Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (22308)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siihen Janneen liittyy se perisuomalainen miesfantasia, jossa rauhallinen ja vähäpuheinen mies ajatellaan jostain syystä luotettavaksi, tasapainoiseksi ja ymmärtäväiseksi. Eli projisoidaan siihen kaikkeen ääneensanomattomuuteen ja eleettömyyteen se mitä itse tarvitaan.
Tiedän useita tällaisia miehiä, jotka oikeasti sitten sisällään ovat ärtyneitä, pikkumaisia ja padonneet tunteita sisälleen vaikka kuinka kauan. Jotkut toki on sitten oikeastikin rauhallisia ja vähäpuheisia ja sitten aina välilä sieltä pilkottaa sellainen lempeä ajatusten Tonava ja hellä rakastaja, mutta niin harvoin, että en laskisi.
Täällä ei tunnuta ymmärtävän, että Jannen käyttäytymiseen vaikuttaa paljon hänelle valittu pari. Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselta, jos vastassa olisi ollut myös rauhallinen, enemmän tilaa Jannelle antava nainen. Katri itse on useamman kerran käyttänyt itsestään sanaa sähikäinen. On ilmeisesti nopeasti reagoiva, hyvin kontrollihaluinen ja henkisesti tilan täyttävä ihminen. Hitaampi Janne otti päinvastaisen roolin: hiljeni jopa kavereidensa seurassa kun Katri halusi olla äänessä, jarrutti passiivisuudella kun ei jaksanut ruveta kaikesta Katrin kanssa vääntämään. Jos Jannen olisi pitänyt olla suhteessa aktiivisempi, niin eikö Katrin olisi pitänyt yrittää käyttäytyä hieman rauhallisemmin, määräillä ja kontrolloida hieman enemmän, odottaa, että Jannekin saa mahdollisuuden puhua ja hetkellisesti liidata? Itse olen rauhallinen ja joissain käytännön asioissa hidas, olisi hankalaa touhuta yhdessä Katrin kaltaisen kanssa.
Minulla olo, että suhde ei kaatunut ulkonäköjuttuihin, vaan luonteiden liialliseen erilaisuuteen.
Matin yllä on ns. säteenkehä johtuen ihan parista, joka hänelle valittiin. Helppo näyttää hyvältä tuossa asetelmassa kun kaikki kohdistavat negatiivisen huomion osapuoleen, joka ei tajua, milloin kannattaisi olla hiljaa. Matissa on varmastikin huonoja puolia, ehkä jopa niitä, joita Elisa on nostanut esiin. Ne jäävät nyt piiloon niin on helpompi myhäillä.
Elisalla on aivan valtava tarve päästä sanomaan, ettei ole tehnyt mitään virhettä ja moneen kertaan yrittänyt ääneen itselleen vakuuttaa, että eihän heillä edes ollut mitään suhdetta, vaikka tosiasiassa juuri hänessä itsessään se vika oli, ettei sitä suhdetta päässyt muodostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siihen Janneen liittyy se perisuomalainen miesfantasia, jossa rauhallinen ja vähäpuheinen mies ajatellaan jostain syystä luotettavaksi, tasapainoiseksi ja ymmärtäväiseksi. Eli projisoidaan siihen kaikkeen ääneensanomattomuuteen ja eleettömyyteen se mitä itse tarvitaan.
Tiedän useita tällaisia miehiä, jotka oikeasti sitten sisällään ovat ärtyneitä, pikkumaisia ja padonneet tunteita sisälleen vaikka kuinka kauan. Jotkut toki on sitten oikeastikin rauhallisia ja vähäpuheisia ja sitten aina välilä sieltä pilkottaa sellainen lempeä ajatusten Tonava ja hellä rakastaja, mutta niin harvoin, että en laskisi.
Täällä ei tunnuta ymmärtävän, että Jannen käyttäytymiseen vaikuttaa paljon hänelle valittu pari. Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselt
Olet väärässä. Janne oli ihan tuppisuuna kavereidensa kanssa myös niissä tilanteissa, missä katri ei ollut mukana vaan janne oli ihan keskenään kavereidensa kanssa. Janne ei silloinkaan vastaa kuin yhdellä sanalla. Kavereiden tullessa mökille katri antoi tilaa ja odotti, että janne ottaisi "isännän" asenteen, muttei ottanut vaan oli hiljaa, joten katrin oli pakko puhua ja emännöidä tilanne, muuten olisi ollut nolo tilanne kun kumpikaan isäntäparista ei juttele vieraille.
