Paluu norjasta suomeen oli järkytys
Olin vuoden työprojektissa Oslossa. Helsinkiin palattuani tuntui kuin olisin johonkin slummiin tullut -ihmiset näyttää köyhiltä, syrjäytyneiltä, päihdeongelmaisilta ja näitä on niin paljon!
Hinnat ovat tosi korkeat, vaikka täällä palkkataso paljon norjaa alhaisempi. Mielessä on takaisinmuutto norjaan koska hyvinvointi on tosi korkea verrattuna suomeen.
Kommentit (492)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on vastaavasti toteutettu hyvin talousliberaaleja ratkaisuja viimeisen 15 vuoden aikana. Sen takia Ruotissa tuloeroja mittaava gini-indeksi on kasvanut huomattavasti nopeammin kuin Suomessa. Toisaalta Ruotsissa on vahva yksityinen sektori ja paljon yksityisiä investointeja, eikä maa ole velkaantunut.
Vasemmiston ihannevaltioksi Ruotsi ei kuitenkaan enää kelpaa
Kelpaako oikeistolle? Persuthan ne täällä itkee kun Ruotsi on kuulemma pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Nokia toi suomen valtiolle paljon rahaa. Kun rahantulo valtiolle loppui, olisi heti pitännyt sopeuttaa valtion menot verotuloja vastaavaksi. Menojen karsimisen otettiin velkaa , vieläpä asenteella, ettei sitä tarvii maksaa takaisin. Nyt on vaan pakko nipistää, kun raha ei kasva puussa, velat pitää maksaa korkoineen pois. On tässä itselläkin nuorisoa, ja ei ole niin kiva katsoa vierestä miten tiukalla he ovat verrattuna omaan nuoruuteen, kun suomen talousmoottori pyöri ja toi rahaa maahan. Mutta kyllä me suomalaiset vielä noustaan.
Mietin tuota, että nuoriso on taloudellisesti tiukilla? Ainakin itse kun katson aivan tavallisia perheitä, opiskelijoille näyttää olevan tavallista lennellä ulkomaille reissuun ja yhä harvempi kai asuu enää missään solussa, jne, vaan asutaan yksin? Ainakin ulkoisesti vaikuttaa leveämmältä elämältä vrt. aika, kun itse aloitin opiskelut 1980-luvun lopulla, ja opiskelija-asuntolassa jaoin pienen yksiön toisen opiskelijan kanssa, ei siis edes omaa huonetta, mihin verrattuna muutama vuosikymmen myöhemmin halveksittu solukin olisi luksusta! Tuosta on runsaat 35 vuotta, mutta myös opiskelijoiden matkustelu oli harvinaista herkkua. Toki nykyään on myös uusia rahanmenoja kuten omat älypuhelimet ja tietokoneet, ja johtuuko se tiukilla olo edellämainittujen lisäksi tällaisista, että todellisuudessa eletään kohtuullisen korkealla elintasolla verrattuna vain parin vuosikymmenen takaiseen ja siksi raha ei tahdo riittää millään. Joka tapauksessa tykkään viimeisestä lauseestasi, että Suomi nousee, jos haasteita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokia toi suomen valtiolle paljon rahaa. Kun rahantulo valtiolle loppui, olisi heti pitännyt sopeuttaa valtion menot verotuloja vastaavaksi. Menojen karsimisen otettiin velkaa , vieläpä asenteella, ettei sitä tarvii maksaa takaisin. Nyt on vaan pakko nipistää, kun raha ei kasva puussa, velat pitää maksaa korkoineen pois. On tässä itselläkin nuorisoa, ja ei ole niin kiva katsoa vierestä miten tiukalla he ovat verrattuna omaan nuoruuteen, kun suomen talousmoottori pyöri ja toi rahaa maahan. Mutta kyllä me suomalaiset vielä noustaan.
Mietin tuota, että nuoriso on taloudellisesti tiukilla? Ainakin itse kun katson aivan tavallisia perheitä, opiskelijoille näyttää olevan tavallista lennellä ulkomaille reissuun ja yhä harvempi kai asuu enää missään solussa, jne, vaan asutaan yksin? Ainakin ulkoisesti vaikuttaa leveämmältä elämältä vrt. aika, kun itse aloitin opiskelut 1980-luvun lop
Ne matkustelevat opiskelijat joko käyvät töissä, matkustavat vanhempien rahoilla tai tekevät budjettimatkoja (halvat lentotarjoukset + ilmainen yöpyminen sohvasurffauksen avulla).
Muutin Norjaan ja vaikka aina sanotaan, ettei ruoho oo vihreämpää aidan toisella puolella, on se. Ollaan oltu tosi positiviisesti yllättyneitä. Elämä on hyvää täällä, ihmiset on positiivisia ja ystävällisiä. Asiakaspalvelutyössä olen norjaksi ja norjalaiset tsemppaa ja kehuu, vaikka sanoisi väärin. Mukavia on norjalaiset ja arki oikeasti tosi mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on tuhonnut Suomen talouden. Norjassa ihmiset ajattelevat yhteistä hyvää, kokoomus-Suomessa oman pankkitilin saldo on ainoa mikä kiinnostaa.
Jo Kekkonen sanoi, ettei Kokoomusta pidä ikinä päästää valtaan, koska se tuhoaa tämän maan. Juuri siksi se täytyi äänestää valtaan. Sillä kuinkas muutenkaan?
Joo ja varmaan niissä Mäkelänkadun 17m2 yksiöissä asui monihenkinen perhe 40-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota, että nuoriso on taloudellisesti tiukilla? Ainakin itse kun katson aivan tavallisia perheitä, opiskelijoille näyttää olevan tavallista lennellä ulkomaille reissuun ja yhä harvempi kai asuu enää missään solussa, jne, vaan asutaan yksin? Ainakin ulkoisesti vaikuttaa leveämmältä elämältä vrt. aika, kun itse aloitin opiskelut 1980-luvun lop
Silloin kun minä olin nuori, olin töissä mäkkärissä ja sen takia taloudellisesti todella tiukoilla. Siis todella todella tiukoilla. Olisi pitänyt asua äidin nurkissa kolmekymppiseksi asti ja hillota rahaa kaikki ne vuodet ja muuttaa vasta sitten omilleen. Mutta kun olin TYHYMÄ! Se oli muuten enemmän kuin aika kestämätön yhtälö, että olin töissä mäkkärissä ja asuin omillani ja mulla oli siinä maksettavana vuokrat, laskut, kaikki. Mäkkärissä ei annettu tehdä tarpeeksi tunteja, niin siksi se palkka oli helvetin huono. Esihenkilöt ja pomo puhuivat vaan, että ei sitä tarvi mitään palkkaa saada, kun hakee vaan sossusta puuttuvat. Kyllä mä olin HULLU, kun mä siihen paikkaan töihin hain. Ja paska säkä, kun "sain" sen hakemani työpaikan. Kyllä se on perkele tyhmyys ja huono-onnisuus lyömätön kombo. Sitä ei lyö laudalta mikään. Tyhmyydellä ja epäonnella hoituu kaikki hommat, mikään ei voi olla menemättä v...iksi. Sitten kun siihen sairauteen ei kuolekaan millään.
Vierailija kirjoitti:
Suomea on aina johdettu jostain muualta, nyt Washingtonista ja Brysselistä. Suomalaisen selkä taipuu aina.
Jep tuo käynyt mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Norjan rahat eivät mene eu:n järjettömyyksiin.
Norja maksaa käytännössä enemmän EU-eduista kuin Suomi vaikka ei ole edes päättämässä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos on erilaisia opiskelijoita. Yksi tuttu opiskelija työskenteli johtavana lakiasiantuntijana, sai normaalisti palkkaa niin kuin kuka tahansa ja opiskeli siinä sivussa korkeakoulututkintoa, eikä tietenkään nostanut opintotukea. Tällainen opiskelija matkustaa siinä kuin kuka tahansa muukin työssäkäyvä.
Toinen opiskelija ei ole saanut mitään töitä, eikä hänen vanhempansakaan tue taloudellisesti, niin hän joutuu elämään pelkällä opintotuella. Se on n 500 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa asuminen ja ruoka ja ihan kaikki. Tällainen opiskelija ei matkusta missään.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja varmaan niissä Mäkelänkadun 17m2 yksiöissä asui monihenkinen perhe 40-luvulla?
Kyllä muuten asui.
Bergen on paljon parempi ja hienompi verrattuna Osloon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä äänestettiin, tätä saatiin.
Älä typerä vassari viitsi. Tämä tilanne on pitkänajan tulos, Suomen talous on ollut lamassa viimeiset 17 vuotta. Ja siihen on teidän vihervassareiden politiikka myös syypää. Meillä on tilaa ja unelma, muistuuko yhtään mieleen?
Ollut jo 20 vuotta. Ja oikeistohallitus ollut lähes koko tuon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö Oslossa yhtä paljon niqabeita ja burkia katukuvassa kuin Helsingissä? Itse kävin siellä viimeksi pari vuotta sitten, eikä ainakaan silloin juuri näkynyt.
Norja on kieltänyt niqabit ja burkat kouluissa (ml. yliopistot) ja päivähoitopaikoissa jo aikoja sitten, vuonna 2018.
Useat menestyneet eurooppalaiset maat ovat kieltäneet, kuten myös jotkut muslimimaatt jotka haluavat vaalia yhteiskuntarauhaa eivätkä halua ääriaineksen kasvavan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö Oslossa yhtä paljon niqabeita ja burkia katukuvassa kuin Helsingissä? Itse kävin siellä viimeksi pari vuotta sitten, eikä ainakaan silloin juuri näkynyt.
Norja on kieltänyt niqabit ja burkat kouluissa (ml. yliopistot) ja päivähoitopaikoissa jo aikoja sitten, vuonna 2018.
Useat menestyneet eurooppalaiset maat ovat kieltäneet, kuten myös jotkut muslimimaatt jotka haluavat vaalia yhteiskuntarauhaa eivätkä halua ääriaineksen kasvavan..
Ruotsi sen sijaan ei ole kieltänyt niitä missään. Noloa tämä Ruotsi-ihannointi, kun totuus on se että tämä persläpi on täysin jengiytynyt ja islam on jo osa kulttuuria. Yliopisto toivottelee hyvää Eidiä, Espresso House kampanjoi islamin juhlapyhillä ja kun menet katsomaan podcast-tarjontaa suosituimmassa palvelussa, on islamille ikioma kategoria. Ruotsi muka länsimaa, no ei ole kauaa :D
Nuo niqabit pitäisi kieltää KOKONAAN. Ihminen pitää voida tunnistaa erilliseksi yksilöksi julkisessa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota, että nuoriso on taloudellisesti tiukilla? Ainakin itse kun katson aivan tavallisia perheitä, opiskelijoille näyttää olevan tavallista lennellä ulkomaille reissuun ja yhä harvempi kai asuu enää missään solussa, jne, vaan asutaan yksin? Ainakin ulkoisesti vaikuttaa leveämmältä elämältä
Minäpä matkustin. Tein kesätöitä ja todella pennibudjettisen halpismatkan, johon kuului kaikenlaista kikkailua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä äänestettiin, tätä saatiin.
Älä typerä vassari viitsi. Tämä tilanne on pitkänajan tulos, Suomen talous on ollut lamassa viimeiset 17 vuotta. Ja siihen on teidän vihervassareiden politiikka myös syypää. Meillä on tilaa ja unelma, muistuuko yhtään mieleen?
Ollut jo 20 vuotta. Ja oikeistohallitus ollut lähes koko tuon ajan.
Ja nykyään se oikeisto on taipunut äärioikeistoksi.
Yöllä pimeä huone on kokonaan musta ja päässäni on vain kusta. Siksi äänestän aina kokoomusta.
"Katsos on erilaisia opiskelijoita. Yksi tuttu opiskelija työskenteli johtavana lakiasiantuntijana, sai normaalisti palkkaa niin kuin kuka tahansa ja opiskeli siinä sivussa korkeakoulututkintoa, eikä tietenkään nostanut opintotukea. Tällainen opiskelija matkustaa siinä kuin kuka tahansa muukin työssäkäyvä.
Toinen opiskelija ei ole saanut mitään töitä, eikä hänen vanhempansakaan tue taloudellisesti, niin hän joutuu elämään pelkällä opintotuella. Se on n 500 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa asuminen ja ruoka ja ihan kaikki. Tällainen opiskelija ei matkusta missään."
Tarkoittamani nykyopiskelijat eivät ole mitään johtavia lakiasiantuntijoita tms. hyvätuloisia, ja perheissä useita sisaruksia ja perheillä ei hyvät tulot. Silti reissaavat, ja olen kyllä iloinen heidän puolestaan, mutta elintasonsa ei tunnu olevan mitenkään matala. Rahoja on varmaan jäänyt yli kesätöistä, tms.