Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (7473)
Mun lapsuudessa ei ole puhuttu sanoittamisesta. Olen 40v. Sun logiikalla mä en osaa sanoittaa mun tunteita, koska en ole oppinut sanaa sanoittaa lapsuudessa.
40v eikä ymmärrä, että taidon voi osata, vaikka sille ei tietäisi nimeä. Sinun logiikallasi minä en osannut 1-vuotiaana kävellä, koska en ollut vielä silloin oppinut sanaa kävellä, vaikka jaloilla kuljin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen puhunut taaperoistani jo 40 vuotta sitten.
Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot
https://kielikello.fi/meidan-lapset-ja-naapurin-kakarat/
Ehkä olen vaan ollut jo silloin ajan tasalla.
Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi.
Kyllä tuo termit taapero ja taaperoikäinen on ollut vakiintuneessa käytössä jo kauan ennen 2020-lukua.
T. Eri, lastentarhanopettajaksi opiskellut
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudessa ei ole puhuttu sanoittamisesta. Olen 40v. Sun logiikalla mä en osaa sanoittaa mun tunteita, koska en ole oppinut sanaa sanoittaa lapsuudessa.
40v eikä ymmärrä, että taidon voi osata, vaikka sille ei tietäisi nimeä. Sinun logiikallasi minä en osannut 1-vuotiaana kävellä, koska en ollut vielä silloin oppinut sanaa kävellä, vaikka jaloilla kuljin eteenpäin.
Niin eli sitä sanaa ei tarvita, jotta voi jotain osata. Sehän juuri tämän jutun pointti oli. Hienoa, että sinäkin ymmärsit mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁
Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Parisuhteessa ollaan yleensä aikuisen kanssa, ei taaperon. Toki tässäkin ketjussa huomaamme, että osa aikuisista on tunteidensa osalta edelleen taaperon tasolla.
Juurihan olit sitä mieltä, että tämä ei ole vain taaperoille tarkoitettu sana, vaan tarkoitettu ihan kaikille.
Niin? Meinaatko, että sanoittamista ei voi tehdä ilman, että joku erikseen käskee? Vai mitä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot
Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi.
Kyllä tuo termit taapero ja taaperoikäinen on ollut vakiintuneessa käytössä jo kauan ennen 2020-lukua.
T. Eri, lastentarhano
Joo, mutta eivät MUOTITERMEJÄ. Eikö teille opekoulussa opetettu suomen kieltä?
Menkää nyt muualle sanakinastelunne kanssa. Pilaatte koko ketjun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sitä sanaa ei tarvita, jotta voi jotain osata. Sehän juuri tämän jutun pointti oli. Hienoa, että sinäkin ymmärsit mistä on kyse.
Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et siihen koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et siihen koske.
No miksi sitä sanaa sitten käytetään, kun sitä ei tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehken.
Yritä lukea edes tuo kielikellon artikkeli ajatuksella.
Yritä edes pysyä ketjun aiheessa äläkä jankuta jotain turhaa paskaa!
Yritä opetella käyttämään aivojasi. Ei ole ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁
Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Parisuhteessa ollaan yleensä aikuisen kanssa, ei taaperon. Toki tässäkin ketjussa huomaamme, että osa aikuisista on tunteidensa osalta edelleen taaperon tasolla.
Juurihan olit sitä mieltä, että tämä ei ole vain taaperoille tarkoitettu sana, vaan tarkoitettu ihan kaikille.
Se luetun ymmärtäminen... 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eipä käynyt edes mielessä, että tuollainen itsestäänselvyys pitää erikseen kertoa. Eihän tuossa ole mitään ymmärtämistä. Kyseessä on yhtä itsestäänselvä asia kuin se, että vesi on märkää, vaikka et si
Voi kutamussukka. Jos sanaa ei tarvittaisi, sitä ei myöskään käytettäisi. Ymmärrätkö vai pitääkö sinulle SANOITTAA tämäkin asia tukiviittomilla?
Elisa esittää vahvan, itsenäisen ja tarpeistaan tietoisen keski-ikäistyvän naisen roolia. Hyökkäävyys ja jatkuva tarve olla tilanteen päällä taitaa olla kilpi, jonka taakse menee piiloon ettei vaan oma kulissi kolhiinnu ja haavoittuvaisuus paljastu aidosti herkällä tavalla. Oikeasti ehkä epävarma ihminen, josta tulee jopa pick-me-girlin vibat kun niin korostaa tiettyjä tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Ok incel. Sä et vain osaa edelleenkään väitellä, vaikka sitä joka päivä harjoittelet hyvin ahkerasti.
Voisihan näitä vähäaivoisia asiattomiksikin ilmoittaa, mutta toisaalta. Antaa niitten riehua. Vältetään kalliit pöpilämaksut veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok incel. Sä et vain osaa edelleenkään väitellä, vaikka sitä joka päivä harjoittelet hyvin ahkerasti.
Vaikea väitellä, kun vastapuolelta puuttuu kyky käyttää omia aivoja. Tuo incel-vetosi vain alleviivaa sitä, miten heikoilla olet. Mutta annan sinulle lohdutuksesi "Illan pisin pippeli" palkinnon. Josko sillä loppuisi tuo aivoton jakutus ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä edes pysyä ketjun aiheessa äläkä jankuta jotain turhaa paskaa!