Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tulee käsitys että masentunut ei liiku ja sitä ehdotetaan aina lääkkeeksi?

Vierailija
25.08.2025 |

Liikun tosi paljon vaikka mulla on vaikea masennus. Niin paljon että on tullut ihan marssimurruma kun kävelen niin paljon. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaiken syynä on aina ylipaino ja liikkumattomuus. Ja kaikkiin käy lääkkeeksi liikunta, laihduttaminen, Bebanthen ja Burana.

Vierailija
2/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se liikunta oloa helpottaa, vaikka ei masennusta parannakkaan. Vai ootko eri mieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liikunta tutkitusti auttaa masennukseen. Yllätys yllätys, lääkärit mielellään määräävät muutoksia elämäntapoihin, koska niillä on useita positiivisia vaikutuksia eikä juurikaan negatiivisia sivuvaikutuksia. Liikunta auttaa esimerkiksi painon ja kolesterolitason hallinnassa.

Potilaat vain usein sivuuttavat nämä neuvot ja haluavat jonkun pillerin. Tai sata tuntia terapiaa.

Vierailija
4/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun syöt niin paljon kuin syöt, liikunta ei sinua laihduta, ap. Toki painosi takia saat sen murtuman nilkkoihin. 

Vierailija
5/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä mAsEnrUnEilLa on aina kykyä kirjoitella palstoille vaikka mitä????

Vierailija
6/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan ensiksi selvittää todelka tarkkaan  onko sitä masennusta ja kuinka vakavaa, ennenkun aletaan määräämään jotain hoitomuotoja, olkoon ne jotain muuta kun lääkkeitä. Aina hassua, jos käydään hoitamaan ilman kunnon tutkimuksia, ilman yhteistyötä potilaan kanssa. Ei varmaan hyviä tuloksia silloin. 

Vierailija
7/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se liikunta oloa helpottaa, vaikka ei masennusta parannakkaan. Vai ootko eri mieltä?

Olen, montaa lajia olen kokeillut, eikä mistään ole mitään hyötyä. Kuulun niihin ihmisiin, jotka eivät saa mitään endorfiinihumalaa liikunnasta.

Vierailija
8/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska liikunta tutkitusti auttaa masennukseen. Yllätys yllätys, lääkärit mielellään määräävät muutoksia elämäntapoihin, koska niillä on useita positiivisia vaikutuksia eikä juurikaan negatiivisia sivuvaikutuksia. Liikunta auttaa esimerkiksi painon ja kolesterolitason hallinnassa.

Potilaat vain usein sivuuttavat nämä neuvot ja haluavat jonkun pillerin. Tai sata tuntia terapiaa.

Auttaa joskus, ei aina. Olen kokeillut useita lajeja ilman, että niistä olisi mitään hyötyä.

Vierailija
9/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa joskus, ei aina. Olen kokeillut useita lajeja ilman, että niistä olisi mitään hyötyä.

Kuinka usein ja kuinka pitkään?

Miten olet seurannut hyötyä? Oletko seurannut verenpainetta, kolesterolia jne?

Vierailija
10/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, montaa lajia olen kokeillut, eikä mistään ole mitään hyötyä. Kuulun niihin ihmisiin, jotka eivät saa mitään endorfiinihumalaa liikunnasta.

Eli luuletko, että se endorfiini parantaisi masennuksen?

Vierailija
11/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te nyt musta vielä ylipainoisen saitte? 

Vierailija
12/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmillä ihmisillä on tarve lokeroida muita. Kun jollain on ongelma, haetaan lokerosta itse keksimä tyyppi, eikä vaivauduta edes kysymään taustoja. Sitten jauhetaan ylimielisenä diipadaabaa, vaikkei edes tiedetä, mistä on kyse.

Vierailija
13/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan ensiksi selvittää todelka tarkkaan  onko sitä masennusta ja kuinka vakavaa, ennenkun aletaan määräämään jotain hoitomuotoja, olkoon ne jotain muuta kun lääkkeitä. Aina hassua, jos käydään hoitamaan ilman kunnon tutkimuksia, ilman yhteistyötä potilaan kanssa. Ei varmaan hyviä tuloksia silloin. 

Ei liikunta ole sinällään mikään hoitomuoto, vaan osa normaalia ihmisen elämää. Monella masentuneella tällaiset jäävät pois, kuten myös peseytyminen, sosiaaliset suhteet jne.

Vierailija
14/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te nyt musta vielä ylipainoisen saitte? 

Ks kommentti #12...

Vierailija
15/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska he itse tällä palstalla ovat väittäneet, että ihmiset ei tajua miten masennusta sairastava ei jaksa tehdä yhtään mitään muuta kuin maata sängyssä

Vierailija
16/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä mistään tuulesta ole temmattu. Masennusta hoidetaan ja sitä kautta on saatu tietoa.

Masentuneet eivät välttämättä liiku, vaan mielellään jäävät sängyn pohjalle tai pysyvät kotona. Myös täällä jotkut masentuneet ovat kertoneet samaa.

Ja se, että liikunta ehkäisee tai auttaa masennuksessa, luki vain lyhyt aika sitten jälleen jossain lehdessäkin. Sekin on tutkittu asia, että näin on.

Vierailija
17/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liikkunut ja urheillut 14-vuotiaasta lähtien säännöllisesti. Eli 24 vuotta nyt. 

Olen vakavasti masentunut ja joku aika sitten koitin itsemurhaa.

Mulle ei lekurit ole ikinä ehdottaneet liikuntaa, ne kai näkee ja tajuaa sen, että mä olen hyvässä fyysisessä kunnossa vaikka mieli on mitä on.

Ja oikeasti liikkuvalle noista neuvoista ei ole mitään hyötyä. Oon tajunnut vasta myöhään aikuisiällä että nuorempana olen pitänyt itseäni kroonisessa ylikunnossa, joka todennäköisesti vieläkin vaikuttaa. Enempi apua olisi jostain personal trainerista joka oikeasti tietää ja tajuaa ruokavalion, levon ja liikunnan suhteet.

Usea lekuri on tuntunut olevan ihan ihmeissään kun kerron että vedän 10 kilsan lenkkejä ja lankutan 10 kiloa selän päällä + syön terveellisesti.

Vierailija
18/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marssiminen ei kuulosta rentouttavalta liikunnalta, vaan jossain puuskassa tehdyltä pakolliselta liikuntasuoritteelta. Kyllä se liikunnan lajikin varmasti vaikuttaa mielialaan. Sen pitäisi olla sellaista, josta myös nauttii.

Vierailija
19/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmillä ihmisillä on tarve lokeroida muita. Kun jollain on ongelma, haetaan lokerosta itse keksimä tyyppi, eikä vaivauduta edes kysymään taustoja. Sitten jauhetaan ylimielisenä diipadaabaa, vaikkei edes tiedetä, mistä on kyse.

Joillakin ihmisillä on sellainen kuvitelma, että juuri heidän hyvinvointinsa tulisi olla muiden kiinnostuksen ehtymätön kohde. Ei ole.

Liikunnan vaikutukset on tieteellisesti tutkittu, joten luonnollisesti lääkäri lähtee ensimmäiseksi suosittelemaan mahdollisimman ei-invasiivisia toimia. Potilas voi itse olla sitä mieltä, että liikkuu valtavasti eikä saa mitään hyötyä, mutta sekä liikunnan määrää että laatua voi kohentaa ja tuloksia myös mitatata. Se, että kokeilee kaikenlaista liikuntaa ei välttämättä anna suurtakaan hyötyä, vaan hyöty tulee siitä, että liikunta on osa elämää.

Sikäli on vaikeaa uskoa, että joku liikkuu "paljon", mutta ei saa siitä "mitään" hyötyä.

20/25 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi suositellaan että monilla vaikka ei kaikilla tuosta on apua. 

M60