Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (5778)
Vierailija kirjoitti:
"Jos itse tapaisin ihmisen, joka on sielunkumppani ja joka ymmärtäisi minua puolesta sanasata ja minä häntä"
Tähän unelmaan uskominen, että toinen voi ymmärtää puolesta sanasta, on yksi tuhoisimmista luuloista. Ei, me emme voi olettaa että löytyy ihminen, jolle ei tarvitsisi avata ajatuksia, toiveita, pelkoja tai suruja puolta sanaa enempää, kun toinen jo tajuaa muka ilmankin.
Kommunikaatio on ihan jokaisen suhteen kulmakivi. Se toinen ei välttämättä ole ollenkaan väärä, vaikka sinun pitääkin vaivautua kertomaan sanallisesti, mitä elämältäsi haluta tai et halua. Kukaan EI lue kenenkään ajatuksia.
Mulla on ollut sellaisia ystäviä, jotka on ymmärtänyt minua puolesta sanasta ja minä heitä. Toki siltikin voi "vaivautua kertomaan sanallisesti" asioista. Ja tosi silloinkin jutellaan ihan normaalisti
Luultavasti et ymmärtänyt mitä tarkoitin tuolla, että joku ymmärtää sinua, koska näin ei välttämättä jokaisen kanssa ole. Olipa kyseessä sitten ystävä tai kumppani, niin jos toinen ymmärtää sinut aina väärin ja vaikka olet hänen kanssaan samaa mieltä, hän silti inttää ja inttää, koska ei ymmärrä, että olet samaa mieltä :D
On kokemusta myös ihmisistä, joiden kanssa kaikki on pelkkää vääntöä aina ja joka asiasta ja tämä luultavasti on ollut merkki siitä, että meistä kumpikaan ei ole ymmärtänyt toista yhtään. Ollaan oltu ns ihan eri taajuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos itse tapaisin ihmisen, joka on sielunkumppani ja joka ymmärtäisi minua puolesta sanasata ja minä häntä"
Tähän unelmaan uskominen, että toinen voi ymmärtää puolesta sanasta, on yksi tuhoisimmista luuloista. Ei, me emme voi olettaa että löytyy ihminen, jolle ei tarvitsisi avata ajatuksia, toiveita, pelkoja tai suruja puolta sanaa enempää, kun toinen jo tajuaa muka ilmankin.
Kommunikaatio on ihan jokaisen suhteen kulmakivi. Se toinen ei välttämättä ole ollenkaan väärä, vaikka sinun pitääkin vaivautua kertomaan sanallisesti, mitä elämältäsi haluta tai et halua. Kukaan EI lue kenenkään ajatuksia.
Olen eri, mutta sinä taidat ottaa nyt liian kirjaimellisesti tuon. Kyllä sillä vaan oikeasti on eroa, miten eri ihmiset ymmärtävät toisiaan - joillekin joutuu joka asian vääntämään rautalangasta ja silti hän kokee sen "vieraana", kun taa
Totta kai ymmärtämisen tasossa on eroja eri ihmisten välissä.
Silti, tätä unelmahöttö-jargonia on vähän vaarallista käyttää, koska aina joku ottaa kirjaimellisesti ja odottaa sitä ajatustenlukija-prinssiä/prinsessaa tulevaksi ja löydettäväksi, ja sitten pettyy kun kukaan ei ollutkaan kuten oli "luvattu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sellaisia ystäviä, jotka on ymmärtänyt minua puolesta sanasta ja minä heitä. Toki siltikin voi "vaivautua kertomaan sanallisesti" asioista. Ja tosi silloinkin jutellaan ihan normaalisti
Luultavas
Oma kokemus on, että samaa sukupuolta olevat ystävät ymmärtävät puolesta sanasta, mutta toista sukupuolta olevat kumppanit ei niin helposti.
Parisuhdetyötä eri parien kanssa tehneenä olen nähnyt, että tuo ymmärrettävä mutta alkukantainen toive olla ymmärretty ajatuksen voimin lisää surua ja pettymystä monissa liitoissa, kun todellisuus ei vastaakaan tätä alitajuista tarvetta. Siksi koitan muistuttaa jopa täällä palstalla, että jokainen aikuinen on vastuussa siitä, että opettelee kommunikoimaan aikuismaisesti. Eikä odota sitä ajatustenlukua toiselta.
Vierailija kirjoitti:
"Toki asiantuntijoiden olisi pitänyt Jannesta huomata, ettei tämä itse ole mikään sporttinen,"
Kyllähän asiantuntijat huomasivatkin, ja antoivat hänelle pullean mutta sporttisen Katrin. Siis tehtävänanto suoritettu complete. Vai mitä tarkoitit tuolla, et asiantuntijoiden olisi pitänyt huomata?
Voi luoja. Miksi sohvaperunalle pitäisi parittaa minkään kokoista sporttista ihmistä???
Ja tarkoitin ihan kirjaimellisesti sitä, että Janne ei itse ole sporttinen, eikä näin ollen tarvitse rinnalleen sporttista ihmistä, vaan toisen sohvaperunan. Mihin ihmeeseen hän sen kumppanin sporttisuutta tarvitsee, kun itse istuu sohvalla katsomassa jääkiekkoa???
Tai saahan sitä toki haluta sporttisen puolison, eri asia sitten on, haluaako joku (hoikka) ja sporttinen sitten sitä vähän (pulleata ja) vetelää sohvaperunaa.
Arttu saa kiittää että ohjelmassa on myös Janne. Muuten hänet olisi haukuttu jo miljoonakertaa enemmän täällä lyttyyn.
Ihanaa, kun Matti on vege. Eläinparkojen ystävä.
Ja vaikka henkilön itse olisi ihan oikeasti sporttinen ja harrastaa paljon liikuntaa, treenaa punttiksella, lenkittää koiria, käy uimahallissa, tanssitunneilla jne, niin onko se niin ehdottoman tärkeää, että kumppani harrastaa noita samoja asioita? Voithan sä harrastaa noita juttuja yksin tai kaverin kanssa, ei kumppanilla tarvitse olla samoja harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka henkilön itse olisi ihan oikeasti sporttinen ja harrastaa paljon liikuntaa, treenaa punttiksella, lenkittää koiria, käy uimahallissa, tanssitunneilla jne, niin onko se niin ehdottoman tärkeää, että kumppani harrastaa noita samoja asioita? Voithan sä harrastaa noita juttuja yksin tai kaverin kanssa, ei kumppanilla tarvitse olla samoja harrastuksia.
Mua ei haittaisi vaikkei harrastaisi koska meen harrastuksiin mieluiten yksin tai jonku muun kans ku kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toki asiantuntijoiden olisi pitänyt Jannesta huomata, ettei tämä itse ole mikään sporttinen,"
Kyllähän asiantuntijat huomasivatkin, ja antoivat hänelle pullean mutta sporttisen Katrin. Siis tehtävänanto suoritettu complete. Vai mitä tarkoitit tuolla, et asiantuntijoiden olisi pitänyt huomata?
Voi luoja. Miksi sohvaperunalle pitäisi parittaa minkään kokoista sporttista ihmistä???
Ja tarkoitin ihan kirjaimellisesti sitä, että Janne ei itse ole sporttinen, eikä näin ollen tarvitse rinnalleen sporttista ihmistä, vaan toisen sohvaperunan. Mihin ihmeeseen hän sen kumppanin sporttisuutta tarvitsee, kun itse istuu sohvalla katsomassa jääkiekkoa???
Tai saahan sitä toki haluta sporttisen puolison, eri asia sitten on, haluaako joku (hoikka) ja sporttinen sitten sitä vähän (pulleata ja) vetelää sohvaperunaa.
Kesälläkin istuu vaan sohvalla ja katsoo jääkiekkoa. Lapset kotona, niin katsoo sohvalla jääkiekkoa. Sillon, kun on töissä niin katsoo sohvalla jääkiekkoa. Kun syö, niin istuu sohvalla ja katsoo jääkiekkoa. Ei varmaan nukukaan, vaan katsoo sohvalla jääkiekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun sanoit:
Siis millä tavalla asiantuntijat EIVÄT huomanneet, ettei Janne ole sporttinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta sinä taidat ottaa nyt liian kirjaimellisesti tuon. Kyllä sillä vaan oikeasti on eroa, miten eri ihmiset ymmärtävät toisiaan - joillekin joutuu joka asian vääntämään rauta
"ja sitten pettyy, kun kukaan ei ollutkaan kuten oli "luvattu".
Kuka lupaa yhtään mitään kenellekään? Vaikka on olemassa ihmisiä, jotka ymmärtää sinua ja myös niitä, jotka ei ymmärrä sinua ollenkaan, ei kukaan "lupaa" sinulle yhtään mitään.
