MIGREENI - parhaat vinkkisi?
Outojen oireiden taustalta paljastui täysin kroonistunut migreeni. Oireita on joka päivä, koko ajan. Kolmas estolääkitys kokeilussa, laimein tuloksin.
Siispä: mikä teillä on auttanut migreeniin?
Olen jo vaihtanut kosmetiikan ja puhdistusaineet hajusteettomiin versioihin, mikä on auttanut hieman. Ei kuitenkaan merkittävästi.
Kommentit (47)
Kroonistunutta migreeniä lähtisin selvittelemään keskittymällä keskushermoston rauhoittamiseen, eli meditaatiota, joogaa, kävelyä jne. Rauhoita elämääsi niin paljon kuin mahdollista, MUTTA ÄLÄ JÄÄ SOHVALLE MAKAAMAAN.
Hieronta ja akupunktio voivat olla hyvä apu.
Tuoksujen välttelyn lisäksi lähtisin purkamaan kemikaalikuormaa joka suunnasta. Ruoka kannattaa tehdä kotona.
Omalla kohdalla järvessä uiminen on ollut valtava apu, mutta kloorivesi taas pahentaa oireita. Vaikka usein lämpötilavaihteluita suositellaan välttämään, niin itse olen saanut apua myös säännöllisestä avantouinnista (ilman saunaa tosin).
Lääkkeitä kannattaa tietenkin käyttää. Mutta niiden apu on kuitenkin rajallinen ja saattaa aikanaan heikentyä.
Mistä olet kokenut olevan apua? Mikä ärsyttää? Ihmiset ovat todennäköisesti suhtautuneet näihin ajatuksiin hyvin negatiivisesti ja vähättelevästi, mutta niistä saattaa löytyä avaimia parempaan elämään.
Kun saat oireet hallittavalle tasolle ja migreenin kuriin, sietokyky ärsykkeille pitäisi parantua. Oleellista on vaikuttaa keskushermoston yleistilaan; jos välttelet ärsykkeitä hirveässä stressissä, niin se stressi itsessään pahentaa oireita.
Äitini hyötyi kovasti vagus-hermon vahvistamisesta.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kroonistunutta migreeniä lähtisin selvittelemään keskittymällä keskushermoston rauhoittamiseen, eli meditaatiota, joogaa, kävelyä jne. Rauhoita elämääsi niin paljon kuin mahdollista, MUTTA ÄLÄ JÄÄ SOHVALLE MAKAAMAAN.
Hieronta ja akupunktio voivat olla hyvä apu.
Tuoksujen välttelyn lisäksi lähtisin purkamaan kemikaalikuormaa joka suunnasta. Ruoka kannattaa tehdä kotona.
Omalla kohdalla järvessä uiminen on ollut valtava apu, mutta kloorivesi taas pahentaa oireita. Vaikka usein lämpötilavaihteluita suositellaan välttämään, niin itse olen saanut apua myös säännöllisestä avantouinnista (ilman saunaa tosin).
Lääkkeitä kannattaa tietenkin käyttää. Mutta niiden apu on kuitenkin rajallinen ja saattaa aikanaan heikentyä.
Mistä olet kokenut olevan apua? Mikä ärsyttää? Ihmiset ovat todennäköisesti suhtautuneet näihin ajatuksiin hyvin negatiivisesti ja vähättelevästi, mutt
Lisään vielä, että hyödyn myös paljain jaloin luonnollisella pohjalla kävelemisestä kesäisin.
Triggerit vaihtelee ihmisten välillä, paitsi alkoholi varmaan kaikilla.
Itselläni on lähinnä hormonaalinen migreeni eli sen laukaisee hormonit tiettyyn aikaan kuusta.
Muista triggereistä pahin on veto. Eli en voi saada yhtään vetoa, mulla on aina joku kaulahuivi kaulassa. Kylmässä pitää olla kunnon vaatetus.
Toinen triggeri on liian rankka liikunta. Pitää tunnustella mikä on itselle sopiva taso.
Sun pitäis saada selville, mitkä sun henkilökohtaiset triggerit on, ap. Kuten tästä huomaa, ne vaihtelee hyvin paljon ihmisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäis saada selville, mitkä sun henkilökohtaiset triggerit on, ap. Kuten tästä huomaa, ne vaihtelee hyvin paljon ihmisten kesken.
Tottakai. Silti on myös keinoja, kuten nuo ehdotetut akupunktiot, joita kannattaa kokeilla triggerereistä riippumatta!
Vhh ruokavalio. Migreenilääkkeet vanhentuivat kaappiin.
Mulla ei ainakaan auttanut mikään itsehoito. Ainoa mihin yhdistyi, oli stressi, myönteinen tai kielteinen. Lääkäri ehdotti, jos päätät lakata stressaamasta, ei onnistunut. Omaan migreenin löytyi lopulta lääkkeeksi beetasalpaaja. Elimistössä ei käynnisty ylivireystilat, jotka laukaisevat migreenikohtauksen. Nyt olen puoli vuotta syönyt joka päivä beetasalpaajaa, eikä yhtäkään migreeniä!
niska/hartiajumien hoito. Työasento, liikunta, hieronta, hyvä tyyny.
- ei natriumglutamaattia
- ei punaviiniä
- ei stressiä
Heti sahalsitakuvion alkaessa menen pimeään huoneeseen istumaan pää alas taivutettuna. Olen nyt. 15 minuuttia, useimmiten se riittää kohtauksen estoon.
Minulla on kivuton migreenin muoto.
Väinönputkiuute. Siipalla auttaa kohtaukseen myös Nordqvistin Wäinö-tee, jossa on väinönputken lisäksi hillaa.
Vierailija kirjoitti:
Heti sahalsitakuvion alkaessa menen pimeään huoneeseen istumaan pää alas taivutettuna. Olen nyt. 15 minuuttia, useimmiten se riittää kohtauksen estoon.
Minulla on kivuton migreenin muoto.
Oletko otattanut labrakokeita verensokerista? Hypoglykemiakohtaus voi tehdä aivan samanlaisia ilmiöitä.
T DM1
Homeopatia. Ota yhteys homeopaattiin.
Jos migreenin alkaessa kuumottaa päätä, minulla helpottaa kylmä vesi. Eli suihkulla pää alaspäin kylmää vettä hiuksiin ja päänahkaan. Tai pään upottaminen kylmävesisankoon.
Tiktokista opin, että aamulla nautittu suolalla maustettu iso vesilasi voi estää migreenikohtauksen. Tämä toimii itselläni parhaiten. Edes alkoholia juodessa ei ole tullut migreeniä (viinistä yleensä tulee).
Vierailija kirjoitti:
Jos migreenin alkaessa kuumottaa päätä, minulla helpottaa kylmä vesi. Eli suihkulla pää alaspäin kylmää vettä hiuksiin ja päänahkaan. Tai pään upottaminen kylmävesisankoon.
Tiktokista opin, että aamulla nautittu suolalla maustettu iso vesilasi voi estää migreenikohtauksen. Tämä toimii itselläni parhaiten. Edes alkoholia juodessa ei ole tullut migreeniä (viinistä yleensä tulee).
Jos käytät tuohon ihan suolaa, niin kannattaa ostaa puhdistamatonta versiota jostain noista luonnontuote-kaupoista.
Itse suosittelen kuitenkin panostamaan ihan elektrolyyttijauheeseen.
On kieltämättä todella iso apu ollut myös mulla. Helteillä juon sitten kaksi tälläistä päivässä.
Lisäksi ubikinonia. Itse otin alkuun 200mg, sitten 300mg ja nykyään 150mg ylläpitoannoksena.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä auttaa purentalihashieronta säännöllisesti.
Minulla pehmeät purentakiskot.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut hyötyy tauriinista. Sitä on osassa energiajuomia mutta sitä voi ostaa myös erikseen tablettina.
Migreenikohtauksessa on hyötyä kofeiinista, sokerista ja tauriinista. Niitä on energiajuomassa. Muuten en niitä juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Rutiinit, nukkumaan samaan aikaan ja riittävästi lepoa, 7-9 tuntia joka yö.
2. Urheilu, juoksua 7-12 tuntia viikossa ja voimaharjoittelua joka toinen päivä. Sykkeet kaakkoon niin migreenin laukaiseva yläkropan jäykkyys on muisto vain.
3. Verenpainetta alentava lääkitys. Mulla on muutenkin matala verenpaine, joten välillä vähän huippaa, mutta parempi se kuin migreeni.
5. Ei viiniä tai suklaata. Paljon kasviksia.
Näiden avulla mulla on migreeniä vain silloin kun lipsun jostain kohdasta.
Urheililulajeilla ei ole merkitystä kunhan ei kuhjota päivää kasassa.
Samat "edut" saa kotijumpilla.
Niska- ja hartiajumppa on tärkein!
Itse otan puolen vuoden välein botoxia purentalihaksiin. Kokeilin ensin purentalihashierontoja, kun niitä kehuttiin, mutta eivät auttaneet.
Kaveri ottaa botoxia johonkin muualle, olisikohan ollut kulmakarvojen väliin? Pärjää siis huomattavasti pienemmällä tuskalla.
Iltalehdessä oli jonkun naisen juttu akupunktiosta. Itsekin pohdin, josko sitä uskaltaisi kokeilla.