Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL

Vierailija
24.08.2025 |

Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?

Kommentit (7474)

Vierailija
7321/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ihan sanoa, että musta kuule nyt tuntuu tältä ja tältä. Tai, että en tykkää kun teet niin tai noin.

Arvaa mitä? Tuo on juuri sitä SANOITTAMISTA. Ei voi ilman sanoittamista kertoa, miltä tuntuu. Yllättävän moni aikuinen ei muuten osaa tuota taitoa. 

Joo, mutta miksi on ruvettu puhumaan sanoittamisesta, kun siihen on vanha hyvä keskustelu ja puhuminen. Tuo termi on aina ollut käytössä taaperoiden tapauksessa ja nykyään kaikki aikuisetkin "sanoittavat". Kuulostaa joltain psykologin lanseeraamalta uuskieleltä. 

Vierailija
7322/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä(kin) jollakin on mielipidettä, että kaikilla on 'käsittelemättömiä' juttuja. Kuten Elisankin mielestä Matilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7323/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ihan sanoa, että musta kuule nyt tuntuu tältä ja tältä. Tai, että en tykkää kun teet niin tai noin.

Arvaa mitä? Tuo on juuri sitä SANOITTAMISTA. Ei voi ilman sanoittamista kertoa, miltä tuntuu. Yllättävän moni aikuinen ei muuten osaa tuota taitoa. 

Joo, mutta miksi on ruvettu puhumaan sanoittamisesta, kun siihen on vanha hyvä keskustelu ja puhuminen. Tuo termi on aina ollut käytössä taaperoiden tapauksessa ja nykyään kaikki aikuisetkin "sanoittavat". Kuulostaa joltain psykologin lanseeraamalta uuskieleltä. 

Koska sanoittaminen tarkoittaa eri asiaa kuin keskustelu tai puhuminen. Sanoittaminen on tunteiden tuomista sanalliseen muotoon. Tunteista puhuminen on sitä, että puhutaan tunteista, mutta ei esimetkiksi nimetä omia tunteita. Keskustelukin on yleisluontoisempaa tekemistä kuin sanoittaminen. Sinä olet jostain syystä takertunut taaperoihin, vaikka tunteiden sanoittaminen on ihan kaiken ikäisille erittäin tarpeellinen taito. Ei se niin mene, että taaperona opettelet sanoittamaan  tunteita, mutta jatkossa et kuitenkaan sanoita. Ethän sinä puhumistakaan lopeta, vaikka sen  taaperona opettelet. 

Vierailija
7324/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertailun vuoksi: Olisiko se ollut Katrin säälinkeruu yritys, jos Janne olisi todennut Katrille "Oletpa sinä tuhti täti, aika miehekkäästi massaa kertynyt" ja Katri olisi loukkaantunut kommentista? 

Veikkaisin, että tällöin Katri sanoisi suorat sanat takaisin ja kumauttaisi pyörällä Jannen ojaan.

Vierailija
7325/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti täällä(kin) jollakin on mielipidettä, että kaikilla on 'käsittelemättömiä' juttuja. Kuten Elisankin mielestä Matilla.

Kyllä se vaikuttaa hyvinkin siltä, että Elisa on hänestä ja Matista se, jolla on itsensä ja persoonansa kanssa vielä erittäin paljon opittavaa ja käsiteltävää. Eri asia, haluaako kohdata näitä heikkouksiaan.

Vierailija
7326/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät? Ei todellakaan ole AINA ollut käytössä taaperoiden kanssa. Tuossa 15v sitten ja sitä aiemmin kukaan ei ollut edes kuullut sanaa sanoittaa. Eikä myöskään sanaa taapero, joka on niin ikään näitä äärettömän typerän kuuloisia uudissanoja. Ihan vain lapsista puhuttiin ennen. 

Vierailija
7327/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun valitat uudissanasta, vaikka itse käytät sanaa taapero, joka tuli muotiin suunnilleen samaan aikaan termin sanoittaa kanssa :D

Vierailija
7328/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen puhunut taaperoistani jo 40 vuotta sitten.

Vierailija
7329/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen: Uhmaikäiselle lapselle kerrottiin, että kiukuttelu ei ole hyvää käytöstä

Nyt: Tahtoikäiselle taaperolle sanoitetaan, että kiukku on yksi tunne ja sinulla on oikeus tuntea tätä tunnetta

Vierailija
7330/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot

Vierailija
7331/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sanoittaminen tarkoittaa eri asiaa kuin keskustelu tai puhuminen. Sanoittaminen on tunteiden tuomista sanalliseen muotoon. Tunteista puhuminen on sitä, että puhutaan tunteista, mutta ei esimetkiksi nimetä omia tunteita. Keskustelukin on yleisluontois

Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁

Vierailija
7332/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sanoittaminen tarkoittaa eri asiaa kuin keskustelu tai puhuminen. Sanoittaminen on tunteiden tuomista sanalliseen muotoon. Tunteista puhuminen on sitä, että puhutaan tunteista, mutta ei esimetkiksi n

Normaalille aikuiselle sitä ei tarvitse erikseen sanoa, koska normaali aikuinen osaa sanoittaa tunteitaan käskemättäkin. Sitä varten sitä tunteiden sanoittamista opetellaan  taaperona, jotta se osataan ilman erillistä käskyä aikuisiässä. 

Vierailija
7333/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole vain, mutta muotitermiksi se tuli vasta 2020-luvun kynnyksellä, kun muutenkin alettiin keksiä normaleilel sanoille outoja kiertoilmaisuja, kuten uhmaikä -> tahtoikä, nirso -> aistiyliherkkä ja käytöstavat -> tunnetaidot

https://kielikello.fi/meidan-lapset-ja-naapurin-kakarat/

Ehkä olen vaan ollut jo silloin ajan tasalla.

Vierailija
7334/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailun vuoksi: Olisiko se ollut Katrin säälinkeruu yritys, jos Janne olisi todennut Katrille "Oletpa sinä tuhti täti, aika miehekkäästi massaa kertynyt" ja Katri olisi loukkaantunut kommentista? 

Veikkaisin, että tällöin Katri sanoisi suorat sanat takaisin ja kumauttaisi pyörällä Jannen ojaan.

Olisin halunnut nähdä Artun ilmeen, jos Julia olisi sanonut suorat sanat Artun kommentteihin. Arttu ei selkesti ole sellaiseen tottunut. 

Vierailija
7335/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janne ja Arttu olisivat tosiasiassa halunneet nuoren Megan Foxin, sitten olisivat palvoneet jokaista hänen askeltaankin. Eivät halua oman tasoista naista. 

Vierailija
7336/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi. 

Vierailija
7337/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko ja Iina ovat ihan parasta seurattavaa. Heidän onneaan olisi kiva katsoa lähetyksissä enemmän. Epäonnen katsominen ei ole niin kovin kivaa. 

Vierailija
7338/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sanoittaminen tarkoittaa eri asiaa kuin keskustelu tai puhuminen. Sanoittaminen on tunteiden tuomista sanalliseen muotoon. Tunteista puhuminen on sit

Mun lapsuudessa ei ole puhuttu sanoittamisesta. Olen 40v. Sun logiikalla mä en osaa sanoittaa mun tunteita, koska en ole oppinut sanaa sanoittaa lapsuudessa. 

Vierailija
7339/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, varmasti todella monessa parisuhteessa sanotaan, että sanoita nyt sun tunteita, koska sanoittaminen on tärkeää😁

Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Parisuhteessa ollaan yleensä aikuisen kanssa, ei taaperon. Toki tässäkin ketjussa huomaamme, että osa aikuisista on tunteidensa osalta edelleen  taaperon tasolla. 

Vierailija
7340/7473 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et vain tajua, mikä ero on sillä, että sinä käytät jotain sanaa ja sillä, että sanasta on tullut muotitermi. 

Ehken.

Yritä lukea edes tuo kielikellon artikkeli ajatuksella.