Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (5772)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että samaa sukupuolta olevat ystävät ymmärtävät puolesta sanasta, mutta toista sukupuolta olevat kumppanit ei niin helposti.
Parisuhdetyötä eri parien kanssa tehneenä olen nähnyt, että tuo ymmärrettävä mutta alkukantainen toive olla ymmärretty ajatuksen voimin lisää surua ja pettymystä monissa liitoissa, kun todellisuus ei vastaakaan tätä alitajuista tarvetta. Siksi koitan muistuttaa jopa täällä palstalla, että jokainen aikuinen on vastuussa siitä, että opettelee kommunikoimaan aikuismaisesti. Eikä odota sitä ajatustenlukua toiselta.
Kannattaa katsoa tarkemmin, millaisen ihmisen kanssa päätyy suhteeseen. Itse en edes ymmärrä, miten voisin päätyä yhteen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei oikein ymmärretä toisiamme. Minulle on henkinen kohtaaminen ja samanhenkisyys suhteessa todella tärkeä asia - ja en todellakaan ole kokenut miespuolisten kumppaneiden kanssa, että he eivät ymmärtäisi minua yhtä hyvin kuin naispuoliset ystävät. En edes ymmärrä, mikä voisi olla syy aloittaa suhde, jos ei olla samalla aaltopituudella - ei ainakaan itselleni riitä pelkkä ulkonäkö, seksi ja se, että "on edes joku". Tottakai tulee pettymyksiä, suhde ei toimi, ja joutuu tekemään jatkuvasti "työtä" saadakseen yhdessä olon toimimaan, jos on vääränlaisen ihmisen kanssa suhteessa. Mutta oikeanlaisen tyypin kanssa suhde toimii, kommunikointi toimii, yhdessäolo toimii - kaikki tuntuu kovin luontevalta, ei ollenkaa vaikealta.
Itse asiassa toive tulla ymmärretyksi ei ole niinkään ALKUKANTAINEN toive, vaan nimenomaan kehittyneen ihmislajin toive. Pelkkään alkukantaisuuteen riittäisi hengissä selviäminen eli arjen sujuminen sekä seksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos itse tapaisin ihmisen, joka on sielunkumppani ja joka ymmärtäisi minua puolesta sanasata ja minä häntä"
Tähän unelmaan uskominen, että toinen voi ymmärtää puolesta sanasta, on yksi tuhoisimmista luuloista. Ei, me emme voi olettaa että löytyy ihminen, jolle ei tarvitsisi avata ajatuksia, toiveita, pelkoja tai suruja puolta sanaa enempää, kun toinen jo tajuaa muka ilmankin.
Kommunikaatio on ihan jokaisen suhteen kulmakivi. Se toinen ei välttämättä ole ollenkaan väärä, vaikka sinun pitääkin vaivautua kertomaan sanallisesti, mitä elämältäsi haluta tai et halua. Kukaan EI lue kenenkään ajatuksia.
Olen eri, mutta sinä taidat ottaa nyt liian kirjaimellisesti tuon. Kyllä sillä vaan oikeasti on eroa, miten eri ihmiset ymmärtävät toisiaan - joillekin joutuu joka asian vääntämään rauta
En usko, että on pelkoa, että ihmiset ottaisivat yleisesti käytetyt sanonnat noin kirjaimellisesti. Kyllä valtaosa ihmisistä, ainakin neuronormaalit, ymmärtävät oikein hyvin, että kyseessä on kielikuva, kun sanotaan, että "toinen ymmärtää jo puolesta sanasta". Samoilla ihmisillä ei ole ongelmia ymmärtää, mitä tarkoittaa, että "kevät keikkuen tulevi", "Jaakko heittää kylmän kiven", "nähdä kaikki vaalenpunaisten linssien läpi" tai "perhosia vatsassa". Nämä ovat ihan samanlaisia sanontoja kuin tuo, mistä tässä nyt väännetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että samaa sukupuolta olevat ystävät ymmärtävät puolesta sanasta, mutta toista sukupuolta olevat kumppanit ei niin helposti.
Parisuhdetyötä eri parien kanssa tehneenä olen nähnyt, että tuo ymmärrettävä mutta alkukantainen toive olla ymmärretty ajatuksen voimin lisää surua ja pettymystä monissa liitoissa, kun todellisuus ei vastaakaan tätä alitajuista tarvetta. Siksi koitan muistuttaa jopa täällä palstalla, että jokainen aikuinen on vastuussa siitä, että opettelee kommunikoimaan aikuismaisesti. Eikä odota sitä ajatustenlukua toiselta.
Kannattaa katsoa tarkemmin, millaisen ihmisen kanssa päätyy suhteeseen. Itse en edes ymmärrä, miten voisin päätyä yhteen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei oikein ymmärretä toisiamme. Minulle on henkinen kohtaaminen ja samanhenkisyys suhteessa todella tärkeä asia - ja en todellakaan ole k
Joo, on alkukantainen toive olla ymmärretty ajatuksen voimin, mutta monihan ei yritä olla ymmärretty ajatuksen voimin eikä siltikään sitä yhteistä säveltä löydy. Esim. Katri kommunikoi rauhallisesti, rakentavasti ja avoimesti. Ei tule kohdatuksi, eikä edes kunnioitetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa tarkemmin, millaisen ihmisen kanssa päätyy suhteeseen. Itse en edes ymmärrä, miten voisin päätyä yhteen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei oikein ymmärretä toisiamme. Minulle on henkinen kohtaaminen ja samanhenkisyys suhteessa todella tärkeä asia - ja en todellakaan ole k
Samaa mieltä. En ikinä ryhtyisi parisuhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ymmärrämme toisiamme huonommin kuin ystävieni kanssa. Parisuhde on paljon intiimimpi, ja sellainen parisuhde, jonka minä haluan, on myös suurempi sitoumus kuin ystävyyssuhteet (vaikka en ota niitäkään kevyesti, mutta ystävieni kanssa en esimerkiksi hanki yhteistä asuntoa, yhdistä raha-asioita ainakin jossain määrin ja hanki lapsia).
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun Matti on vege. Eläinparkojen ystävä.
Hänellä saattaa olla B12-vitamiinin puutos. Tämä selittäisi hysterian ja ilmeisen testosteronivajeen.
Piti tuohon vielä lisätä, että minusta sellainen uskomus on haitallinen, että miehet ja naiset ovat eri planeetoilta eivätkä voi koskaan ymmärtää toisiaan. Totta kai väestötasolla sukupuolten välillä on eroja, mutta yksilöiden väliset erot ovat paljon suuremmat. Heteronkin on täysin mahdollista löytää kumppani, jonka kanssa sopii hyvin yksiin ja löytyy keskinäinen ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Piti tuohon vielä lisätä, että minusta sellainen uskomus on haitallinen, että miehet ja naiset ovat eri planeetoilta eivätkä voi koskaan ymmärtää toisiaan. Totta kai väestötasolla sukupuolten välillä on eroja, mutta yksilöiden väliset erot ovat paljon suuremmat. Heteronkin on täysin mahdollista löytää kumppani, jonka kanssa sopii hyvin yksiin ja löytyy keskinäinen ymmärrys.
Olet oikeassa. Nuo kliseiset käsitykset toisiaan ymmärtämättömistä sukupuolista ovat todella haitallisia jo senkin vuoksi, että sitten suhteilta ei odoteta oikein mitään hyvää, tai ainakin tyydytään johonkin kädenlämpöiseen.
Mua kiinnostaisi tietää, että mikä on se SYY hakeutua suhteeseen, jos kokee, ettei kumppani oikein kunnolla ymmärrä, tai jos mitään kunnollista henkistä yhteyttä ei ole. Onko se vaan, että kun joku vastakkaista sukupuolta oleva osuu kohdalle, aletaan hengailla, ja homma toimii pelkän seksin varassa? Ei sillä, etteikö seksi olisi tärkeää - mutta kun ainakin itse koen että siinäKIN on erittäin olennaista, että toisen kanssa on hyvä henkinen yhteys, että kumpikin ymmärtää toista. Aika tylsää seksiä olisi joku geneerinen ja mekaaninen pano sellaisen kanssa, josta on koko ajan tunne, että ollaan ihan eri aaltopituudella.
Tosi harvoin ajattelen, että asiantuntijat ovat tehneet jo alusta asti täysin väärän parituksen, mutta Matin ja Elisan kohdalla ihmettelen tosi paljon, miksi heidät on paritettu. Ikä täsmää ja molemmat vähän boheemeja ihmisiä, joo. Mutta mitä muuta? Ei kai näin pintapuolisten asiat riitä. Heistä näki ihan jo hääpäivänä, jos ei jopa alttarilla, että aivan erilaiset persoonat ja ei mitenkään hyvällä tavalla, että täydentäisivät toisiaan. Vai onko Elisa osannut vetää ihan toisenlaista kuvaa itsestään haastatteluissa?
Käy sääliksi molempia. Matti on tosi liikkis, hänelle olis pitänyt parittaa joku lempeä runotyttönen kuten aiemmilta kausilta Henna tai Miina. Elisallekin varmaan löytyisi joku sopiva puoliso, mutta hänen täytyisi työstää tuota kommunikaatiotyyliään ihan tosi paljon ensin. Tunnistan jännästi omiakin kipupisteitä tuosta hänen käytöksestään, että jyrätään ja vaaditaan sitä vastausta koska ne omat epävarmuudet painaa siellä alla. Itsellä nää piirteet (ei kylläkään niin pahoina kuin Elisalla) tulee esiin kun pitkässä parisuhteessa ajaudutaan konfliktitilanteisiin joissa toinen toteuttaa omaa traumaansa ja sulkeutuu mököttäen, kun puhutaan esim jostain asiasta jolla hän on mua loukannut. Matti kuitenkin on ollut avoimena, vastaanottavaisena ja kohteliaana alusta asti, eikä mitään tämäntapaista tilannetta näyttäisi syntyneen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin ajattelen, että asiantuntijat ovat tehneet jo alusta asti täysin väärän parituksen, mutta Matin ja Elisan kohdalla ihmettelen tosi paljon, miksi heidät on paritettu. Ikä täsmää ja molemmat vähän boheemeja ihmisiä, joo. Mutta mitä muuta? Ei kai näin pintapuolisten asiat riitä. Heistä näki ihan jo hääpäivänä, jos ei jopa alttarilla, että aivan erilaiset persoonat ja ei mitenkään hyvällä tavalla, että täydentäisivät toisiaan. Vai onko Elisa osannut vetää ihan toisenlaista kuvaa itsestään haastatteluissa?
Käy sääliksi molempia. Matti on tosi liikkis, hänelle olis pitänyt parittaa joku lempeä runotyttönen kuten aiemmilta kausilta Henna tai Miina. Elisallekin varmaan löytyisi joku sopiva puoliso, mutta hänen täytyisi työstää tuota kommunikaatiotyyliään ihan tosi paljon ensin. Tunnistan jännästi omiakin kipupisteitä tuosta hänen käytöksestään, että jyrätään ja vaaditaan sitä vastausta koska ne omat epäv
Itse ymmärrän, että kaksi taiteilijaa laitetaan yhteen - yleensä sellainen match toimii paremmin kuin taiteilijan ja tavistyössä olevan suhde.
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi molempia. Matti on tosi liikkis, hänelle olis pitänyt parittaa joku lempeä runotyttönen kuten aiemmilta kausilta Henna tai Miina. Elisallekin varmaan löytyisi joku sopiva puoliso, mutta hänen täytyisi työstää tuota kommunikaatiotyyliään ihan tosi paljon ensin. Tunnistan jännästi omiakin kipupisteitä tuosta hänen käytöksestään, että jyrätään ja vaaditaan sitä vastausta koska ne omat epäv
Tämä on ihmetyttänyt. Tuntuu, että tyylin ja iän perusteella paritettu. Eihän heissä ole mitään yhteistä. Elisa ei edes ole mikään boheemi. Enemmänkin sellainen wannabe joka käyttää bändipaitoja koska ne ovat muotia. Tuskin olisi mennyt Burzum paita päällä telkkariin, jos tietäisi mikä bändi se on.
Elisa on tavis kovista esittäen, tulee vähän teiniangsti mieleen. Matti taas pehmeä muusikko ja isä.
Elisa olisi ehkä toivonut sellaista machomiestä joka kaappaa ja syliin ja määrää tahdin. Matti taas herkempää ja hitaasti etenevää rauhallista naista.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! lisäksi täytyy sanoa näin miehen näkökulmasta että varsinkin Matille sopisi rutkasti nuorempi nainen. Ei noin symppiksen ja komean jätkän tartte samanikäisten naisten kanssa häärätä ollenkaan :) skitta kainaloon ja konsertoimaan niin uskon kyllä että löytyy vakavampaa myös, ja nuorta sellaista. Voi jopa olla mahdollisuus tulla uudestaan isäksi. Toivon Matille kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän, että kaksi taiteilijaa laitetaan yhteen - yleensä sellainen match toimii paremmin kuin taiteilijan ja tavistyössä olevan suhde.
Mikä taiteilija Elisa on? Eikö hän opiskele arkkitehdiksi?
Ei kai toi miksikään enää edes opiskele. Ei riittänyt kapasiteetti.
Ei ole ainakaan opiskelijana Tampereen yliopistolla eikä Aalto yliopistossa. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää Oulun yliopisto. Lieköhän sielläkään? Joku sisustusarkkitehti siitä voi tullakin, mutta se ei oke arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! lisäksi täytyy sanoa näin miehen näkökulmasta että varsinkin Matille sopisi rutkasti nuorempi nainen. Ei noin symppiksen ja komean jätkän tartte samanikäisten naisten kanssa häärätä ollenkaan :) skitta kainaloon ja konsertoimaan niin uskon kyllä että löytyy vakavampaa myös, ja nuorta sellaista. Vo
Voi taivas mitä sont....a. Oletko varma, että Mattia kiinnostaa aloittaa toinen kierros lasten kanssa? Sekö se on keski-ikäisen miehen suurin toive, että saa vielä nuoren naisen (ehkä omien tyttärien ikäisen) ja voi aloittaa vauva ja pikkulapsirumban uudelleen???
Vaikka sinä halut vielä vanhana ukkonakin nuoren naisen, niin usko tai älä, mutta moni mies viihtyy sen omanikäisen kanssa.
Jatkuvasti saamme lukea lehdistä, miten sen ja tämän elämänkumppani (nainen siis) on lähtenyt läppäseen, kun on alkujaan hurahtanut itseään paljon vanhempaan mieheen. Ehkä se 40v mies vielä menettelee, mutta sitten, kun se mies alkaa ukkoitumaan 50+ niin moni nainen ottaa ja vaihtaa nuorempaan mieheen.
Miehet ei ilmeisesti tajua ollenkaan, että hekin vanhenevat, eikä kenenkään naisekaan toive pitemmän päälle ole olla olla suhteessa lähes isän ikäiseen mieheen. Siinä kohtaa ne naiset sitten vaihtaa nuorempaan.
Elisan opiskeluasiat on käsitelty täällä jo paljon aikaisemmin.
Eli on opiskellut arkkitehtuuria, mutta vain kandiksi. Ei ole enää kirjoilla yliopistossa, koska 10 vuotta opiskeluaikaa tuli täyteen eli mitä ilmeisemmin potkittu pois, kun ei ole saanut maisteripapereita tavoiteajassa valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Elisan opiskeluasiat on käsitelty täällä jo paljon aikaisemmin.
Eli on opiskellut arkkitehtuuria, mutta vain kandiksi. Ei ole enää kirjoilla yliopistossa, koska 10 vuotta opiskeluaikaa tuli täyteen eli mitä ilmeisemmin potkittu pois, kun ei ole saanut maisteripapereita tavoiteajassa valmiiksi.
No niin tai näin, niin ei ole millään lailla käynyt ilmi että hän olisi taiteilija.
En oikein ymmärrä tätä Elisan mollaamista. Elisa on itsenäinen nainen, joka uskaltaa olla oma itsensä. Miksi hänen pitäisi olla hiljainen hissukka...
Kaunis ja aikaansaava nainen.
Ja me jotkut katsomme tällä hetkellä ensimmäistä kertaa jaksoja uusintoina.