Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?
Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.
Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää.
Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte?
Kommentit (295)
Systeemi on yksiselitteisesti huono, jos kuukausittaista vesimaksua ei ole laskettu sen mukaan, mitä tosiasiassa vettä kuluu. Kyllähän siihen pitäisi mahtua vessakäynnit, suihku, pyykin ja astioiden pesu, ruuanlaitto, siivous yms normaalit arjen askareet kotona. Eli vesimaksua ei peritä riittävästi ja sitten tulee yllättäviä lisälaskuja.
Pienempi ongelma se on palauttaa rahaa tasauksessa niille, jotka on maksaneet liikaa.
Muutenkin älytöntä, ettei mittareita voi itse seurata esim jonkun äppin kautta puhelimella, tai ihan suoraan kylppärissä, niin pystyisi hahmottamaan sitä kulutusta.
Tämä on asia, jossa palkitaan niitä, jotka ei peseydy eikä siivoa. Tietenkään vettä ei kulu, jos käy pesulla kerran viikossa, pesee pyykkiä ehkä pari kertaa vuodessa, ei koskaan pese lattioita eikä kylppäriä jne. Onko se sitten hyvä asia?
Sain myös puolta isomman tasauslaskun viime joulukuussa, koska vuokranantaja vaihtui. Vaikka sopimuksen piti jatkua samanlaisena, niin 20 euron vettä/kk ei oltukaan huomioitu, vaan vain puolet siitä. En alkanut rähisemään, vaikkei se oikein kyllä ollut laskutettu. Kauhulla odotan taas tämän vuoden laskua.
Mutta pitää vaan koittaa varautua siihen, että on vuoden lopussa ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veden kulutus on hurjaa taloyhtiössä niin siellä on vuoto. Se pitäisi olla helposti nähtävissä jos katsoo miten vettä kuluu yöaikaan koska normaalisti sitä ei kulu ollenkaan.
Oletko koskaan kuullut vuorotyöstä? Kaikki eivät työskentele 9-17 ja nuku yöaikaan.
Yöllä vähemmän käydään suihkussa, pestään pyykkiä ja tiskiä varsinkin kerrostaloissa, joissa äänekkäät koneet häiritsevät naapureita.
Meillä on koneessa hiljainen yöpesu -ohjelma.
Meillä 2 henkilöä/115 € kahden kuukauden välein.
Laita 35 euroa säästöön joka kk, niin on loppuvuonna vesilaskun summa kasassa.
Todennäköisesti taloyhtiö rahastaa hillittömällä veden hinnalla. Itselläkin kävi niin, että aikaisemmassa kodissa vesilasku vain nousi ja nousi, vaikka säästin ja säästin. Korottelivat sitten kuutiohintaa härskisti aina kokousten päätteeksi. Ylimääräisen piilovuokran perimisen muotohan se tuokin. Kannattaa kyllä pyytää rehdisti, että saisit oikeasti nähdä ne laskut, jota sinulta peritään ettei ole vain mahdollisen vuokranantajan sanan varassa.
Minä alkaisin maksaa kuukausittain enemmän tuosta vedestä, vaikka eihän se halvemmaksi sillä tavalla tulekaan. Mieluummin kuitenkin niin päin mitä kerralla järjettömän kokoisia laskuja maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Systeemi on yksiselitteisesti huono, jos kuukausittaista vesimaksua ei ole laskettu sen mukaan, mitä tosiasiassa vettä kuluu. Kyllähän siihen pitäisi mahtua vessakäynnit, suihku, pyykin ja astioiden pesu, ruuanlaitto, siivous yms normaalit arjen askareet kotona. Eli vesimaksua ei peritä riittävästi ja sitten tulee yllättäviä lisälaskuja.
Pienempi ongelma se on palauttaa rahaa tasauksessa niille, jotka on maksaneet liikaa.
Muutenkin älytöntä, ettei mittareita voi itse seurata esim jonkun äppin kautta puhelimella, tai ihan suoraan kylppärissä, niin pystyisi hahmottamaan sitä kulutusta.
Kai se isännöinnin kannalta on helpompaa lähettää lisälasku kuin alkaa tilittämään jotain hyvityksiä. En tiedä. Mutta meidän taloyhtiössä ainakin keskimääräinen vedenkulutus on suurempaa kuin ennakkomaksu. Tämä siitä huolimatta, että kolmasosa asukkaista on eläkeläisiä ja poissa vähintään kesät. Meillä vesiennakko on 20 €/kk ja aina pitää maksaa lisää noin satasen verran. Ei se mua tosin haittaa nyt, kun olen sisäistänyt, että vettä tosiaan kuluu ihan normaaliin arkeen. Alunperin epäilin itsekin, että mittarissa on jotain vikaa.
Minulla oli poisvuokrattuna uusi kaksio ja sieltä tuli 500 e lisälasku. Selvittelimme asiaa taloyhtiössä ja mittari tarkistettiin, oli viallinen
Siis kyseessä oli UUSI talo ja mittari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veden kulutus on hurjaa taloyhtiössä niin siellä on vuoto. Se pitäisi olla helposti nähtävissä jos katsoo miten vettä kuluu yöaikaan koska normaalisti sitä ei kulu ollenkaan.
Oletko koskaan kuullut vuorotyöstä? Kaikki eivät työskentele 9-17 ja nuku yöaikaan.
Yöllä vähemmän käydään suihkussa, pestään pyykkiä ja tiskiä varsinkin kerrostaloissa, joissa äänekkäät koneet häiritsevät naapureita.
Meillä on koneessa hiljainen yöpesu -ohjelma.
Kyllä se kerrostalossa kuuluu, koska on betoniseinät ja putket kulkee asunnosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä alkaisin maksaa kuukausittain enemmän tuosta vedestä, vaikka eihän se halvemmaksi sillä tavalla tulekaan. Mieluummin kuitenkin niin päin mitä kerralla järjettömän kokoisia laskuja maksettavaksi.
Yhtä hyvin sitä voi tililleen kerryttää kuukausittain sitä loppusummaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uudemmissa taloissa voi, mittari on huoneistokohtainen, minun asunnossa oli eteisessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin opetelemasn käymään suihkussa kerran viikossa. Kasvot pesin muutoin vain kosteuspyyhkeellä. Tiskit tiskasin vadissa. Vessan vedin vain ison hädän jälkeen etc. Näin pysyin tuossa kuukausittaisessa vesilaskussa ilman tasausta. Joku homma kusee pahasti, kun näin tarkkaan piti vettä käyttää. Tein tämän siis testimielessä. Kannattaa tarkastaa kylmän ja kuuman veden hinta. Mun taloyhtiössä se oli posketon. Muutin pois maalle. Nyt on oma kaivo ja saan lotrata niin paljon kuin tahdon.
Vaikea ymmärtää tätä, että ketjussa on useita, jotka elää siten, että käy suihkussa kerran tai pari viikossa, ovat tosi nuukia veden suhteen ja eivät saa lisälaskua, mutta eivät saa rahaa takaisin tasauksessa. Sitten on niitä jotka elää ihan normaalisti, käy päivittäin suihkussa koto
Asun Lumolla. Meillä oli ennen kiinteä vesimaksu 25e/hlö/kk, mutta keväällä vedestä alettiin laskuttaa käytön mukaan ilman ennakkoa. Kylmä vesi 4,52 €/m, lämmin vesi 10,65 €/m. Käyttö n. 15 kuutiota/kk, lasku 100 pintaan/kk.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 henkilöä/115 € kahden kuukauden välein.
Ei kuulosta normaalilta. Onko mittari oikeasti kunnossa, kannattaa pyytää tarkistus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa isolta summalta. Puhuitko vain itsestäsi, eli asunnossa ei asu muita? Sitä suuremmalla syyllä. Koeta saada vesimittarilukemat kuukausitasolla. Vesi on myös eri hintaista eri kunnissa. Muutin itse Helsingistä erääseen pikkukaupunkiin hiljattain ja täällä on kalliimpi vesi.
Vain yhden henkilön talous on. Ap
Eikä ole kasteltavia kasveja, lemmikkejä, akvaariota, paljua tai mitään sellaista. Menee kyllä aika paljon siihen kun onanoin vesihanan alla haarat levällään aina iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Täällä on 80 mammaa selvittämässä laskua, jota ei näe, eikä näe mittaria, jota ap ei osaa lukea. eikä tapaa, miten ap käyttää vettä.
Onneksi monet tietävät että joku huijaa.
Laskun alareunassa on yleensä sen lähettäjän puhelinnumero. Eikö olisi järkevää ensin soittaa sinne ja kysyä sieltä selvitystä kulutuksesta ym.
Hei, jos osaat lukea, niin koko aloituksen pointti on kysyä muilta täällä, missä mittaluokassa suunnilleen ja keskimäärin heidän vesilaskut liikkuu ja millaiset kulutustottumukset heillä on. Ei selvitellä Ap:n laskua, tai mittareita, eihän sitä palstalla voi edes tietenkään tehdä. Ap
No selvisikö?
Meillä vesilasku kuuluu vuokran hintaan eli vettä saa käyttää niin paljon kuin huvittaa. Kannattaa olla vuokra-asuja
Niin mitä se kulutus oli, ei nyt muutamalla ekalla sivulla vastaan tullut?
Meillä 3 hengen talous, astiat pestään käsin, pyykkikone pyörii lähes päivittäin. Kylmän veden kulutus noin 4,5m3 kuukaudessa, hinta 1,74e/m3 + 65e perusmaksu. Lämminvesivaraaja lämmittää veden, joten ei onneksi tarvitse lämpimästä maksaa, mutta näillä seuduilla se on jotain 3-4e/m3 eli ihan puoli-ilmista vielä.
Ok. Minulla on vara-avain naapurin mummon autotalliin. Mummo ei käytä tallia ikinä. Jäi leskeksi niin talli jäi tavaroiden säilytyspaikaksi. Lataan siellä kaikki laitteeni, akut ym.