Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa
Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??
Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.
Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.
Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.
Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin, mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭
Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔
Kommentit (201)
Kuinka paljon avioeroprosentti laskisi, jos naiset ottaisivat haluttomuuteen testoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän miehet ei koskaan mieti tälläisiä? "Apua, miten estää pappaantuminen" . naiset taitaa olla aivopesty tai jotain. ihankuin mummoutuminen olisi huono ja pysäytettävä asia?
Jokainen nainen on yksilö. Toisille on ok muuttua tapetiksi, unohtaa naiseus ja keskittyä vaikka käsitöihin ja lapsenlapsiin.
Toiset naiset haluavat keski-ikäisenäkin ja sen jälkeen olla kuosissa, näyttäviä ja voida siten myös henkisesti hyvin.
Oltaisiinko me naiset toisillemme tässä armollisia? Jokainen saa olla omanlaisensa. Ei paineta toisiamme alas ja väheksytä toistemme toiveita.
ja miksi sen kropan pitäisi näyttää samalta kuin 20v? Semmoinen vaan on elämän kiertokulku eikä sille paljon itse voi. Tietenkin voi näännyttää itseään jos haluaa elää surkeasti
Vierailija kirjoitti:
ja miksi sen kropan pitäisi näyttää samalta kuin 20v? Semmoinen vaan on elämän kiertokulku eikä sille paljon itse voi. Tietenkin voi näännyttää itseään jos haluaa elää surkeasti
Ei tarvitse eikä voi. Mutta se voi näyttää parhaalta mahdolliselta joka iässä. Ei edes leikkauksissa ole tarkoitus näyttää nuoremmalta vaan freesiltä ja groomatulta.
Ei minusta tässä iässä tarvitse ryhtyä mihinkään erityisiin nuorentumisprojekteihin. Itse olen tyytyväinen, että olen elossa ja terve. Vanheneminen on väistämätön prosessi, joka kohtaa kaikkia. Miksei siis saisi näyttää ikäiseltään?
N58
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut ap kirjoittaa että pitäisi näyttää kaksikymppiseltä. Kirjoitti että ei halua muuttua muodottomaksi möhkäleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta tässä iässä tarvitse ryhtyä mihinkään erityisiin nuorentumisprojekteihin. Itse olen tyytyväinen, että olen elossa ja terve. Vanheneminen on väistämätön prosessi, joka kohtaa kaikkia. Miksei siis saisi näyttää ikäiseltään?
N58
Saa näyttää. Mutta on tylsää, jos iho on aurinkoläikistä laikukas, silmiä ei näe luomien alta ja suunpielet osoittaa alaspäin.
On teillä kova stressi ja tarve sopeutua johonkin yhteiskunnan asettamiin älyttömiin vaatimuksiin... Sen huomaa kyllä esim Mummotunnelissa käydessä.Täynnä huippuun trimmattuja, naamat botoxilla ja täyteaineilla silotettuja naisia sporttikellot kädessä. Kivahan se on varmasti näyttää hyvälle keski-iässä mutta miksi siitä on tullut joku pakollinen juttu...Itse en jaksa nähdä vaivaa ulkonäköni eteen. Onneksi näytän silti ihan hyvälle. Ehkä se johtuu siitä että hyväksyn itseni ja vanhenemisen. Ei ainakaan ole tarve mitään miestä saada niin mihin sitä ulkonäköä sitten käyttää? Mitä se tuo elämään joka on tuon kaiken vaivan ja rahan arvoista?
Vierailija kirjoitti:
On teillä kova stressi ja tarve sopeutua johonkin yhteiskunnan asettamiin älyttömiin vaatimuksiin... Sen huomaa kyllä esim Mummotunnelissa käydessä.Täynnä huippuun trimmattuja, naamat botoxilla ja täyteaineilla silotettuja naisia sporttikellot kädessä. Kivahan se on varmasti näyttää hyvälle keski-iässä mutta miksi siitä on tullut joku pakollinen juttu...Itse en jaksa nähdä vaivaa ulkonäköni eteen. Onneksi näytän silti ihan hyvälle. Ehkä se johtuu siitä että hyväksyn itseni ja vanhenemisen. Ei ainakaan ole tarve mitään miestä saada niin mihin sitä ulkonäköä sitten käyttää? Mitä se tuo elämään joka on tuon kaiken vaivan ja rahan arvoista?
Piristää mieltä, piristää parisuhdetta, lasten ei tarvitse hävetä, voi auttaa urallakin. Eikä sen tarvitse vaatia sen kummempaa kuin terveen ruokavalion, säännöllisen liikunnan ja vähän kotihoitoa kasvoihin ja hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän miehet ei koskaan mieti tälläisiä? "Apua, miten estää pappaantuminen" . naiset taitaa olla aivopesty tai jotain. ihankuin mummoutuminen olisi huono ja pysäytettävä asia?
Jokainen nainen on yksilö. Toisille on ok muuttua tapetiksi, unohtaa naiseus ja keskittyä vaikka käsitöihin ja lapsenlapsiin.
Toiset naiset haluavat keski-ikäisenäkin ja sen jälkeen olla kuosissa, näyttäviä ja voida siten myös henkisesti hyvin.
Oltaisiinko me naiset toisillemme tässä armollisia? Jokainen saa olla omanlaisensa. Ei paineta toisiamme alas ja väheksytä toistemme toiveita.
Mutta kun tuo on just se ongelma, että näyttävä ulkonäkö keski-iästä eteenpäin on päivä päivältä vaikeampaa. Ja sitä turhaan tavoitellessa ei todellakaan voi henkisesti hyvin. Koska alamäki on todellinen. Ainoa oikeasti auttava keino on etsiä elämään muuta sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tuo on just se ongelma, että näyttävä ulkonäkö keski-iästä eteenpäin on päivä päivältä vaikeampaa. Ja sitä turhaan tavoitellessa ei todellakaan voi henkisesti hyvin. Koska alamäki on todellinen. Ainoa oi
Eihän ole. Maailma on täynnä hyvännäköisiä keski-ikäisiä naisia. Aira Samulin oli sitä vielä ysikymppisenä. Ei näyttävä ulkonäkö tarkoita rypyttömyyttä, törrötissejä tai gasellimaista teinin vartaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piristää mieltä, piristää parisuhdetta, lasten ei tarvitse hävetä, voi auttaa urallakin. Eikä sen tarvitse vaatia sen kummempaa kuin terveen ruokavalion, säännöllisen liikunnan ja vähän kotihoitoa kasvoihin ja hiuksiin.
Kyllä on lapset kasvatettu kieroon, jos vanhempiensa ulkonäköä häpeävät.
Asia kannattaa vain hyväksyä. Yli 50-vuotias nainen on tantta. Toki voi ja saa elää terveellisesti, mutta ulkonäkö nyt vain rapistuu, se on selvä ja kiistämätön fakta. Itse keskityn nauttimaan elämästä ja olemaan onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N58
Saa näyttää. Mutta on tylsää, jos iho on aurinkoläikistä laikukas, silmiä ei näe luomien alta ja suunpielet osoittaa alaspäin.
Vanheneminen on tylsää joka tapauksessa. Vaikka kroppa ja naama korjattaisiin kuosiin, niin sisäelimet ja aivotkin vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tuo on just se ongelma, että näyttävä ulkonäkö keski-iästä eteenpäin on päivä päivältä vaikeampaa. Ja sitä turhaan tavoitellessa ei todellakaan voi henk
"Eihän ole. Maailma on täynnä hyvännäköisiä keski-ikäisiä naisia. Aira Samulin oli sitä vielä ysikymppisenä. Ei näyttävä ulkonäkö tarkoita rypyttömyyttä, törrötissejä tai gasellimaista teinin vartaloa. "
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että sanonta "kauneus on katsojan silmässä" pätee.
Jätä alkoholi pois, eikä ainakaan olutta missään prosenteissa.
Arvioisin että normaalikoiselle tulee yhden vaatekoon verran lisää, että jos on ennen mahtunut 38 niin tarvitsee 40/42, mutta se on pelkkää vyötäröä, muu lantio jää ennalleen tai jopa kapenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N58
Vanheneminen on tylsää joka tapauksessa. Vaikka kroppa ja naama korjattaisiin kuosiin, niin sisäelimet ja aivotkin vanhenevat.
Enemmin olen arkussa kaunis kuin en ole.
Syö enemmän proteiinia. Vähemmän hiilareita. Ja kasviksia. Normi kotiruoka on aika hiilari painoitteista. Kyllä minulla on vyötärö edelleen.
N50
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että sanonta "kauneus on katsojan silmässä" pätee.
No otetaan Seela Sella, Paula Koivuniemi, Judy Dench, Helen Mirren etc. Esimerkkejä on vaikka millä mitalla. Ja viisikymppisissä nyt varsinkin. 
DHEA on sukuhormonien esiaste ja gynekologi voi sitä määrätä. Reseptillä saa myös prasteronia(= Intrarosa), joka on DHEA emätinpuikkoina. Sivuvaikutuksena libidon kasvu, joka johtunee paikallisista vaikutuksista etupäässä( ei siis systeemisistä). Omakohtaista kokemusta jälkimmäisestä= >10 vuoden kuiva kausi loppui.