THL:n koventuneet laskelmat: Hallituksen sosiaaliturvan leikkaukset sysäävät 27 000 lasta köyhyyteen
Tutkimuspäällikkö Jussi Tervola kertoo leikkausten vaikuttavan etenkin tukia saaviin lapsiperheisiin.
Uusi arvio on se, että 27 000 lasta tippuu pienituloisuusrajan alle, Tervola kertoo.
Luku on siis kaksi kertaa suurempi kuin aikaisemmin on arvioitu. Arvioita ovat tehneet sekä THL:n että sosiaali- ja terveysministeriö. Niiden perusteella leikkaukset olisivat sysänneet köyhyyteen noin 11 00013 000 lasta.
THL:n uusi arvio ottaa huomioon hallituksen tekemiä kiristyksiä niin työttömyysturvaan kuin asumistukeen vuosien 2025 ja 2024 aikana. THL:n arviomenetelmä ottaa selvää leikkausten yhteisvaikutuksista.
yle.fi
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo 38 lomapäivää työntekijät on kalliita. Joutuu sijaisen ottamaan 2 kuukaudeksi.
Kohta nuo saa irtisanoa ja ottaa nuoren hoitajan tilalle, jolle ei ole kertynyt 38 lomapäivää.
Hoitaja, jolle on kertynyt 38 lomapäivää voi mennä 595 työmarkkinatuella kotiin ja myydä kesämökin ja omistusasunnon jotta saa ruokaa.
Agenda etenee.
Pakko noita on irtisanoa, kun hallitus leikkaa koko ajan sotesta.
Halvempia työntekijöitä tilalle.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
+ valtio säästää eläkkeistä.
Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä.
"Sinun uskomuksesi nyt ei vain ole kovin kiinnostavia. Siinähän mietit, olenko trolli vai en :) Kirjoitin lyhyen version siitä, mitä tapahtui. Jopa sinäkin varmaan ymmärrät (et ehkä kuitenkaan...) että yhdellä raskaudella harvoin saa neljä lasta. Minä sain ensimmäiseni tuolloin lama-aikaan. Sen jälkeen olen tehnyt kolme lasta lisää. Olen ollut töissä ja opiskellut ja ollut yrittäjänä. Sinä sen sijaan olet jäänyt katkeraksi. Ehkä se lama sitten kuritti sinua enemmän, kuin minua, sori siitä (Not). "
Ylimielinen. Itsekeskeinen. Omahyväinen. Jep. Olet parasta, mitä lapsi voisi ikinä toivoa. Plus haukut ihmisiä netissä. En kadehdi lapsiasi. Lähinnä minua säälittää, että eivät parempaa vanhempaa saaneet.
www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elaketta/
Vierailija kirjoitti:
www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elaketta/
Kun on työmarkkinatuella työkokeilussa 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hoitamassa lapsia päiväkodeissa jne niin ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisivat mennä töihin, sillä se köyhyys pois
---
No moi, persu.
Missäs ne teidän lupaamat työpaikat on?
Kunpa häpeäisit.
No oisit edellisen hallituksen aikana mennyt töihin vaikka sannukan valtion rahoittamaan floppiyhtiö työkanavaan, johdolle 840 000 euroa, tappiot 2,8 miljoonaa veronmaksajien maksettavaksi ja sannafanien mielestä työpaikkoja oli yllinkyllin jokaiselle, olisitte ulisijat silloin hakeneet niitä työpaikkoja hihhihhih....
Hihhihhiiii "verosuunnittelu" ja valtion rahojen, hyville veljille ja siskoille ,kotiuttaminen kuuluu vain oikeistolle, mitä se sannukka aitojen yli hyppii, hyhhyihyi hävetköön yhhhyhhhyhyi!
Kuullostaa nussijoiden ongelmalta ei sympatiaa
Eläkeikä nousee ja tulee potkulaki.
Sinä olet isin kanssa samassa työpaikassa. Suhteilla pääsit töihin. Miesvauva.
Vierailija kirjoitti:
Saadaan tulevaisuuden eläkkeitä alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan tulevaisuuden eläkkeitä alemmaksi.
Lisäksi 1975 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta, kun 1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Persutkin paljastuivat Suomen kansan vihaajiksi.
Onneksi persujen tavalliset äänestäjät huomasivat mikä puolue PS on.
Heitä huijattiin.
Persuista tulee pienpuolue joka lopulta jää historiaan.
Eikä tule ikävä.
Kaksinaamaisin puolue mikä ikinä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Persutkin paljastuivat Suomen kansan vihaajiksi.
Onneksi persujen tavalliset äänestäjät huomasivat mikä puolue PS on.
Heitä huijattiin.
Persuista tulee pienpuolue joka lopulta jää historiaan.
Eikä tule ikävä.
Kaksinaamaisin puolue mikä ikinä on ollut.
Moni ps kansanedustaja ei pääse eduskuntaan seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Vanhempien pitää vain sitten tinkiä omista menoistaan, jotta lasten ei tarvitse kärsiä. Syödä vähemmän, jättää pois KAIKKI omat menot (kahvilakäynnit, tupakat, bussiliput yms.), lopettaa vaatteiden ja kenkien ostaminen itselle jne.
Nykyiset kansanedustajat saa sopeutua kaksi vuotta ja sitten 595 työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitää vain sitten tinkiä omista menoistaan, jotta lasten ei tarvitse kärsiä. Syödä vähemmän, jättää pois KAIKKI omat menot (kahvilakäynnit, tupakat, bussiliput yms.), lopettaa vaatteiden ja kenkien ostaminen itselle jne.
Ollaan jätetty tollaset pois aikoja sitten.
Kun saa hetkeksi työn niin palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan ja vuokraan, koska ansiosidonnaista leikattiin.
Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin.
Kun saa 6 kuukautta työn kauppaan kassalle myyjäksi niin hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille.
Parturikampaajalla käy nykyään vain eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Kun saa 6 kuukautta työn kauppaan kassalle myyjäksi niin hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille.
Työikäiset maksaa myös kallista vuokraa, kun eläkeläisillä velaton asunto ja pieni yhtiövastike.
En ole käynyt itse parturikampaajalla 20 vuoteen. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille ja kiharoita saa tehtyä vessapaperilla.
Ei millään pätkätöillä käydä missään parturikampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelija, joka asuu vanhemman omistamassa asunnossa saa elokuusta alkaen asumislisää vain 83 euroa kuukaudessa ja asumislisää saa vain opiskelukuukausilta."
Ja se, että saa 83 euroa on häpeällistä. Nollaan olisi pitänyt saada tuki tuollaisilta. Miksi tämä on sinun mielestä ongelma? Vai riittääkö tälle spämmäämiselle vain se, että se on hallituksen päätös? Ei mitään väliä, onko päätös hyvä vai huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäiset maksaa myös kallista vuokraa, kun eläkeläisillä velaton asunto ja pieni yhtiövastike.
En ole käynyt itse parturikampaajalla 20 vuoteen. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille ja kiharoita saa tehtyä vessapaperilla.
Ei millään pätkätöillä käydä missään parturikampaajalla.
Ruokakaupasta voi ottaa välillä 10 euron hiusvärin ja puoliso laittaa sen kotona päähän ja leikkaa hiusten latvat.
Välillä leikkaan itse hiusten latvat.
Pakko noita on irtisanoa, kun hallitus leikkaa koko ajan sotesta.
Halvempia työntekijöitä tilalle.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.