Olet väärässä. Janne oli ihan tuppisuuna kavereidensa kanssa myös niissä tilanteissa, missä katri ei ollut mukana vaan janne oli ihan keskenään kavereidensa kanssa. Janne ei silloinkaan vastaa kuin yhdellä sanalla. Kavereiden tullessa mökille katri antoi tilaa ja odotti, että janne ottaisi "isännän" asenteen, muttei ottanut vaan oli hiljaa, joten katrin oli pakko puhua ja emännöidä tilanne, muuten olisi ollut nolo tilanne kun kumpikaan isäntäparista ei juttele vieraille.
--jatkoa tähän:
Lisäksi janne toistuvasti kuvailee itseään rennoksi, rempseäksi ja huumorintajuiseksi. Näistä puolista mitään en ole sarjassa nähnyt. Jos kuvailee itseään noin, niin ei voi yllättyä että sinulle valitaan pariksi puhelias ja huumorintajuinen nainen, eikä mitään hiljaista hissukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Matin yllä on ns. säteenkehä johtuen ihan parista, joka hänelle valittiin. Helppo näyttää hyvältä tuossa asetelmassa kun kaikki kohdistavat negatiivisen huomion osapuoleen, joka ei tajua, milloin kannattaisi olla hiljaa. Matissa on varmastikin huonoja puolia, ehkä jopa niitä, joita Elisa on nostanut esiin. Ne jäävät nyt piiloon niin on helpompi myhäillä.
Ilman muuta näin. Matti olisi itse oppinut enemmän kokemuksesta, jos vastassa olisi ollut paremmin vuorovaikutukseen taipuva pari kuin Elisa. Niin kuin me kaikki opimme parisuhteissa halutessamme. Kukaan ei liene täydellinen, kaikille tekee hyvää miettiä omaa osuuttaan parisuhteessa eikä heittäytyä Elisan (ja Julian) tapaan marttyyreiksi.
Itse opin Elisasta ja Katrista, minulla vähän samaa vikaa kokea, että minun ajatus se oikea. Joskus asetun puolison yläpuolelle henkisesti, olen mielestäni se parempi riidoissa kun en räjähdä, minun tapani se parempi jne. Onneksi tiedostan tuon ja yritän korjata ajatusta aina kun siitä itseni kiinni saan. Parisuhteessa ollaan kaikki samanlaisia perusjamppoja, niinkuin se terapeutti Ida sanoi, kaikilla hyviä ja huonoja puolia. Nostamalla itsensä toisen yläpuolelle sabotoi suhteensa varmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei tunnuta ymmärtävän, että Jannen käyttäytymiseen vaikuttaa paljon hänelle valittu pari. Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselt
Alusta asti kävi ilmi, miten huonosti ja epäkunnioittavasti Janne kohteli Katria. Katri oli kaiken kaikkiaan todella ihana, rakentava ja sosiaalisesti taitava nainen, joka antoi anteeksi Jannen ikävän käytöksen. Moni ei olisi sietänyt tuota, itse olisin lopettanut leikin kesken jo häämatkalle lähtiessä. Moukkamaista käytöstä Jannelta, itse asiassa melkein koko häämatkan ajan.
Juu, Janne ei ollut ihastuksissaan Katrista, mutta on tosi epäkypsää antaa sen näkyä ja kiukutella toiselle, vieraalle ihmiselle. Janne pilasi pelin olemalla ikävä ja ajamalla Katrin luotaan, ja alkoi lopussa huomata mitä menettää. Mutta Katrin onni. Hän tarvitsisi reippaan ja iloisen miehen, vaikkapa Anniinan Villen tyyppisen positiivisen ja aktiivisen tyypin.
Vierailija kirjoitti:
"Siitä Jannen käyttäytymisestä tulee niin mieleen sellainen pieleen mennyt parisuhteen dynamiikka, jossa jostain syystä alusta asti toiselle tulee aktiivinen ja ideoiva rooli ja sitten toinen voi olla se passiivinen protestoiva osapuoli siinä. En tiedä mistä näitä tulee. Toinen tuntee itsensä koko ajan lytätyksi ideoineen ja persoonansa kanssa ja toinen ohitetuksi, kun sitä surua ja käsittelemättömien asioiden kuormaa ei oteta tosissaan vaan koko ajan on liian iloista.
Varmaan esimerkki myös siitä, että ollaan elämässä tosi eri tilanteissa psykologisesti."
Kun Janne ei selkeästi halua olla aloitteellinen, sosiaalinen eikä ns valokeilassa, mutta hän ei tunnu haluavan sitä roolia toisellekaan. Millaisen naisen Janne sitten haluaisi? Sporttisen mutta passiivisen ja flegmaattisen(?!), nöyrän näkymättömän Ninnin, joka ei tee itsestään numeroa? Eihän parisuhteen kuuluisi olla kilpailu näkyvyydestä.
Kauheasti Janne on puhunut, että veljen kuolema olisi muuttanut elämänasennetta, että olisi positiivinen ja yrittää elää hetkessä, tässä ja nyt. Eihän tuo yhtään kuvaa Jannea. Tuntuu kuin olisi jotenkin jumittunut veljen kuoleman aikaiseen hetkeen.
Muuten ilmaisjaksista jäi rivien välistä kuva, kuin Janne olisi veljen kuoleman jälkeen lennosta vaihtanut kumppania, vai olenko sitten tulkinnut väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elisa on psykopaatti, murhaa katseellaan kaikki tielleen osuvat
Ammattipsykiatrit pitävät psykopatian ja narsismin diagnoisoimista erittäin aikaavievänä ja hankalana hommana. Ajatelkaa, kuinka paljon rahaa säästyisikään, jos av-palstalaiset saisivat tällaiset diagnoosit tehdä. Pari videoklippiä ja peukalon nopea tanssahdus älyluurin näytöllä ja voilà...diagnoosi on valmis! Muut voivat vielä ylänuolin vertaisarvioida diagnoosin päteväksi.
Termit palstalla vääriä, vertaisarvioon perustuva diagnoosi Elisasta on itsekeskeinen agressiivinen kusipäisyys, sen tunnistamiseen olisi riittänyt vähempikin videomateriaali. Loput diganoosit Elisa toivon mukaan hankkii itse lääketieteen ammattilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on hankalia puolia, haloo. Mutta Matista nähtiin jotain olennaista: kiltteys, herkkyys, romanttisuus, terve mieli ja lämmin sydän. Ja komea ulkonäkö siihen päälle.
"Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselta, jos vastassa olisi ollut myös rauhallinen, enemmän tilaa Jannelle antava nainen"
Tämä siis on juuri sitä projisointia, että on vastuullinen vanhempi, toisissa olosuhteissa parempi ihminen, sitoutunut jne. Et tiedä näistä todellisuudessa mitään, mutta on helppo kuvitella, kun toinen on vaan hiljaa paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Julia-hullu taas löytänyt paikalle.
T. Arttu-hullu
Vierailija kirjoitti:
"Janne on ilmeisesti kuitenkin elänyt aikuiselämänsä lähinnä parisuhteissa, tuntuu olevan ihan vastuullinen vanhempi jne. Olisi voinut näyttää ihan toiselta, jos vastassa olisi ollut myös rauhallinen, enemmän tilaa Jannelle antava nainen"
Tämä siis on juuri sitä projisointia, että on vastuullinen vanhempi, toisissa olosuhteissa parempi ihminen, sitoutunut jne. Et tiedä näistä todellisuudessa mitään, mutta on helppo kuvitella, kun toinen on vaan hiljaa paikallaan.
Hän näyttää niin sympaattiselta, että on varmasti oikeissa olosuhteissa sympaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Alusta asti kävi ilmi, miten huonosti ja epäkunnioittavasti Janne kohteli Katria. Katri oli kaiken kaikkiaan todella ihana, rakentava ja sosiaalisesti taitava nainen, joka antoi anteeksi Jannen ikävän käytöksen. Moni ei olisi sietänyt tuota, itse olisin lopettanut leikin kesken jo häämatkalle lähtiessä. Moukkamaista käytöstä Jannelta, itse asiassa melkein koko häämatkan ajan.
Juu, Janne ei ollut ihastuksissaan Katrista, mutta on tosi epäkypsää antaa sen näkyä ja kiukutella toiselle, vieraalle ihmiselle. Janne pilasi pelin olemalla ikävä ja ajamalla Katrin luotaan, ja alkoi lopussa huomata mitä menettää. Mutta Katrin onni. Hän tarvitsisi reippaan ja iloisen miehen, vaikkapa Anniinan Villen tyyppisen positiivisen ja aktiivisen tyypin.
Katri kuin Anniina? En vertaisi heitä. Anniinasta huokuu positiivisuus ja joustavuus. Katri ollut yhtä kauan sinkkuna kuin Elisa - molemmilla sinkkuuteen varmaan hyvät syyt. Selkeästi Janne ja Katri olivat kehnosti yhteensopivia, mutta minusta yksisilmäistä laittaa kaikkea Jannen syyksi. Jos Katri ei katso peiliin omaa osuuttaan suhteen ongelmista ei opi mitään eikä onnistu uusissakaan suhdekokeiluissa.
Miksi palstalla halutaan aina nähdä suhteet mustavalkoisesti, aina yksi syyllinen ja yksi syytön kärsijä. Eikö kaikessa vuorovaikutuksessa tarvita kaksi, kummankin käytös vaikuttaa mihin suuntaan suhde kehittyy. Esimerkiksi minun mieheni ex pitää miestä syylllisenä kaikkiin heidän ongelmiin, minun ex syyttää minua. Me taas nykyisen mieheni kanssa käsiteltiin omat erot keskittyen omaan käytökseen terapioissa ennen kuin tavattiin, otettiin kumpikin opiksi historiasta eikä nyt ole toistettu omia virheitämme. Tästä taas on seurannut tasapainoinen, onnellinen parisuhde, jossa molemmat voivat hyvin. Kun sekä osallistujat keskittyisivät enemmän omaan käytökseen kuin toisen syyttelyyn oppisivat enemmän - ja toivoisin, että me katsojat pystyttäisiin näkemään vuorovaikutus ja sen vaikutus molempien käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on hankalia puolia, haloo. Mutta Matista nähtiin jotain olennaista: kiltteys, herkkyys, romanttisuus, terve mieli ja lämmin sydän. Ja komea ulkonäkö siihen päälle.
Tähän voisi kyllä hieman muunneltuna laittaa sen kaikkien jo moneen kertaan näkemän viestin: Parempaa puolisoa kuin Matti Elisa tuskin itselleen löytää. Elisalle osui todellinen lottovoitto parin valinnassa, mutta mokasi sen heti alusta alkaen aivan täysin.
"Katri ja Janne. No ei tullut paria, se alkoi näkyä kyllä aika nopeasti. Janne ei välttämättä ihastunut Katrin ulkonäköön, mutta ei ihastunut luonteeseenkaan. Katri myöntää lpuukeskusteluissa kuinka on "sähikäinen", Jannelta lipsahtaa, että puistotapaamisessa Katri oli kiva, "kun ei koko ajan huomautellut silloin". Ei ole näkynyt kaikki kameralle, ovat piiottaneet käyttäytymistään kameroiden edessä. Katri ilmeisesti hyvin nopeasti reagoiva, kontrollihakuinen. Sanoi itse, että Janne on maadoittanut häntä. Eli on ilmeisesti mennyt kierroksilla, ottanut outoa tilannetta haltuun tivaten ja käskyttäen, Janne reagoinut siihen vetäytymällä vielä enemmän jo flegmaattiseksi näyttävään rauhallisuuuteen. Varmaan parissa sama kuin Matilla ja Elisalla, kun miehellä jo valmiiksi ne lapset, ei jaksa ruveta aikuiselle naiselle isäksi rauhoittamalla toisen sähikäisyyspurkauksia jatkuvasti? Jospa Katri huomaa omaa osuuttaan suhteen epäonnistumisessa, jos suhdetta haluaa kannattaa opetella pois määräilystä ja nalkuttamisesta."
Katrilla pitäisi olla "maadoittajan" sijaan mies, joka oikeasti tykkää sähikäisistä ja näkee Katrissa positiivisiakin puolia, niin Katrin ei tarvitsisi hermoilla, että olisi miehelle vääränlainen, mikä saattaisi näkyä käytöksessä. Sellainen mies, joka tykkää, että elämässä on vähän vipinää.
Elisa oli aika negatiivinen alun pitäen ja lähti huumorittomalle linjalle. Joku trauma aiemmasta parisuhteesta huokuu.
Sivuhuomautuksena, miksi käyttää punaista niin paljon, kun se ei sovi hänelle ollenkaan.
Täällä joku kirjoittaa, että Katri ei tarvitse miestä, joka maadoittaa, vaan sellaisen sähikäisistä pitävän. Eli pääasiana on ettei Katrin tarvitse yhtään miettiä puhumattakaan muuttaa omaa käytöstään. Tuolla tavoin Katri jää sinkuksi pelkäksi koirien äidiksi
Vierailija kirjoitti:
Heh, mua nauratti, kun Elisa ja Matti menivät talvipuutarhaan, niin kuinka vihaisesti sisääntullessa Elisa mulkaisi yhtä kukkaparkaa tyyliin, että mikä sinäkin oikein luulet olevasi. Ihme ettei kasvi kuihtunut pelkästä pelosta. Kyllä on äkäinen ihminen.
On kyllä aikamoinen, kun oikein kukkaakin pitää haastaa, varmaan oli liian värikäs. :D
Mahtava analyysi! Niin totta.