MIGREENI - parhaat vinkkisi?
Outojen oireiden taustalta paljastui täysin kroonistunut migreeni. Oireita on joka päivä, koko ajan. Kolmas estolääkitys kokeilussa, laimein tuloksin.
Siispä: mikä teillä on auttanut migreeniin?
Olen jo vaihtanut kosmetiikan ja puhdistusaineet hajusteettomiin versioihin, mikä on auttanut hieman. Ei kuitenkaan merkittävästi.
Kommentit (47)
Oletko kokeillut biologisia lääkkeitä?
Sun kohdalla nähdäkseni pitkähkö sairasloma tilanteen tasaamiseen, Muuten samat kuin kakkosella:
- kunnon estolääkitys, eli biologiset lääkkeet (pistokset) ja oikean yhdistelmän etsiminen
- täysin säännöllinen elämä ja riittävä nukkuminen, ei valvomista
- säännöllinen ruokarytmi, että verensokeri ei laski
- ei alkoholia
- ei urheilua, joka kohottaa sykettä
- säännöllinen hieronta niska-hartiajumien hoitoon
- auringon ja kirkkaiden valojen välttely, aina hattu ja aurinkolasit
- silmälasien tarkistus
- ei kännykän tuijottamista
Jokaisella on varmaankin omat, pahimat triggerit, mutta nuo ovat ne yleisimmät vältettävät asiat. Itsellä esimerkiksi sykettä kohottava urheilu täysin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut biologisia lääkkeitä?
Ei ole vielä niitä kokeiltu. Toivoa on siis vielä lääkitystenkin suhteen!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sun kohdalla nähdäkseni pitkähkö sairasloma tilanteen tasaamiseen, Muuten samat kuin kakkosella:
- kunnon estolääkitys, eli biologiset lääkkeet (pistokset) ja oikean yhdistelmän etsiminen
- täysin säännöllinen elämä ja riittävä nukkuminen, ei valvomista
- säännöllinen ruokarytmi, että verensokeri ei laski
- ei alkoholia
- säännöllinen hieronta niska-hartiajumien hoitoon
- auringon ja kirkkaiden valojen välttely, aina hattu ja aurinkolasit
- silmälasien tarkistus
- ei kännykän tuijottamista
Jokaisella on varmaankin omat, pahimat triggerit, mutta nuo ovat ne yleisimmät vältettävät asiat. Itsellä esimerkiksi sykettä kohottava urheilu täysin mahdotonta.
Hieronta ei poista jännityksiä.
Itsellä auttaa purentalihashieronta säännöllisesti.
Kännykän näytön säätäminen mahdollisimman himmeäksi auttaa myös. Ei kohtauksen aikana tietenkään. Silloin makaan myttynä pimeässä.
Jotkut hyötyy tauriinista. Sitä on osassa energiajuomia mutta sitä voi ostaa myös erikseen tablettina.
Ei siihen auta mikään, kohtaus tulee kun tulee.
1. Rutiinit, nukkumaan samaan aikaan ja riittävästi lepoa, 7-9 tuntia joka yö.
2. Urheilu, juoksua 7-12 tuntia viikossa ja voimaharjoittelua joka toinen päivä. Sykkeet kaakkoon niin migreenin laukaiseva yläkropan jäykkyys on muisto vain.
3. Verenpainetta alentava lääkitys. Mulla on muutenkin matala verenpaine, joten välillä vähän huippaa, mutta parempi se kuin migreeni.
5. Ei viiniä tai suklaata. Paljon kasviksia.
Näiden avulla mulla on migreeniä vain silloin kun lipsun jostain kohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus aiemmin elämässäsi urheillut? Minulle juuri korkeasykkeinen urheilu auttaa eniten, jopa jo alkava kohtaus laantuu urheilun ajaksi. Toki ei koko päivää voi sydän kurkussa urheilla, mutta ero niiden jaksojen välillä joina en urheillut ja niiden joina urheilin paljon on jälkikäteen silmiinpistävä. Laiskoina ajanjaksoina kohtauksia oli keskimäärin 5 kertaa useammin.
Vierailija kirjoitti:
1. Rutiinit, nukkumaan samaan aikaan ja riittävästi lepoa, 7-9 tuntia joka yö.
2. Urheilu, juoksua 7-12 tuntia viikossa ja voimaharjoittelua joka toinen päivä. Sykkeet kaakkoon niin migreenin laukaiseva yläkropan jäykkyys on muisto vain.
3. Verenpainetta alentava lääkitys. Mulla on muutenkin matala verenpaine, joten välillä vähän huippaa, mutta parempi se kuin migreeni.
5. Ei viiniä tai suklaata. Paljon kasviksia.
Näiden avulla mulla on migreeniä vain silloin kun lipsun jostain kohdasta.
Urheililulajeilla ei ole merkitystä kunhan ei kuhjota päivää kasassa.
Samat "edut" saa kotijumpilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus aiemmin elämässäsi urheillut? Minulle juuri korkeasykkeinen urheilu auttaa eniten, jopa jo alkava kohtaus laantuu urheilun ajaksi. Toki ei koko päivää voi sydän kurkussa urheilla, mutta ero niiden jaksojen välillä joina en urheillut ja niiden joina urheilin paljon on jälkikäteen silmiinpistävä. Laiskoina ajanjaksoina kohtauksia oli keskimäärin 5 kertaa useammin.
Olen ollut aiemmin hyvinkin urheilullinen ja nuorena harrastin kilpatasolla. Urheilusta luopuminen on ollut itselle tosi rankkaa. Mutta joo, jokainen meistä on erilainen ja migreeniherkkyys ja migreeniä laukaisevat tekijät vaihtelevat, kannattaa nauttia siitä, että sinulle urheilu on mahdollista.
-Poistin itseltäni kaikki limsat, mehut, purukumit, ja makeiset, sekä Porevitamiinit missä on keinomakeutusaineita eli Aspartaami, ja asesulfaami K. Poistin kaikki missä on Aromivahvenne, esim. Maustesekoitukset. Auttoi koska en ollut aiemmin kiinnittänyt noihin huomiota. Steviaa voin käyttää koska se on luonnontuote. Kaupoissa piti aluksi lukea valmisruoista sisällysluettelot, nyt jo osaan varoa. Apteekissa luen edelleen itsehoitolääkkeiden sisällysluettelot.
-Saunomisen olen joutunut jättämään vähiin, siinä oli taas yksi "syyllinen."
-Säännöllinen elämä, ruokailut, ei viinejä, ei vilkkuvia valoja, ja aurinkolasit varsinkin kevättalvella ja keväisin kun aurinko paistaa kirkkaasti matalalta.
- säännöllinen elämänrytmi: säännöllinen syöminen ja riittävästi nukkuminen
- niskajumien hoitaminen
- ei tupakkaa tai tupakansavua
- varovasti alkoholia, huonoina jaksoina ei lainkaan
- huonoina jaksoina ei saunomista/ löylyjä (alalauteella voi istuskella)
- ubikinonia aamuisin