Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden

Vierailija
28.08.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html

Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.

Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.

Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.

Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.

Kommentit (406)

Vierailija
61/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn. 

Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.

Minä en pidä sinun kaltaisista ihmisistä. Pidä turpasi kiinni.

Vierailija
62/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn. 

Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.

Niin ja kaikkien pitää toimia sinun halujen mukaan?

Ei tarvitse, mutta suomalaisten maine hieman epäystävällisinä on mielestäni ihan ansaittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.

En aio ikinä matkustaa Singaporeen niin miks vi tussa mun pitäis olla kiinnostunut siitä? Eiks sulloo kavereita kelle kertoo noita juttuja, miksi häiritset muita ihmisiä?

Olet tyyppiesimerkki -ystävällisestä- suomalaisesta.

Vierailija
64/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ne iltalääkkeet.

Vierailija
65/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muiden epäsosiaalisuus vaikuttaa negatiivisesti sinun elämääsi? Et pääse lääryämään joutavia?

Todennäköisesti yllättyisit jos tietäisit kuinka paljon ihmiset ennen auttoivat toisiaan. Esimerkiksi naapurit ja muut kaukaisemmat tutut. Ilmeisesti hyvinvointiyhteiskunta on tuonut mukanaan sellaisen harhan ettei tarvitse ketään kun kerran on systeemit.

Vierailija
66/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keski-ikäinen turhautunut mies, joka ei halua mennä kotiin ja olla vaimonsa kanssa.

Vierailija
67/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia mikä paluumuuttajana ärsyttää: Tuijotus. Suomessa tuijotetaan paljon. Saatan joskus sanoa ihan vaan, että huomenta tai moikata NAAPURIA, ja saan takaisin vain tuijotusta. Onhan se vähän outoa jos vertaa entiseen asuinmaahani, missä sitä kuuluisaa small-talkkia tuli harrastettua vähän koko ajan. 

Vierailija
68/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset jännittää sosiaalisia tilanteita. Jos sosiaalinen tilanne epäonnistuu niin siitä voi syntyä vuosikymmeniä kestävä vihanpito joka voi päättyä ties vaikka kuinka dramaattisesti.

😆

Naurattaa vaikka ei pitäisi. Jurrikkakansa pahoittaa kilvan mielensä.

Vierailija
69/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut asia mikä paluumuuttajana ärsyttää: Tuijotus. Suomessa tuijotetaan paljon. Saatan joskus sanoa ihan vaan, että huomenta tai moikata NAAPURIA, ja saan takaisin vain tuijotusta. Onhan se vähän outoa jos vertaa entiseen asuinmaahani, missä sitä kuuluisaa small-talkkia tuli harrastettua vähän koko ajan. 

Itse tuijotan siksi, koska en tiedä, oliko moikkaus tarkoitettu minulle vai jollekin puhelimessa/takanani. Olen useasti nolannut itseni, kun olen vastaillut hands-freehen tai vieruskaverilleni juttelevalle ihmiselle.

Vierailija
70/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ne iltalääkkeet.

Ei ihme että ihmiset vihaa sinua 🤭

-eri

Vierailija
71/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ääliö. Ei ole mikään ihme että et ole saanut ystävällistä kohtelua, se on täysin oma vikasi.

Ja sinäkö muka olet niiin ystävällinen?

Vierailija
72/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tuijotan siksi, koska en tiedä, oliko moikkaus tarkoitettu minulle vai jollekin puhelimessa/takanani. Olen useasti nolannut itseni, kun olen vastaillut hands-freehen tai vieruskaverilleni juttelevalle ihmiselle.

Ihan ymmärrettävää. Tuota on tapahtunut minullekin monesti silloin kun en asunut Suomessa. Sille tuli vaan naurettua, ei se nyt niin noloa ole. 

Vierailija
73/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.

Tässäpä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset eivät kestä lainkaan kritiikkiä tai kriittistä palautetta. Että jatketaan vain samaan malliin, ei edes yritetä kehittyä ollenkaan. Tuollaisella asenteellako meinataan saada Suomi nousuun?

Voidaan jatkaa samaan malliin. Jokainen saa olla sellainen, kuin on. Sosiaaliset ihmiset voivat hengailla keskenään. Kyllä Suomestakin sellaisia löytyy.

Kyllä löytyy ja paljon riippuen tosin vastapelurin omasta ystävällisyydestä! Olen itse asunut ulkomailla ja matkustellut aika paljon ja aina, siis ihan aina olen tutustunut paikallisiin small talkin avulla, jonka yleensä minä itse aloitan. Näin saan kivoja kokemuksia reissuillani mutta minä myös juttelen kotimaassani ihmisten kanssa. Vain tooosi harva jättää minut huomiotta, päinvastoin moni ihan ilahtuu sanan vaihdosta ja jutustelee mielellään sen hetken vaikka ruuhkasta, hyvästä ruokapaikasta ostarissa, säästä tai vaikkapa jonkun liikkeen alestaymym.

En vaihtaisi itseäni hymyttömään toljottajaan!

Vierailija
74/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.

Tässäpä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset eivät kestä lainkaan kritiikkiä tai kriittistä palautetta. Että jatketaan vain samaan malliin, ei edes yritetä kehittyä ollenkaan. Tuollaisella asenteellako meinataan saada Suomi nousuun?

Voidaan jatkaa samaan malliin. Jokainen saa olla sellainen, kuin on. Sosiaaliset ihmiset voivat hengailla keskenään. Kyllä Suomestakin sellaisia löytyy.

Tässä se suomalaisten ongelma on. Vielä omassa nuoruudessani yritettiin muokata itseään paremmaksi ihmiseksi. Puhuttiin sellaisista asioista kuin käytöst

"Tässä se suomalaisten ongelma on..."

Mitä ihmettä?  Mikä ongelma meillä muka on?  Ei minulla ole mitään ongelmaa suomalaisuudessani, ei muillaan.  Paitsi sinulla.

Sinä välität, ettei suomalaiset kehitä itseään.  Miten iso otanta sinulla on?  Eikös juuri tehty uudistus siinä, että nostettiin kouluvelvollisuus 18 vuoteen?

Lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja opiskelumahdollisuuksia on tuettu niin kauan kuin minä muistan.

Meillä on yksi maailman parhaita kirjastolaitoksia.

"Suomi on onnellinen maa" tarkoittaa sitä, että meillä on toimiva yhteiskunta.  

Kaikesta voidaan valittaa ja kaikesta löytyy puutteita, mutta periaate on, että järjestelmä toimii.  

Suomalaiset ihmiset ei ole yhtä temperamenttisia kuin monet muut kansat, mutta miksi pitäisi olla?

Et kai sinä sentään jokaista tuntematontakin ihmistä tervehdi?  Siinähän saisit huudella heitä ja noita joka suuntaan.  Jos joku vieras tulee minua vastaan, en todellakaan oleta, että hän tervehtii minua.  Ja kun näin on, en myöskään ehdi saada itseäni hetkessä siihen moodiin, että pitää vastata hänelle.  Tilanne on samantien ohi ja minä jään vain miettimään, että tunsiko hän minut?  Miksi minä en tuntenut häntä?

Meillä kun vain ei ole ollut tällaista kulttuuria, että tavallisissa arkioloissa moikkaillaan iloisesti kaikkia ihmisiä.  Miksi meillä sellainen kulttuuri pitäisi olla?  Ollaksemme sosiaalisia?  Ollaksemme kohteliaita?  Ollaksemme fiksuja?

Ei minua varsin sivistynyt ja korkeasti kouluttautunut ja kohtelias ja fiksu presidenttimmekään vastaan tullessa tervehdi.  Eikä tarvitsekaan, mehän emme henk.koht. tunne toisiamme.

Omituista oman syntymäajan haukkumista ja itsensä korostamista.  Miksi minua pitäisi kiinnostaa toisessa maassa asuneen kokemukset?  Ethän sinäkään kysele meidän kokemuksiamme?  Pidät vain itseäsi erityisenä ja luultavasti sinua nyppii se, että muut ei pidä.  Se on suomalaisuutta, kyllä, ja saa ollakin.  Meilläkin on oikeus olla kansakuntana perinteidemme mukaisia.

Huonosti käyttäytyviä, tyhmiä ja vihamielisiä ihmisiä on kaikkialla.  Mutta kaikkialla on myös ystävällisiä ja hyviä ihmisiä.

Jos et kunnioita kotimaatasi, ei sekään kunnioita sinua.

Vierailija
75/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset jännittää sosiaalisia tilanteita. Jos sosiaalinen tilanne epäonnistuu niin siitä voi syntyä vuosikymmeniä kestävä vihanpito joka voi päättyä ties vaikka kuinka dramaattisesti.

😆

Naurattaa vaikka ei pitäisi. Jurrikkakansa pahoittaa kilvan mielensä.

Vain ne jurrikat ei koko kansa! 

Vierailija
76/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"- En ole vieläkään tottunut suomalaiseen tapaan kommunikoida, enkä yhteisöllisyyden puuttumiseen, ihmisten huonoihin käytöstapoihin, enkä siihen, kuinka vähän ihmiset ottavat kontaktia toisiinsa. Kaikki muut paluumuuttajat ja ulkomaalaiset ovat samaa mieltä kanssani. Suomalaisiin on todella vaikea saada kontaktia, nainen kertoo."

"Asuin Yhdysvalloissa kolmessa eri osavaltiossa, ja vaikka ne olivatkin todella erilaisia keskenään, oli shokki tulla kymmeniä vuosia myöhemmin Suomeen. Lenkillä tervehdin kaikkia vastaantulijoita, mutta kukaan ei koskaan vastannut. Maitojuttu on myös outo - en koskaan nähnyt Yhdysvalloissa aikuisten juovan maitoa. Mies, 57"

Ymmärtävätkö suomalaiset tuollaista epäsosiaalista ja sikamaista käytöstään, edes hävetä? Järkyttävää, kuinka epäsosiaalisia Suomessa ollaan, eikä edes tervehditä!

Kamala mies, miksi hän tervehti tervehti täysin tuntemattomia ihmisiä lenkillä? Ei tullut mieleen, että hän rikkoo ihmisten rauhaa ja yksityisyyttä?

Vierailija
77/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kaikkien pitää toimia sinun halujen mukaan?

Suuressa osassa maailmaa, Suomi poislukien, ihmiset toimivat noin. Suomi on maapallon mittakaavassa poikkeus. Hitaita, töykeitä, puhumattomia mörököllejä. 

Vierailija
78/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä muuten olet täällä juttelemassa ihmisten kanssa? Eikö olisi kivempi olla siellä muitten turpien kanssa?

Vierailija
79/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- En ole vieläkään tottunut suomalaiseen tapaan kommunikoida, enkä yhteisöllisyyden puuttumiseen, ihmisten huonoihin käytöstapoihin, enkä siihen, kuinka vähän ihmiset ottavat kontaktia toisiinsa. Kaikki muut paluumuuttajat ja ulkomaalaiset ovat samaa mieltä kanssani. Suomalaisiin on todella vaikea saada kontaktia, nainen kertoo."

"Asuin Yhdysvalloissa kolmessa eri osavaltiossa, ja vaikka ne olivatkin todella erilaisia keskenään, oli shokki tulla kymmeniä vuosia myöhemmin Suomeen. Lenkillä tervehdin kaikkia vastaantulijoita, mutta kukaan ei koskaan vastannut. Maitojuttu on myös outo - en koskaan nähnyt Yhdysvalloissa aikuisten juovan maitoa. Mies, 57"

Ymmärtävätkö suomalaiset tuollaista epäsosiaalista ja sikamaista käytöstään, edes hävetä? Järkyttävää, kuinka epäsosiaalisia Suomessa ollaan, eikä edes tervehditä!

Kamala

veikkaan että jenkeissäkään ole oikeasti tykätty kaikkia moikkaavasta setämiehestä...

Vierailija
80/406 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä muuten olet täällä juttelemassa ihmisten kanssa? Eikö olisi kivempi olla siellä muitten turpien kanssa?

Pidä turpasi kiinni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi