Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 85% maailman töistä oppii viikossa, miksi se on niin suuri juttu, että täytyisi opiskella 3,5 vuotta jotain ammattia?

Vierailija
28.08.2025 |

Tullut pään sisällä tälläinen ajatus, että ihan valtava osa maailman töistä on loppujen lopuksi opittavissa viikossa. Se mikä erottaa ammattilaisen ja tavallisen tallaajan on lähinnä joku 200 jargon-sanaa, joita ulkopuolinen ei ymmärrä. Kokemus siitä, että tietää miten reagoida odottamattomissa tilanteissa. 

Mutta miettikää: eihän kukaan ikinä tiedä mitä tehdä etukäteen. Jokainen reagoi hetkessä. Ammattilaisellakin se menee niin, että tilanne tulee -> arvioi -> tekee päätöksen. Ei siellä takaraivossa ole mitään kiveen hakattua kaavaa.

Ja jos ihmisellä on työyhteisö ympärillä, homma helpottuu entisestään. Käytännössä iso osa oppimisesta tapahtuu niin, että kysyt muilta, katsot mallia ja parin viikon päästä osaat toistaa itse. 

Kun sä hallitset jargonin, pääset sisäpiirin kieleen ja pystyt keskustelemaan muiden kanssa tasaveroisesti. Ammattimaisuus näyttää silloin maagisemmalta kuin mitä se oikeasti on. Ja se ero vuosien kokemuksella olevaan tyyppiin? Se on vain se, että hän on jo nähnyt samat mokat kymmenen kertaa ja osaa reagoida nopeammin. Sinäkin pääsisit samaan ratkaisuun, mutta ehkä kiertotien kautta.

Eli: onko ammattitaito oikeasti tietoa, vai onko se enemmän refleksejä, jotka syntyy kun samat tilanteet toistuu? Miksi täytyy kouluttautua niin himputin kauan jotain sähkötöitä tai diplomi-insinöörin töitä varten?

Ja ennen kuin joku näsäviisas tulee taas puolustamaan, että ei kaikkea voi oppia niin lue otsikko uudelleen.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, että en viikossa oppisi vaikkapa meteorologiksi, yläkoulun tai lukion aineenopettajaksi, kaivosinsinööriksi, putkimieheksi, sähkömieheksi, sairaanhoitajaksi tai edes lähihoitajaksi, lääkäreistä puhumattakaan, juristiksi, kirjanpitäjäksi, laborantiksi, maanmittausinsinööriksi, palkanlaskijaksi, logistiikkakoordinaattoriksi jne. jne.

Ja vaikka itse toimin it-alalla, on jo tämän alan sisälläkin paljon töitä, joita en todellakaan oppisi viikossa, edes vuodessa.

Vierailija
22/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä. Sen kun menet hommiin vaan. Minä olen ICT-alalla töitäni opiskellut 25+ vuotta, mutta aina vaan uutta opittavaa tulee eteen. Lienen varmaan erityisen hidasjärkinen kun viikko ei minulle riittänyt.

M59

Eihän kyse ollut ap:n esimerkissä siitä, etteikö uutta asiaa tulisi vastaan. Mutta ehkä tällainen itsestäänselvyys on teille "asiantuntijoille" vaikea hahmottaa. 

Ap:n väittämä oli, että 85%:ia töistä oppii viikossa. Itsekin IT-alalla ja meillä puhutaan jatkuvasta oppimisesta. Henkilöllä on tutkinto alalta, työkokemusta, mutta kokoajan pitää tasaisesti vuodesta toiseen opiskella lisää, lähes päivittäin. Itselläkin uraa yli 25 vuotta alalla. Ja voin sanoa, että jos lopettaisin kaiken opiskelun nyt, niin muutama vuosi ja osaamiseni olisi auttamattomattomasti vanhentunut. Harvassa on työroolit Suomessa, johon voitaisiin ottaa kadulta kaveri ja antaa sille viikon koulutus ja sanoa, että ala tekemään.

Ja omalla alallani on henklöitä, jotka käy viisi vuotta yliopistoa, menee töihin ja vielä useamman vuodenkaan päästä, ei voi sanoa, että he osaavat hommaa tai että heidän työnlaatuun voi luottaa. Eli he eivät ole oppinut töitä kunnolla vaikka ovat 10 vuotta pakertaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä. Sen kun menet hommiin vaan. Minä olen ICT-alalla töitäni opiskellut 25+ vuotta, mutta aina vaan uutta opittavaa tulee eteen. Lienen varmaan erityisen hidasjärkinen kun viikko ei minulle riittänyt.

M59

Eihän kyse ollut ap:n esimerkissä siitä, etteikö uutta asiaa tulisi vastaan. Mutta ehkä tällainen itsestäänselvyys on teille "asiantuntijoille" vaikea hahmottaa. 

Ap:n väittämä oli, että 85%:ia töistä oppii viikossa. Itsekin IT-alalla ja meillä puhutaan jatkuvasta oppimisesta. Henkilöllä on tutkinto alalta, työkokemusta, mutta kokoajan pitää tasaisesti vuodesta toiseen opiskella lisää, lähes päivittäin. Itselläkin uraa yli 25 vuotta alalla. Ja voin sanoa, että jos lopettaisin kaiken opiskelun nyt, niin muutama vuosi ja osaamiseni olisi auttamattomattomasti vanhentunut. Harv

Eihän mitään työtä opi kokonaisvaltaisesti ikinä, mikä oli tämän pointti. Itsestäänselvyys, että oppiminen jatkuu koko uran aikana kun kaikki kehittyy ja asioita mihin et ole törmännyt tulee vastaan.

Vierailija
24/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, tosi moni jostain syystä jäänyt kiinni tuohon ettei koko ammattialaa voi oppia viikossa, eihän se tässä ollutkaan pointtina vaan, että perusideasta saa kiinni ja pystyy älykkyyden ja jargontietojen avulla jatkaa eteenpäin. 

Ei kukaan lääkärikään ole 6 vuoden tutkinnon jälkeen täydellinen lääkäri, vaan siihen luotetaan, että hänellä on tarpeeksi kompetenssia ottaa asioista selvää nykyisten tietojensa avulla.

Vierailija
25/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kolme vuotta lukiota ja minusta tuli ylioppilas. Lukio-opintoihini ei sisältynyt laajaa oppimäärää fysiikasta.

Hakeuduin kuitenkin yliopistoon alalle, jossa käytännössä lähes kaikki muut ovat suorittaneet laajan fysiikan. Yliopisto-opintoihini sisältyi fysiikan kursseja sama määrä kuin muillekin ja sain tutkintoni suoritettua ihan hyvillä arvosanoilla. Olen myös työllistynyt koulutustani vastaaviin tehtäviin.

Siitä huolimatta koen, pohjatietämykseni fysiikasta on jotenkin reikäinen. Tämä tulee päivittäisessä työssäni vastaan toisinaan. Ei kuitenkaan usein.

Vierailija
26/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiarvojen palvonta on todellakin mennyt typeryyksiin saakka ja tehnyt muuttuvassa maailmassa alanvaihdosta tuskallisen hankalaa.

Vierailija
27/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain matalapalkka-alaa voi oppia viikossa. Kuten kahvilatyön jne. Kyllä yleisesti koulussa opetetaan tärkeää asiaa ja oppiminen vie sen ajan, mikä vie. 

Kaikki ammattikouluammatitkin ovat sellaisia, että minulla ei olisi osaamista tehdä päivääkään esim. kampaajan, kokin, rakennusmiehen työtä.

Ennemmin voisin feikata viikon jossain korkeakoulutusta vaativassa työssä. Ainahan sitä voisi käyttää tekoälyä tai venyttää töitä.

Lisäksi koulutuksen, myös ammattikoulutuksen, on tarkoitus olla osittain myös yleissivistävää. Harvemmin esimerkiksi prosenttilaskut hukkaan menee, jos on yhtään vaikka asuntolainaa ja on kiinnostunut omasta taloudestaan.

Vierailija
28/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis se nyt esimerkiks sähkärinä hyvä tietää muutakin kun että sähkö on sinistä ja sattuu. 

Voisitko vähän listata niitä 85% töistä jotka oppii viikossa? Jopa siivooja voi aiheuttaa osaamattomuuttaan isoja vahinkoja, eikä niitä virheitä kerkiä kaikkia käymään viikossa läpi. 

Asiakaspalvelu

Kassatyö

Varastotyö

Logistiikka

Rakennus

Remonttihommat

Markkinointi

Myynti

Toimistoassistentti

Hallinto

Sosiaalisen median managerointi

Siivoustyö

Call center

Keittiötyöläiset

-Eri ja t. chatgpt

Rakennus- ja remonttihommat? Että ihan opit viikossa tekemään lujuuslaskentaa, noin esimerkiksi? Viikossa opit vaikka kaakeloimaan kylppärin niin että kallistukset menee oikein, saumat on suorassa ja vesi ei valu rakenteisiin? 

Viikossa opit vaikka tekemään hirsisalvoksia, vai mitä? Muuramaan muurin, vetämään sähköt, putkityöt? Tai mites tuo perustusten valaminen, oletko ikinä edes laskenut betonin menekkiä tai kuivumisaikaa eri olosuhteissa? 

Monen ammatin perusidean oppii kyllä viikossa, mutta suurin osa ammateista vaatii niin paljon ihan vaan tietoa, että sitä on mahdotonta viikossa omaksua, vaikka olisi Einstein. 

Ja sitten siinä on sellainen hirmu mälsä homma että monessa ammatissa ei riitä, että on omaksunut tietoa, vaan pitäisi ymmärtää ja osata soveltaakin. Onhan sitä nähty miten pieni lumikuorma saa maneesien katot sortumaan kun se lujuuslaskenta ei ollutkaan ihan niin helppoa kuin luultiin. 

Itse väittäisin, että iso osa maailman ongelmista on seurausta siitä, että ihmiset ei ymmärrä omia rajojaan. Välillä tuntuu että 90 % jengistä tekee työtä, joka on hiukan liian vaikeaa niille, joten ne tekee koko ajan vähän huonoa jälkeä ja huonoja päätöksiä, mistä sitten seuraa yleistä tehottomuutta ja ajanhukkaa ja työuupumusta. 

Vierailija
29/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Kuitenkin monet firmat vaativat pitkiä ja mutkikkaita koulutuspolkuja, valmista kokemusta sieltä ja täältä. Ja jotain maineen hakua. Vaikka ihmiset tavallisia. Byrokratiaa sitten tulee myös joka välissä. Kouluihin taas voi olla vaikea päästä, jos hakijoita pudotetaan ja osa pääsee. Joillakin yrityksillä on aluksi joku oma koulutus, mutta pitäisi huomioida että osa haluaa iltakoulutuksen tai on rajoitteinen. Jopa työkyvyttömiä on, jota ei silti tunnusteta tai pidetään mt-potilaana, turhaan.

Vierailija
30/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti välittää jostain ammatista niin kyllä sen viikossa pitäisi oppia näitä "erityis"töitä lukuunottamatta. Jos haluan historian opettajaksi niin eikö ole ihan luonnollista, että minulla olisi tästä jo oppia alla ihan oma-aloitteisestikin koska miksi muuten edes haluaisin opettaa historiaa? Tietysti jos menee vain läpällä, että noniin nyt minusta tulee kemian opettaja ja vauva.fi sanoi, että kaiken oppii viikossa, eikä ole opiskellut kemiaa sitten yläasteen, sääli 5 arvosanoilla, niin tuskin kukaan olettaa sinun menestyvän tässä työssä.

Opettajakin kyllä huono esimerkki koska suurinosa oppitunneista toistaa samoja valmiita pohjia, täytyisi vain opetella päivän luento ennen sen opettamista :D 

Vierailija
31/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M59

Se uusi asia ja sen oppiminen usein rakentuu vanhan tiedon päälle. Siksi siinä DI:n tutkinnossakin menee niin monta vuotta. Jos ne asiat pitäisi opetella töissä, itse työn oppimiseen menisi vielä kauemmin.

Vierailija
32/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis se nyt esimerkiks sähkärinä hyvä tietää muutakin kun että sähkö on sinistä ja sattuu. 

Voisitko vähän listata niitä 85% töistä jotka oppii viikossa? Jopa siivooja voi aiheuttaa osaamattomuuttaan isoja vahinkoja, eikä niitä virheitä kerkiä kaikkia käymään viikossa läpi. 

Asiakaspalvelu

Kassatyö

Varastotyö

Logistiikka

Rakennus

Remonttihommat

Markkinointi

Myynti

Toimistoassistentti

Hallinto

Siivoustyö

Call center

Keittiötyöläiset

-Eri ja t. chatgpt

Rakennus- ja remonttihommat? Että ihan opit viikossa tekemään lujuuslaskentaa, noin esimerkiksi? Viikossa opit vaikka kaakeloimaan kylppärin niin

Harmittaahan se että joku oppii 10 kertaa nopeammin tekemään saman homman yhtähyvin tai jopa paremmin kuin joku toinen.

Vierailija
33/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Riikka Purra ei lue tätä aloitusta. Saisi varmaan idean leikata ammattikoulutuksesta vielä 85%.

Oletko varma ettei AP ole Purreli itse?

Vierailija
34/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa, että ihmiset pitävät itseään näin vähä-älyisinä. Jos oikeasti tarvitset 3,5 vuotta aktiivista opiskelua, joka päivä oppiaksesi miten sähkömiehen työt toimivat niin minulla on sinulle ikäviä uutisia älykkyydestäsi. 

Luottakaa itseenne, edes vähän.

Vierailija
35/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M59

Ja sinulle kouluttamaton urvelo työnteko taitaa olla tuntematon käsite. Sen verran pahasti olet kujalla omista kyvyistäsi.

Vierailija
36/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, tosi moni jostain syystä jäänyt kiinni tuohon ettei koko ammattialaa voi oppia viikossa, eihän se tässä ollutkaan pointtina vaan, että perusideasta saa kiinni ja pystyy älykkyyden ja jargontietojen avulla jatkaa eteenpäin. 

Ei kukaan lääkärikään ole 6 vuoden tutkinnon jälkeen täydellinen lääkäri, vaan siihen luotetaan, että hänellä on tarpeeksi kompetenssia ottaa asioista selvää nykyisten tietojensa avulla.

Mutta kun ei niitä töitä tehdä jargonitiedon ulkoa opettelulla vaan ymmärtämisellä. 

Viikon opettelun jälkeen voi olla mahdollista TEESKENNELLÄ jonkin alan osaajaa vähän aikaa, jos on hyvä näyttelijä. Onhan niitä valelääkäreitäkin ollut. Mutta ymmärtääkö sellainen ihminen mitään, tekeekö se oikeasti työnsä edes kohtalaisesti? Epäilen. 

Ja jos väittää, että "työn oppii" viikossa, silloin väittää, että sen työn nimenomaan osaa tehdä vähintäänkin kohtalaisesti. Ei, että vaan osaa esittää alan tyyppiä puheissaan. 

Itse olen pelkkä vähäpätöinen puutarhuri, eikä edes näitä hommia opi viikossa. Kun täytyy osata ajaa kaikenlaista trukkia ja kauhakuormaajaa ja kurottajaa, pienissä ahtaissa tiloissa yleensä. Kun ei haluta tuhota kasvustoja tai rikkoa kalliita lasiseiniä kasvihuoneilla. Kasvihuoneautomatiikkaa ei opi viikossa edes välttävästi hanskaamaan. Voi oppia sen verran, että pystyy olemaan tuuraajana, eli koulutetun apinan lailla painaa käskettyä nappia, mutta ei silloin mitään ymmärrä, eikä siis osaa sitä työtä. 

Helvetti sentään, viikossa ei opi edes kaikkia niitä pikku perkeleitä jotka tulevat teurastamaan kasvejasi, saati mitä kaikkea niille on laillista, järkevää ja kustannustehokasta tehdä. 

Vierailija
37/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanpa nyt vähän tarkemmin noita AP:n juttuja. Ne kuulostavat kovasti sellaisen ihmiset jutuilta, jonka oma työ ei vaadi kovin suurta osaamista, eikä hän ymmärrä, että monissa töissä osaa mista vaaditaan paljon enemmän. 

"Yli 85% maailman töistä oppii viikossa, miksi se on niin suuri juttu, että täytyisi opiskella 3,5 vuotta jotain ammattia? Tullut pään sisällä tälläinen ajatus, että ihan valtava osa maailman töistä on loppujen lopuksi opittavissa viikossa. Se mikä erottaa ammattilaisen ja tavallisen tallaajan on lähinnä joku 200 jargon-sanaa, joita ulkopuolinen ei ymmärrä. Kokemus siitä, että tietää miten reagoida odottamattomissa tilanteissa. "

Viikossa voi oppia jonkin työn, joka toistuu samanlaisena päivästä ja viikosta toiseen ja joku muu antaa tarvittaessa ohjeet, miten toimia poikkeustilanteissa. Tuollaiset ovat alimman tason suorittavia työtehtäviä, eikä sellaisia enää nykymaailmassa kovin paljon ole ainakaan länsimaissa, joissa yksinkertaiset työt teetetään koneilla.

Jopa suorittavassa työssä on nykyään paljon opittua tietoa, jota tarvitaan juuri siksi, että tiedetään, mitä tehdään, kun eteen tulee työtehtävä, joka eroaa aikaisemmista tai osataan ottaa huomioon myös sellaisia asioita, joilla on vaikutuksia muiden työhön. Kenties pitää ymmärtää, miksi jokin asia tehdään juuri tietyllä tavalla tai sitä ei tehdä jollain toisella tavalla. Ehkä pitää myös tuntea työhön liittyvä lainsäädäntö. Jos osaaminen on kovin pinnallista, työn saa ehkä tehtyä, mutta laatu on huonoa. Monet yksinkertaisetkin tehtävät vaativat paljon harjoittelua, jotta työn osaa tehdä hyvin. Sitä varten hankitaan se koulutus, jotta ei tarvitse harjoitella perusasioita työpaikalla.

"Mutta miettikää: eihän kukaan ikinä tiedä mitä tehdä etukäteen. Jokainen reagoi hetkessä. Ammattilaisellakin se menee niin, että tilanne tulee -> arvioi -> tekee päätöksen. Ei siellä takaraivossa ole mitään kiveen hakattua kaavaa."

Sinulla on aika outo käsitys asioista. Ammattilainen, jolla on perusteellinen koulutus työhönsä, osaa toimia noissa tilanteissa, koska ymmärtää, miksi asiat tehdään jollain tietyllä tavalla, eikä jollain toisella tavalla. Hän ei pelkästään noudata valmista ohjetta, vaan ymmärtää, miksi työ tehdään tietyllä tavalla ja hän voisi jopa laatia ohjeen, miten työ tehdään oikein.

Kokonaan oma lukunsa ovat sitten vaativammat työt, joissa pitää jatkuvasti osata soveltaa oppimaansa, opetella uutta, sopeutua uusiin tilanteisiin ja tehdä työ silti tehokkaasti. Luultavasti työssä pitää myös osata huomioida käytettävissä olevat resurssit, jotta työ pystytään tekemään ajoissa, mahdollisimman halvalla, mutta silti riittävän hyvin. Nykymaailmassa on tuollaisia töitä on todella paljon jopa ihan duunaritasolla.

Vierailija
38/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M59

Ap:n väittämä oli, että 85%:ia töistä oppii viikossa. Itsekin IT-alalla ja meillä puhutaan jatkuvasta oppimisesta. Henkilöllä on tutkinto alalta, työkokemusta, mutta kokoajan pitää tasaisesti vuodesta toiseen opiskella lisää, lähes päivittäin. Itselläkin uraa yli 25 vuotta alalla. Ja voin sanoa, että jos lopettaisin kaiken opiskelun nyt, niin muutama vuosi ja osa

Eihän mitään työtä opi kokonaisvaltaisesti ikinä, mikä oli tämän pointti. Itsestäänselvyys, että oppiminen jatkuu koko uran aikana kun kaikki kehittyy ja asioita mihin et ole törmännyt tulee vastaan.

Ihan tuossa otsikossa näin väittää.

Vierailija
39/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu

Kassatyö

Varastotyö

Logistiikka

Rakennus

Remonttihommat

Markkinointi

Myynti

Toimistoassistentti

Hallinto

Siivoustyö

Call center

Keittiötyöläiset

-Eri ja t. chatgpt

Rakennus- ja remonttihommat? Että ihan opit viikossa tekemään lujuuslaskentaa, noin esimerkiksi? Viikossa opit vaikka kaakeloimaan kylppärin niin että kallistukset menee oikein, saumat on suorassa ja vesi ei valu rakenteisiin? 

Viikossa opit vaikka tekemään hirsisalvoksia, vai mitä? Muuramaan muurin, vetämään sähköt, putkityöt? Tai mites tuo perustusten valaminen, oletko ikinä edes laskenut betonin menekkiä tai kuivumisaikaa eri olosuhteissa? 

Monen ammatin perusidean oppii kyllä viikossa, mutta suurin osa ammateista vaatii niin paljon ihan vaan tietoa, että sitä on mahdotonta viikossa omaksua, vaikka olisi Einstein. 

Ja sitten siinä on sellainen hirmu mälsä homma että monessa ammatissa ei riitä, että on omaksunut tietoa, vaan pitäisi ymmärtää ja osata soveltaakin. Onhan sitä nähty miten pieni lumikuorma saa maneesien katot sortumaan kun se lujuuslaskenta ei ollutkaan ihan niin helppoa kuin luultiin. 

Itse väittäisin, että iso osa maailman ongelmista on seurausta siitä, että ihmiset ei ymmärrä omia rajojaan. Välillä tuntuu että 90 % jengistä tekee työtä, joka on hiukan liian vaikeaa niille, joten ne tekee koko ajan vähän huonoa jälkeä ja huonoja päätöksiä, mistä sitten seuraa yleistä tehottomuutta ja ajanhukkaa ja työuupumusta. 

Oman DI-koulutuksen tärkein yksittäinen oivallus oli se, että on paljon omaan alaani liittyviä asioita, joita en tiedä ja osaa ja jotka pitää vielä oppia. 5 vuotta opintoja ja 180 opintoviikkoa ja edelleen tiedoiltaan ja osaamiseltaan vajavainen.

Vierailija
40/74 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti välittää jostain ammatista niin kyllä sen viikossa pitäisi oppia näitä "erityis"töitä lukuunottamatta. Jos haluan historian opettajaksi niin eikö ole ihan luonnollista, että minulla olisi tästä jo oppia alla ihan oma-aloitteisestikin koska miksi muuten edes haluaisin opettaa historiaa? Tietysti jos menee vain läpällä, että noniin nyt minusta tulee kemian opettaja ja vauva.fi sanoi, että kaiken oppii viikossa, eikä ole opiskellut kemiaa sitten yläasteen, sääli 5 arvosanoilla, niin tuskin kukaan olettaa sinun menestyvän tässä työssä.

Opettajakin kyllä huono esimerkki koska suurinosa oppitunneista toistaa samoja valmiita pohjia, täytyisi vain opetella päivän luento ennen sen opettamista :D 

Niin, sehän tosiaan riittää opettajalle, että tietää opetettavasta asiasta. Opettaa ei tietenkään tarvitse osata, sehän tulee automaattisesti?