Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluu norjasta suomeen oli järkytys

Vierailija
24.08.2025 |

Olin vuoden työprojektissa Oslossa. Helsinkiin palattuani tuntui kuin olisin johonkin slummiin tullut -ihmiset näyttää köyhiltä, syrjäytyneiltä, päihdeongelmaisilta ja näitä on niin paljon! 

Hinnat ovat tosi korkeat, vaikka täällä palkkataso paljon norjaa alhaisempi. Mielessä on takaisinmuutto norjaan koska hyvinvointi on tosi korkea verrattuna suomeen.

Kommentit (492)

Vierailija
481/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuuntelen 90-vuotiaita isovanhempiani, he kertovat miten elettiin puutalossa ilman sisävessaa, miten lapset kuolivat tauteihin joihin nyt on rokote, miten nälkä oli todellista. He rakensivat tämän maan raunioista sodan jälkeen, ilman öljyrahastoja tai EU-tukia, pelkällä työllä ja sinnikkydellä. Aiemmat sukupolvet toivat meille sen hyvinvoinnin mitä täällä yhä on. Kun näen puhtaan juomaveden, toimivat sairaalat ja sen että lapseni pääsevät kouluun maksutta, ajattelen että ehkä pitäisi ensin kunnioittaa niitä jotka kaiken tämän mahdollistivat, ennen kuin julistamme kaiken olevan syvältä perseestä.

Kuka tahansa saa aikaan toimivan yhteiskunnan, jos maasta alkaa pulputa rahaa. Kaikki kunnia norjalaisille, että käyttivät rahat järkevästi. Mutta mielestäni suomalaisilla on enemmän ylpeyden aihetta.

Tässäpä se tulikin loistavasti kiteytettynä. Kiitos.

Vierailija
482/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen, kun olet vielä nuori ja työkykyinen! Todellakin kannattaa lähteä jos vain pystyy. Voithan sitten vanhana palata jos siltä tuntuu.

Eli nyt vaan kaikki urakalla maksamaan tuloveronsa ulkomaille, mutta vanhana on kiva palata loisimaan tänne.

Tällästen ihmisten takia meillä kaikki just köyhtyy. Varsinkaan naisilla ei tunnu olevan mitään kunniantuntoa tässä asiassa.

jaa niinkuin mitä tarkoitat? 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun piti mennä Ruotsin kautta?

Vierailija
484/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta Norjassa tähän asti. Arvostan enemmän ja enemmän suomalaisten ns.keskivertovaatimattomuutta. Olen Helsingistä lähtöisin, joten se on vertailukohteeni kun puhun Suomesta. Normaalit ihmiset ovat ihan tyytyväisiä kerrostalokämppään ja melko yksinkertaiseen mökkiin jonkun plutakon rannalla, auton ei tarvitse olla upouusi, päällä ei tarvitse olla vimpan päälle merkkivaatteet. Öljymaassa on kovemmat vaatimukset elintasolle, mikä ei ole kovin kestävää elämistä ihmiselle tai ympäristölle. Tuulipukukansa kunniaan!

Tämä. Olen huomannut saman. Toki vaatimattomia ihmisiä löytyy Norjastakin. Mutta ovat ihan ihmeissään, että olen myynyt asuntoni ja autoni Suomessa, ja asun vuokralla. 

Vierailija
485/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta Norjassa tähän asti. Arvostan enemmän ja enemmän suomalaisten ns.keskivertovaatimattomuutta. Olen Helsingistä lähtöisin, joten se on vertailukohteeni kun puhun Suomesta. Normaalit ihmiset ovat ihan tyytyväisiä kerrostalokämppään ja melko yksinkertaiseen mökkiin jonkun plutakon rannalla, auton ei tarvitse olla upouusi, päällä ei tarvitse olla vimpan päälle merkkivaatteet. Öljymaassa on kovemmat vaatimukset elintasolle, mikä ei ole kovin kestävää elämistä ihmiselle tai ympäristölle. Tuulipukukansa kunniaan!

Tämä. Olen huomannut saman. Toki vaatimattomia ihmisiä löytyy Norjastakin. Mutta ovat ihan ihmeissään, että olen myynyt asuntoni ja autoni Suomessa, ja asun vuokralla. 

Kerroin Norjassa yhdelle ystävälleni sukulaisperheestä Suomessa, joka säästää päästäkseen käymään luonani Norjassa ensi kesänä. Norjalainen siihen kysymään, että ovatko he köyhiä. Loogiikkana että jos perheen lomamatkaa varten tarvitsee oikein säästää vuoden verran, niin silloin täytyy olla köyhä.

Vierailija
486/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin Norjassa yhdelle ystävälleni sukulaisperheestä Suomessa, joka säästää päästäkseen käymään luo

No kyllähän he ovat köyhiä, jos Norjan reissua varten pitää säästää.

Vierailija
487/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt kun suomalaiset paluumuuttajat järkyttyy mutta ulkolaiset kun tulee Suomeen , tykkäävät.

Vierailija
488/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi täälläkin korkeampi palkkataso isoilla öljyvaroilla.

Tuskin olisi, koska suomalaiset olisivat öljyn suhteen aivan yhtä tyhmiä kuin kaivosteollisuudessa. Luonnonvarat myytäisiin ulkomaalaisille suuryrityksille, ja öljyvahingot jäisivät kansan maksettavaksi. 

Suomalaiset vasemmistopolitiikan siivittäminä lähinnä paheksuu sitä, jos joku suomalainen omistaa jotain. Heti ollaan kyräilemässä, että kun tuokin on tuollainen pohatta jne. tajuamatta  ollenkaan, että sen pohatan firma maksaa hyvän siivun veroja valtion kassaan yhteiseen hyvään sen lisäksi, että sen pohatan firma työllistää useita paikallisia, jolloin siitä ihan suoraankin maksetaan monen ihmisarvoinen elämä täällä.

Mutta kun se kateus ja se perusperiaate, ettei kellään saa olla mitään enempää kuin muilla, mikä tietysti realistisesti tarkoittaa, ettei kenelläkään saa olla mitään, koska ei  kaikki nyt vaan voi olla rikkaitakaan (varsinkaan, jos omat pyrkimykset rikkaaksi tulemiseksi on lähellä nollaa).

Että aina jos joku täällä menestyy, niin äkkiä myytävä firmat ulkomaisille toimijoille, ja sitten valiteltava, kun Suomessa ei ole mitään, mikä tuottaisi tänne varoja.

Vierailija
489/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä teollisuusmaa, mutta kun kulttuurissa on sellaisia piirteitä, ettei Suomesta saa millään yhtä länsimaista kuin skandinaapureista, vaikka tähän on ihmisiä yritetty paniikissa aivopestä vuosikymmeniä. Onhan Japanikin rikas teollisuusmaa, mutta ei siitä saa länsimaata tekemälläkään.

Toisaalta Suomea on usein kutsuttu Euroopan amerikkalaisimmaksi maaksi, ja länsimaahan Suomi päivänselvästi on. Toki oleellisempaa lienee olla kehittynyt 1. maailman maa, kuten Japani. Japani ei häviä mitään siinä, jos sitä ei kutsuta länsimaaksi. Ei länsi- tai itä- tee maasta parempaa tai huonompaa.

Eiköhän riipu kertojasta tuo. Ranskankielen opettaja kerto 80-luvulla, että Ranskassa ihannoidaan amerikkalaisuutta. Hamburger lausutaan hassusti ranskaksi. Taisi olla molemminpuolista. Amerikkalaiset tiesi Euroopasta vain  Pariisin ja uuh sinne piti päästä lomalle jos Eurooppaan asti pääsi. 

Vierailija
490/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Breivik juttu hei. Muistan kun silloin oli yksi kaveri kylässä. Tuon jälkeen emme muuten enää tavanneetkaan. 

Katsoin juuri  is.fi sivua ja siinä oli uutiset kauheista uhrimääristä. Kun kerroin kaverille, hän sanoi että kuuli uutisista tuosta, mutta eikö siinä ammuttu vain muutama tai ei kuolonuhreja?.

Näytin hänelle uutisen omasta kännystä. Ei reagoinut sen kummemmin. 

Eikö meillä ollutkaan samat uutissivut? 

Vierailija
491/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja on niin rikas ettei tiedä mitä niillä rahoilla tekisi.

Vierailija
492/492 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Breivik juttu hei. Muistan kun silloin oli yksi kaveri kylässä. Tuon jälkeen emme muuten enää tavanneetkaan. 

Katsoin juuri  is.fi sivua ja siinä oli uutiset kauheista uhrimääristä. Kun kerroin kaverille, hän sanoi että kuuli uutisista tuosta, mutta eikö siinä ammuttu vain muutama tai ei kuolonuhreja?.

Näytin hänelle uutisen omasta kännystä. Ei reagoinut sen kummemmin. 

Eikö meillä ollutkaan samat uutissivut? 

Jospa kaverisi seuraa jotain äärioikeiston feikkiuutisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi