Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaus Mira Luoti ja Suomessa miehen roviolle saattamisen helppous

Mies
26.08.2025 |

Ottamatta kantaa, onko Makwan Amirkhani tehnyt Mira Luodille jotakin laitonta, mutta Miran aiempia juttuja seuranneet ovat varmaan huomanneet, kuinka hänelle näitä seksuaalisia häirintöjä on tapahtunut vähän joka paikassa.

Mira on lukuisasti kertonut, kuinka musiikin opettaja oli seksuaalinen häirikkö ilman kylläkään mitään näyttöä asiasta. Eli nähdäkseni ryhmä tyttöjä ovat silloin tuominneet miehen pervoksi. Mira on puheissaan kokenut myös keikoilla seksuaalista häirintää, kun yleisö on kuvannut näitä päntättyjä ja ketkuttavia artisteja väärällä tavalla. Myös Miran entiset puolisot ovat olleet kertomansa mukaan tavalla tai toisella ikäviä.

Mira on kertonut mediassa myös lapsena koetuista menetyksistä, vanhempien eroista, uusioperheestä

Lapsuudessa koetut ikävät tapahtumat ja turvattomuus voivat luoda tarpeen etsiä myöhemmin toistuvaa säälihuomiota ja se tuntuu olevan lisääntyvää nykypäivää.

Kuka tykkää nykyisestä Suomesta, jossa näitä rovioita järjestetään tuon tuosta ja aina vain vähäisemmistä kokemuksista tai asioista. Median pitäisi ehdottomasti perehtyä asioihin ensin ja kuulla myös vastapuolta, ennen kuin otsikoita asioista tehdään, joissa tuttuja tai tuntemattomia naulitaan ja romutetaan heidän elämä.

Myös kyseenalaista, kun joku saanut tuomion, niin hänet yhteiskunta vielä sitten niittaa. Ei saa enää palkata töihin tai urheiluseuraan, koska silloin nämä tukisivat tämän aiempaa rikosta, vaikka tuomio jo kärsitty. Usein myös pelkkä julkinen vihjailu riittää ulkoistamaan ihmisen yhteiskunnasta. Mikko Leppilampi kertoi juuri, kuinka työt loppuivat kuin seinään, kun hänestä tehtiin kyseisiä otsikoita.

Eikö se oikeuslaitos julista Suomessa tuomiot ja sankiot ja pulinat pois, ja jos ei ole tuomittu, niin silloin ei ole.

Kommentit (838)

Vierailija
281/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapaus tullaan tutkimaan ja hyvä niin. Itselleni tulee fiilis, että Maku on kiukutellut ja paiskonut siellä tavaroita. Seksuaaliseen väkivaltaan luetaan nykyään myös halventava puhe, joten hän lienee puhunut Miralle halventavaan sävyyn. Makun kotimaan kulttuurissa naisten rooli on hyvin erilainen. 

Tilanne on varmasti järkyttänyt Miraa, mutta kun tarjottu kolminkertainen summa niin painanut asian villaisella. Nyt sitten vuosien päästä nostanut esille termin, jossa monelle tulee mieleen fyysinen ahdistelu ja koskettelu. Kyse ei ole siitä. Edelleen, halventava puhe luetaan nykyään seksuaalisen väkivallan piiriin. 

Paha sanoa mitä en tapahtunut, voihan olla, että hänellä olisi ehkä mennyt hermot täysin siellä luonnon äärellä, ja sellainen ollut pelottavaa sitten, tai ehkä jos on  jotain inhottavia juttuja sanottu.

Yhtään puolustamatta: Jotkut ihmiset ovat myös ns. intohimoisia niin hyvässä kuin pahassa, ja luonne voi olla 'tulinen', sellaiset puheet mitkä voivat olla normaaleja muualla tietyissä piireissä, ja sellainen huutaminen mikä toisia järkyttää, voi toisaalla olla arkipäivää. Sellaista olen myös havainnoinut.

Tietysti mahdoton meidän kenenkään tietää mitä siellä sitten on tapahtunut, kun ei sen paremmin kerrota. 

Vierailija
282/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen naishirvitys tämä Mira.  Jos minulla olisi valta järjestäisin kaikki me too fem.akot 6 kuukauden leirille afganistaniin.

