Tapaus Mira Luoti ja Suomessa miehen roviolle saattamisen helppous
Ottamatta kantaa, onko Makwan Amirkhani tehnyt Mira Luodille jotakin laitonta, mutta Miran aiempia juttuja seuranneet ovat varmaan huomanneet, kuinka hänelle näitä seksuaalisia häirintöjä on tapahtunut vähän joka paikassa.
Mira on lukuisasti kertonut, kuinka musiikin opettaja oli seksuaalinen häirikkö ilman kylläkään mitään näyttöä asiasta. Eli nähdäkseni ryhmä tyttöjä ovat silloin tuominneet miehen pervoksi. Mira on puheissaan kokenut myös keikoilla seksuaalista häirintää, kun yleisö on kuvannut näitä päntättyjä ja ketkuttavia artisteja väärällä tavalla. Myös Miran entiset puolisot ovat olleet kertomansa mukaan tavalla tai toisella ikäviä.
Mira on kertonut mediassa myös lapsena koetuista menetyksistä, vanhempien eroista, uusioperheestä
Lapsuudessa koetut ikävät tapahtumat ja turvattomuus voivat luoda tarpeen etsiä myöhemmin toistuvaa säälihuomiota ja se tuntuu olevan lisääntyvää nykypäivää.
Kuka tykkää nykyisestä Suomesta, jossa näitä rovioita järjestetään tuon tuosta ja aina vain vähäisemmistä kokemuksista tai asioista. Median pitäisi ehdottomasti perehtyä asioihin ensin ja kuulla myös vastapuolta, ennen kuin otsikoita asioista tehdään, joissa tuttuja tai tuntemattomia naulitaan ja romutetaan heidän elämä.
Myös kyseenalaista, kun joku saanut tuomion, niin hänet yhteiskunta vielä sitten niittaa. Ei saa enää palkata töihin tai urheiluseuraan, koska silloin nämä tukisivat tämän aiempaa rikosta, vaikka tuomio jo kärsitty. Usein myös pelkkä julkinen vihjailu riittää ulkoistamaan ihmisen yhteiskunnasta. Mikko Leppilampi kertoi juuri, kuinka työt loppuivat kuin seinään, kun hänestä tehtiin kyseisiä otsikoita.
Eikö se oikeuslaitos julista Suomessa tuomiot ja sankiot ja pulinat pois, ja jos ei ole tuomittu, niin silloin ei ole.
Kommentit (838)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin #punkstoo vouhkatkin luuli ja kiinni jäivät. IP:si on otettu jo talteen.
Minä en luulee. Minä tiedän. Olet ennenkin uhkaillut minua täällä syytteillä, mutta mitään ei ole tapatunut. Siksi olen nytkin ihan rauhallisin mielin. Sinähän et tässä asiassa ole edes asianomistaja, joten et voi mitään syytettä nostaa, vaikka miten uhoaisit. Sori siitäkin, pikkuinen.
Yllä on eaimerkki mielisairaasta naisesta joka varmaan tehtailee näitä kunnianloukkauksia.
Varo mitä puhut! Napsahtaa kohta syyte perättömästä väitteestä! IP-osoitteesi on otettu todisteeksi!
Voi sinua huoranpentua, anonyymiä ei voi loukata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö seksuaalirikoksissa on ihan liian löyhä Suomessa. Elinikäisen, ihmissuhteisiin, kehoon, mielenterveyteen, työntekoon, lisääntymiseen jne. vaikuttavan trauman aiheuttaja pitäisi voida tuomita niin, että oikeasti tuntuu.
Ja ylipäätään kannustaa syytteiden nostamiseen! Enemmistö seksuaalirikoksista ei koskaan tule julki, koska eletään tällaisessa uhrivihamielisessä yhteiskunnassa. Seksuaaliväkivalta ei kuitenkaan KOSKAAN ole uhrin vika! Syy on aina yksin rikoksen tekijän.
Raiskaajat, pedofiilit, puristelijat, tuijottajat ja seksuaaliset ahdistelijat ovat ihmiskunnan syöpä, joka pitäisi leikata irti tai tuhota sytostaateil
Niin. VIELÄ. Koittaa vielä sekin päivä, kun sinulle tulee iso itku siksi, ettei voimaantumisesi toteutunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en luulee. Minä tiedän. Olet ennenkin uhkaillut minua täällä syytteillä, mutta mitään ei ole tapatunut. Siksi olen nytkin ihan rauhallisin mielin. Sinähän et tässä asiassa ole edes asianomistaja, joten et voi mitään syytettä nostaa, vaikka miten uhoaisit. Sori siitäkin, pikkuinen.
Yllä on eaimerkki mielisairaasta naisesta joka varmaan tehtailee näitä kunnianloukkauksia.
Varo mitä puhut! Napsahtaa kohta syyte perättömästä väitteestä! IP-osoitteesi on otettu todisteeksi!
Anonyymin kunniaa on vähän hankala loukata. Mutta mitäpä yksinkertainen uuvatti kuten sinä siitä ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua huoranpentua, anonyymiä ei voi loukata.
Tässä maassa on vaikka kuinka paljon miesten tekemiä seksuaalirikoksia, joista mies ei ole ikinä saanut mitään tuomiota. Todennäköisesti jokainen nainen tietää ainakin nimeltä jonkun naisen tai tytön, jolle on käynyt tosi pahasti, tai jonkun miehen tai pojan, joka on syyllistynyt selvään rikokseen ja päässyt silti jatkamaan kuin ei mitään.
Nykyään puhutaan onneksi sentään jo vähän avoimemmin asioista ja otetaan esille myös menneiden aikojen kammottavia tapauksia tunnettujen miesten käytöksestä naisia kohtaan. Siltikin meidän joukossamme on tänäkin päivänä julkisuudesta tuttuja miehiä, jotka ovat tehneet jollekin naiselle tai useammallekin pahasti ja isonkin kohun jälkeen lopulta paistatelleet julkisuudessa taas kuin ei mitään.
Huoli pois, ap: Kyllä ne sieltä aina lopulta takaisin pongahtavat, ketään ei ole lopullisesti poltettu roviolla. Ja sitten kun ne vielä lopuksi kuolevat vanhoina miehinä menestyksekkään uransa jälkeen johonkin sairauteen, niin sittenhän kuolleista nyt varsinkaan ei saakaan puhua pahaa. Hys, hys.
Pidän erittäin todennäköisenä, että tässäkin tapauksessa mies todellakin on syyllistynyt asioihin, jotka vain kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö seksuaalirikoksissa on ihan liian löyhä Suomessa. Elinikäisen, ihmissuhteisiin, kehoon, mielenterveyteen, työntekoon, lisääntymiseen jne. vaikuttavan trauman aiheuttaja pitäisi voida tuomita niin, että oikeasti tuntuu.
Ja ylipäätään kannustaa syytteiden nostamiseen! Enemmistö seksuaalirikoksista ei koskaan tule julki, koska eletään tällaisessa uhrivihamielisessä yhteiskunnassa. Seksuaaliväkivalta ei kuitenkaan KOSKAAN ole uhrin vika! Syy on aina yksin rikoksen tekijän.
Raiskaajat, pedofiilit, puristelijat, tuijottajat ja seksuaaliset ahdistelijat ovat ihmiskunnan syöpä, joka pitäisi leikata irti tai tuhota sytostaateilla. Ei antaa levitä, ja vieläpä kannustaa siihen hyssyttelijöiden toimesta.
Jep jep tulihan se sieltä. Oleellista ei siis olekaan se mitä oikeasti on tapahtunut, vaan se miltä asia näyttää. Eli pikkuisen ahdistelijan/väkivallan tekijän maine ja mieli on tärkeämpi hellanlettas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymin kunniaa on vähän hankala loukata. Mutta mitäpä yksinkertainen uuvatti kuten sinä siitä ymmärtäisi.
Laitoin Makwanille vinkkiä tästä ketjusta. Toivottavasti välittää poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin toivon. Saisi hänen uhrinsa edes vähän oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa väärinymmärtää ja jankuttaa. Raiskaaja on raiskaaja, on sitten Irakista muuttanut muslimi tai Juupajoella koko ikänsä asunut kristitty. Kumpiakaan en tähän maahan halua.
En ole tehnyt kumpaakaan. Kysyin vain, miten selität ulkomaalaistaustaisten yliedustuksen, jos suurin osa tekijöistä on suomalaisia. En kysynyt sinun haluistasi yhtään mitään.
Helposti. Määrällisesti Suomessa on enemmän suomalaisten tekemiä raiskauksia, kuin ulkomaalaisten.
Mutta SUHTEELLISESTI enemmän ulkkareilla. Kokonaiskuvan kannalta on merkitystä vain sillä, keillä on suurin osuus suhteessa väkimäärään.
Älä esitä tyhmää. Jos suurin osa raiskauksista on valkoisten kantasuomalaisten tekemiä, totta kai niillä on väliä ja se on iso ongelma itsessään.
Naiselle suurin uhka on yhä edelleen oma kumppani, joka useimmiten Suomessa sattuu olemaan valkoinen kantasuomalainen mies.
Älkää nyt ihan oikeasti yrittäkö pestä... valkoista mustalla? Niin läpinäkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on vaikka kuinka paljon miesten tekemiä seksuaalirikoksia, joista mies ei ole ikinä saanut mitään tuomiota. Todennäköisesti jokainen nainen tietää ainakin nimeltä jonkun naisen tai tytön, jolle on käynyt tosi pahasti, tai jonkun miehen tai pojan, joka on syyllistynyt selvään rikokseen ja päässyt silti jatkamaan kuin ei mitään.
Nykyään puhutaan onneksi sentään jo vähän avoimemmin asioista ja otetaan esille myös menneiden aikojen kammottavia tapauksia tunnettujen miesten käytöksestä naisia kohtaan. Siltikin meidän joukossamme on tänäkin päivänä julkisuudesta tuttuja miehiä, jotka ovat tehneet jollekin naiselle tai useammallekin pahasti ja isonkin kohun jälkeen lopulta paistatelleet julkisuudessa taas kuin ei mitään.
Huoli pois, ap: Kyllä ne sieltä aina lopulta takaisin pongahtavat, ketään ei ole lopullisesti poltettu roviolla. Ja sitten kun ne vielä lopuksi kuolevat vanhoina miehinä menestyksekkään uransa
Kai ymmärrät olevasi mielisairas? Kuvittelet rikoksia sinne missä niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeutta saadaan kun pääset makselemaan herjaamisesta ja huhujen levittämisestä.
Jaaa yllättäen tämäkin keskustelu ryöpsähti aloitusaiheesta johonkin aivan muuhun. Hyvä aloitus sinänsä, mutta vauvapalstalla oleellista on, että kenestä tahansa saa puhua ja vihjailla mitä tahansa paskaa haluaa. Todisteilla niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en epäile etteikö jotain sopimatonta olisi tapahtunut mutta en voi ymmärtää miksi näin vanha asia pitää ottaa nyt esille. Jos tapaus on silloin käsitelty niin miksi palata siihen enää. Ymmärtäisin sen jos hän olisi tullut katumapäälle ettei silloin puuttunut asiaan riittävästi ja tekisi nyt vasta rikosilmoituksen. Mutta se että tulee vain vihjailemaan julkisuuteen asiasta on mielestäni typerää ja selvästi tarkoitushakuista. Tämän kohun aiheuttaminen lienee vain tapa saada julkisuutta.
Kosto on parasta terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa väärinymmärtää ja jankuttaa. Raiskaaja on raiskaaja, on sitten Irakista muuttanut muslimi tai Juupajoella koko ikänsä asunut kristitty. Kumpiakaan en tähän maahan halua.
En ole tehnyt kumpaakaan. Kysyin vain, miten selität ulkomaalaistaustaisten yliedustuksen, jos suurin osa tekijöistä on suomalaisia. En kysynyt sinun haluistasi yhtään mitään.
Helposti. Määrällisesti Suomessa on enemmän suomalaisten tekemiä raiskauksia, kuin ulkomaalaisten.
Mutta SUHTEELLISESTI enemmän ulkkareilla. Kokonaiskuvan kannalta on merkitystä vain sillä, keillä on suurin osuus suhteessa väkimäärään.
Älä esitä tyhmää. Jos suurin osa raiskauksista on valkoisten kantasuomalaisten tekemiä, totta kai niillä
Ei faktojen tiedostaminen ole tyhmän esittämistä. Aika puskassa olet saanut elää, jos et ole huomannut, miten yleisiä nimenomaan tummien tekemät s-rikokset nykyisin ovat. Ja aikas monella se puolisokin on jo tumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?! Kyllähän sillä nyt on sen "kokonaiskuvan kannalta" paljon enemmän merkitystä, jos vaikka suomalaiset miehet ovat raiskanneet satatuhatta suomalaista naista kuin jos jonkun toisen etnisen ryhmän edustajamiehet ovat raiskanneet sata suomalaista naista. Se on se kokonaiskuva, kuinka monta naista on joutunut kärsimään. Yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeutta saadaan kun pääset makselemaan herjaamisesta ja huhujen levittämisestä.
Sitä saatkin odottaa hautaan saakka :D
Mitä ihmettä?! Kyllähän sillä nyt on sen "kokonaiskuvan kannalta" paljon enemmän merkitystä, jos vaikka suomalaiset miehet ovat raiskanneet satatuhatta suomalaista naista kuin jos jonkun toisen etnisen ryhmän edustajamiehet ovat raiskanneet sata suomalaista naista. Se on se kokonaiskuva, kuinka monta naista on joutunut kärsimään. Yhteensä.
Joka kymmenes somali syyllistyy rikokseen vs. joka miljoonas suomalainen syyllistyy rikokseen. Huomaatko eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en epäile etteikö jotain sopimatonta olisi tapahtunut mutta en voi ymmärtää miksi näin vanha asia pitää ottaa nyt esille. Jos tapaus on silloin käsitelty niin miksi palata siihen enää. Ymmärtäisin sen jos hän olisi tullut katumapäälle ettei silloin puuttunut asiaan riittävästi ja tekisi nyt vasta rikosilmoituksen. Mutta se että tulee vain vihjailemaan julkisuuteen asiasta on mielestäni typerää ja selvästi tarkoitushakuista. Tämän kohun aiheuttaminen lienee vain tapa saada julkisuutta.
Tulossa on 6.9 PMMP-dokkari:
-Paula Vesala ja Mira Luoti puhuvat kokemuksistaan avoimesti Ylen uudessa dokumentissa. Kati Laukkasen ohjaama PMMP keikalla: Ei enää ikinä avaa musiikki- ja viihdealan rakenteellisia epäkohtia ja näyttää, millaista oli olla nuori naisartisti 2000-luvun Suomessa.Tästä on tullut klippejä etukätee
Jospa Mira kertoo dokkarissa, mitä tapahtui, niin saadaan kaikki palaset kokoon...
Miksi ihmeessä minua pelottaisi, jonkun aivovammaisen ylisveetin mölinät? :D:D:D: