Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa

Vierailija
28.08.2025 |

Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??

Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.

Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.

Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.

Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin,  mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭

Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔

Kommentit (201)

Vierailija
61/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino 20 v 48 kg, 30 v 55 kg, 40 v 60 kg, 50 v - 70 kg. Syön vähemmän kuin nuorena, kaikki jää kadonneen vyötärön täytteeksi. Terveydellisistä syistä en voi käyttää hormoneja. Liikun päivittäin. Mummoutuminen on alkanut, ei kai muuta keinoa, kuin vähentää syömistä, jos aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, Masentavaa, on hyväkuntoisia vanhoja vaatteita, jotka ei mahdu enää päälle. 

Vierailija
62/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu on sivu seikka mutta pitäkää vituistanne huolta se on miehille se tärkein asia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pätkäpaastoa. Yli 13 tunnin paasto esimerkiksi lisää merkittävästi kasvuhormonin eritystä, mikä auttaa. Ja selkeä aikaraja auttaa sinua hillitsemään iltasyömistä. Vähennä nopeiden hiilarien syöntiä ja lisää proteiinia. Naamaan peptidejä, retinolia ja c-vitamiinia. 

Vierailija
64/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HRT (estrogeenilisä) on ollut käytössä jo pari vuotta.

- Ap

Millä annostuksella? Mikä merkki? Eikö estrogeenin pitäisi ehkäistä rupsahtamista?

Vierailija
65/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hoikka kuusikymppinen. En omalla kohdalla tunnista ilmiötä. 

Okei, vyötärö on muutaman sentin kyllä varmasti paksuuntunut, mutta kokonaisuus ihan hyvä.

Kolme lasta ja sillähän sinänsä ei ole mitään merkitystä. Ihan laihojakin on enemmänkin synnyttäneissä.

En nyt kyllä jaksa uskoa, että liki 20 kiloa lisää tulee tekemättä mitään muutoksia. 

Vierailija
66/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää salin kylkeen pilates tai jooga. 

Vierailija
67/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, vyötärö on muutaman sentin kyllä varmasti paksuuntunut, mutta kokonaisuus ihan hyvä.

Kolme lasta ja sillähän sinänsä ei ole mitään merkitystä. Ihan laihojakin on enemmänkin synnyttäneissä.

En nyt kyllä jaksa uskoa, että liki 20 kiloa lisää tulee tekemättä mitään muutoksia. 

Niin, se joka on voittanut geenilotossa, on vaikeaa ymmärtää miten 10 vuodessa voi lihoa 18 kg vaikka ruokavalio ja elintavat täysin samat kuin 10 v sitten

Vierailija
68/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa tulee vähän kauhu mieleen, että mitähän tässä vanhetessa käy. Nyt ikää 44 vuotta. Mutta mietin vielä tuota treeniä. Entä ihan raaka lihasmassan kasvatukseen tähtäävä salitreeni? Lisää lihasta ja voimaa. Silloin huomio kiinnittyisi maharöllykän sijasta siihen, paljonko rautaa nousee. Ei jumppapumppailua kevyillä painoilla, vaan oikeasti tehon muokkausta. Lihaksia olkapäille, käsivarsiin, reisiin, peppuun. Itse harrastan tällaista treeniä ja olen huomannut sen tuoneen erilaista ryhtiä ja raameja kroppaan. 

Vierailija
69/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoharjoittelun pitää olla raskasta ja oikeasti lihaksia kasvattavaa. Naisetkin saavat testolisää. Suola pois. Paljon askeleita ja proteiinia. 

Vierailija
70/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korsettia pitää treenata kuten muitakin lihaksia. Isoilla painoilla. 

Vierailija
71/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se joka on voittanut geenilotossa, on vaikeaa ymmärtää miten 10 vuodessa voi lihoa 18 kg vaikka ruokavalio ja elintavat täysin samat kuin 10 v sitten

Olen eri.

Mitä olen ystävättäriä katsellut, he lihovat, jotka pitävät elämäntavat samoina kuin nuorena, vaikka kroppa toimii eri tavoin kuin nuorena. Itse olen saanut vyötärön pidettyä suht kapeana seuraavilla keinoilla: Säännöllinen ruokailu 5 x vrk. Tää on olennaista, pitää syödä tarpeeksi usein, niin ei tarvitse napostella. Ruuanlaitto alkaa kasviksista. Kasaan lautaselle jättimäisen kasan kasviksia. Pieneen tilaan mikä jää lautaselle, lisään proteiinia. Ja joskus, mutta ei aina, mukana on myös hiilari, eli peruna tai pasta. Yleensä kylläkin kasviksia on niin paljon, että en yksinkertaisesti jaksa syödä enää perunaa. 

Nukun paljon. En stressaa (ei miestä, se on terveysteko). Kortisoli lihottaa.

Treenaan voimaa. 3x vk kuntosalilla, isoilla painoilla, failureen saakka. Totta puhuen en usko, että tällä on paljoa väliä vyötärönympärykselle, mutta olenpa ainakin vahva. Mulle sopii nollarina ostamani housut enkä koe näkeväni nälkää tai eläväni mitenkään erityisen kurinalaisesti. 

Vierailija
72/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttaa pätkäpaaston sijaan pari hyvin vähäkalorista päivää viikossa. Teen ne etätyöpäivinä. Muuten kulutuksen mukaan. Senkin voi käydä tarkistamassa Dexa-skannauksessa. Samalla näkee mikä on luiden kunto ja rasvaprosentti. 

Vierailija
73/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas 30-60 min kävely ei kuluta minkään verran kaloreita. Puoli tuntia ehkä joku päälle 100 kaloria max. Kun jossain pikku nisussa on jo 500 kaloria. Toki terveydeksi se on, mutta painonhallinnan kannalta lähes yhdentekevää.

Vierailija
74/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas 30-60 min kävely ei kuluta minkään verran kaloreita. Puoli tuntia ehkä joku päälle 100 kaloria max. Kun jossain pikku nisussa on jo 500 kaloria. Toki terveydeksi se on, mutta painonhallinnan kannalta lähes yhdentekevää.

Näin on. Painonhallinnassa olennaista on se mitä syö, ei se miten treenaa.

Vierailija
75/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen aiheuttama insuliinin eritys estää rasvanpolton. Mitä useammin syö, sitä hankalampi on laihtua. Kunnon välit ruokailujen välissä, ei mussutusta, vaikka kuin matalakalorista olisi.

Vierailija
76/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömisen aiheuttama insuliinin eritys estää rasvanpolton. Mitä useammin syö, sitä hankalampi on laihtua. Kunnon välit ruokailujen välissä, ei mussutusta, vaikka kuin matalakalorista olisi.

Mjaa. Tämä voi olla yksilöllistä. Jos itse yrittäisin syödä esim vain kaksi tai kolme kertaa päivässä, tulisin ruokailujen välissä niin nälkäiseksi, että taatusti vetäisin munkkia ja keksejä vaikka kuinka tajuaisin että ei pitäisi. Paras on se dieetti, mitä pystyy noudattamaan. 

Vierailija
77/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ootte noin pikkumaisia ja itsekkäitä, huonon itsetunnon omaavia naisia, pitäisi olla ikinuori. Ei kukaan oo teistä kiinnostunut roikkuu naama tai vatsa. Sääliks käy teitä. Terv N 55

Miksi sanot tuntemattomille ihmisille että heistä ei ole kukaan kiinnostunut? Onko ihme jos heillä on huono itsetunto kun sinäkin  julistat suureen ääneen että he eivät ole enää ihmisinä yhtään mitään.

Vierailija
78/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely pitää ajoittaa niin että kävelee esim salin jälkeen kotiin. Hyvä jälkipoltto

Vierailija
79/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin tantta!. Ps. itsekin

Vierailija
80/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tulee vähän kauhu mieleen, että mitähän tässä vanhetessa käy. Nyt ikää 44 vuotta. Mutta mietin vielä tuota treeniä. Entä ihan raaka lihasmassan kasvatukseen tähtäävä salitreeni? Lisää lihasta ja voimaa. Silloin huomio kiinnittyisi maharöllykän sijasta siihen, paljonko rautaa nousee. Ei jumppapumppailua kevyillä painoilla, vaan oikeasti tehon muokkausta. Lihaksia olkapäille, käsivarsiin, reisiin, peppuun. Itse harrastan tällaista treeniä ja olen huomannut sen tuoneen erilaista ryhtiä ja raameja kroppaan. 

No ei se varmaan ylämäkeä ole...