Siinä taas yksi suomalainen mies joka ei ole yhtään sen parempi kuin afghanistalaiset miehet. Kun kerran ihannoit heitä, miksi et muuta sinne?

Päinvastoin tässä oli ponttina esittää kontrastiero suomalaisen tasa-arvon ja afganistanin välillä. Se että tasa-arvoisessa Suomessa kukkii tällaisia epäterveitä Miroja heidät tulisi laittaa tekemään tätä metoo hömppäänsä lähi-itään missä oikeasti nainen on koiran asemassa. Samaan aikaan nämä samat intersektionaalista fe.minismiä julistavat kannattavat lähi-idästä porukan haalimista tänne mikä on todella.nurinkurista.

Aivan. Logiikkaa parhaim

Eikä ole olemassa mitään argumenttia sille, että yhdenkään naisen pitäisi elää 50/50 yhteisössä sotahullujen r aiskaajien kanssa. Miehet voidaan yhtä laill laittaa afganistaniin "oppimaan" tapoja, sen sijaan että saavat elää täällä kivasti kilttien naisten keskuudessa. Jos ette arvosta näitä kanssaeläjä naisia vaan r aiskaroitte menemään, niin ehkäpä se on seuraava vaihe sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoti avautuu liki 10 vuotta vanhasta tapahtumasta. Sama juttu oli sen TTK-naisen kanssa. Voisivat nostaa asiat esille silloin kun ne on tuoreita. 

Mitä sitten? Muuttuuko teko jotenkin erilaiseksi, jos se paljastuu tuoreeltaan versus jos se paljastuu 7v myöhemmin? Vai onko tässä nyt pahinta se että tietty ottelu saattaa peruuntua kun tällaista tuli julki? 

Muuttuu. Asian tutkiminen vaikeutuu ja asiaan liittyy nyt se että Luoti vaikeni vuosiksi väitetystä asiasta pikkurahasta.

Kuvaile miten vaikkapa raiskaus muuttuu, jos siitä kerrotaan myöhemmin. Huomaa, että kysyttiin, miten TEKO

Se muuttuu ihmisten mielissä. Jos raiskattu sanoo sen tapahtuneen makuuhuoneessa, mutta syytetty kertoo etteivät he olivat koko illan olohuoneessa, niin kumpi on oikeassa? Vai onko kumpikaan oikeassa? Entä jos väitetty teko tapahtuikin keittiössä? Siinä tapauksessa voi moni muukin asia olla tulkinnanvarainen. Mitä oikeasti tapahtui ja missä?

Syytettyhän puhuu aina totta.

Vierailija
284/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuiko siellä teltassa nyt kaamea verinen räiskäys vai ottelija klähmi ja Luoti suostui olemaan tonnista hiljaa asiasta?

Päättäkää, sillä päätöksellä on merkitystä sen suhteen traumatisoituuko teosta aikuisten oikeasti vuosikausiksi kykenemättä kertomaan siitä kellekään. Klähmijöitä mahtuu 13 tusinaan, jos niistä mieli rampautuu vuosikymmeneksi niin on aika heikkoa tekoa se mieli.

No, mitä sitten, jos se mieli on heikkoa tekoa? Rampautunut se siltikin on, eikä se poista tekijän syyllisyyttä mitenkään.

Vierailija
285/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mira on lukuisasti kertonut, kuinka musiikin opettaja oli seksuaalinen häirikkö ilman kylläkään mitään näyttöä asiasta. Eli nähdäkseni ryhmä tyttöjä ovat silloin tuominneet miehen pervoksi. 

Tuo limanuljaska oli kosketellut ja lopulta nussinutkin alaikäisiä oppilaitaan ja tuorein tapaus on 2017, kun Kaarinan lukiolaismusikaali jouduttiin perumaan kokonaan kun 5 oppilasta lähti lätkimään projektista tuon samaisen opettajan ahdistelun takia. Tuolloin tyyppi saatiin oikeuteen koska oli todisteena limaiset ahdisteluviestit mitä oli alaikäisille lähetellyt.

Vierailija
286/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, minä ihan tavisnainen, olen joutunut häirinnän kohteeksi useamman kerran. Miksei siis julkisuuden henkilökin. Ette te miehet osaa edes aavistaa mitä on elää naisena. Tekis teille hyvää päästä yhdeksi päiväksi naisen nahkoihin. Näkisitte mitä ne muut miehet oikein touhuaa.

Eli joo, en ihmettele ollenkaan. Ihan normimenoa tuo on kun puhutaan seksuaalisesta häirinnästä takavuosina. Lähes kaikki naiset sitä on kokeneet muodossa jos toisessa.

Vierailija
287/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän. Miksi yrität koko ajan väistellä etkä vastaa suoraan kysymykseen? Vai kävikö tässä nyt niin hassusti että sain osoitettu ettei teon kannalta ole mitään merkitystä milloin asia tuodaan julki? Sehän ei ole meidän ongelmamme, miten mahdollinen tutkinta etenee. Siitä huolehtii poliisi. "

Kukaan ei väitä ettäkö teko siitä mihinkään muuttuisi milloin sen tuo esiin. Aikuisia yleensä kiinnostaa juridiikka tässä asiassa ja normaali-ihmisen toive on että tekijät näistä tapauksista saataisiin aina mahdollisimman nopeasti ja hyvällä todennäköisyydellä vastuuseen ja tuomiolle. Sinulle taas tuntuu olevan tärkeämpää näperrellä jotain merkityksettömiä semantiikkoja jotta voit silitellä Luodinkin päätä siitä ettei vuosikausiin kertonut tapauksesta.

Ja taas lähti uhrin syyllistäminen la

Eli olette oikeasti niitä heikompia astioita. Jos mies tulee vaikka pahoinpidellyksi ei se kymmenen vuotta nyyhki asiaa ja tule sitten mediaan epämääräisesti vihjailemaan siitä. Vaan ilmoittaa asiasta heti poliisille jos haluaa oikeutta.

Niinkö? Olet sitä mieltä, että miehet ilmoittaa kokemastaan seksuaaliväkivallasta heti poliisille?

Vierailija
288/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytön heittäköön ensimmäisen kiven. Mira Luoti noudatti tätä periaatetta ja vaikeni vapaaehtoisesti, kunnes Yle ja HS kaivoivat asian julkisuuteen.

No seksuaailrikoksen uhri on syytön, että lähdetään siitä liikkeelle.

Sinä sen sijaan ansaitset aika monta kiveä kun yrität häntä syyllistää.

En puhunut tästä kyseisestä tapauksesta ensimmäisessä lauseessa.  

Vierailija
289/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein huolestuttavinta tässäkin tapauksessa on se, että näihin tekoihin syyllistynyt mies ei edes tajua itse tehneensä mitään luvatonta saati sitten laitonta.

Mikä se on se laiton teko? Kerrotko sinä, kun tunnut tietävän.

Seksuaalinen väkivalta.

Kerrotko tarkemmin, eli onko katsottu vai koskettu?

Vierailija
290/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, niin mielestäni raiskauksesta aiheetta syyttämisestä pitäisi saada yhtä kova tuomio kuin raiskauksesta.

Tämä nostaisi kynnystä entisestään tehdä rikosilmoituksia seksuaalisesta väkivallasta, jos on vaarana, että todisteet raisk aajaa kohtaan eivät riitä, on sana sanaa vastaan ja lopulta uhri tulee itse tuomituksi.

Vierailija
291/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, minä ihan tavisnainen, olen joutunut häirinnän kohteeksi useamman kerran. Miksei siis julkisuuden henkilökin. Ette te miehet osaa edes aavistaa mitä on elää naisena. Tekis teille hyvää päästä yhdeksi päiväksi naisen nahkoihin. Näkisitte mitä ne muut miehet oikein touhuaa.

Eli joo, en ihmettele ollenkaan. Ihan normimenoa tuo on kun puhutaan seksuaalisesta häirinnästä takavuosina. Lähes kaikki naiset sitä on kokeneet muodossa jos toisessa.

No tämäkin on totta. Ei  tarvitse edes käydä baareilla tai keikoilla, esiintyy ihan normielämässä. Minä mietin että oikeastaan aika VÄHÄN näitä juttuja Miralla. Ihmettelen myös vähän sitä miksi sitä laitetaan häntä vastaan että on kertonut lapsuudenkokemuksista jne. Kuka julkimo EI kertoile lapsuudestaan, nuoruudesta jne? :D

Vierailija
292/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule olen ihan tavisnainen joka on työskennellyt ravintolassa, enkä tähän nyt sano muuta kuin että naisilla puolet viinasta valuu suoraan pilluun. 

Feminismin edellisissä aalloissa yritettiin saada maailma ymmärtämään, että naiset ovat yhtä hyviä kuin miehet. Seuraavaksi pitäisi saada se vakuutettua siitä, että he voivat olla myös yhtä perseestä kuin miehet.

Vierailija
293/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minua itse asiassa on syytetty perättömästi rikoksesta. Syyttävän osapuolen lausunto todettiin valheelliseksi ja se siitä. Ei tuo minulle niin iso juttu ollut, että sen takia haluaisin valehtelijoille niin isot rangaistukset ettei kukaan oikeastikaan uhriksi joutunut uskalla tehdä ilmoitusta kun pelkää ettei uskota ja joutuu itse vankilaan.

Niin ja en muuten saanut mitään runtua mistään perättömäksi todetun syytteen jälkeen."

Syytettiinkö sinua aiheetta raiskaukseesta vai kahvipaketin näpistämisestä? Oikeusmurhilla on eroja - ehkä sinä et saanut riittävän rajua kun ymmärrys ei tämän pidemmälle herännyt?

Vierailija
294/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinkö? Olet sitä mieltä, että miehet ilmoittaa kokemastaan seksuaaliväkivallasta heti poliisille?"

Luettele ne kerrat tältä vuosituhannelta kun mies on tullut julkisuuteen kertomaan vuosia sitten kokemastaan seksuaaliväkivallasta jota ei raportoinut poliisille.

Vertaa lukua naisten vastaavaan.

Päättele.

Vierailija
295/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. On tämä naisen elämä ihan kamalaa ihan joka päivä ja ihan joka paikassa. 🥱

Tulevaisuuden historiantutkimuksessa länsimainen feminismi 2000-luvulla tulee näyttämään erikoiselta liikkeeltä. Naiset uhriutuvat keskenään täällä kaiken hyvinvoinnin ympäröiminä. Pakkohan normaalijärkisten ihmisten on kyllästyä tuohon höpinään? Pakkohan normaalijärkisten ihmisten on kyllästyä tuohon höpinään. Siksi uhripuhe on onneksi ohimenevä ilmiö?

Vierailija
296/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein huolestuttavinta tässäkin tapauksessa on se, että näihin tekoihin syyllistynyt mies ei edes tajua itse tehneensä mitään luvatonta saati sitten laitonta.

Mikä se on se laiton teko? Kerrotko sinä, kun tunnut tietävän.

Seksuaalinen väkivalta.

Tuo ei nyt kerro itse teosta hittojakaan.

Vierailija
297/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, niin mielestäni raiskauksesta aiheetta syyttämisestä pitäisi saada yhtä kova tuomio kuin raiskauksesta.

Tämä nostaisi kynnystä entisestään tehdä rikosilmoituksia seksuaalisesta väkivallasta, jos on vaarana, että todisteet raisk aajaa kohtaan eivät riitä, on sana sanaa vastaan ja lopulta uhri tulee itse tuomituksi.

Ei se noin toimi nykyäänkään. Syyttäjä syyttää jos katsoo todisteet riittäviksi. Vain tapauksissa, joissa oikeudenkäynnin aikana ilmenee, että oletettu uhri tai todistaja on valehdellut tai lavastanut asioita, niin silloin syntyy rikosoikeudellinen tilanne. 

Vierailija
298/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut häirinnän kohdistuvan enemmän iso rintaiseen ystävääni kuin minuun. Saan olla rauhassa tissimiehiltä. Nuorempana takapuolimiehet puristivat perseestä. Nykyään saan olla rauhassa. Onko tissimiehet jääneet kivikaudelle?

Tissimiehet elävät edelleen rintaruokinta-aikaa.

Vierailija
299/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisäpiirin tietoa:

Maku on todella ylimielinen tyyppi. Ei yhtään yllättänyt tieto, että hän olisi käyttäytynyt epäsopivasti.

piste.

Vierailija
300/838 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sisäpiirin tietoa:

Maku on todella ylimielinen tyyppi. Ei yhtään yllättänyt tieto, että hän olisi käyttäytynyt epäsopivasti.

piste.

Mulla on yleistieto. Maku on iranilainen hiekkanneekkeri. Ketään ei yllätä tieto että iranilainen hiekkanneekkeri käyttäytyisi epäsopivasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi