Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (22307)
Vierailija kirjoitti:
Arttu on kommentoinut Julian tatuointeja. Hartioita leveäksi. Juliaa miehekkääksi. Lisäksi hän on kertonut, että pitää pidemmistä naisista ja enemmän tummista hiuksista. Tämä lista on niin pitkä, ettei kyse ole enää Julian traumoista. Tämä on liikaa terveellekin naiselle tuoreessa suhteessa. Jos suhde on kestänyt vuosia, ja kyseessä olisi tosi leveäharteinen nainen, asiasta voisi keskustella. Mieluiten silloinkin kaipaisi oman kumppanin hyväksyntää eikä huomauttelua. Julian tapauksessa kommentit tuntuvat oudoilta, koska enemmistö ei näe Juliaa miehekkäänä.
Asiantuntijan ilme oli hätääntynyt, kun oli kuullut tilanteesta. Viimeisessä jaksossa asiantuntijat olivat rauhoittuneet - ja puhumalla neutraalisti yrittivät suojella myös Artun mainetta. He ymmärtävät, että Artulla on hieman isompia ongelmia eikä niitä haluta revitellä televisiossa.
Naulan kantaan, asiantuntijat oli kyllä aika hädissään selitellessään, kun huomasivat millasia juntteja tähän ohjelmaan on otettu kun ei edes perustason *käyttäytymissääntöjä* osaa. Useimmat muut tavalliset ihmiset ovat oppineet muiden arvostelun tökeröyden ja ulkonäkökommenttien antamisen kanssa varomisen jo lapsena koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen täällä tavallaan puolustanut Arttua, enkä ole mikään sukulainen enkä tunne edes Arttua kuin tästä ohjelmasta.
Teen työtäni parien kanssa ja näen että valisijat hieman epäonnistuneet Artun ja Juulian tapauksessa. Arttu puhuu välillä ilman "suodatinta", mutta suurempi kompastuskivi on Juulian käsittelemättömät asiat itsessään ja taustassaan. Juuri ne triggeröityvät Artun puheen "sammakoihin" ja lopun me olemme saaneet nähdä.
Toinen asia joka häiritsee on edellisen tuoma julkinen häpeä tai syyllisyys, joka nyt kohdistuu Arttuun, joka joutuu hyväksymään Juulian päätöksestä lopettaa ohjelma ja joutuu näin itsekin lopettamaan.
Täällä toinen, joka ei oikein innostu Artun tai kenenkään muunkaan lyömisestä palstalla. Sen verran mitä olen nähnyt ohjelmassa ei kukaan ihmisistä ole psykopaatti tai narsisti. Sen sijaan on erilaisia ihmisiä, kaikilla omat koukkunsa, jotka hankaloittavat parisuhteen löytämistä ja siinä pysymistä. Julia ja Elisa, molemmat olisivat tarvinneet paljon yksilöterapiaa ennen tällaista koetta. Ohjelman ihmiskoe on erittäis stressaava osallistujille, se vaatii hyvää henkistä tilaa, hyvää itsetuntoa ja aitoa halua sitoutua kokeeseen.
Juliasta minulle tulee olo, että hän on jumittunut uhrin rooliin, se ehkä muodostaa ison osan hänen identiteettiään? Jos Julia olisi ollut parisuhdeleirillä, hänen paikkansa nelikentässä olisi näin lyhyiden klippien perusteella ollut siili: uhrina asettuu kiusaajiensa, historian ja potentiaalisten uusien, yläpuolelle, sulkeutuu ja heittää piikkejä. Näinhän on tainnut tehdä Artun kanssa? Artun paikkaa en oikein osaa määrittää, Arttu vaikuttaa ADHD-tyyliseltä käytökseltään, puhuu nopeammin kuin ajattelee, reagoi nopeasti eikä osaa tai kerkeä lukea vuorovaikutuksessa toisen eleitä, ilmeitä eikä oikein sanojakaan. Silti tarkoitus hyvä, niinkuin Juliakin sanoi Arttua ihan hyväksi ihmiseksi.
