta vain lakana rypistyy.
Haluaisin kyllä pedata ja kun olen asunut isommassa asunnossa, jossa on myös erilinen makkari, sohva ym. ollut, niin aina on ollut päiväpeitekin sängyn peitteenä.
Jotkut kyseskelijät voi koettaa uida tyttöjen pikkupöksyihin asti, että kehtaatteko pitää risoja ja miten usein vaihdatte ph-suojan. Semmosta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Sängyn petaamattomuus kertoo jotain ihmisen luonteesta, tai sen hetkisestä psyykkisestä olotilasta. Epäjärjestys täällä, epäjärjestys siellä, esim. työpaikalla. Hieman luotto rapisee. 😟
Mene nyt itse jonnekin psyykevirtesi kanssa. 😂😂😂
Sänky ei ole välttämättä silti epäjärjestyksessä, vaikka se olis petaamatta. Ne vuodevaatteet saa oiottua ja peitteet aseeltua ilman petaamistakin. Ja vaikka peti olisi epäjärjestyksessäkin, kysymys voi olla vaan siitä, ettei sängyn petaaminen ole mikään arvo tai välttämättömyys. Koti voi olla titop, vaikka sänky jätetään tarkoituksella petaamatta, eikä psyykessä tai luonteessa ole mitään korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoni on niin pieni, että joudun telkkua katsomaan sängystä, lukemaan sängyssä istuen jne., joten en petaa sitä, koska peite olisi ihan rypyssä sillä käytöllä. Sen takia van taitan peiton ja huovan siististi jalkopäähän, jotta vain lakana rypistyy.
Haluaisin kyllä pedata ja kun olen asunut isommassa asunnossa, jossa on myös erilinen makkari, sohva ym. ollut, niin aina on ollut päiväpeitekin sängyn peitteenä.
En tajua. Jätät varmaan vaatteetkin käyttämättä etteivät ne vaan rypisty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Jätät varmaan vaatteetkin käyttämättä etteivät ne vaan rypisty?
On sulla sitten pieni ymmärrys. Ja ilmeisesti sinun mielestäsi ryppyyn istuttu päiväpeitto on vissiin jotenkin kaunis, pääasia, että se päväpeitto on.
Itse lakkasin sitä vetämästä sängyn päälle, koska pääpuolesta rypistynyt päiväpeite ei todellakaan ollut kaunista katsottavaa. Mitä taas tulee vaatteisiin, niin mitenköhän sisustus ja vaatteet olisivat jotenkin sama asia? Vaatteita vaihdetaan koko ajan, mutta päiväpeittoa ei. Enkä kyllä kotona parempia vaatteitakaan pidä päälläni. MIksi ihmeessä pitäisin ja istuisin semmoisten kanssa jopa sängyssä telkkaria katsomassa.
Lapsena ja nuoreba petasin. Mutta sitten kun armeijassa piti pedata ja tehdä pinkkaa niin vit uunnuin hommaan niin totaalisesti, etten ole ikinä eläissäni enää pedannut sänkyä armeijan jälkeen.