Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa

Vierailija
28.08.2025 |

Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??

Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.

Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.

Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.

Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin,  mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭

Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Vierailija
22/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se todellinen vanhenemisen jyrkänne on tutkimusten mukaan 60 v, ja pelottaa kyllä, kun naama roikkuu jo nytkin, ja lisäksi kaulakin on viime aikoina mennyt ryppyyn. Mitähän mahtaa pian olla edessä 😵 57 v

Mulla alko jo 50-vuotiaana🤯

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut vastaavaa, ehkä mulla sitten on hyvät geenit? Menkkoja ei enää ole ja ikää 50v. Liikun ja syön kuten ennenkin, vyotärö on edelleen ja oon ihan timmissä kunnossa. Treenaan about 3 -4 krt viikossa, salia ja power pilatesta.

Vierailija
24/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tästä ketjusta vähän surullinen olo. Ihminen muuttuu ja vanhenee koko ajan, eikä keski-ikäisen keho ole enää huippuvuosiensa tasolla. Eikä sen edes tarvitse olla! Onko nykyinen some, photoshoppailu ym. tehnyt sen, ettei ihminen osaa enää vanheta rauhassa? Antakaa vähän armoa itsellenne; olette eläneet ainakin puolet elämästänne, osa saanut lapsiakin. Ei ole realistista olettaa vanhentuvansa ilman todisteita siitä. :)

Vierailija
25/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmiset vielä väittää että vanhenemiseen ei kannattaisi keksiä lääkettä!

Vierailija
26/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa hiilareita. Ei se "valkoisen sokerin" välttäminen auta, kun puputat kuitenkin leipää, riisiä, pastaa, perunoita, hedelmiä, kasviksia ja juot alkoholia, mehua/kaakaota/erikoiskahveja/sidukkaa... Nuo kaikki saavat tietyt prosessit aktivoitumaan kehossa. Kokeile keto- tai carnivoreruokavaliota. Se yleensä helpottaa muitakin vaihdevuosioireita.

Vierailija
27/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin vaan hyväksyä itseni. Ylipainoa on muttei mitenkään järkyttävästi. Turha kiduttaa itseään, on vain yksi elämä.

Tällä mennään kun ei muuta ole.

Vierailija
28/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nykyään kaikenlaisia hoikentavia ja muotoilevia alusvaatteita yms? Pukeutuminen varmasti vaikuttaa paljon. Itse kokeilisin mieluummin sellaisia, kun alkaisin leikellä itseäni.

Vierailija
29/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenemismuutokset tulevat inhottavasti yhtäkkiä ryöpsähdyksinä. Esim.yksi päivä vaan huomasin että suupielet roikkuvat paljon enemmän kuin edellisenä päivänä. :/ Ja todellakin vatsa pömpöttää / vyötärö paksuuntuu vaikka muuten olen hoikka.

Vierailija
30/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhenemismuutokset tulevat inhottavasti yhtäkkiä ryöpsähdyksinä. Esim.yksi päivä vaan huomasin että suupielet roikkuvat paljon enemmän kuin edellisenä päivänä. :/ Ja todellakin vatsa pömpöttää / vyötärö paksuuntuu vaikka muuten olen hoikka.

Aika jännä kun jotkut taas sanoo, että tulee pikkuhiljaa

Vierailija
31/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju.  Itselle on tullut tämän vuoden aikana +8kg lisää painoa ja juurikin mahan seudulle.   Yritän kävelyllä iltaisin käydä, mutta inhottaa, kun kädet & jalat tuntuvat kevyiltä, mutta juurikin vatsan kohdassa tuntuu ikävää painon tunnetta.  Maha ei tunnu enää ns. kevyeltä.  Farkut ja ulkotakki kiristävät mahan kohdalta.  En silti isompia vaatteita aio hankkia.  

Vierailija
32/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tästä ketjusta vähän surullinen olo. Ihminen muuttuu ja vanhenee koko ajan, eikä keski-ikäisen keho ole enää huippuvuosiensa tasolla. Eikä sen edes tarvitse olla! Onko nykyinen some, photoshoppailu ym. tehnyt sen, ettei ihminen osaa enää vanheta rauhassa? Antakaa vähän armoa itsellenne; olette eläneet ainakin puolet elämästänne, osa saanut lapsiakin. Ei ole realistista olettaa vanhentuvansa ilman todisteita siitä. :)

Joo mutta kyllä sitä miettii mikä on normaalia. 

Mulla on energia vähissä, olen toki aina ollut sellainen että töistä tultua haluan levätä. Luulin että hormonikorvaus lisäisi vitaliteettia mutta enpä voi sanoa. Tein vielä muutama vuosi sitten pitkiä kävelyjä, nyt ei yhtään huvita. Voi olla henkistäkin tämä, maailma on kamala ja on surullisia juttuja itselläkin mutta silti. 

Olen aina pitänyt itseäni terveenä. Nyt on alkanut hiipiä jopa mieleen ajatus kytisikö jokin alkava sairaus. Ei tunnu kivalta kun ikää on 52.

Vierailija
33/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä kun jotkut taas sanoo, että tulee pikkuhiljaa

Tulee sekä pikkuhiljaa että sitten rysäyksinä! Ärsyttävää.

-eri-

Vierailija
34/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Kymppikerhoa, Alku-firman rasvanpoltto-ohjelma. Olin itse sillä keväällä ja todella toimi. 

Vierailija
35/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se 148 cm ja siroluinen.

En juo limsoja, mehuja, en puputa leipää, koska inhoan leipää.

Roskaruokaa en syö kun tulen pahoinvoivaksi siitä. Inhoan makeaa, en syö kakkuja, pikkuleipiä, jäätelöä tai sipsejä. En syö makkaraa, en juo alkoholia. En juo siideriä, viinejä, olutta yms. En syö muroja, maustettuja jugurtteja. Rahkat maustamattomana ja rasvattomana. Syön proteiinia joka ateria. 

Syön itsetehtyä kotiruokaa; paljon keittoruokia ja salaatteja. Proteiinia kasvisten kera esim wokvihanneksia. Avocadoa yhden per päivä. Riisit ym täysjyvänä ja niitä ruoan kanssa 1 DL, eli ei paljon. Pastaa otan myös 1 DL. En syö mitään uppopaistettua. 

Paljon kasviksia, juureksia, marjoja, kalaa ja vaaleaa lihaa.  Vettä ruokajuomana tai rasvatonta piimää. Kahvia menee paljon mustana. 

Nukun joka yö 8-9 tuntia. 

En viitsisi enää tästä tiukentaa. Veriarvot otettu kerran vuodessa ja kaikki arvot priimaa. Ei lääkkeitä käytössä, kilpirauhasen ym ok. Olen perusterve

Vierailija
36/201 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. 

Kaikki me vanhenemme, myös ne nuoremmat jotka vielä luulevat toista.

Voi valita, keskittyykö ulkonäköä palvovaan pinnallisuuteen, vai kaikkeen muuhun mielenkiintoiseen ja hyvään mitä elämässä on.

Silti huolehtien itsestään jaksamisensa rajoissa.

Vierailija
37/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat asiat ( terveellinen ruoka ja liikunta) vaikuttavat ulkonäköön ja tietysti terveyteen ,toimintakykyyn ja hyvinvointiin ikääntyessä. Siksi mielestäni kannattaa elää yleensä terveellisesti  nautinnoista kokonaan kieltäytymättä. Ulkonäöstä huolehtiminen, esim. kivat vaatteet ja hiukset vaikuttavat mielialaankin, mutta samalla kannattaa myös sopeutua ulkonäön muuttumiseen luonnollisena osana ikääntymistä.

Vierailija
38/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi vyötäröön ja jenkkakahvoihin hulahulavanteen pyöritys, joka aamu 15 min 2 kg vannetta ja joskus kun huvittaa enemmän. Vanne on "muotoiltu" eli se on epätasainen. Lisäksi hiihtoa talvisin, kesällä pitkiä patikointireittejä, kahvakuulaa jossa vyötäröön vaikuttavia liikkeitä ja tennistä. Yleensä pitkäkestoinen tasainen liikunta sopii minulle ja pitää painon suht kurissa.

Vierailija
39/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa vain hyväksyä se, että keho vanhemmiten muuttuu. Minä en ymmärrä miksi pitää siitä stressata, jos on muuten ihan terve ja kunnossa, eikä ole ylipainoa. 

Vierailija
40/201 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vaihdevuosien alku oli niin rankka monine eri oireineen, että painon nousuun ja vartalon muuttumiseen ei tullut kiinnitettyä huomiota, kun pelkkä sängystä ylöspääseminen ja töihin meneminen vaati kaikki voimat. Vaihdevuosien jälkeen oli uusi normaali ja päätin, että tällainen minä olen enkä kipuile sen kanssa.