IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Ei ole mikään ihme että et ole saanut ystävällistä kohtelua, se on täysin oma vikasi.
?
T. Ap
Voisitko kertoa, mitä yritit sanoa tuolla maidon juomisesta kertovalla kappaleella? Se oli hyvin outo. Aikuiset juovat maitoa muuallakin kuin Suomessa..
Se, ettei tervehditä, on leviämässä muuallakin. Ruotsalainen tuttuni kertoi kuulleensa tämmöisestä esiintyvän nyky-Ruotsissa, mistä oli aivan kauhuissaan. Asun ulkomaila, ja voisi sanoa, että taloon on muuttanut viimeisen vuoden aikana ensimmäiset ihmiset, jotka eivät tervehdi. Tosin jo pari vuotta sitten minulla oli naapurina espanjalaistaustainen vanhempi pariskunta, joka ei osannut tervehtiä ei myöskään millään kielellä kiittänyt, kun autoin apua pyydettäessä (siis soittivat ovikelloa, eivät tervehtineet
Mitä ihmettä? Kyllä mun aasialaiset naapurit moikkailevat hississä, jopa bussipysäkillä kun olen törmännyt. En ole varma kotimaasta mutta Vietnam tai Thaimaa tai jotain sitä seutua, pariskunta ja lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tarvitsisi olla kiinnostunut sinun asioistasi? Suomalaisuuden parhaipia piirteitä on juuri se, että bussipysäkillä pidetään kahden metrin väli eikä tungeta toisen iholle. Sitten aikanaan, voidaan ottaa yhteyttä kun se molemmille sopii, mutta ihmisen velvoite ei ole olla sosiaalinen jos ei sitä siinä hetkessä halua.
Toiselle annetaan tilaa, eikä tungeta liian lähelle, se on suomalaisuuden ydin. Jokainen hoitaa omat asiansa. Joka tämän ymmärtää, pärjää täällä.
No hard feelings niille jotka eivät ymmärrä.
Typerys, tervehtiä voi kauempaakin. Saat pysyä ihan eristyksissä muuten. Ei siinä kuule hoidella kenenkään asioita. Sitä tervehtiminen ei tarkoita. Ja sinun asiasihan hoitaa sossu, et sinä itse.
Kylläpäs sieltä tulee aggressiota ihmistä kohtaan, jota et tunne lainkaan. Opettele käyttäytymään, äläkä häiriköi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tarvitsisi olla kiinnostunut sinun asioistasi? Suomalaisuuden parhaipia piirteitä on juuri se, että bussipysäkillä pidetään kahden metrin väli eikä tungeta toisen iholle. Sitten aikanaan, voidaan ottaa yhteyttä kun se molemmille sopii, mutta ihmisen velvoite ei ole olla sosiaalinen jos ei sitä siinä hetkessä halua.
Toiselle annetaan tilaa, eikä tungeta liian lähelle, se on suomalaisuuden ydin. Jokainen hoitaa omat asiansa. Joka tämän ymmärtää, pärjää täällä.
No hard feelings niille jotka eivät ymmärrä.
Typerys, tervehtiä voi kauempaakin. Saat pysyä ihan eristyksissä muuten. Ei siinä kuule hoidella kenenkään asioita. Sitä tervehtiminen ei tarkoita. Ja sinun asiasihan hoitaa sossu, et sinä itse.
Randomien tehtävä ei ole viihdyttää ja miellyttää sinua. Hanki kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen epäystävällisyyden allekirjoitan. Usein tuntuu siltä että olen ainoa joka jaksaa yrittää. Vastalahjaksi saa usein hämmästyttävää töykeyttä ja vihamielisyyttä. Jos jossain ulkomailla kuulen puhuttavan Suomea en koskaan mene juttelemaan. Lähden pois tilanteesta etten joudu asioimaan heidän kanssaan.
miksi ulkomailla suomen kieltä kuullessa pitäisi mennä niiden ihmisten kanssa juttelemaan? kunnon creep factor.. ja huomionhakuisuus huipussaan.
Monissa muissa maissa on tapana jutella tuntemattomien kanssa. Ei ehkä isoissa kaupungeissa niinkään mutta pienissa paikoissa pidetään töykeänä ja vähän omituisena jos eristäytyy omiin oloihinsa.
Me ei täällä Suomessa pidetä siä lainkaan töykeänä. Om aivan ihana olla omassa rauhassa. Puhutaan se mitä halutaan.Meillä on hyvä itsetunto ilman turhaa lässytystä.
En ymmärrä miksi lenkillä pitäisi moikkailla tuntemattomille. Ladulla tai salilla tulee moikkailtua vakkarit, mutta että ihan jokaiselle vastaantulijalle? En ymmärrä. Ei näin ole tehty missään niissä maissa joissa olen asunut.
Mutta sen sijaan en ymmärrä tuota valitusta, että suomalaiset eivät puhu. Itse aloitan usein keskusteluja täysin tuntemattomien kanssa ja lähes aina mulle jutellaan iloisesti takaisin.
Kukaan ei kyllä itse aloita niitä juttutuokioita. Mutta miksi pitäisi? Jos mä haluan jutella, niin sitten aloitan itse.
Ei kyse ole sosiaalisuudesta vaan kohteliaista käytöstavoista.
Esim. menet asioimaan melkein mihin tahansa, missä asiakaspalvelija: Suomessa käydään siekailematta suoraan asiaan. Muualla tervehditään kohteliaasti, hymyillään ja vaihdetaan muutama sana, etenkin, jos paikassa on käyty ennenkin/säännöllisesti. Kyproksella asuessani jouduin hoitamaan paljon virastoasioita paikan päällä. En olisi saanut mitään etenemään, jos olisin käyttänyt suomalaista taktiikkaa. Monissa paikoissa myyjät kieltäytyvät palvelemasta töykeitä asiakkaita, s.o. eivät tervehtineet ja osoittaneet kohteliaisuutta.
Pointti on se, että kunnioitetaan toisiamme ihmisinä, elävinä ja tuntevina yksilöinä, eikä kasvottomina työntekijöinä, joiden odotamme robottimaisesti hoitavan asiamme pikaisesti ja meitä "häiritsemättä".
Suomalainen mielenlaatu on sellainen, että ystävällisyyttä osoitetaan vain - omille ystäville. Muut ihmiset ovat välttämätön paha.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oikeesti masentuu vain ja kuolee kontaktittomuuteen.
Hyvä. Kuole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vai niin ap. Kyllä sinulla on kurjaa. Olen suomalainen. Me suomalaiset olemme rehellisiä ja suoria. Ei me tyhjän takia lässytetä ei ns mallin vuoksi höpötetä, niin monet lässyttävä ulkomailla. Hokevat i love you, tarkoittamatta yhtään sitä ,mitä hokevat. Me tarkoitamme just sitä mitä sanomme. Ei tarvitse nauraa kikattaa ,, voin olla onnellinen iloinen ja rauha sydämessä ilman turhaa hirnumista.
Tiedämme paljon elämästä ulkomailla, siksi ei udella sinulta minkälaista siellä oli. Et sinäkään jaksa kuunnella ,jos alan raportoida meidän ihania harrastuksiamme. Ne ei sinua kiinnosta, niinkuin ei meitäkään kiinnosta sun piipahduukset terasseilla tms työn jälkeen. Mitä kysymistä siinä on .Nämä on niin nähty ja kuultu.
olet ihan tavallinen pulliainen, eikä se tee sinusta yhtään kiinnostavaa, vaikka olet ollut ulkomailla.
Me luemme paljon ja tiedämme paljon eläSinähän se varsinainen lässyttäjä olet. Ja vielä turhan lässyttäjä. PUhut asioista joista et tiedä yhtään mitään.
Parhaat suomalaiset eivät todellakaan ole näitä "suoria" möläyttäjiä, joilla ei ole mitään tapoja. Ihan naurattaa, kun ajattelen, miten raivoaisit jos sinulle pamauteltaisiin "suorasti".
Epäsosiaalisuudessa ja huonoissa tavoissa ei ole mitään hyvää.
Miten muiden epäsosiaalisuus vaikuttaa negatiivisesti sinun elämääsi? Et pääse lääryämään joutavia?
Suomalaiset jännittää sosiaalisia tilanteita. Jos sosiaalinen tilanne epäonnistuu niin siitä voi syntyä vuosikymmeniä kestävä vihanpito joka voi päättyä ties vaikka kuinka dramaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi lenkillä pitäisi moikkailla tuntemattomille. Ladulla tai salilla tulee moikkailtua vakkarit, mutta että ihan jokaiselle vastaantulijalle? En ymmärrä. Ei näin ole tehty missään niissä maissa joissa olen asunut.
Mutta sen sijaan en ymmärrä tuota valitusta, että suomalaiset eivät puhu. Itse aloitan usein keskusteluja täysin tuntemattomien kanssa ja lähes aina mulle jutellaan iloisesti takaisin.
Kukaan ei kyllä itse aloita niitä juttutuokioita. Mutta miksi pitäisi? Jos mä haluan jutella, niin sitten aloitan itse.
Kyllä myös esim. Uudessa-seelannissa on sama tapa kuin meilläkin, että lenkkipolulla moikataan vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.
Tässäpä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset eivät kestä lainkaan kritiikkiä tai kriittistä palautetta. Että jatketaan vain samaan malliin, ei edes yritetä kehittyä ollenkaan. Tuollaisella asenteellako meinataan saada Suomi nousuun?
Voidaan jatkaa samaan malliin. Jokainen saa olla sellainen, kuin on. Sosiaaliset ihmiset voivat hengailla keskenään. Kyllä Suomestakin sellaisia löytyy.
Tässä se suomalaisten ongelma on. Vielä omassa nuoruudessani yritettiin muokata itseään paremmaksi ihmiseksi. Puhuttiin sellaisista asioista kuin käytöstapojen opettelu, sivistyminen, kouluttautuminen jne. Jostain syystä iso osa suomalaisista on romahtanut aivan metsäläisiksi ja se johtuu tästä ajattelusta, että jokainen saa olla sellainen kuin on. Ei saa. Ei saa olla törkymöykky tai kusipää. Sivistymättömyys on inhottavaa ja käytöstavattomuus oksettavaa. Sen sijaan saa olla vaikka ujo tai herkkä, leveäselkäinen tai isopeppuinen. Mutta sivistys, käytöstavat ja kouluttautuminen kuuluvat ihan kaikkien tavoitteisiin, jos ei kuulu, niin takaisin metsään.
Sivistys ei vaan aina takaa, että ihminen ei olisi kusipää. Tuttavapiirissäni kaikkein korkeimmassa asemassa oleva pitkälle kouluttautunut nainen on se kaikkein ilkein ja kieroin ihminen. Suurin osa tuttavistani, ihan tavallisia ihmisiä, ovat ystävällisiä ja kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole sosiaalisuudesta vaan kohteliaista käytöstavoista.
Esim. menet asioimaan melkein mihin tahansa, missä asiakaspalvelija: Suomessa käydään siekailematta suoraan asiaan. Muualla tervehditään kohteliaasti, hymyillään ja vaihdetaan muutama sana, etenkin, jos paikassa on käyty ennenkin/säännöllisesti. Kyproksella asuessani jouduin hoitamaan paljon virastoasioita paikan päällä. En olisi saanut mitään etenemään, jos olisin käyttänyt suomalaista taktiikkaa. Monissa paikoissa myyjät kieltäytyvät palvelemasta töykeitä asiakkaita, s.o. eivät tervehtineet ja osoittaneet kohteliaisuutta.
Pointti on se, että kunnioitetaan toisiamme ihmisinä, elävinä ja tuntevina yksilöinä, eikä kasvottomina työntekijöinä, joiden odotamme robottimaisesti hoitavan asiamme pikaisesti ja meitä "häiritsemättä".
Suomalainen mielenlaatu on sellainen, että ystävällisyyttä osoitetaan vain - omille ystäville. Muut ihmiset ovat välttä
Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaahan tuo on. En minäkään kovin seurallinen ihminen oikeastaan ole eli sikäli kai melko stereotyyppinen suomalainen, mutta meidän ilmapiirimme on kieltämättä aika hiostava ja hankala yhtään sosiaalisemmille yksilöille. En ymmärrä mitä me oikein pelkäämme niin paljon, kun olemme näin sulkeutuneita ja masentuneita.
Minä en ainakaan pelkää mitään, mutta ei vaan ihmisten seura ihan hirveästi kiinnosta. Mulle riittää, jos mulla on yksi hyvä ystävä, en jaksa mitään turhaa lätinää, kuin hyvin harvakseltaan.
Miksi suomalaisen pitäisi olla jotakin muuta, kuin mitä on? Eikö ihminen saa olla introvertti? Niitähän suomalaiset usein on. Minusta se on hieno piirre. Saa olla rauhassa bussipysäkillä, eikä kukaan tule juttelemaan.
Lopettakaa tämä sonnan jauhaminen. Introvertti voi olla erittäin ystävällinen ihminen. On täydellistä sontaa väittää, että huono käytös on introverttiutta. Ei ole. Huono käytös on huonoa käytöstä, ei muuta. Tervehtiminen ja muu normaali kohteliaisuus onnistuu kyllä fiksulta ihmiseltä vaikka olisi introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.
En aio ikinä matkustaa Singaporeen niin miks vi tussa mun pitäis olla kiinnostunut siitä? Eiks sulloo kavereita kelle kertoo noita juttuja, miksi häiritset muita ihmisiä?
Olen aspatyössä ja kyllä suuri osa suomalaisista on mielestäni ystävällisiä. Juu, ei höpötetä joutavia, mutta tervehditään, hyvästellään ja kiitetään. Mun mielestä se ei ole epäkohteliasta, että hoidetaan homma pois alta ja sillä selvä.
Kiitos, ap/Uncle Ben, linkin jakamisesta.
Mihin maahan aiot(te) muuttaa pian sen sijaan, että asuisit niemellä pääkaupungin J-saaressa?
Vierailija kirjoitti:
Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn.
Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.
Niin ja kaikkien pitää toimia sinun halujen mukaan?
Olen ulkosuomalainen, en siis paluumuuttaja. En oleta muiden olevan kiinnostunut elämästäni asuinmaassani.
Suomalaiset käyttäytyvät joskus tavalla, joka nähtäisiin monissa maissa törkeänä. Mutta joo, maassa maan tavalla. Ei jokaista tarvitsekaan moikata.
Viime Suomen reissulla kävelin miehen takana, ja siltä putosi hanska taskusta. Huikkasin ja sanoin, että sulta putosi hanska. Mies vaan katsoi minua ja nappasi hanskan, kääntyi ympäri, ja jatkoi kävelyä. :D
Sinähän se varsinainen lässyttäjä olet. Ja vielä turhan lässyttäjä. PUhut asioista joista et tiedä yhtään mitään.
Parhaat suomalaiset eivät todellakaan ole näitä "suoria" möläyttäjiä, joilla ei ole mitään tapoja. Ihan naurattaa, kun ajattelen, miten raivoaisit jos sinulle pamauteltaisiin "suorasti".
Epäsosiaalisuudessa ja huonoissa tavoissa ei ole mitään hyvää.