Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL

Vierailija
24.08.2025 |

Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?

Kommentit (7473)

Vierailija
7341/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁

Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Parisuhteessa ollaan yleensä aikuisen kanssa, ei taaperon. Toki tässäkin ketjussa huomaamme, että osa aikuisista on tunteidensa osalta edelleen  taaperon tasolla. 

Juurihan olit sitä mieltä, että tämä ei ole vain taaperoille tarkoitettu sana, vaan tarkoitettu ihan kaikille.

Vierailija
7342/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ei ole puhuttu sanoittamisesta. Olen 40v. Sun logiikalla mä en osaa sanoittaa mun tunteita, koska en ole oppinut sanaa sanoittaa lapsuudessa. 

40v eikä ymmärrä, että taidon voi osata, vaikka sille ei tietäisi nimeä. Sinun logiikallasi minä en osannut 1-vuotiaana kävellä, koska en ollut vielä silloin oppinut sanaa kävellä, vaikka jaloilla kuljin eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7343/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen puhunut taaperoistani jo 40 vuotta sitten.

Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot

https://kielikello.fi/meidan-lapset-ja-naapurin-kakarat/

Ehkä olen vaan ollut jo silloin ajan tasalla.

Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi. 

Kyllä tuo termit taapero ja taaperoikäinen on ollut vakiintuneessa käytössä jo kauan ennen 2020-lukua. 

T. Eri, lastentarhanopettajaksi opiskellut

Vierailija
7344/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa ei ole puhuttu sanoittamisesta. Olen 40v. Sun logiikalla mä en osaa sanoittaa mun tunteita, koska en ole oppinut sanaa sanoittaa lapsuudessa. 

40v eikä ymmärrä, että taidon voi osata, vaikka sille ei tietäisi nimeä. Sinun logiikallasi minä en osannut 1-vuotiaana kävellä, koska en ollut vielä silloin oppinut sanaa kävellä, vaikka jaloilla kuljin eteenpäin. 

Niin eli sitä sanaa ei tarvita, jotta voi jotain osata. Sehän juuri tämän jutun pointti oli. Hienoa, että sinäkin ymmärsit mistä on kyse.

Vierailija
7345/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁

Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Parisuhteessa ollaan yleensä aikuisen kanssa, ei taaperon. Toki tässäkin ketjussa huomaamme, että osa aikuisista on tunteidensa osalta edelleen  taaperon tasolla. 

Juurihan olit sitä mieltä, että tämä ei ole vain taaperoille tarkoitettu sana, vaan tarkoitettu ihan kaikille.

Niin? Meinaatko, että sanoittamista ei voi tehdä ilman, että joku erikseen käskee? Vai mitä yrität sanoa? 

Vierailija
7346/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot

Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi. 

Kyllä tuo termit taapero ja taaperoikäinen on ollut vakiintuneessa käytössä jo kauan ennen 2020-lukua. 

T. Eri, lastentarhano

Joo, mutta eivät MUOTITERMEJÄ. Eikö teille opekoulussa opetettu suomen kieltä? 

Vierailija
7347/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt muualle sanakinastelunne kanssa. Pilaatte koko ketjun!

Vierailija
7348/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheesti näitä Eri-nimisiä tässä ketjussa.

Vierailija
7349/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli sitä sanaa ei tarvita, jotta voi jotain osata. Sehän juuri tämän jutun pointti oli. Hienoa, että sinäkin ymmärsit mistä on kyse.

Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et siihen koske. 

Vierailija
7350/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT SAATANAN SANOITTAJAT VTTUUN TÄÄLTÄ: Pippelit on jo mitattu! 

Vierailija
7351/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et siihen koske. 

No miksi sitä sanaa sitten käytetään, kun sitä ei tarvita?

Vierailija
7352/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehken.

Yritä lukea edes tuo kielikellon artikkeli ajatuksella.

Yritä edes pysyä ketjun aiheessa äläkä jankuta jotain turhaa paskaa! 

Vierailija
7353/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä opetella käyttämään aivojasi. Ei ole ylivoimaista. 

Vierailija
7354/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se luetun ymmärtäminen... 🤦🏻

Vierailija
7355/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et si

Voi kutamussukka. Jos sanaa ei tarvittaisi, sitä ei myöskään käytettäisi. Ymmärrätkö vai pitääkö sinulle SANOITTAA tämäkin asia tukiviittomilla? 

Vierailija
7356/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa esittää vahvan, itsenäisen ja tarpeistaan tietoisen keski-ikäistyvän naisen roolia. Hyökkäävyys ja jatkuva tarve olla tilanteen päällä taitaa olla kilpi, jonka taakse menee piiloon ettei vaan oma kulissi kolhiinnu ja haavoittuvaisuus paljastu aidosti herkällä tavalla. Oikeasti ehkä epävarma ihminen, josta tulee jopa pick-me-girlin vibat kun niin korostaa tiettyjä tarpeita.

Vierailija
7357/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok incel. Sä et vain osaa edelleenkään väitellä, vaikka sitä joka päivä harjoittelet hyvin ahkerasti.

Vierailija
7358/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan näitä vähäaivoisia asiattomiksikin ilmoittaa, mutta toisaalta. Antaa niitten riehua. Vältetään kalliit pöpilämaksut veronmaksajilta.

Vierailija
7359/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok incel. Sä et vain osaa edelleenkään väitellä, vaikka sitä joka päivä harjoittelet hyvin ahkerasti.

Vaikea väitellä, kun vastapuolelta puuttuu kyky käyttää omia aivoja. Tuo incel-vetosi vain alleviivaa sitä, miten heikoilla olet. Mutta annan sinulle lohdutuksesi "Illan pisin pippeli" palkinnon. Josko sillä loppuisi tuo aivoton jakutus ohi aiheen. 

Vierailija
7360/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä edes pysyä ketjun aiheessa äläkä jankuta jotain turhaa paskaa!