Elisa taas, oikeasti hän hyötyisi terapiasta, ymmärtäisi miltä hänen käyttäytymisensä näyttää muiden silmissä. Ei parisuhde ole mikään pakko, ehkä hän elää onnellisempana ihan sinkkuna, mutta silti varmaan olisi hyvä käydä läpi mistä hänen voimakkaat tunteet ja niiden suora muuttuminen käyttäytymiseksi johtuu. Ehkä löytäisi tasapainoisemman, onnellisemman tavan olla oma itsensä kun ymmärtäisi oikeasti paremmin itseään? Ainakin ohjelmassa ei näytä ymmärtävän kuinka ulkoistaa omat ongelmansa Matin syyksi. Matti taas, ehkä hänen koukkunsa on liika varovaisuus? Tajuaa hyvin itsensä, reagoi hyvin aikuismaisesti, mutta onko joku vienyt rohkeuden oikeasti sitoutua uuteen suhteeseen? Elisa oli juuri vääränlainen Matille auttamaan Mattia tuossa, olisiko joku rauhallisempi, luotettavampi tunteissaan ja reagoinneissaan ollut parempi?
Aina kun tulee katsomaan, mitä uutta täällä on uusien jaksojen myötä. Niin satoja sivuja tullut samoja kommentteja mitä ja miten Arttu sanoi. Eiköhän nuo ole jo käsitelty loppuun. Sen miten asiat meni heidän kesken ilman kameroita tietää vain kaksi ihmistä. Jatkossa toivon, että näytetään myös ne tilanteet joista puhutaan. Epäeettistä toimia näin.
Sopivat asiat loppuun keskenään, itseä ei ainakaan kiinnosta lukea samaa asiaa sataan kertaan. Muiden kuten Katrin ja Jannen dynamiikka kiinnostaa enemmän. Katri on tosi kärsivällinen ja heillä oli ihan mukavaakin istutella kasveja
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä väittävät, että julia on valehdellut hiuskommentista, jonka Arttu väittää olleen vain kehu Julian kauneudesta. Miten ihmeessä?
Mulle välittyy nimenomaan, että Arttu kaunistelee kommenttejaan myöhemmin ja väittää muille, että kyse on siitä, mutta Julialle töksäytellyt vaikka mitä. Asiantuntijoillekin puhui ympäripyöreästi, että on "avautunut liian aikasin" eikä kehdannut sanoa, että arvosteli Juliaa. Vaikeetahan se on kavereille ja kaikille myöntää, että on ollut idiootti. Lisäksi meillä on todisteita siitä, kumpi pystyy valehteluun tosta noin vaan ilman mitään omantunnontuskia. Mutta eheei, silti täällä uskotaan, että Julia varmasti valehtelee ja on herkkis.
En usko että Julia suoranaisesti valehtelee, mutta asiat tuntuvat kääntyvän hänen aivoissaan vääriksi taustansa takia.
Meille ei ole näytetty, eli emme voi sanoa, mikä on totuus 100%:sesti. Kumpi rumentelee ja kaunistelee kuinka paljon. Varmasti molemmat ainakin jonkin verran, niin ihmisten defenssit toimii.
Lainaus: Nyt ihan oikeasti! "Jos olisit hieman pidempi niin ylettäisit keittiön yläkaapeillekin helpommin".
Kuinka todennäköistä on, että Arttu sanoi näin, ja miksi hän olisi sanonut näin? Julia ei ole yhtään pidempi kuin on, eikä hän voi pidemmäksi muuttua, joten miksi jossitella hänen pituuttaan? Asiaa ei pysty kääntämään mitenkään Artun hyväksi. "
Jokainen voi miettiä miksi sanoisi esimerkin mukaan. Minä olen suhteellisen lyhyt ja olen itse monessakin tilanteessa joutunut pyytämään apua ylhäällä oleviin tavaroihin vaikkapa kaupassa.
Kerro sinä sitten miksi Arttu sanoisi "Julia toivoisin sinun olevan pidempi." Eihän koko lauseessa ole mitään järkeä. Eiköhän tuo lause ole vähintään jollakin tavalla jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Elisa on niin itsekeskeinen että kääntää kaiken itseensä, ja tulkitsin tilanteen niin, että hän ikään kuin markkinoi itseään, en osaa valehdella.
Erittäin hyvä tulkinta tuokin, ja olen samaa mieltä, että Elisa tosiaan samalla taas kehui itseään. Sen verran vihaisesti kuitenkin reagoi, että oli siinä mukana myös loukkaantumista edes ajatuksesta, että Matti olisi luullut hänen valehdelleen.
Turhaa kuitenkaan juuttua kirjaimellisesti ko. esimerkkiin, kun tarkoitus oli tuoda esiin nimenomaan sitä, miten eri tavalla ihmiset tulkitsee toisten puhetta, kuten keskustelustammekin ilmenee. Niin Elisa kuin Juliakin tekee sen tulkinnan aina negatiivisen kautta kokien kaiken loukkauksena ja suorastaan vääristää muiden puheita päästäkseen tunteisiinsa vedoten uhriutumaan.
Julian tulkinnat on juuri sen kaltaisia, että mikäli Arttu olisi käyttänyt tuota vastaavaa ilmaisua: et sitten valehdellut,,, olisi Julia Artun selän takana antanut ymmärtää, että Arttu on syyttänyt häntä valehtelusta, jonka kaikki pelkästään Julian kertomuksen varassa olevat katsojat puolestaan tulkitsisi niin, että Arttu on ihan tosissaan niin tökerö, että on sanonut Julialle tämän olevan valehtelija ja täällä kauhisteltaisiin, mikä idiootti onkaan kyseessä, kun vasta pari päivää ovat tunteneet jne. jne. ihan kuten täällä nyt on ihan vaan Julian Arttua syyttelevien puheiden perusteella tehty.
Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota siihen, ettei Julialla ole kertaakaan ollut antaa mitään suoraa ja konkreettista esimerkkiä siitä, että Arttu on häntä ihan tosissaan arvostellut tai haukkunut, Julia haluaa vaan selän takana puhuessaan antaa kaikkien ymmärtää, että niin olisi. Julia käyttää todella ympäripyöreitä ilmaisuja tyyliin, että - Artun puheissa on ollut vähän sellaista kuin olisi arvostellut,,, - sen sijaan, että voisi itsekään todeta, että Arttu todella on ihan suoraan ja tarkoituksella ilkeilläkseen häntä haukkunut tai arvostellut.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen täällä tavallaan puolustanut Arttua, enkä ole mikään sukulainen enkä tunne edes Arttua kuin tästä ohjelmasta.
Teen työtäni parien kanssa ja näen että valisijat hieman epäonnistuneet Artun ja Juulian tapauksessa. Arttu puhuu välillä ilman "suodatinta", mutta suurempi kompastuskivi on Juulian käsittelemättömät asiat itsessään ja taustassaan. Juuri ne triggeröityvät Artun puheen "sammakoihin" ja lopun me olemme saaneet nähdä.
Toinen asia joka häiritsee on edellisen tuoma julkinen häpeä tai syyllisyys, joka nyt kohdistuu Arttuun, joka joutuu hyväksymään Juulian päätöksestä lopettaa ohjelma ja joutuu näin itsekin lopettamaan.
Ymmärrän ajatuksesi, mutta itse näen tämän niin, että Julia nimenomaan on käsitellyt asioita, tunnistaa huonon kohtelun eikä enää suostu sellaiseen.
Tämä viimeisin julkisuus ei Artun tilannetta enää kovin paljon pahenna. Suurin ongelma hänen taustassaan on edelleen alle teini-ikäiset lapset kahden eri naisen kanssa eri puolilla Suomea, ja se että hän on tunkenut telkkariin tapaamaan maajussia huomioimatta tämän ehdotonta toivetta lapsettomuudesta.
Minä en muutenkaan olisi huolissani siitä, löytääkö Arttu pian uutta kumppania, vaan siitä miten hänen jo olemassa oleville lapsilleen taataan kasvurauha ja pysyvät aikuiset ympärille. Artun olisi nyt muutama vuosi parasta keskittyä vain isänä olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julia myös kehui kovasti Arttua Artulle itselleen ja sanoi hänen olevan hyvä tyyppi jolle löytyy kyllä se oikea. Katsojana en voi uskoa korviani. Julian ylistyspuhe Artulle itselleen ei ole mitenkään tasapainossa Julian puheesta asiantuntijoille ja kameralle.
Voi hyvänen aika sentään, sehän nyt oli vain kohteliasta käytöstä ja kamera surrasi vieressä. Ei kai siinä nyt haukkumaan ruveta. No, Elisa kyllä osaa senkin taidon:))
Mimmi oli vain riemuissaan kun pääsi tomppelista eroon.
Kaikki me voimme samaistua tuohon. Lisäksi J vaikuttaa olevan niin kiltti, että yrittää olla ystävällinen loppuun saakka.
Kilttiä toistuvasti puhua Artun sanomisista seläntakana. Kertaakaan ei istunut Arttu ja Julia asiantuntijan kanssa saman pöydän ääressä yhtä aikaa. Ihan perinteistä kaksinaamaisuutta. Olisi puhallus paljastunut jos olisi puitu asioita oikeasti kaikki kolme yhtäaikaa.
Onko kilttiä pistää peli totaalisesti poikki heti häämatkan jälkeen ja sitten viimeisellä kerralla viikkojen yhteydettömän ajan jälken kun pakotetaan pelaamaan minigolfia niin puiston penkillä sanotaan "Kun sä ehdotit että muuttaisin Imatralle ja löytäisin varmasti töitäkin sieltä, niin mulle tuli sellainen tunne että vähän jarrua hei". Julia olisi voinut sanoa tuon heti samana päivänä, kun Arttu asiaa ehdotti. Ei vasta viikkojen radiohiljaisuuden jälkeen.
"Miksiköhän Julia on kokenut ainoastaan niin huonoja ihmissuhteita, että on joutunut huonosti kohdelluksi? Ja mikään ei ole onnistunut"
Tunnen ihmisiä, joilla mitkään suhteet ei ole koskaan onnistunut. Aina puhutaan, se teki sitä, tuo sanoi tätä, se on sellainen. Itse ollaan aina uhrin asemassa, mutta kertakaan ei ole mietitty mikä omassa käytöksessä meni vikaan ja miten omat käsittelemättömät asiat vaikuttaa. Laittaa kuulokkeet päähän toisen puhuessa on tosi tökeröä käytöstä. Tuskin Juliakaan on täydellinen ja en luota vain yhden sanaan siitä, miten vika aina vain muissa ihmisissä.
Toivottavasti molemmat oppivat asioita tästä kokemuksesta ja saivat myös jälkiapuja. Muutenhan tämä on heidän osaltaan ohjelmassa käsitelty ja tuskin ovat enää juuri tekemisissä.
Miettikää itse: haluaisitteko viettää loppuelämänne ja perustaa perheen sellaisen kallun kanssa, jonka kanssa aina joutuu miettimään "eikun se oikeasti tarkoitti hyvää" ja pelkäämään muidenkin seurassa, mitä sammakkoja sieltä oikein tulee? Vai ihmisen, joka on oppinut alkeelliset käyttäytymistaidot ihan niin kuin kaikki muutkin?
Joo, Arttu on voinut tarkoittaa hyvää, mutta tuo olisi silti minulle niin iso turn-off että tekisin myös itse Juliat.
Ei Julia ole assertiivinen viestijä. Assertiivinen viestijä rohkaisee myös muita puhumaan ja kuulee heidän näkökantansa. Julia tekee nopeat johtopäätökset toisen puheesta ei yritä ratkoa ristiriitoja ja katkaisee välit. Arttu on vaan silmät pyöreänä että en mä tarkoittanut noin ja ehkä tuli sammakoita, anteeksi.
Jaahas! Janne olikin vähän jo herännyt. Sehän meni jo lupsakkaammin siellä kasvatuslaatikossa rouvan kanssa :) Oli myös huomannut, että mistä Katri pahoitti mieltään, hyvä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Nyt ihan oikeasti! "Jos olisit hieman pidempi niin ylettäisit keittiön yläkaapeillekin helpommin".
Voi teitä nuoria naisia. En olisi tullut toimeen kenenkään miehen kanssa, jos en osaisi nauraa heidän humoristisille pikku piikeille vaikka juuri pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julia myös kehui kovasti Arttua Artulle itselleen ja sanoi hänen olevan hyvä tyyppi jolle löytyy kyllä se oikea. Katsojana en voi uskoa korviani. Julian ylistyspuhe Artulle itselleen ei ole mitenkään tasapainossa Julian puheesta asiantuntijoille ja kameralle.
Voi hyvänen aika sentään, sehän nyt oli vain kohteliasta käytöstä ja kamera surrasi vieressä. Ei kai siinä nyt haukkumaan ruveta. No, Elisa kyllä osaa senkin taidon:))
Mimmi oli vain riemuissaan kun pääsi tomppelista eroon.
Kaikki me voimme samaistua tuohon. Lisäksi J vaikuttaa olevan niin kiltti, että yrittää olla ystävällinen loppuun saakka.
Kilttiä toistuvasti puhua Artun sanomisista seläntakana.
Kertaakaan ei istunut Arttu ja Julia asiantuntijan kanssa saman pöydän ääressä yhtä aikaa. Ihan perinteistä kaksinaamaisuutta. Olisi puhallus paljastunut jos olisi puitu asioita oikeasti kaikki kolme yhtäaikaa.
Onko kilttiä pistää peli totaalisesti poikki heti häämatkan jälkeen ja sitten viimeisellä kerralla viikkojen yhteydettömän ajan jälken kun pakotetaan pelaamaan minigolfia niin puiston penkillä sanotaan "Kun sä ehdotit että muuttaisin Imatralle ja löytäisin varmasti töitäkin sieltä, niin mulle tuli sellainen tunne että vähän jarrua hei". Julia olisi voinut sanoa tuon heti samana päivänä, kun Arttu asiaa ehdotti. Ei vasta viikkojen radiohiljaisuuden jälkeen.
Tuo Julian Imatraa koskeva kommentti, minkä tosiaan sanoi Artulle vasta ties kuinka kauan sen jälkeen, kun Arttu on asiasta maininnut, kuvaa äärimmäisen hyvin Julian tapaa jäädä jälkikäteen märehtimään kaikkea sanottua ja syytää se toisen päälle syytöksenä myöhemmin, kun toinen on todennäköisesti jo unohtanut että asiasta on koskaan edes keskusteltu. Miksei voinut heti sanoa mitä ajatteli ja keskustella asiasta, sen sijaan, että siitäkin ensin selän takana antoi ymmärtää, että Arttu on jo suorastaan vaatinut häntä muuttamaan, ja nyt se piti vielä Artullekin tosiaan päästä sanomaan tyylillä, että miten olet tuollaistakin kehdannut minulle puhua.
Matin olis pitänyt rentoutua siellä saunassa yksin, niin olis tullut mukavampi reissu. Elisa Elisa miksi hlvetissä olet kireä kuin viulunkieli? Koko olemus kehon asennot, kasvojen lihakset, syyttävä katse, käskevä ääni. Ei tuohon halua tulla KUKAAN lähelle. Missä kaikki lämpö? Missä ilo?
Vierailija kirjoitti:
Miettikää itse: haluaisitteko viettää loppuelämänne ja perustaa perheen sellaisen kallun kanssa, jonka kanssa aina joutuu miettimään "eikun se oikeasti tarkoitti hyvää" ja pelkäämään muidenkin seurassa, mitä sammakkoja sieltä oikein tulee? Vai ihmisen, joka on oppinut alkeelliset käyttäytymistaidot ihan niin kuin kaikki muutkin?
Joo, Arttu on voinut tarkoittaa hyvää, mutta tuo olisi silti minulle niin iso turn-off että tekisin myös itse Juliat.
Tai toisin päin, millaista olisi olla henkilön kanssa, että aina joutuu hiljaisuuden tullen miettimään, että "ottikohan tuo nyt jonkin tänään sanomani loukkauksena, vaikka en tietääkseni ole sanonut mitään ikävää?"
Mielestäni oli asiantuntijalta tosi heikko esitys toissa jaksossa, kun otti yksipuolisen kuvauksen saadusta arvostelusta totena ja oikein kehui rajoista kiinni pitämistä. Eihän hänellä ollut mitään kuvaa siitä, vedettiinkö jyrkkiä rajoja aivan mielivaltaisen ylitulkintojen vuoksi.
Mikähän toi Julian juttu oikeasti oli? Oli muuten korostetun kiire päästä artusta eroon. Valapuheet ei ollu reilassa tekoihin nähden. Toki Arttu on jotenkin lapsekas ja vähän noh typerys noissa kanssakäymisissä, mutta oli juliakin aika ehdoton. Tiedäpä sitten.
Julia etsii täydellistä miestä joka osaa sanoa just ne sanat jotka Julia haluaa ja osaa käyttäytyä neidin mielen mukaan. Sellaista ei löydy koskaan. Ei ainakaan yli kolmekymppiselle pikkumyylle. Pikkumyitä perfektionisteja ei kannata ohjelmaan enää valita.
Mikko on aikuismaisempi kuin Iina. Ehkä se on kuitenkin hyväksi.
Lopeta jo tuo saman jankkaus. Nämä samat jutut on nyt kirjoitettu satoja kertoja eikä kenekään exät kuulu tänne