Reservin miehistön ikäraja nousee 50:stä vuodesta 65:een vuoteen
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupaan ampua jokaisen upseerin mun yläpuolella heti kun minulle annetaan ase ja suomi on julistettu sotatilaan sekä jokaisen sotilaan joka yrittää mua estää.
Aika nopsaan saat lippaallisen tai pari omaan ruhoosikin. Sitä matsia et voittaisi.
Mitä sitte?
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti sanottuna tämä on todella härskiä paperisotimista. Tuon ikäisistä ukoista sotatoimiin kykenee alle 5 prosenttia. Nekin takalinjoilla sopan jakajina.
Ja turha suuttua tästä. Sotatieteellinen tutkimus on asiasta samaa mieltä. On todella outoa että meillä mennään tällaiseen cannon fodder-meininkiin mallia Venäjä.
Kuule reilusti enemmän kuin "alle 5% 50+ ikäisistä pystyy asepalvelukseen. Itsekin kuulun tähän joukkon ja treenaan kamppailulajeja 4-5 kertaa viikossa, ja varmasti kuule jää moni armeijaikäinenkin kunnossa jälkeen. Me olemme kuitenkin vielä sitä porukkaa jotka eivät ole istuneet koko lapsuuttaan pleikkarin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti sanottuna tämä on todella härskiä paperisotimista. Tuon ikäisistä ukoista sotatoimiin kykenee alle 5 prosenttia. Nekin takalinjoilla sopan jakajina.
Ja turha suuttua tästä. Sotatieteellinen tutkimus on asiasta samaa mieltä. On todella outoa että meillä mennään tällaiseen cannon fodder-meininkiin mallia Venäjä.
Kuule reilusti enemmän kuin "alle 5% 50+ ikäisistä pystyy asepalvelukseen. Itsekin kuulun tähän joukkon ja treenaan kamppailulajeja 4-5 kertaa viikossa, ja varmasti kuule jää moni armeijaikäinenkin kunnossa jälkeen. Me olemme kuitenkin vielä sitä porukkaa jotka eivät ole istuneet koko lapsuuttaan pleikkarin edessä.
muista katsoa rambo ja commando kerran viikossa
Vapautetut parikymppiset pelaa kotona pleikkaa, kun vaarit taistelee rintamalla. Ukrainan malliako tässä haetaan?
Sitä löytyy ukoille muutakin kuin etulinjan tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupaan ampua jokaisen upseerin mun yläpuolella heti kun minulle annetaan ase ja suomi on julistettu sotatilaan sekä jokaisen sotilaan joka yrittää mua estää.
Aika nopsaan saat lippaallisen tai pari omaan ruhoosikin. Sitä matsia et voittaisi.
Kevyesti. Pistän napin upseerin ottaan ja kysyn muulta porukalta, että vihollinen ampui, onko joku eri mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun kunnosta on siellä poterossa paljonkin hyötyä, kun Venäjä moukaroi Suomen kaupunkeja drooneilla ja ohjuksilla?
Toivottavasti pappataisia ei kuitenkaan ihan siihen etulinjaan laiteta, vai laitetaanko? Omilta armeijavuosiltani muistelen kantaupseerin sanat, joiden mukaan sivarit ym. heitetään kylmästi etulinjaan miinoja polkemaan tosipaikan tullen...
pitää vissiin erota reservistä
ei kauheesti kiinnosta sotia jonku monikulttuurin ja woketuksen puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosiaan kyllä ihan älyvapaa päätös. En ole sitoutunut aikanaan armeijan käydessäni tähän. Tämä tulee jälkijättöisesti minulta kysymättä.
Pitäisiköhän erota reservistä. Menee kyllä tämän takia harkintaan.
KettuNaama laittoi sitten eläkeläiset lihamyllyyn, taisi olla ihan diktaattorin ilmoitusasia koko juttu ilman mitään yhteiskunnallista keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyöty tästä on hallituksen mielestä? Joutuuko siis vielä 50v jälkeen kertaamaan?
Ihan sama. Minä eroan reservistä. 50 vuotta täyttäneet eivät joudu täydennyspalvelukseen.
Onko näin? Itsellekin tuli jo 50v täyteen. Kaveri erosi jo toistakymmentä vuotta sitten ja oli jonkun viikon kurssin Lapinjärvellä.
Vierailija kirjoitti:
Reservin koko kasvaisi noin miljoonaan henkilöön.
Puolustusministeriö lähettää lausuntokierrokselle esityksensä reserviläisiän nostosta 65 ikävuoteen.
Ministeriö kertoo tiedotteessaan, että yläikärajan nostaminen koskisi kaikkia vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneitä asevelvollisia: miehistöä, aliupseereita ja upseereita. Ylimmät upseerit kuuluisivat edelleen reserviin niin kauan kuin he ovat palveluskelpoisia.
Esitys perustuu asevelvollisuuskomitean ja Orpon hallituksen ohjelman linjauksiin, ja lausuntokierros kestää 26. kesäkuuta asti.
Suomesta tehdään paperitiikeri. Kyllä Putinia varmaan pelottaa. Pelkäsikö hyökätä Ukrainaan, vaikkka siellä on paljon isompi armeija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun kunnosta on siellä poterossa paljonkin hyötyä, kun Venäjä moukaroi Suomen kaupunkeja drooneilla ja ohjuksilla?
no, sittehän prosentit KASVAA entisestään... ei poterossa kykkimiseen kummosta kuntoa tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyöty tästä on hallituksen mielestä? Joutuuko siis vielä 50v jälkeen kertaamaan?
Ihan sama. Minä eroan reservistä. 50 vuotta täyttäneet eivät joudu täydennyspalvelukseen.
Onko näin? Itsellekin tuli jo 50v täyteen. Kaveri erosi jo toistakymmentä vuotta sitten ja oli jonkun viikon kurssin Lapinjärvellä.
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 5-kymppinen mieheni erosi reservistä. Kävi 2,5 päivän pituisen täydennyspalvelyksen ja siinä se.
Sivarina se palvelee sitten myös 65-vuotiaaksi.
Kotijoukoissa mikäli syynä on vakaumus joka estää aseen käyttämisen.
Kansa taisteli, papat kertovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyesti. Pistän napin upseerin ottaan ja kysyn muulta porukalta, että vihollinen ampui, onko joku eri mieltä?
Joopa joo. Kannattaisi yrittää ampua sitten, ne muutkin. Et nimittäin elä kauan siinä tilanteessa.
Voihan hevon**lvetti. Minä kuulun juuri siihen ikäryhmään (ja sukupuoleen), jolta maalia siirretään koko ajan ja sääntöjä vaihdellaan pitkin matkaa... Eläkeikää on jo nostettu pariin kertaan ja nyt vielä, kun juuri kuvittelin päässeeni kertausharjoitusten hel**etistä, laitetaankin 10+ vuotta lisää.
Miksi näin vanhoja miehiä tarvitaan reservissä? Miksi?
Reservin koko kasvaisi noin miljoonaan henkilöön.
Puolustusministeriö lähettää lausuntokierrokselle esityksensä reserviläisiän nostosta 65 ikävuoteen.
Ministeriö kertoo tiedotteessaan, että yläikärajan nostaminen koskisi kaikkia vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneitä asevelvollisia: miehistöä, aliupseereita ja upseereita. Ylimmät upseerit kuuluisivat edelleen reserviin niin kauan kuin he ovat palveluskelpoisia.
Esitys perustuu asevelvollisuuskomitean ja Orpon hallituksen ohjelman linjauksiin, ja lausuntokierros kestää 26. kesäkuuta asti.