Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?
Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.
Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää.
Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mittarit liikkuuko ne kun et käytä vettä (tai mikään laite).
Jos ei liiku, vuotoa joko ei ole tai niin mitätön ettei vaikuta mittariin eikä näy koskaan laskussa.
Jos liikkuu, vuoto.
Paras olisi täysin kulutuksen mukaan, ei kk-maksuja eikä tapauksia, vesilasku tulee joko kuukausittain, pari kertaa vuodessa mutta perustuu aina niihin lukemiin jotka annat. Laki joka tapauksessa tulee tätä vaatimaan jokaiselta pian.
Miten v1tussa ap voi katsoa mittarista, kun koko ketjun keskeinen pointti on, että mittaria ei pääse itse lukemaan vaan se on lukitussa tilassa, johon vain jo muutenkin epäluotettavasti toiminut huoltofirma pääsee? Miksette lue ketjua ennen kommentointia?
Ap pyytää tarkat mittarilukemat. Jos niissä on suuria poikkeamia johonkin suuntaan, syy on joko veden hinnan nousu tai vesivuoto jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pelkkä lasku mitään kerro vaan kulutetut litrat ja hinta.
Minkä verran olet kuluttanut? Ja mikä on kuutiohinta? Laske siitä, onko vesi kallista vai oletko kuluttanut paljon. Asiaa kannattaa selvittää, sillä "suureen kulutukseen" voi olla joku muu syy kuin sinun vedenkulutuksesi.
Minulle tuli kerran mittarin mukaan aivan tolkuton lasku kuukaudelta. Syy oli vesivahinko, jossa hukkaan virrannut vesi oli kulkenut minun asuntoni mittarin kautta
Ketjun koko pointti on, että ap epäilee perustellusti, että laskuun merkitty kulutuslukema ei ole paikkaansapitävä. Kyseistä mittaria ei näe itse. Miten siis selvittäisit tämän asian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että taloyhtiössänne laskutetaan liian vähän ja miksi tasauslasku on sitten suuri? Käsittääkseni yhden henkilön taloudessa vesimaksu on 300-500 euroa/vuosi riippuen tietysti mitä vesikuutio teidän alueellanne maksaa. Eli keskimäärin yksi henkilö kuluttaa vuodessa 44-56 m3 vettä. Katso tasauslaskusta, mihin määrään se oikein perustuu.Ja toivon mukaan vain yhden henkilön käyttö?
Jos teillä ei ole asuntokohtaista vesimittaria, niin siinä voi käydä aina vähän huonosti säästeliäälle veden käyttäjälle joutumalla maksamaan muiden tuhlauksista. (meillä oli taloyhtiössä psyykkisesti sairastunut asukas, joka oli koko päivän suihkussa kuukausitolkulla ja kuitenkin vesilaskut jaettiin kaikkien kesken) Onko teillä yhteisiä vesipisteitä, joista kastellaan vettä kukille ja pestään autona yms? Nekin saattavat hellekesinä olla melkoisia vesisyöppöjä. Jos siis nek
Jos sulla menee 44-56m3/kk niin 600€ on aika edullinen hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos veden kulutus on hurjaa taloyhtiössä niin siellä on vuoto. Se pitäisi olla helposti nähtävissä jos katsoo miten vettä kuluu yöaikaan koska normaalisti sitä ei kulu ollenkaan.
Oletko koskaan kuullut vuorotyöstä? Kaikki eivät työskentele 9-17 ja nuku yöaikaan.
Yöllä vähemmän käydään suihkussa, pestään pyykkiä ja tiskiä varsinkin kerrostaloissa, joissa äänekkäät koneet häiritsevät naapureita.
Tiskikoneen käyttäminen ja suihkussakäyminen ovat täysin sallittua toimintaa myös yöllä. Pesukoneen käyttöä välttäisin, se voi olla äänekäs.
1 henkilö, vesiennakko 22 €/kk. Viime vuodelta palautusta 210€. En tuhlaa vettä, mutta en myöskään säästä esim. suihkussa (käyn kyllä suihkussa muuallakin kuin kotona, esim. uimahallissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olet asunut asunnossasi? Oletko pyytänyt vesimittarin luvun muuttaessasi, ettei sinulta nyt peritä edellisen asukkaan lukemien mukaan?
Olen varma, koska nuo etäluettavat digimittarit asennettiin vasta päälle vuosi sitten. Se oli ihan oma säätönsä taloyhtiön, huoltofirman ja sen urakoitsijan kanssa, siinäkin oli jotain epäselvyyksiä ja asennus jouduttiin ilmeisesti tekemään uudelleen. Tämä on nyt se ensimmäinen lasku.
Olin siis tietoinen, että vesi tulee kulutuksen mukaan ja sen takia pyrin sitä säästelemään jo etukäteen, mutta tuo laskun suuruus kyllä yllätti. Ap
Pyydät mittarilukemat ja katsot, täsmääkö laskuun. Toiseksi mittaat yhden kuukauden veden kulutuksen täsmällisesti , laskemalla koneitten käyttökerrat, vessanvetokerran, myös ottamalla pesuvedet vaikka pesuvatiin tai johonkin isoon paljuun, josta näet, minkä verran tavallisesti menee.
Liian pieni ennakkomaksu. Oletko holvannut vettä, onko hana jäänyt auki, kun olet lähtenyt jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olet asunut asunnossasi? Oletko pyytänyt vesimittarin luvun muuttaessasi, ettei sinulta nyt peritä edellisen asukkaan lukemien mukaan?
Olen varma, koska nuo etäluettavat digimittarit asennettiin vasta päälle vuosi sitten. Se oli ihan oma säätönsä taloyhtiön, huoltofirman ja sen urakoitsijan kanssa, siinäkin oli jotain epäselvyyksiä ja asennus jouduttiin ilmeisesti tekemään uudelleen. Tämä on nyt se ensimmäinen lasku.
Olin siis tietoinen, että vesi tulee kulutuksen mukaan ja sen takia pyrin sitä säästelemään jo etukäteen, mutta tuo laskun suuruus kyllä yllätti. Ap
Pyydät mittarilukemat ja katsot, täsmääkö laskuun. Toiseksi mittaat yhden kuukauden veden kulutuksen täsmällisesti , laskemalla koneitten käyttökerrat, vessanvetokerran, myös ottamalla pesuvede
Ketjussa joku esiintyy vale-Ap:na. Olen tässä yrittänyt etsiä niitä mittareita omasta asunnosta ja en ole löytänyt. Epäilen, ettei niitä ole täällä. Rapussa on useita ns teknisiä tiloja ja luukkuja.
Eteinen on ainoa paikka, jossa on kotelo metalliluukulla, mutta se on ruuvattu kiinni työkalulla, jollaista minulla ei ole, joten en saa sitä auki.
Tosi tympeää, ettei mittareita vähällä vaivalla pysty itse seuraamaan esim diginäyttöä sen lukemista ei ole asunnon puolella, tai asukkaalle saatavilla lukemia, vaan huoltofirma digitaalisesti lukee sen. Mistä voit edes tietää, tai tarkistaa kulutuksen lukemat? Tai seurata sitä, jos jokin laite tai vesikaluste on vesisyöppö? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mittarit liikkuuko ne kun et käytä vettä (tai mikään laite).
Jos ei liiku, vuotoa joko ei ole tai niin mitätön ettei vaikuta mittariin eikä näy koskaan laskussa.
Jos liikkuu, vuoto.
Paras olisi täysin kulutuksen mukaan, ei kk-maksuja eikä tapauksia, vesilasku tulee joko kuukausittain, pari kertaa vuodessa mutta perustuu aina niihin lukemiin jotka annat. Laki joka tapauksessa tulee tätä vaatimaan jokaiselta pian.
Miten v1tussa ap voi katsoa mittarista, kun koko ketjun keskeinen pointti on, että mittaria ei pääse itse lukemaan vaan se on lukitussa tilassa, johon vain jo muutenkin epäluotettavasti toiminut huoltofirma pääsee? Miksette lue ketjua ennen kommentointia?
Ap pyytää tarkat mittarilukemat. Jos niissä on suuria poikkeamia johonkin suuntaan, syy on joko veden hinna
Huoltofirma laskuttaa sen erikseen, jos pyydät tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
1 henkilö, vesiennakko 22 €/kk. Viime vuodelta palautusta 210€. En tuhlaa vettä, mutta en myöskään säästä esim. suihkussa (käyn kyllä suihkussa muuallakin kuin kotona, esim. uimahallissa).
Häh? Eli olet saanut lähes kaiken takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin opetelemasn käymään suihkussa kerran viikossa. Kasvot pesin muutoin vain kosteuspyyhkeellä. Tiskit tiskasin vadissa. Vessan vedin vain ison hädän jälkeen etc. Näin pysyin tuossa kuukausittaisessa vesilaskussa ilman tasausta. Joku homma kusee pahasti, kun näin tarkkaan piti vettä käyttää. Tein tämän siis testimielessä. Kannattaa tarkastaa kylmän ja kuuman veden hinta. Mun taloyhtiössä se oli posketon. Muutin pois maalle. Nyt on oma kaivo ja saan lotrata niin paljon kuin tahdon.
Vaikea ymmärtää tätä, että ketjussa on useita, jotka elää siten, että käy suihkussa kerran tai pari viikossa, ovat tosi nuukia veden suhteen ja eivät saa lisälaskua, mutta eivät saa rahaa takaisin tasauksessa. Sitten on niitä jotka elää ihan normaalisti, käy päivittäin suihkussa kotona eikä säästele vettä mitenkään, mutta saavat rahaa takaisin tasauksessa, tai laskut on todella pieniä. Ihan valtavia eroja.
Onko nuo mittarit oikeasti todella epäluotettavia, erot paikkakuntien ja taloyhtiöiden välillä ihan massiivisia, vai mikä tätä selittää?
Pitää oikeasti alkaa selvitellä tätä, koska osa taloyhtiöistä ei tosiaan veloita tasauslaskua lainkaan, vaan kuukausittainen vesimaksu on ainoa maksu, mikä tulee, vaikka mittarit lainsäädännön mukaisesti ovatkin. Sehän on melko iso taloudellinen bonus saada pitää satoja euroja rahaa vuodessa ja pystyä elämään normaalisti kotona ilman jatkuvaa stressiä vedenkulutuksesta. Kyllä ainakin itse haluan pystyä käymään suihkussa päivittäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Eli olet saanut lähes kaiken takaisin?
Nämä on niitä kommentteja, joiden perusteella ihmiset saa käsityksen, että vettä voi kuluttaa mielin määrin ja hanat pitää suunnilleen jättää valumaan auki, jotta vesilasku olisi yli 20 €. Todellisuudessa suihkussa käydään vettä säästämättä (uimahallissa, duunissa, mökillä), pyykkiä pestään joka päivä (taloyhtiön pesutuvassa) ym.
Ei voi olla totta. Täällä on 80 mammaa selvittämässä laskua, jota ei näe, eikä näe mittaria, jota ap ei osaa lukea. eikä tapaa, miten ap käyttää vettä.
Onneksi monet tietävät että joku huijaa.
Laskun alareunassa on yleensä sen lähettäjän puhelinnumero. Eikö olisi järkevää ensin soittaa sinne ja kysyä sieltä selvitystä kulutuksesta ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Täällä on 80 mammaa selvittämässä laskua, jota ei näe, eikä näe mittaria, jota ap ei osaa lukea. eikä tapaa, miten ap käyttää vettä.
Onneksi monet tietävät että joku huijaa.
Laskun alareunassa on yleensä sen lähettäjän puhelinnumero. Eikö olisi järkevää ensin soittaa sinne ja kysyä sieltä selvitystä kulutuksesta ym.
Hei, jos osaat lukea, niin koko aloituksen pointti on kysyä muilta täällä, missä mittaluokassa suunnilleen ja keskimäärin heidän vesilaskut liikkuu ja millaiset kulutustottumukset heillä on. Ei selvitellä Ap:n laskua, tai mittareita, eihän sitä palstalla voi edes tietenkään tehdä. Ap
15 euroa kuukaudessa ja tuo velotetaan yhtiövastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin opetelemasn käymään suihkussa kerran viikossa. Kasvot pesin muutoin vain kosteuspyyhkeellä. Tiskit tiskasin vadissa. Vessan vedin vain ison hädän jälkeen etc. Näin pysyin tuossa kuukausittaisessa vesilaskussa ilman tasausta. Joku homma kusee pahasti, kun näin tarkkaan piti vettä käyttää. Tein tämän siis testimielessä. Kannattaa tarkastaa kylmän ja kuuman veden hinta. Mun taloyhtiössä se oli posketon. Muutin pois maalle. Nyt on oma kaivo ja saan lotrata niin paljon kuin tahdon.
Vaikea ymmärtää tätä, että ketjussa on useita, jotka elää siten, että käy suihkussa kerran tai pari viikossa, ovat tosi nuukia veden suhteen ja eivät saa lisälaskua, mutta eivät saa rahaa takaisin tasauksessa. Sitten on niitä jotka elää ihan normaalisti, käy päivittäin suihkussa kotona eikä säästele vettä mitenkään, mutta saavat rahaa takaisin tasauksessa, tai laskut on todella p
Jos asuu vuokralla eikä halua nuukailla veden kanssa, niin kannattaakin valita yhtiö, jossa ei ole vedenmittausta. Se 25€/kk tosissaan tarkoittaa viiden minuutin suihkua vettäsäästävällä suihkupäällä, pyykin pesua ja viittä vessakäyntiä. Jos haluaa laittaa ruokaa, tiskata ja siivota, ei noita kaikkia voi joka päivä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää tätä, että ketjussa on useita, jotka elää siten, että käy suihkussa kerran tai pari viikossa, ovat tosi nuukia veden suhteen ja eivät saa lisälaskua, mutta eivät saa rahaa takaisin tasauksessa. Sitten on niitä jotka elää ihan normaalisti, käy päivittäin suihkussa kotona eikä säästele vettä mitenkään, mutta saavat
Eli 25€/kk ei kata normaalia elämistä. On todella mielenkiintoista, miten esim Lumo ei veloita vuokralaisilta vedestä lainkaan, mutta tekee miljardin voittoa vuodessa.
En käytä pisaraakaan vettä kotona. Haen kaiken veden taloyhtiön hanasta. Aikuinen lapsi käy kylässä kerran-pari viikossa ja käy vessassa tai käyttää keittiön hanaa keittääkseen teetä tai mtv. Käytän itse taloyhtiön vessaa ja käyn salilla suihkussa/saunassa.
Palautusta tulee, vesiennakko 20€/kk.
Vierailija kirjoitti:
En käytä pisaraakaan vettä kotona. Haen kaiken veden taloyhtiön hanasta. Aikuinen lapsi käy kylässä kerran-pari viikossa ja käy vessassa tai käyttää keittiön hanaa keittääkseen teetä tai mtv. Käytän itse taloyhtiön vessaa ja käyn salilla suihkussa/saunassa.
Palautusta tulee, vesiennakko 20€/kk.
Minäkin vedän jatkojohdolla sähköt postiluukun kautta rappukäytävästä.
Sähkölasku on 0€.
Yöllä vähemmän käydään suihkussa, pestään pyykkiä ja tiskiä varsinkin kerrostaloissa, joissa äänekkäät koneet häiritsevät naapureita.