Onko teistä 6000 eur palkka hyvä?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Sillä palkkatulolla pääsee Suomessa parhaiten tienaavien 10% joukkoon, eli tienaa paremmin kuin 90% muista. Eli miten se ei olisi hyvä palkka mistä tahansa työstä?
tää osoittaa vain surkean palkkatason tässä maassa, veroja toki joo pääsee maksamaan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika ökyelämää pitää viettää että tuo ei riitä.
Tuolla ei todellakaan vielä eletä mitään ökyelämää. Ihan mukavaa tavallista elämää, jossa kuitenkin täytyy vielä miettiä mihin on rahaa ja mihin ei. Progressiivinen verotus pitää huolen että ylimääräisiä ei jää.
Pitää olla todella huonot taloustaidot ja jotain impulsiivista käyttäytymistä ja addiktioita, jos tuosta palkasta ei muka jää mitään ylimääräistä.
Tuosta 3500 e/kk ei kyllä jää yhtään yli, eikä pysty edes kattamaan yllättäviä autonkorjauksia, silmälaseja, yms.
Nettotuloni ovat n. 6500 e/kk ja siitä jää noin tonni kuussa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Pakko mainita, että jos palkkasi on 6000€ niin se maksaa työnantajalle 9000€ vaikka sinä saat käteen vain 3500-4000€. Sitä voi kysyä että kuka pölli yli puolet? (Vastaus on että sosialistit syövät sinunkin pöydästäsi puolet siitä mitä pöytään kannat)
Sivukulut ja progressiivinen verotus ovat suurin syy siihen miksei hyvilläkään työntekijöille voida aina maksaa erityisen isoja palkkoja.
Eli olet sitä mieltä, että eläkemaksu joka on siis neljännes koko palkkakustannuksista on täysin turha ja sosialistien tekosia? Sinä olet valmis siihen, että lopettaan tuollainen maksu, ja sen jälkeen kukaan ei enää saa eläkettä, ei nykyiset eläkeläiset, eikä tulevat?
Sitä paitsi, ei se ole ollenkaan paha kustannut työnantajallle että bruttopalkka + 1,26 kertoimella siihen lisää, ei yleensä mene 1,5 kertoimella. Muut sivukulut on eläkemaksuun nähden pienet. Mutta minkäs teet? Meillä on tässä maassa 15 vuoden päästä 900 000 yli 75-vuotiasta, eli niitä jotka ovat olleet jo noin 10 vuotta eläkkeellä, ja yhä porskuttavat. Ja kuluttavat suurimman osan erikoissairaanhoidon kuluista, siis siitä joka on erityisen kallista veronmaksajille. Mitä vanhempi väestö, sitä enemmän syöpää jne. kalliita hoidettavia.
Pohjapalkkana ok jos siihen tulee säännölliset bonukset päälle niin, että se on kokonaisuudessaan ainakin pari tonnia enemmän kuukautta kohti.
Kaikkialla muualla paitsi av:lla tuo on hyvä palkka. Täällä kaikki paitsi Konalan jauhelihamies tienaavat vähintään päivässä tuon verran, joten on palstalaisten kontekstissa umpisurkea.
Itselläni oli joskus vuosipalkka noin satatuhatta eli pääsin kusitolpan asemaan että verottaja julkaisi minunkin raha-asiani sensaatiolehdille.
Tietysti kun olen tavallinen pulliainen niin minun 8500€/kk tuloni eivät kiinnostaneet suurta yleisöä, mutta valitettavasti lieveilmiöitä tuli myös lähipiiristä.
Todellisuudessa sain käteen noin 4000€ koska osa verotettavasta tulosta oli autoetua. Puolisoni on matalapalkka-alalla ja saa käteen noin 1800€/kk. Yhteensä nettotulomme olivat siis 5800€.
Jos osaa laskea niin tajuaa että se vastaa sitä ansiotuloa minkä kaksi 4000€/kk bruttopalkkaa nauttivaa saisivat nettona. Eli esim sairaanhoitaja ja vanhempi konstaapeli voivat tienata tämän verran vuorolisien kanssa.
Pitääkö joku viisi henkistä perhettä jossa toinen vanhempi on hoitaja ja toinen poliisi jonain isorikkaina? No ei pidä, mutta jostain syystä meitä pidettiin.
Silloin kyllä vit#utti kun tajusi miten ahnaasti tämä sosialistinen verotus ja julkishallinnon kulut leikkaavat siivet siltä haaveelta että voisi oikeasti muuttaa elintasoaan tai vaurastua ihan vain töitä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka vastuullista työ on, onko esimerkiksi esihenkilötyötä ja talousvastuuta.
Pomot ovat niin turhia kuin olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ei todellakaan vielä eletä mitään ökyelämää. Ihan mukavaa tavallista elämää, jossa kuitenkin täytyy vielä miettiä mihin on rahaa ja mihin ei. Progressiivinen verotus pitää huolen että ylimääräisiä ei jää.
Pitää olla todella huonot taloustaidot ja jotain impulsiivista käyttäytymistä ja addiktioita, jos tuosta palkasta ei muka jää mitään ylimääräistä.
Ei todellakaan pidä. Tuosta jää käteen karkeasti n. 3500€. Jos nyt esimerkiksi olet taloutesi ainoa palkansaaja jolla on muutamia huollettavia ja asuntolainaa, ehkä vielä opintolainaakin jäljellä, ei siitä ihan hirveästi jää mitään millä mällätä vaikka olisi miten harkitseva raha
Mulla on just tämä tilanne. Vaimo ei saa mitään, lainoihin menee toista tonnia kuussa ja vielä teini kotona. Raha riittää kyllä hyvin, mutta mitään ulkomaanmatkoja tms emme tee. Säästöön jää 100€ kuussa
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten asua ihan Helsingissä, muutama lapsi, exä ja lapsilla harrastus, pakollinen auto tai kaksi. Ei sillä enää öljyillä sitten.
Mä tienaan ton verran, vaimo taas tekee hoitsuna nelipäiväistä viikkoa päivätyönä, eli ei mitään lisiä, hänen palkka hyvin pieni.
Näistä kun maksaa 2 autoa (asutaan maalla, työpaikat kauempana), lasten päivähoitomaksut, asuntolainan, asumisen ja elämisen, niin ei siitä kauheasti käteen jää.
Ja koomisinta tässä kuuden tonnin palkassa on se, että kun siirryin esihenkilötehtävistä (reilu 4k€/kk) päällikköhommiin (6k€/kk), palkka nousi melkein kaksi tonnia.
Käteen jäävä osuus nousi reilu 500€, progressiivinen verotus on ihana asia 🥰
Siis onko tavallisesta toimistotyöstä jonkun mielestä 6000 eur normaali palkka?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tavallisesta toimistotyöstä jonkun mielestä 6000 eur normaali palkka?
Tavallinen toimistotyö on melko häilyvä käsite.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla paitsi av:lla tuo on hyvä palkka. Täällä kaikki paitsi Konalan jauhelihamies tienaavat vähintään päivässä tuon verran, joten on palstalaisten kontekstissa umpisurkea.
Paitsi, jos puhutaan vaikkapa lapsilisien poistosta hyvätuloisilta, niin silloin 3000 e/kk on jo niin hyvä palkka, että sen saava ei tarvitse lapsilisää.
Tänne ilmeisesti naputtelee valtaosin ylimmän tulodesiilin vaikuttajia. "6000 on hyvä lähtöpalkka", buhahahaaa
Kun olin vielä palkkatyössä, niin sain asiantuntijan hommista 14 viimeistä vuotta yli satatonnia vuodessa. Viimeisenä vuonna päälle 132K €. Ei ollut alaisia, mutta sen verran stressaava hommaa, että lopulta sain tarpeekseni ja perustin oman firman. Kallis harrastus (ralli) vei rahaa siihen malliin, että muutoin tuli elättyä melko tavanomaista elämää. Nyt ralliauto on onneksi myyty ja harrastus pantu pakettiin.
Jos tuotat työnantajallesi vähintään palkkasi ja sivukulujen verran rahaa niin olet palkkasi ansainnut mutta lähinnä sinun pitäisi tuottaa työnantajallesi vähintään kolme kertaa enemmän kuin kulusi ovat niin silloin sinua voisi kutsua tuottavaksi sijoitukseksi. Vain työnantajasi tietää oletko sinä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tänne ilmeisesti naputtelee valtaosin ylimmän tulodesiilin vaikuttajia. "6000 on hyvä lähtöpalkka", buhahahaaa
Niin, yllättääkö sinut se että jos puhutaan asiantuntijatyön palkkatasosta niin enemmistö vastaajista ei olekaan osa-aikatöissä hyllyttäjänä?
Kohtalainen. Tienaan itse 8900 kuussa.
No mä olen asiantuntijahommissa ja tienaan noin 10000€/kk. 6000€ on umpisurkea ainakin mun hommissa.
Asiantuntijahommia toki on monenlaisia. Lisäksi mulla on aika erityisosaamista ja kokemustakin vaativista hommista on yli 35 vuotta. Ei voi olettaa että esim. vasta valmistunut tienaisi saman kuin minä. Jollekin junnulle 6000€ voi olla ihan hyvä liksa, hommista riippuen.