Jos et tuollaista asiaa ymmärrä, niin silloin voi ollakin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä kumppanilla sitten tekee, jos sen kanssa ei vietä aikaa? Työt ja nukkuminen vievät päivästä todella paljon. Ja sitten se vähäinenkin vapaa-aika vietetään erillään. Joo, en ymmärrä.
t. 24 vuotta parisuhteessa ollut ja ilmeistä on, että vietämme vapaa-ajan yhdessä niin ruokaa laittaen, katsellen telkkaria tai käymällä vaikka siellä kylpylässä
Arttu ja Janne ovat vaan sellaisia miehiä joista naiset ei ehkä kiinnostu. Matti ja Mikko ovat miellyttäviä. Uskon että ainakin Mikon ja Iinan suhde kestää. Ovat molemmat syvällisiä pohdiskelijoita ja tunteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on. Jos ei täsmälleen samoja, niin ainakin että toisesta saa kaverin mukaan lenkeille eikä hänen elämäntapansa ole sohvalla makaaminen. Aktiivinen ja urheileva ihminen ei halua katsella vetelää ihmistä sohvallaan. Syitä on monia: terveys, ulkonäkö, samanlainen elämänasenne, ja se liikunnan tuoma vireys! Vaikkeivät harrastukset olisi samoja, on todella tärkeää, että jaetaan aktiivinen ja reipas elämänasenne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, mutta jos parin vapaa-aika kuluu täysin eri asioiden parissa ja mitään yhteistä ei ole niin onhan se aika yksinäistä kummallakin. Toinen menee ja harrastaa ja viettää sosiaalisesti vilkasta elämää ja toinen möllöttää kotona lätkää katsoen.
Ja varsinkin, jos tämä harrastaja on mies, niin miten kauan hän katselee sitä sohvalla ja pikkuhiljaa lihovaa vaimoa, kun miehille ne liikakilot näyttää olevan pahin peikko naisessa.
Monestihan juuri ne vapaa-ajan harrastukset on niitä asioita, joissa ihmiset tapaa toisiaan ja tutustuu ja monesti myös lomat ja vapaa-ajat vietetään näiden harrastuksen parissa.
Jos toinen haluaa vaan maata kotona ja toinen mennä niin se voi alkaa parisuhdetta rasittamaan pitemmän päälle.
Kyllä avioparilla pitäis jotakin yhteistäkin olla, muuten helposti käy niin, että ollaan yhdessä, mutta kumpikin elää omaa elämäänsä. Mutta kai sitä niinkin voi elämänsä viettää.
No nii, onko teillä töitä jotka tänne kirjoitatte?
^ mutta jos ajatellaan, että esimerkiksi minä käyn punttiksella treenaamassa 2-4 kertaa viikossa ja satunnaisesti teatterissa, konsertissa ja leffassa, niin jäähän sitä vapaa-aikaa viettää myös kahdestaan kumppanin kanssa vaikka sohvalla sarjoja katsellen, jos kumppanilla ei ole näitä samoja kiinnostuksen kohteita.
"Siksi koitan muistuttaa jopa tällä palstalla ihmisiä siitä, että jokainen aikuinen on vastuussa siitä, että opettelee kommunikoimaan aikuismaisesti"....
Totta kai noin on, mutta onhan se kommunikointi paljon helpompaa, kun toinen ymmärtää mitä sanot, eikä ymmärrä sinua koko ajan väärin.
Ei sillä , että joku "ymmärtää sinua puolesta sanasta" todellakaan tarkoiteta sitä, että et sitten puhuisi mitään (päin vastoin, tuollaiselle ihmiselle on helppo puhua kaikesta, koska hän ymmärtää sinua) koska kuvittelet tuon ihmisen ymmärtävän sinua, vaikka et puhu mitääm.
Tässä meillä oikeastaan on nyt ihan elävä esimerkki siitä, että me ei ymmärretä toisiamme. Ts siis ymmärretään toisemme väärin.
Kun minä sanon, että on ihmisiä, jotka "ymmärtää puolesta sanasta mitä tarkoitan" (täällä joku oli ymmärtänytkin mitä tarkoitin) en todellakaan tarkoittanut, että sitten ei tarvitse puhua mistään :D
Kuten sanoin, tuollaisten ihmisten kanssa sitä vasta puhutaankin. Heidän kanssaan on helppo puhua ja keskustella. Sellaisen kanssa, joka ei sinua ymmärrä/ymmärtää väärin, asiat menee kinasteluksi, kuten nytkin :D
"Siis millä tavalla asiantuntijat EIVÄT huomanneet, että Janne ei ole sporttinen."
No sillä tavalla eivät huomanneet, että parittivat sohvaperunalle joka ei jaksa eväänsä liikuttaa, liikkuvaisen ja energisen ihmisen, joka ei jaksa istua elämäänsä siinä sohvalla.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6242597/vuorotyo-paino-ja-kortisoli
Siitäpä sitten omaan keskusteluun, aiheena vuorotyö, paino ja kortisoli.
Tämähän on ensitreffit keskustelu. Mielenkiintoista nähdä miten Elisan ja Matin tarina jatkuu, vai jatkuuko