Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

27€/kk kiinteä maksu, kylmä+kuumavesi.  Koko taloyhtiössä hiukan yläkanttiin, mutta on annettu olla.

Vierailija
202/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa ja tässä vesi tulee kulutuksen mukaan, lasku kerran kuukaudessa.

Hinnasto lämmin vesi 9 euroa/kuutio ja kylmä vesi 4,45 euroa/kuutio.

Suihkuun olen vaihtanut vettä säästävän suihkupään, pesukone ja astianpesukone on, astianpesukoneella pesen ehkä 2 krt viikossa ja pesukoneelle 1-2 krt viikossa.

Suihkussa käyn max. 2 krt viikossa, suljen hanan aina saippuoinnin ja shampoon/hoitoaineen ajaksi. Käytän niin kylmää vettä kuin mahdollista. 

Vessan vedän joka käytön jälkeen, hampaita pessessä suljen hanan jne. Mielestäni veden käyttö on todella säästeliästä ja silti lasku on jatkuvasti noin 20 euroa/kk. Koen tämän kalliiksi, koska vedestä ei pysty millään lailla "nauttimaan". Suihkuun ei tee edes mieli mennä, kun siellä on kylmä ja suihkustakaan ei voi nauttia.

Mietin miten tämä voi olla mahdollista, koska esim. Lumo veloittaa vedestä 25 €/hlö k

Siitä huolimatta Lumolla on ollut hyvinkin tuottoisia vuosia. 

Itsekin asuin joskus Lumon asunnossa, jossa ei maksettu vedestä tasausta. Samalla kun Lumo porskuttaa, Hekalla menee huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa ja tässä vesi tulee kulutuksen mukaan, lasku kerran kuukaudessa.

Hinnasto lämmin vesi 9 euroa/kuutio ja kylmä vesi 4,45 euroa/kuutio.

...

Mietin miten tämä voi olla mahdollista, koska esim. Lumo veloittaa vedestä 25 €/hlö...

konkurssissa vesimaksujen takia, kun varmasti suurimman osan veden kulutus on suurempaa kuin 25 eura/hlö/kk jos olisi kulutus todellisen hinnan mukaan? Puhumattakaan esim. Helsingin kaupungin niistä asunnoista, joissa vesi sisältyy vuokraan.

En keksi muuta syytä kuin sen, että todellisen kulutuksen mukaan veloitetaan aivan törkyhinnoilla ja se oikea todellinen hinta on murto-osa siitä mitä ihmiset maksavat.

Kyllä 4,45 euroa / kk on ihan omakustannushinta kylmästä vedestä Helsingissä. Sen verran me omassa omakotitaloissakin asuvat maksamme. Ja lämpimänkin veden hinta näyttää olevan ihan kohdillaan, kun siinä maksaa sekä itse vesi että sen lämmitys. Ei teiltä todellakaan peritä mitään ylihintaa.

Vierailija
204/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rivariyhtiössä, rakennettu 2014, vesimittarit näyttivät mitä sattuu. Veden mittaminen on siis epäluotettavaa, verrattuna sähkömittareihin jotka taas ovat äärimmäisen luotettavia.

Vierailija
205/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä täällä vesien maassa maksaa itsensä sairaaksi veden käytöstä. Sitten hinnat pilviin ja alkavat haisemaan. Suomi on tosiaan kustu.

Yhtä älytöntä on kun täällä myydään vain vesipihejä ja huonosti peseviä pyykkikoneita, koska Espanjassa on vesipula.

Vierailija
206/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä täällä vesien maassa maksaa itsensä sairaaksi veden käytöstä. Sitten hinnat pilviin ja alkavat haisemaan. Suomi on tosiaan kustu.

Yhtä älytöntä on kun täällä myydään vain vesipihejä ja huonosti peseviä pyykkikoneita, koska Espanjassa on vesipula.

No hei, näillä veden hinnoilla. Jos tuo 44-56 kuutiota on normaali yhden hengen kulutus, niin sen hinta on pakostikin vuodessa 400-600e, siis se on normaalia. Minusta on tosi paljon vedestä. Ja kokoomus haluaa myydä vedet, koska Suomessa vesi on "liian halpaa". Hah. 

Vierailija
207/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sairaan kallista vettä, mutta vesiennakko vain 20€ kk per asukas. Tasaus on aina puolen vuoden välein. Nyt viimeeksi pihistin vedestä todella paljon, en pessyt pyykkiä kotona, käynyt suihkussa ja ne muutamat kupit mitä tuli, tiskasin pienessä vesimäärässä. Lisäksi olin kuukauden reissussa ja viikonloput käytännössä mökillä. Silti olinkuluttanut laskelmieni mukaan 13€/kk veteen. Siis keskiarvo.  Ei vuoda pönttö.

Vierailija
208/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan kolmesta hengestä 36e kk ja ei todellakaan säästetä vettä. Ei toi oikein ole. Yllättävä vesisyöppö on vuotava pönttö, sen kannattaa tarkistaa.

Vierailija
209/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytämme säännöllisesti yli puolitoista kertaa enemmän vettä kuin muut osakkaat. Ja ihan käytämme, esim. molemmat käyvät kaksi kertaa päivässä suihkussa, kesällä kastellaan ulkokukkia, jos ei ole kerättyä vettä jne.

Vierailija
210/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttunarisee ihan samaa. Kysyin miten käyttää vettä. Tiskaa joka päivä tiskit, koneella tosin ja vaatteet. 3 henkeä, mutta käyttöhän sen määrittelee.

Käy töiden jälkeen salilla, mutta silti menee kotona suihkuun, myös aamuisin käy suihkussa. Joskus käy 3 krt päivässä. Se, että sammuttaa veden monta krt suihkun aikana. Tarkoittaa lasku voisi olla viel

ä isompi

Vierailija
211/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pelkkä lasku mitään kerro vaan kulutetut litrat ja hinta.

Minkä verran olet kuluttanut? Ja mikä on kuutiohinta? Laske siitä, onko vesi kallista vai oletko kuluttanut paljon. Asiaa kannattaa selvittää, sillä "suureen kulutukseen" voi olla joku muu syy kuin sinun vedenkulutuksesi.

Minulle tuli kerran mittarin mukaan aivan tolkuton lasku kuukaudelta. Syy oli vesivahinko, jossa hukkaan virrannut vesi oli kulkenut minun asuntoni mittarin kautta 

Ketjun koko pointti on, että ap epäilee perustellusti, että laskuun merkitty  kulutuslukema ei ole paikkaansapitävä. Kyseistä mittaria ei näe itse. Miten siis selvittäisit tämän asian?

HÄnän sanoi, että on mittari, mutta hän ei osaa lukea sitä. Siitähän näkee selvästi jos mittrin numerot ei liiku, niin silloin ei vettä kulu.

Vierailija
212/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ennekko on 20€ eli vuodessa 240 euroa, sain 180 € takaisin, olin siis käyttänyt vain 5 eurolla vettä kuukaudessa. 

Pienuutta selittää kesämökki ja matkat, mutta mökillä olen tottunut, että vettä ei paljon tarvita peseytymiseen.

Vierailija
213/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa isolta summalta. Puhuitko vain itsestäsi, eli asunnossa ei asu muita? Sitä suuremmalla syyllä. Koeta saada vesimittarilukemat kuukausitasolla. Vesi on myös eri hintaista eri kunnissa. Muutin itse Helsingistä erääseen pikkukaupunkiin hiljattain ja täällä on kalliimpi vesi.

Vain yhden henkilön talous on. Ap

Nyt on jokin pahasti pielessä! Meillä okt ja 4 käyttäjää. Kunnassamme vesi on kallista. Meillä tulee vesilasku joka toinen kk ja jotain 200€/lasku. En säästele vettä vaan pidän huolen, että putket ei tukkeudu, kyse keittiöstä.  On halvempi vaihtoehto kuin putkimies. Suihkussa hana kiinni pesujen yhteydessä sekä hampaiden ja käsien pesussa. Kukkia pihalla paljon, joten vettä hulahtaa myös niihin kesällä. Harvemmin ylimääräistä on maksettu.

Vierailija
214/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa isolta summalta. Puhuitko vain itsestäsi, eli asunnossa ei asu muita? Sitä suuremmalla syyllä. Koeta saada vesimittarilukemat kuukausitasolla. Vesi on myös eri hintaista eri kunnissa. Muutin itse Helsingistä erääseen pikkukaupunkiin hiljattain ja täällä on kalliimpi vesi.

Nyt on jokin pahasti pielessä! Meillä okt ja 4 käyttäjää. Kunnassamme vesi on kallista. Meillä tulee vesilasku joka toinen kk ja jotain 200€/lasku. En säästele vettä vaan pidän huolen, että putket ei tukkeudu, kyse keittiöstä.  On halvempi vaihtoehto kuin putkimies. Suihkussa hana kiinni pesujen yhteydessä sekä hampaiden ja käsien pesussa. Kukkia pihalla paljon, joten vettä hulahtaa myös niihin kesällä. Harvemmin ylimääräistä on maksettu.

Lisään vielä, että saunomme joka toinen päivä ja pyykkikone laulaa useasti viikossa.

Vierailija
215/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnoissa on vesimittari. Kirjaa lukema ylös joka kuukausi esim kuun vaihteessa.

Minä teen niin.

Meillä menee 5 kuutiota vettä kaikkiaan kuukaudessa.

Sit lasket, paljonko maksaa oikeasti. Kysy kuutiohinta (lämmin/kylmä)vuokranantajalta.

Itse en pääse käsiksi omaan vesimittariin, se on asunnon ulkopuolella.

Laskuttajalta voi pyytää vesimittarin lukemat.

En käsitä , mikä tässä voi olla niin vaikeaa. Kaikissa minun näkemissäni tasauslaskuissa on ollut kaksi lukemaa: edellisen laskun loppulukema ja se uusi, johon tasauslasku perustuu. Yksinkertaisella vähennyslaskulla selviää kulutetun veden määrä ja kertolaskulla hinta.

Vierailija
216/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän maksatte vaan kylmästä vedestä. Ei kai teille vesilaitos toimita kuumaa vettä, jonka kulutus nostaa vesilaskun tuplaksi kylmään veteen verrattuna. 

Vierailija
217/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jokin pahasti pielessä! Meillä okt ja 4 käyttäjää. Kunnassamme vesi on kallista. Meillä tulee vesilasku joka toinen kk ja jotain 200€/lasku. En säästele vettä vaan pidän huolen, että putket ei tukkeudu, kyse keittiöstä.  On halvempi vaihtoehto kuin putkimies. Suihkussa hana kiinni pesujen yhteydessä sekä hampaiden ja käsien pesussa. Kukkia pihalla paljon, joten vettä hulahtaa myös niihin kesällä. Harvemmin ylimääräistä o

Paljonko on kylmän veden ja lämpimän veden kulutus? Meillä kylmää vettä kuluu paljon, mutta vesilasku ei ole iso, koska sekä pyykkikone että astianpesukone lämmittävät vetensä ja suositaan viileitä suihkuja. Kylmävesi on meillä halpaa. 

Vierailija
218/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä laskutetaan todellisen kulutuksen mukaan 3 kk välein. Viimeisin lasku oli 72 €/3 kk/2 hlö. 

Maksatteko lainkaan vesiennakkoa, eli vesimaksua joka kuukausi sen lisäksi? 

Laskutetaan todellisen kulutuksen mukaan eli vesiennakkoa ei makseta.

No tuo on todella halpaa. 

Vierailija
219/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pelkkä lasku mitään kerro vaan kulutetut litrat ja hinta.

Minkä verran olet kuluttanut? Ja mikä on kuutiohinta? Laske siitä, onko vesi kallista vai oletko kuluttanut paljon. Asiaa kannattaa selvittää, sillä "suureen kulutukseen" voi olla joku muu syy kuin sinun vedenkulutuksesi.

Minulle tuli kerran mittarin mukaan aivan tolkuton lasku kuukaudelta. Syy oli vesivahinko, jossa hukkaan virrannut vesi oli kulkenut minun asuntoni mittarin kautta 

Ketjun koko pointti on, että ap epäilee perustellusti, että laskuun merkitty  kulutuslukema ei ole paikkaansapitävä. Kyseistä mittaria ei näe itse. Miten siis selvittäisit tämän asian?

HÄnän sanoi, että on mittari, mutta hän ei osaa lukea sitä. Siitähän näkee selvästi jos mittrin numerot ei liiku, niin silloin ei vettä kulu.

Ei sanonut, vaan sen kommentin kirjoitti joku muu, joka tekeytyi ap:ksi. Sellaisia häirikköjä on palstalla. Oikea ap kertoi, että mittari sijaitsee paikassa, jota ei pääse lukemaan.

Vierailija
220/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sitä vettä tuhlaat. Hyvä vaan että nykypäivänä on huoneistokohtaiset vesimittarit että naiset ei pääse enää maksattamaan niitä tunnin suohkujaan koko taloyhtiöllä vaan nainen joutuu itse maksamaan oman tuhlauksensa

Miehiähän ne on, jotka r*nkkailee suihkussa päivittäin tuntikausia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi