Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa

Vierailija
28.08.2025 |

Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??

Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.

Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.

Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.

Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin,  mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭

Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sanoisin, että oma työ määrittelee aika paljon painoa keski-ikäisenä. Työskentelen sairaalassa runkopalveluissa eri osastojen välillä, ja käytännössä kävelen 8 tuntia päivässä pois lukien 10 min kahvitauko ja 20 min ruokailu. Ei tarvitse juurikaan tarkkailla ruokailua, kunhan herkuttelu pysyy järkevissä rajoissa. 

Kesäloman aikana kiloja tulee 5-10 lisää muutamassa viikossa. Jos tekisin työkseni päätetyötä, olisi todella vaikeaa harrastaa vapaa-ajalla niin paljon liikuntaa että olisin normaaleissa mitoissa. Etenkin kun pienet lapset vievät ison osan vapaa-ajasta. Ehkä jotain ituja syömällä tuo voisi onnistua.  

Vierailija
82/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuorentunut parhaiten lsihdutuslääkkeellä. Olen melkein 50v. Laihduttaminen nuorentaa eikä se laihdutuslääke mitään roikkuja tee, jos ei laihduta valtavaa määrää tosi nopeasti. Olen laihtunut 15 kg reilussa puolessa vuodessa. Ylimääräistä on noin +30 kg. Lääke pitää verensokerin ja mielihalut tasaisena. Helppo pitää kiinni ruokailurytmistä. Vyötäröltä lähtenyt 20 cm. Liikun päivässä noin puoli tuntia. Yleensä kävelyä tai lihaskuntojumppaa. Otan monivitamiinia ja rautaa sekä hyviä rasvoja lisänä terveellisen ravinnon ohella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein sanoisin, että oma työ määrittelee aika paljon painoa keski-ikäisenä. Työskentelen sairaalassa runkopalveluissa eri osastojen välillä, ja käytännössä kävelen 8 tuntia päivässä pois lukien 10 min kahvitauko ja 20 min ruokailu. Ei tarvitse juurikaan tarkkailla ruokailua, kunhan herkuttelu pysyy järkevissä rajoissa. 

Kesäloman aikana kiloja tulee 5-10 lisää muutamassa viikossa. Jos tekisin työkseni päätetyötä, olisi todella vaikeaa harrastaa vapaa-ajalla niin paljon liikuntaa että olisin normaaleissa mitoissa. Etenkin kun pienet lapset vievät ison osan vapaa-ajasta. Ehkä jotain ituja syömällä tuo voisi onnistua.  

Kymmenen kiloa kuukaudessa?

Vierailija
84/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas 30-60 min kävely ei kuluta minkään verran kaloreita. Puoli tuntia ehkä joku päälle 100 kaloria max. Kun jossain pikku nisussa on jo 500 kaloria. Toki terveydeksi se on, mutta painonhallinnan kannalta lähes yhdentekevää.

Totta, tosin kaikki liikunta piristää mieltä, parantaa unta ja on aikaa pois jääkaapilta. Mutta tärkeintä on kasvattaa lihaksia, koska se lisää peruskoulutusta. Plus kaikki muut terveys- ja kauneushyödyt. 

Vierailija
85/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastolla lähti 5-6 kg, vyötäröltä 8-9 cm. Syömättä 14 h. Lisäksi kuntosalia 2-3x viikossa, kävelyä, hormonikorvaushoito. Kasvoihin olen ottanut kaikki mahdolliset toimenpiteet ja hoidot. Iholle illalla retinolia, aamulla Cvitamiinia ja aurinkosuoja SK50 paitsi marras- joulukuussa..

Vierailija
86/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole vielä aloittanut hormonikorvaushoitoa, niin nyt viimeistään! Naamaan retinolia ja kuulas kevyt ehostus. Keho kondikseen kuntosalilla treenaamalla ja ylipaino pois. Hiukset kauniisti puolipitkinä/pitkinä ja kiva väri. Unohda räikeä kananpee tukka tai kynityt tätitukat. 

Itse kävin leikkauttamassa myös silmäpussit ja laitatin rintaimplantit. 

Hyviä neuvoja. Mutta miten sait liikakilot pois keski-iässä? Tuntuu olevan aivan mahdoton rasti.

Ihan helposti. Olin normaalipainon ylärajalla ja tiputin siitä vajaassa vuodessa 10kg. Lopetin herkkujen syömisen, lisäsin kasviksia ja proteiinia ruokavalioon sekä lisäsin salitreeniä 4xvko. Olen tällä hetkellä vahvempi kuin koskaan vaikka olen aina harrastanut aktiivisesti liikuntaa. Vartaloni näyttää myös oikein kivalta ja maltillisen kokoiset rintaimplantit kruunaa kokonaisuuden.

t. 57v nainen

Vierailija
87/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 ja olen kaunis, pelkään koska se rupsahtaminen alkaa! 

Vierailija
88/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoharjoittelun pitää olla raskasta ja oikeasti lihaksia kasvattavaa. Naisetkin saavat testolisää. Suola pois. Paljon askeleita ja proteiinia. 

Mistä/miten Suomessa nainen saa testolisää? Olisin kiinnostunut, koska hormonit p*rseellään, libido romahtanut, kroppa muuttumassa palloksi.

Miksi meidän naisten pitää kärvistellä kaikkien vaivojen ja muutosten kanssa? Jos miehellä hormonitasot syynä johonkin ongelmaan, heti saa hoidon. Naisen "nyt vaan kuuluu mummoutua".

Vierailija
89/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näkisin, että ainoa keino on vältellä peilejä ja kiinnittää huomiota mahdollisimman paljon itsestä pois. Eli jatkat samaan malliin liikuntaa ja terveellistä ravintoa, mutta et mieti sitä miltä näytät. Luet, opiskelet, harrastat, katsot sarjoja, opettelet jonkun uuden taidon jne. Koska mitä enemmän mietit ulkonäköä, sitä onnettomampi olet. Vanhenemista ei voi pysäyttää, ja jos lähdet operaatioiden tielle, joudut vaaralliseen ja kalliiseen kierteeseen, joka ei kuitenkaan tuo onnellisuutta. Mietit aina vaan seuraavaa repsahtavaa kohtaa. Tsemppiä!

Vierailija
90/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän miehet ei koskaan mieti tälläisiä? "Apua, miten estää pappaantuminen" . naiset taitaa olla aivopesty tai jotain. ihankuin mummoutuminen olisi huono ja pysäytettävä asia?

Vierailija
91/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoharjoittelun pitää olla raskasta ja oikeasti lihaksia kasvattavaa. Naisetkin saavat testolisää. Suola pois. Paljon askeleita ja proteiinia. 

Mistä/miten Suomessa nainen saa testolisää? Olisin kiinnostunut, koska hormonit p*rseellään, libido romahtanut, kroppa muuttumassa palloksi.

Miksi meidän naisten pitää kärvistellä kaikkien vaivojen ja muutosten kanssa? Jos miehellä hormonitasot syynä johonkin ongelmaan, heti saa hoidon. Naisen "nyt vaan kuuluu mummoutua".

Ei todellakaan kuulu. Kysele asiansa osaavalta gynekologilta. En asu Suomessa, mutta lähellä ja täällä on ainakin naisille suunnattua rasvaa tarjolla. Pitää osata vaatia, asenteet eivät muuten muutu. 

Vierailija
92/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän miehet ei koskaan mieti tälläisiä? "Apua, miten estää pappaantuminen" . naiset taitaa olla aivopesty tai jotain. ihankuin mummoutuminen olisi huono ja pysäytettävä asia?

Kyllä miettii. Siksi on keksitty esimerkiksi katupyöräily, maratonin ja iron man. Miesten iho ikääntyy hitaammin, mutta ajoissa aloitettu hkh hidastaa naistenkin ikääntymistä. 

Eikä ennenaikainen mummoutuminen ole hyvä asia vanhuuden kannalta. Ihan sama kuinka vanhaksi elää, jos ei enää jaksa liikkua. 

Vierailija
93/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sitten tiedä, mitä menopaussi tarkoittaa?

Vierailija
94/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä varsinaisessa menopaussi-iässä kymmeneen vuoteen, mutta opiskelen ja valmistaudun siihen jo aktiivisesti. Te jotka kamppailette esimerkiksi painon tai ulkonäkömuutosten kanssa, olitteko suunnitelleet miten elintapoja pitää muuttaa hormonimuutosten vuoksi? 

Vierailija
95/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kestäisin kaiken muun mutta tämä järkyttävä hikoilu! En taida uskaltaa hormonikorvaushoitoa kun lähisukulaisia kuollut munasarjasyöpään.

Vierailija
96/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika. Vatsapallo on ja pysyy vaikka jätin kaikki herkut pois ja syön jokaista suupalaa tarkkaillen.

Vierailija
97/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kestäisin kaiken muun mutta tämä järkyttävä hikoilu! En taida uskaltaa hormonikorvaushoitoa kun lähisukulaisia kuollut munasarjasyöpään.

Se ei ole este korvaushoidolle. Rintasyöpä saattaa olla. 

Vierailija
98/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Vierailija
99/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hoikka kuusikymppinen. En omalla kohdalla tunnista ilmiötä. 

Okei, vyötärö on muutaman sentin kyllä varmasti paksuuntunut, mutta kokonaisuus ihan hyvä.

Kolme lasta ja sillähän sinänsä ei ole mitään merkitystä. Ihan laihojakin on enemmänkin synnyttäneissä.

En nyt kyllä jaksa uskoa, että liki 20 kiloa lisää tulee tekemättä mitään muutoksia. 

Niin, se joka on voittanut geenilotossa, on vaikeaa ymmärtää miten 10 vuodessa voi lihoa 18 kg vaikka ruokavalio ja elintavat täysin samat kuin 10 v sitten

Jos paino on tasaisesti noussut tuon kymmenen vuoden ajan, niin kalorien saanti on ollut koko ajan liiallinen. Vai tupsahtiko yllättäen?

eri

Vierailija
100/201 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hoikka kuusikymppinen. En omalla kohdalla tunnista ilmiötä. 

Okei, vyötärö on muutaman sentin kyllä varmasti paksuuntunut, mutta kokonaisuus ihan hyvä.

Kolme lasta ja sillähän sinänsä ei ole mitään merkitystä. Ihan laihojakin on enemmänkin synnyttäneissä.

En nyt kyllä jaksa uskoa, että liki 20 kiloa lisää tulee tekemättä mitään muutoksia. 

Niin, se joka on voittanut geenilotossa, on vaikeaa ymmärtää miten 10 vuodessa voi lihoa 18 kg vaikka ruokavalio ja elintavat täysin samat kuin 10 v sitten

Jos paino on tasaisesti noussut tuon kymmenen vuoden ajan, niin kalorien saanti on ollut koko ajan liiallinen. Vai tupsahtiko yllättäen?

eri

Ja jos lihaksista ei ole pidetty huolta, niiden määrä on vähentynyt ja peruskulutus laskenut. Sitten on syöty vielä enemmän liikaa. 

Itse käyn puntarilla joka päivä niin ei totuus unohdu ja on helppo tehdä korjausliike.