Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
281/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljolta kuulostaa yhdelle ihmiselle.

Vähän ot, mutta Mä olen aina halunnut asunnon kiinteällä vesimaksulla, koska mulla on 2 lasta ja oli 2 turkkikoiraa, joita piti pestä. Edellisessä asunnossa oli 20/hlö/kk ja nyt vesi kuuluu vuokraan. Mulla on enää 1 koira.

En mitenkään tuhlaile vettä, mutta vilukissana tykkään lämpimistä suihkuista ja siitä, ettei käyttöä tarvitse miettiä. Kun olin teini-ikäinen vanhempani rakensi omakotitalon liian pienellä vesiboilerilla ja lämmin vesi loppui aina kesken. En ole halunnut sen jälkeen joutua miettimään koko suihkun ajan saanko hoitoaineen pois päästä vai en.

Haluat kiinteän vesimaksun, jotta voit maksattaa vedenkulutuksesi muilla. Meillä oli aiemmin kiinteä vesimaksu, 25 €/hlö/kk. Taloyhtiöömme tehtiin putkiremontti ja asennettiin vesimittarit ja käyttö laskutetaan toteutunern mukaan kolme kk sykleissä. Viimeisin 3 kk lasku oli meille 13 €/hlö. Ollaan asuttu tässä 19 vuotta, joten maksettiin vuosien aikana toisten veden lotraamisesta tuhansia euroja. Käydään joka päivä suihkussa mutta emme jää asumaan sinne, pyykkikone ja tiskikone pyörii 2-3 kertaa viikossa. Emme enää ikinä muuta asuntoon, jossa ei ole huoneistokohtaista vesimittaria.

Vierailija
282/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot, mutta Mä olen aina halunnut asunnon kiinteällä vesimaksulla, koska mulla on 2 lasta ja oli 2 turkkikoiraa, joita piti pestä. Edellisessä asunnossa oli 20/hlö/kk ja nyt vesi kuuluu vuokraan. Mulla on enää 1 koira.

En mitenkään tuhlaile vettä, mutta vilukissana tykkään lämpimistä suihkuista ja siitä, ettei käyttöä tarvitse miettiä. Kun olin teini-ikäinen vanhempani rakensi omakotitalon liian pienellä vesiboilerilla ja lämmin vesi loppui aina kesken. En ole halunnut sen jälkeen joutua miettimään koko suihkun ajan saanko hoitoaineen pois päästä vai en.

Haluat kiinteän vesimaksun, jotta voit maksattaa vedenkulutuksesi muilla. Meillä oli aiemmin kiinteä vesimaksu, 25 €/hlö/kk. Taloyhtiöömme tehtiin putkiremontti ja asennettiin vesimittarit ja käyttö laskutetaan toteutunern mukaan kolme kk sykleissä. Viime

Täsmennys äskeiseen, että 13 €/hlö/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isännöitsijältä se selviää sieltä pitäisi saada joku tulostekin paljonko menee päiväkohtaisesti vettä. Eli seuraat vaikka kaksi viikkoa ämpärin/laske vessanvetämiset paljonko menee vettä ja sitten kysyt isännöitsijältä sitä vedenkulutusta päivkohtaisesti. Sano että epäilet, ettei vesilasku ole oikeellinen. 

Ei tartte testailla. Jos käy joka päivä suihkussa, niin vettä menee varmasti yli 5 kuutiota kuukaudessa, ellei onnistu tekemään jotain parin sekunnin pikasuihkua. Laskusta näkee montako kuutiota on mennyt, mutta ap ei osaa lukea.

Näkee, mutta onko se lukema oikea? Siitä tässä on kyse, veden kuutiohinnan lisäksi.

Vierailija
284/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiverto vedenkulutus on n. 5 kuutiota kuukaudessa.

Omakotitaloissa vähemmän, kerrostaloissa enemmän. Mutta siis n. 60 kuutiota vuodessa per henkilö.

Lasku sitten riippuu kuutiohinnoista.

En nyt ymmärrä tuota laskelmaa. Miten ihmeessä omakotitalossa voisi olla vähemmän, vaikka vettä voi kulua pihanurmikon kasteluun, ulkona tehtäviin pesuihin ym. Harvemmin omakotitaloissa on yleistä saunavuoroa tai pesutupaa, joiden vedenkäyttöä ei makseta asuntokohtaisesti.

Vierailija
285/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moneen kertaan on tämä asia jo kerrottu, mutta vielä tiivistelmä:

1. Paljonko vettä kuluu mittarin mukaan? Pyydät mittarilukemat laskutusajalta. Vastaako kulutusta?

2. Mikä on veden kuutiohinta, eli  onko vesi kovin kallista? 

Tietenkin laskulla on kaikki määrät ja hinnat, vesi on kallista. Etenkin kuuman veden hinta järkytti. Sitä oli todella paljon vähemmän kuin kylmää vettä laskulla, mutta silti kokonaissumma oli korkeampi. 

Olen tänne ketjuun ainakin pariin kertaan laittanut vesimäärät, mutta nimitellään imbesilliksi, idiootiksi, trolliksi ja holhoukseen kuuluvaksi.

Samoin olen jo kertaalleen kertonut sen, että vesimittari ei joko ole asunnossa, vaan rappukäytävän teknisessä tilassa, tai se on eteisen koteloidussa kaapissa, johon minulla ei ole työkalua sen avaamiseen. En siis itse pääse sitä tarkistamaan täsmääkö

En minä sinua herjannut. Ketju on niin pitkä, että en lukenut sitä viestiä, jossa on vesimäärät. Kyse on siitä, onko mittarilukemat oikein, eli pyydä laskuttajaa tarkistamaan ne. Kyllä me ymmärrämme, että sinä itse et omin silmin pääse niitä tarkistamaan, mutta pyydä tarkistusta laskuttajalta.

Totta kai kuuman veden hinta on korkeampi, koska sen lämmittäminen maksaa. Toiseksi on tavallista, että kuumaa kuluu huomattavasti vähemmän. Eihän sitä kulu kuin suihkussa ja muussa pesemisessä, kun koneet ja wc ottavat vain kylmää.

Vierailija
286/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vaan ole VTS kämppä? Se on klassikko. Niin runsaasti epäselvyyksiä vesimaksuissa vuodesta toiseen 

Olen katsonut niiden valituksia netistä. Ei niissä laskuissa mitään vikaa ole. Siellä tyypit on valittanut, että tulee 150 e tasauslasku vaikka 6 kk. No 150/6 jää ihan normi-hinta. 

Mistä sinä sen tiedät? Ehkä ne ihmiset itse seuraa omaa kulutusta vesimittareista eikä se täsmää laskuun? 

Joka paikassa köyhillä sama ulina vesilaskuista. Myös täällä naapuritalossa, kun niille tulee tasauslaskut. Aina ne on muka järjettömiä ja liian kalliita. Ei, ihan kulutuksen mukaan ne on. 

Onko sinusta normaalia 700 e tasauslasku  2 henkilöltä ?

Eri. On normaali. Jos ennakkomaksut 40 e/kk, tekee 480 e/v, lasku yhteensä n. 1200 e/v, niin se tekee 600 e/hlö/v eli kulutus on keskiverto 5 - 6 kuutiota hengeltä kuukaudessa.

Veden hinta on noussut valtavasti siitä mitä se oli vielä ysärillä.

Vierailija
287/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilläkin on näköjään epärehellinen hallitus.

Vierailija
288/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee että mittareissa on vikaa, se on helppo tarkistaa:

- Lasket vettä litran astiaan, tarkistat että mittari pyörähtää litran.

- Tarkista että mittarit eivät pyöri kun hanat on kiinni.

- Ja kotoa lähtiessä ota vaikka valokuva mittareista ja tullessa tarkista että lukemat ovat samat.

Vierailija
289/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat kiinteän vesimaksun, jotta voit maksattaa vedenkulutuksesi muilla. Meillä oli aiemmin kiinteä vesimaksu, 25 €/hlö/kk. Taloyhtiöömme tehtiin putkiremontti ja asennettiin vesimittarit ja käyttö lasku

Täsmennys äskeiseen, että 13 €/hlö/kk.

Kylmäkuutio maksaa n. 4 e, joten tuolla saa kolme kuutiota kylmää, mutta ei yhtään kuumaa, joka maksaa noin 12 e.

Jos taas käyttää kuumaa kuution, ei saa yhtään kylmää.

Laskuttaako ne teillä pelkän kuuman veden, kuten joissakin taloyhtiöissä tehdään?

Vierailija
290/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koponen käynyt salaa laskemassa vettä kun olet ollut ryyppyreisuilla.

Vierailija
291/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koponen käynyt salaa laskemassa vettä kun olet ollut ryyppyreisuilla.

Ihanaa! Pulkkinen 🥰. Maailman paras naapuri, rassailee putket ja vaimot kun olet reissussa. 

Vierailija
292/295 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap jo selvittänyt vesimittareiden sijainnin huoneistossa?

Vierailija
293/295 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen etäluettavaa vesimittaria tuli kirje johon piti itse täyttää kulutustiedot ja palauttaa vesilaitokselle. Mittari käytiin lukemassa en muista olisko viiden vuoden välein. Koska on tullut edellinen tasauslasku? Mulla jokseenkin sama kulutus kun AP:llä ja lasku kolmisen kymppiä kuussa, nyt mittari etäluettava niin ei tule tasausyllätyksiä

Vierailija
294/295 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat kiinteän vesimaksun, jotta voit maksattaa vedenkulutuksesi muilla. Meillä oli aiemmin kiinteä vesimaksu, 25 €/hlö/kk. Taloyhtiöömme tehtiin putkiremontti ja asennettiin vesimittarit ja käyttö laskutetaan toteutunern mukaan kolme kk sykleissä. Viime

Ja siitä huolimatta jotkut joutuvat silti maksamaan törkeitä hintoja pienellä kulutuksella, että ei se nyt ihan niin sekään.

Vierailija
295/295 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 l vettä/per päivä, sillä  määrällä suihkuttelen, pesen pyykit ja astiat. Seinällä on mittari mistä näkee kulutuksen. Vessan vedän  vain joka toisen kerran kun käyn pissalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme