Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL

Vierailija
24.08.2025 |

Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?

Kommentit (16540)

Vierailija
16481/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julia-hullu taas löytänyt paikalle. 

T. Arttu-hullu

Vierailija
16482/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselta, jos vastassa olisi ollut myös rauhallinen, enemmän tilaa Jannelle antava nainen"

Tämä siis on juuri sitä projisointia, että on vastuullinen vanhempi, toisissa olosuhteissa parempi ihminen, sitoutunut jne. Et tiedä näistä todellisuudessa mitään, mutta on helppo kuvitella, kun toinen on vaan hiljaa paikallaan.

Hän näyttää niin sympaattiselta, että on varmasti oikeissa olosuhteissa sympaattinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16483/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alusta asti kävi ilmi, miten huonosti ja epäkunnioittavasti Janne kohteli Katria. Katri oli kaiken kaikkiaan todella ihana, rakentava ja sosiaalisesti taitava nainen, joka antoi anteeksi Jannen ikävän käytöksen. Moni ei olisi sietänyt tuota, itse olisin lopettanut leikin kesken jo häämatkalle lähtiessä. Moukkamaista käytöstä Jannelta, itse asiassa melkein koko häämatkan ajan. 

Juu, Janne ei ollut ihastuksissaan Katrista, mutta on tosi epäkypsää antaa sen näkyä ja kiukutella toiselle, vieraalle ihmiselle. Janne pilasi pelin olemalla ikävä ja ajamalla Katrin luotaan, ja alkoi lopussa huomata mitä menettää. Mutta Katrin onni. Hän tarvitsisi reippaan ja iloisen miehen, vaikkapa Anniinan Villen tyyppisen positiivisen ja aktiivisen tyypin.

Katri kuin Anniina? En vertaisi heitä. Anniinasta huokuu positiivisuus ja joustavuus. Katri ollut yhtä kauan sinkkuna kuin Elisa - molemmilla sinkkuuteen varmaan hyvät syyt. Selkeästi Janne ja Katri olivat kehnosti yhteensopivia, mutta minusta yksisilmäistä laittaa kaikkea Jannen syyksi. Jos Katri ei katso peiliin omaa osuuttaan suhteen ongelmista ei opi mitään eikä onnistu uusissakaan suhdekokeiluissa.

Miksi palstalla halutaan aina nähdä suhteet mustavalkoisesti, aina yksi syyllinen ja yksi syytön kärsijä. Eikö kaikessa vuorovaikutuksessa tarvita kaksi, kummankin käytös vaikuttaa mihin suuntaan suhde kehittyy. Esimerkiksi minun mieheni ex pitää miestä syylllisenä kaikkiin heidän ongelmiin, minun ex syyttää minua. Me taas nykyisen mieheni kanssa käsiteltiin omat erot keskittyen omaan käytökseen terapioissa ennen kuin tavattiin, otettiin kumpikin opiksi historiasta eikä nyt ole toistettu omia virheitämme. Tästä taas on seurannut tasapainoinen, onnellinen parisuhde, jossa molemmat voivat hyvin. Kun sekä osallistujat keskittyisivät enemmän omaan käytökseen kuin toisen syyttelyyn oppisivat enemmän - ja toivoisin, että me katsojat pystyttäisiin näkemään vuorovaikutus ja sen vaikutus molempien käytökseen.

Vierailija
16484/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matin yllä on ns. säteenkehä johtuen ihan parista, joka hänelle valittiin. Helppo näyttää hyvältä tuossa asetelmassa kun kaikki kohdistavat negatiivisen huomion osapuoleen, joka ei tajua, milloin kannattaisi olla hiljaa. Matissa on varmastikin huonoja puolia, ehkä jopa niitä, joita Elisa on nostanut esiin. Ne jäävät nyt piiloon niin on helpompi myhäillä. 

Kaikissa ihmisissä on hankalia puolia, haloo. Mutta Matista nähtiin jotain olennaista: kiltteys, herkkyys, romanttisuus, terve mieli ja lämmin sydän. Ja komea ulkonäkö siihen päälle. 

Tähän voisi kyllä hieman muunneltuna laittaa sen kaikkien jo moneen kertaan näkemän viestin: Parempaa puolisoa kuin Matti Elisa tuskin itselleen löytää. Elisalle osui todellinen lottovoitto parin valinnassa, mutta mokasi sen heti alusta alkaen aivan täysin.

Vierailija
16485/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katri ja Janne. No ei tullut paria, se alkoi näkyä kyllä aika nopeasti. Janne ei välttämättä ihastunut Katrin ulkonäköön, mutta ei ihastunut luonteeseenkaan. Katri myöntää lpuukeskusteluissa kuinka on "sähikäinen", Jannelta lipsahtaa, että puistotapaamisessa Katri oli kiva, "kun ei koko ajan huomautellut silloin". Ei ole näkynyt kaikki kameralle, ovat piiottaneet käyttäytymistään kameroiden edessä. Katri ilmeisesti hyvin nopeasti reagoiva, kontrollihakuinen. Sanoi itse, että Janne on maadoittanut  häntä. Eli on ilmeisesti mennyt kierroksilla, ottanut outoa tilannetta haltuun tivaten ja käskyttäen, Janne reagoinut siihen vetäytymällä vielä enemmän jo flegmaattiseksi näyttävään rauhallisuuuteen. Varmaan parissa sama kuin Matilla ja Elisalla, kun miehellä jo valmiiksi ne lapset, ei jaksa ruveta aikuiselle naiselle isäksi rauhoittamalla toisen sähikäisyyspurkauksia jatkuvasti? Jospa Katri huomaa omaa osuuttaan suhteen epäonnistumisessa, jos suhdetta haluaa kannattaa opetella pois määräilystä ja nalkuttamisesta."

Katrilla pitäisi olla "maadoittajan" sijaan mies, joka oikeasti tykkää sähikäisistä ja näkee Katrissa positiivisiakin puolia, niin Katrin ei tarvitsisi hermoilla, että olisi miehelle vääränlainen, mikä saattaisi näkyä käytöksessä. Sellainen mies, joka tykkää, että elämässä on vähän vipinää.

Vierailija
16486/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa oli aika negatiivinen alun pitäen ja lähti huumorittomalle linjalle. Joku trauma aiemmasta parisuhteesta huokuu.

Sivuhuomautuksena, miksi käyttää punaista niin paljon, kun se ei sovi hänelle ollenkaan.

Vierailija
16487/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kirjoittaa, että Katri ei tarvitse miestä, joka maadoittaa, vaan sellaisen sähikäisistä pitävän. Eli pääasiana on ettei Katrin tarvitse yhtään miettiä puhumattakaan muuttaa omaa käytöstään. Tuolla tavoin Katri jää  sinkuksi pelkäksi koirien äidiksi

Vierailija
16488/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mua nauratti, kun Elisa ja Matti menivät talvipuutarhaan, niin kuinka vihaisesti sisääntullessa Elisa mulkaisi yhtä kukkaparkaa tyyliin, että mikä sinäkin oikein luulet olevasi. Ihme ettei kasvi kuihtunut pelkästä pelosta. Kyllä on äkäinen ihminen.

On kyllä aikamoinen, kun oikein kukkaakin pitää haastaa, varmaan oli liian värikäs. :D

Vierailija
16489/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luin IL:n tai IS:n jutun, jossa Mikko ikään kuin syyttelee Iinaa siitä, että suhde on niin tasainen eikä räiskyvä. Itse olen ihan toisessa käsityksessä siitä, kumpi tuossa on se osapuoli, joka on tasaistakin tasaisempi. Vai tarkoittaneekohan tuolla sitä alkuinnostusta ja kipinää, jota ei sitten lainkaan ole ollut. Eipä sitä voi toisen osapuolen syyksi laittaa, ihmisillä klikkaa tai ei. Nämä eroavat vuoden sisään."

Spoiler:

Joo, siinä jutussa Mikko sanoi jotain tyyliin, että Iina ei ole sellainen ihminen, että olisi helppo tehdä elämästä erityinen. Toihan kuulostaa tosi pahalta, itselle olisi ikävä kuulla tuollaista kumppanilta. Eikä Iina ole päässyt heittäytymään, kun toiselle jo saunalauttakin on riehumista.

En tiedä Iinalle sopisi joo rauhallinen kissaihminen, mutta toisaalta myös loogisanalyyttisen sijaan enemmän sellainen keskusteleva tunneihminen, koska Iina on enemmän ns. pehmeä kuin ns. perinteinen "insinööriluonne". Jollei nyt Matti, niin Matin oloinen mies. 

Vierailija
16490/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko sanoi, että on nuorempana ollut masennusta. Mun mielestä se on erittäin masentuneen oloinen koko ajan. Spontaani nauru ja ilo on poissa ja pelkää analyyttistä pohdiskelua koko ajan.

Vierailija
16491/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alusta asti kävi ilmi, miten huonosti ja epäkunnioittavasti Janne kohteli Katria. Katri oli kaiken kaikkiaan todella ihana, rakentava ja sosiaalisesti taitava nainen, joka antoi anteeksi Jannen ikävän käytöksen. Moni ei olisi sietänyt tuota, itse olisin lopettanut leikin kesken jo häämatkalle lähtiessä. Moukkamaista käytöstä Jannelta, itse asiassa melkein koko häämatkan ajan. 

Juu, Janne ei ollut ihastuksissaan Katrista, mutta on tosi epäkypsää antaa sen näkyä ja kiukutella toiselle, vieraalle ihmiselle. Janne pilasi pelin olemalla ikävä ja ajamalla Katrin luotaan, ja alkoi lopussa huomata mitä menettää. Mutta Katrin onni. Hän tarvitsisi reippaan ja iloisen miehen, vaikkapa Anniinan Villen tyyppisen positiivisen ja aktiivisen tyypin.

Katri kuin Anniina? En vertaisi heitä. Anniinasta huokuu positiivisuus ja joustavuus. Katri ollut yhtä

Missä sanottiin Katrin olevan kuin Anniina? 

On se vain väärin uskoa silmiämme, kun kaikki mitä Jannesta näimme oli vaikeaa, ärsyttävää, harmillista, vastentahtoista. Huonoa käytöstä ja itsereflektion puutetta. Sitten kaivamalla kaivaen hänestä löytyi välillä pilkahdus ihan ookoota. Voi herranen aika miten raskas vedettävä hänen kaltaisensa ihminen on energiselle ja positiiviselle ihmiselle. 

Vierailija
16492/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellisesti yhdistetty pari nämä Elisa ja Matti. Matti vaikuttaa nähdyn perusteella herkältä ja varovaiselta, hitaasti lämpiävältä (satutetulta?), sellaiselta joka vetäytyy ja muuttuu etäiseksi, jos toinen on jyräävä. Elisa taas (jälleen nähdyn perusteella) vaikuttaa olevan tietoinen omista tarpeistaan (mä tahdon, mä haluan, mä tarvitsen...). Asiantuntijoiden varovaisenkin lähestymisen kokee persoonaansa kohdistuvana arvosteluna ja hyökkää.

Elisa kaipaa kosketusta ja fyysisyyttä, ilman niitä hän ei koe läheisyyttä, Matti taas tarvitsee tutustumista ja muunlaista läheisyyttä ennenkuin syntyy fyysisen läheisyyden tarvetta.

On vaikea tietää millaisen kuvan parit ovat asiantuntijoille alunperin antaneet itsestään. Monella on kyllä itsestään hyvin erilainen kuva kuin ympäristöllä. Noinkin vahvan ihmisen kuin Elisan ympärillä ihmiset saattavat oppia myötäilemään ja varomaan tai sitten ovat yhtä suorasanaisia ja synkkaavat kommunikoinnissa. Toki moni yllättyisi miten hauska ja mukava ystävä voikin parisuhteessa toistaa esimerkiksi toksista kaavaa, pelata valtapeliä, taantua tms.

Nykyihmisiä kehotetaan aina "kuuntele itseäsi", "poista sulle vahingolliset ihmissuhteet elämästäsi" ja pyöri ylipäätään oman napasi ympärillä. Tekisi hyvää unohtaa itsensä ja omat tarpeensa ja tehdä vaikka vapaaehtoistyötä heikompien parissa. 

Vierailija
16493/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oli nähtävissä alusta lähtien, että Iina ja Mikko eivät ole ehkä pysyvä pari. Heillä molemmilla on todella hieno asenne toisiinsa, elämään ja tähän formaattiin, ovat molemmat aivan ihania ihmisiä jotka aidosti osaavat reflektoida itseään ja käytöstään. Mutta pysyvänä parina, yhdessä en heitä jostain syystä pitkän päälle näe. 

Mielenkiintoista siis nähdä viimeisessä jaksossa ovatko yhä yhdessä. Loppukeskustelussahan he siis kertoivat jatkavansa yhdessä, mutta etenkin Mikolta tuli kyllä myös sen verran erikoista kommenttia, että omaan korvaani se kuulosti siltä, että ei tuosta tosiaan pysyvää ehkä tule. 

Vierailija
16494/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää se, että eikö tulevan puolison ulkonäkö ole aiemmilla kausilla ns. hyväksytetty etukäteen? Eli Elisa olisi näyttänyt vihreää valoa Matin kuvalle. Vai onko Matti vetäissyt ne hiuksensa ex tempore sinisiksi häiden alla? Jos näin, niin ymmärrän kyllä Elisan harmin, koska kyseessä oikeasti kuitenkin on aika huomiota herättävä asia. Tietysti hiusten väri on myös helppo muuttaa ja Matti on kaikin puolin mahtavan oloinen tyyppi, mutta kyllä minäkin olisin joutunut alkuun vähän nieleskelemään. Toki silti toivottavasti olisin osannut ulospäin käyttäytyä neutraalisti ja sivistyneesti.

Vierailija
16495/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttikö ketään muuta jakson 12 Iinan lässytys? Tuli jotenkin todella teennäinen fiilis hänestä.

No, en tiedä ärsyttikö, mutta aika erilaista kuitenkin, kun verrataan Mikkoon. Kun tehtävänä oli kertoa, mikä kokemus eniten on muuttanut sinut eniten sellaiseksi kuin nyt olet. Iina katsoi asuinpaikkojen muuton olleen sellainen. Mikolla taasen järkyttävä kohtalo, kun hilkulla väisti murhatuksi tulemisen.

Eli mitä pitää stressaavana ; toinen muuttoa, toinen kuolemaa. Ovat jotenkin eri tasolla, mitä kokevat olleen vaikeuksia. Mikko kasvanut enemmän.

Ei ole todellista :DDDDDDD

Iinallako olisi myös pitänyt olla kokemus siitä, että  henki lähtee justiinsa? Kaikkiko me tarvitaan kokemus siitä, että joku hullu tähtää pyssyllä, että voitas olla hyviä ihmisiä?

Pientä rajaa nyt noihin höpinöihin.

Eiköhän meillä suurimmalla osalla ole elämän eniten vaikuttanut asia joku muu, kuin se, että melkein tulee ammutuksi?

Noin nuorilla ihmisillä ei välttämättä ole vielä edes kokemusta läheisen ihmisen kuolemasta, joka voisi olla toinen kamala asia ihmisen elämässä. Meillä muilla se on jotakin ihan eri sarjassa painivaa.

Vierailija
16496/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoittaa, että Katri ei tarvitse miestä, joka maadoittaa, vaan sellaisen sähikäisistä pitävän. Eli pääasiana on ettei Katrin tarvitse yhtään miettiä puhumattakaan muuttaa omaa käytöstään. Tuolla tavoin Katri jää  sinkuksi pelkäksi koirien äidiksi

Katrista sai kyllä harvinaisen tasa-painoisen ihmisen kuvan. Pystyy keskustelemaan ja se ei aina ole olleenkaan itsestään selvää. Janne on yllättävän nopeasti tulistuvaa ja hermonsa menettävää tyyppiä, mitä ei heti olisi ulkoisesta olemuksesta uskonut. Vi*tut lenteli ja piti lähteä rauhoittumaan toiseen huoneeseen.

Tyynissä vesissä ja niin edelleen.....

Janne on tyytyväinen, kun saa istua sohvalla ja katsoa lätkää, eikä mikään häiritse.

Jos pitäis valita kumman kaltaisen ihmisen kanssa haluaisi parisuhteen, niin voiton vie Katri. Ei oikeasti  jaksaisi tuollaista sohvaperunnan elämää. Katellaan.....ja koskaan ei tapahtuisi mitään.

Vierailija
16497/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavissa on parikin ihmistä, jotka ovat todella hyviä ja lojaaleja ystäviä, vahvoja mielipiteissään, hauskoja, arvoistaan tietoisia ja melko ehdottomia. Todella ilopillereitä ja kekseliäitä isossa porukassa, sosiaalisia jne. Saavat varmasti paljon positiivista palautetta ystäviltä, itsekin olen kehunut heitä, ystävinä jne.

Mutta parisuhteet ei ole tasavertaisia tai hyviä, parisuhteessa puoliso vetäytyy heti kun toinen hyökkää (ja vahva ihminen hyökkää heti jos toinen on vastakarvaan) ja jää muutenkin koko ajan tapetiksi ja varjoon. Ehdottoman ja mustavalkoisen ja joustamattoman kanssa on vaikea elää. 

Vierailija
16498/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa jo vähän naurattaa, että miten niin luotaantyöntävä ihminen juuri kaipaa eniten sitä läheisyyttä. Persoona on kuin kaktus, joka huutaa "Halaa minua perkele!"

Janne on kiroileva siili ja Elisa huutava kaktus. Nämäkään eivät tosin sopisi yhteen.

Vierailija
16499/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisasta tulee mieleen ylimielinen narsistinymfomaani - minä sitä minä tätä, minä minä minä. 

Vaatii pokkaa ja häiriintynyttä itserakkautta peittää kameroidenkin edessä hääkuvasta toinen ja sanoa että nyt se on parempi. Tietysti kun on vain minä olen siinä. 

Matille hatunnosto, itsellä olisi ollut melko erilaisen räiskyvä reaktio tollaseen harakkaan.

Vierailija
16500/16540 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä, miksi Katja ei voisi muuttaa Tampereelle töiden takia. Eikös hän työskentele hätäkeskuksessa ja nehän vastailee mistä sattuu. Muutenkin tuo välimatka on loppujen lopuksi aika pieni. Aivan hyvin voisivat jatkaa tutustumista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi