Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja ei palauta vakuutta

Vierailija
29.08.2025 |

Eli on löytänyt pölyä asunnosta ja teettää siivouksen ammattilaisella. Tämän siivouksen hinta on vakuuden suuruus! Olen yrittänyt tavoitella häntä, mutta puhelin sanoo vain tuut-tuut.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilmoitan aina vuokralaiselle, että vakuutta ei palauteta, jos vuokralainen ei ole mukana lopputarkastuksessa. "

Voithan sinä ilmoittaa mitä tykkäät mutta ei tuo ole silti laillista.

Kyllä se on ihan laillista. Kun vuokralainen ei ole mukana lopputarkastuksessa, hän ei anna itselleen mahdollisuutta siivota uudestaan tai peräti korjata aiheuttamiaan vahinkoja. Teen lopputarkastuksen aina ulkopuolisen tahon kanssa yhdessä, joten vuokralainen voi ihan rauhassa vaatia vakuutta käräjäoikeuden kautta, kertaakaan siitä ei ole tarvinnut euroakaan palauttaa. On kuitit siivouksista ja korjauksista ja selkeät raportit siitä, mitä tehty ja mikä maksoi. Aika usein vuokralainen saa lisälaskun siitä, että yritti petosta ja rahoja oikeuden kautta.

Vierailija
42/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana ihmettelen tuota, että voi pidättää vakuuden ilman todisteita. Olen pari kertaa joutunut pidättämään vakuudesta osan ja mukana erittelyssä on ollut kuitit korjausten hinnasta sekä valokuvat. En pidättäisi vakuudesta senttiäkään, jos en ole varma, että juttu pitää käräjäoikeudessa. Yleensä kysyn vielä juristilta neuvoa, onko tämä asiallisesti pidätetty vakuus. Mikset vie vuokranantajaa käräjille?

Sama homma. Kerran olen pidättänyt vuokravakuudesta kun vessan ovi oli rikki, lukko oli murrettu ja ovi rikottu. Vuokralainen sanoi ettei lukko ollut kunnolla toiminut ja hänen lapsensa oli jäänyt sinne jumiin mutta olin itse asunut asunnossa yli 20 vuotta enkä tiennyt ongelmasta mitään. Eikä hän ollut ilmoittanut mitään. Lisäksi olivat makkarin oven karmien väliin kiinnittäneet "kuntoilutangon" ja se oli ollut huonosti kiinni ja oven karmit olirikki kun tanko oli  romahtanut. Tämänkin huomasin vasta kun olivat muuttamassa pois.

Pidätin korjauslaskun verran, hän sai laskun tiedoksi (oven vaihto ja uudet karmit)  ja palautin loput. Protestoi sitten, että hänen miesystävänsä olisi korjannut ne paljon halvemmalla. Se olisikin ollut ihan okei kun olisi sitten korjannut silloin kun ne oli tapahtuneet.

Muita ongelmia ei ole vuokralaisten kanssa ollut, tämä yksi oli. Häneltä puuttuivat luottotiedot kun vuokrasin mutta välittäjä hommasi henkilötakauksen ja eikä vuokranmaksussa koskaan ollutkaan ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori sijoittajaloordini ei vaatinut vakuutta ollenkaan, eikä vakuutusta. Reilu jätkä. Jos minuun luotetaan täysin, niin minäkin olen niin hyvä vuokralainen kuin osaan.

Vierailija
44/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin sattunut vaikka mimmoista vuokran antajaa... Yksi valitti tarrasta pöydänkulmassa, asunto muuten todella siisti, toinen ei palauttanut kuin puolet vakuudesta, kolmas oli alkavaa dementiaa poteva joka päivitteli ja ihmetteli että mitä olen tehnyt häkkivaraston ovelle kun ei aukea? ( meni itse väärään häkkivaraston oven luokse) oltiin muuttoporukan kanssa matkalla jo poispäin asunnosta ( oli muutenkin kova lörpöttelemään ja sotkemaan asioita vaikka muuten oli ihan kiva)  ja viimeisin vuokranantaja joka ökyrikas pohatta vetosi kusttannusten nousuun (ennen koronaa) ja nosti prkl 4 krt vuokraa 3 vuoden aikana (asunto sokeritoukka kolhoosi, kaapistot Ikivanhoja alkuperäisiä, ruosteisia, vanhaa laattalattiaa, halpislaminaatti joss näkyi kaikki mahdollinen jälki yms) 

Vierailija
45/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina vuokralaiselle, että vakuutta ei palauteta, jos vuokralainen ei ole mukana lopputarkastuksessa. Minulle sopii 24/7 ja kerran olen mennyt vuokralaisen toiveesta tarkastamaan asuntoa yöllä klo 3. Tietenkään hän ei itse ollut paikalla, mutta se kämmi maksoi hänelle 1700 e.

Laitonta. Minkään kämpän siivous ei maksa 1700 euroa. Joillakin vuokranantajilla on jotenkin kuvitelmaa et he jostain hellan takaisesta siivouksesta veloittavat koko vuokratakuun. Hellan takuun siivouksen kustanne on luokkaa 30- 40 euroa!

Vuokravakuudesta saa ottaa siivouskulujen lisäksi kaikki muutkin asunnon kuntoonsaattamiseen liittyvät kustannukset. Rikotut ovet saa vaihtaa uusiin, hajotetun lavuaarin tilalle saa hankkia uuden jne. Siivousyritykset ottavat noin 50 e/h ja hinta lasketaan alkavan tunnin mukaan. Harvoin kyseessä on likainen hellantausta, vuokralaiset jättävät asuntoja sellaiseen kuntoon, että ei edes ymmärrä, miten kylppäriin saa kehkeytettyä sentin kerroksen likaa.

Vierailija
46/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette siivoa kunnolla? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia vakuuden takaisin saamisessa, koska siivoan kaiken oikeasti viimeisen päälle tahrattomaksi. Sen sijaan en ole koskaan muuttanut asuntoon, joka olisi edellisen asukkaan jäljiltä kunnolla puhdas. Hämmentävän monen "putipuhdas" on tahmaa ja rähmää vähän joka pinnalla, pesemättömät ikkunat ja puhdistamattomat tuuletusräppänät.

Ei kai ikkunoita pestä, jos talvella muuttaa. 

Sisäpinnat voi pestä talvellakin. Mutta eihän ne mitkään megalikaiset edes ole, kun vuokralainen on ne syksyllä pessyt. Eikö niin?

Minä pesen ikkunat keväällä ja syksyllä. Nyt on jo taas paskaset. 

Täälläkin on, kävi ukkonen niin ikkunat on järkyn likaiset.

Vierailija
47/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina vuokralaiselle, että vakuutta ei palauteta, jos vuokralainen ei ole mukana lopputarkastuksessa. Minulle sopii 24/7 ja kerran olen mennyt vuokralaisen toiveesta tarkastamaan asuntoa yöllä klo 3. Tietenkään hän ei itse ollut paikalla, mutta se kämmi maksoi hänelle 1700 e.

Laitonta. Minkään kämpän siivous ei maksa 1700 euroa. Joillakin vuokranantajilla on jotenkin kuvitelmaa et he jostain hellan takaisesta siivouksesta veloittavat koko vuokratakuun. Hellan takuun siivouksen kustanne on luokkaa 30- 40 euroa!

Vuokravakuudesta saa ottaa siivouskulujen lisäksi kaikki muutkin asunnon kuntoonsaattamiseen liittyvät kustannukset. Rikotut ovet saa vaihtaa uusiin, hajotetun lavuaarin tilalle saa hankkia uuden jne. Siivousyritykset ottavat noin 50 e/h ja hinta lasketaan alkavan tunnin mukaan. Harvoin kyseessä on lika

Voi hyvää päivää taas -)))))). Ketju kyllä puhui jostain muusta kuin asunnossa särjetyistä ovista ja lavuaareista. Ja kuten itsekin totesit firmojen tuntiveloitus 50 e mutta edullisempiakin on ja jollain 600 euron vakuudella ei ole tarkoitus jotain unohtuneen kohtaa pestä 12 kertaa saati uudelleen koko kämppää! Mutta, voimia sinulle. 

Vierailija
48/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vakuushan on erillisellä tilillä, eli käytännössä ei va:kaan saa sitä käyttöönsä.

Käy kaikki viestinvaihtl kirjallisesti, ilmoita että tulet tekemään loppusiivouksen uudestaan jos se on tarpeen,  va ei saa teettää sitä ulkopuolisella sitä ennen, ja käytännössä voit sitten vaatia takuun palautusta.

Vakuus on silloin erillisellä tilillä, kun kaupunki vuokraa asunnon yksityiseltä. Minä vuokrasin asuntoni rahattomalle ja hetken päästä huomasin, että todellinen vuokraaja olikin Oulun kaupunki. Yksityinen normaalisti tekee niinkuin on sovittu. Vaikka 3 kuukauden vuokra omalle tilille.

Vuokravakuustili on kuule ihan yleinen käytäntö. Myös yksityisillä. 

Vierailija
49/49 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra- Kiinteistö- on turvaa vai onko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän